Säätöapua?

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
Juhal
Megasquirt aloittelija
Posts: 8
Joined: Mon Dec 14, 2009 14:50

Säätöapua?

Post by Juhal »

Nyt olis ekaa kertaa mega projekti käynnissä ja vaikka megamanuaalia on luettu läpi antaumuksella, ei tahdo siltikään onnistua. Moottori on volvon 4 sylinterinen tappikone lievästi piristettynä. Kone on saatu käyntiin, käyntiinlähtö on huonoa, kuten käynti ylipäätään. Asetuksia olen tutkinut, enkä itse keksinyt mistään suurempia vikoja. Sytytyksen säätämisellä ei tunnu juurikaan olevan vaikutusta, ainakaan parempaan suuntaan.
Latasin tunen ja login jos jollain olis mielenkiintoa vilkasta ja valaista tyhmää :(
Logi:https://skydrive.live.com/redir?resid=1 ... DwUqd8Frg4
Tune:https://skydrive.live.com/redir?resid=1 ... EzATze_Q0A

Kokoonpano olis seuraava:
Ms1 v3.0 protopartsilta ostettu. Sytkälähdöillä, vr-sisääntulolla ja extra koodilla
Tarvike hukkakipinäpuola.
Korkeaohmiset suuttimet n.230cc
Triggeripyörä 36-1
accel tulpanjohdot ja vastukselliset tulpat.
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: Säätöapua?

Post by Puuhastelija »

Lokin mukaan MAP on aika korkealla noin 90 Joten varmista että MAP anturin letku on kytketty oikeaan paikkaan

Lokin mukaan pulssin leveys on 6ms kuulostaa vähän reilulta vaikka moottori onkin melko kylmä joten saattaa olla jonkunverran rikkaalla, mutta saattaa johtua myöskin siitä kun MAP on liian korkea.

Ensimmäisenä tarkistat ajoituslampun kanssa pitääkö sytytysennakko paikkaansa sitten selvität MAP anturin letkun liitännät jotta eivät vuoda ja että saa varmasti oikeasta paikkaa alipaineen ja sitten ei varmaan auta muu kuin laihentaa seosta.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Säätöapua?

Post by Masi_K »

Tosiaan, mapin letku pitää olla imusarjaan tai pleniuumiin liitettynä. Siihen jakajan alipainelinjaan sitä ei saa kytkeä. 90kpa selittää kyllä komeasti tuon 6ms ruiskutusajan. Logista näkyy myös rankat kierrostiedon katkot. Eli ne pitää myös setvii pois.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Juhal
Megasquirt aloittelija
Posts: 8
Joined: Mon Dec 14, 2009 14:50

Re: Säätöapua?

Post by Juhal »

Kiitokset nopeista vastauksista! Koneessa on alkuperänen ruiskun imusarja ja mapille letku vedetty keskeltä "kammiota" Joten uskoisin tuon olevan ihan ok paikka? Tuota kierroslukutiedon pätkimistä epäilin vähän myös, mutta en tuosta logista päässy vielä oikeen jyvälle(tyhmä ku oon). Nyt on taas mukava jatkaa tutkimuksia ja harjoittelua, kun on edes aavistusta mitä tutkia :)
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Säätöapua?

Post by Masi_K »

Nii ja tarkoittaako lievästi piristys nyt oikeasti lievästi piristystä vai jotain äärimmäistä kiihtytyskonetta ? Pieni alipaine tyhjäkäynnillä sillo vois olla iha normaalia :D Näyttääko MAP muuten kone paikallaan vallitsevaa ilmanpainetta ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Juhal
Megasquirt aloittelija
Posts: 8
Joined: Mon Dec 14, 2009 14:50

Re: Säätöapua?

Post by Juhal »

Koneessa on 284 asteinen nokka, puristukset n 10.5:1 ja kantta hieman työstetty.
Tein Vr anturin kiinnityksen tukevammaksi ja kokeilin säädellä ja käytellä, mutta en saa tohon mitää tolkkua. Koneen saa välillä käyntiin ja käy n 1000-1200rpm ja pätkimistä havaittavissa. Kaasua ei siedä lainkaan.
Sitte olis vielä yks vaiva joka kiusannu alusta asti. Polttaa puolan 10a sulaketta starttauksen jälkeen, jos käyntiin lähtee niin sulake ei pala.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Säätöapua?

Post by Masi_K »

Taitaa jäädä puolan lataus päälle kun kone ei lähe tulille. Ohjaatko puolaa suoraan vai moduulin kautta ? Kuumeneeko puola tahi mahdollinen moduuli kun kone käy ? Todistettavasti hall toimii myös 36-1 pyörää lukemassa, joten vr eioo must jossei sitä tunnu saavan skulaamaan. Käyttäisin kyllä trigger returnia triggeröinnissä? Sehän pitäisi juuri auttaa tuossa starttausvaiheessa. Onko nuo hammasluvut laskettu oikein generic wheelin listaan? Äkkiseltään ei tule muuta mieleen msq sta.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Juhal
Megasquirt aloittelija
Posts: 8
Joined: Mon Dec 14, 2009 14:50

Re: Säätöapua?

Post by Juhal »

Mega ohjaa puolaa suoraan. Puolan tai sytkäkivien kuumenemista en oo huomannu missään vaiheessa. Trigger returnin laitoin päälle. Vr anturille tein paremman kiinnikkeenkin.
Vika kuitenkin korjaantui, vaihdoin paketin mukana tulleen vr anturin tilalle käytetyn fordin anturin. Heti rupes pelaamaan aiva erilailla, nyt kiertääkin ilosesti! Paljo on vielä säätämistä, korttelin ympäri ajoin ja vähä laihan puolelle meinas mennä ja yski imusarjaan. Lambdamittari täytyy varmaan vaihtaa, en oikeen luota tuohon innovate MTX-L:ään. Kaasareiden kanssakin jo epäilin sen paikkaansapitävyyttä.
Olisko suosituksia paremmasta laajakaistalambdasta?
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Säätöapua?

Post by Masi_K »

Vaikka TE. http://www.wbo2.com tai http://www.speedimports.net. Jälkimmäinen suomen maahantuoja. Hyvä et alko rokkaa.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Juhal
Megasquirt aloittelija
Posts: 8
Joined: Mon Dec 14, 2009 14:50

Re: Säätöapua?

Post by Juhal »

Auto seissy ilman huomiota jonkin aikaa, mutta taas pitäs jatkaa säätelyjä.
Tuo puolan sulakkeen polttelu jatkuu ainavain, eli jos auto ei lähde käyntiin, niin sulake palaa. Trigger return on käytössä. Sitten on myös toinen ongelma joka ilmeni viimekerralla kun kokeilin. Kävin ajamassa pienen lenkin ja pelas jo kohtuullisesti, kun sammutin auton, niin rupes käymään jälkikäyntiä... Mitä ihmettä? Ei kai tuon pitäisi olla edes mahdollista?! Kytkentöjä kattelin, mutta kaikki tuntus olevan niinku pitääki.
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Re: Säätöapua?

Post by JaniM »

Laturin merkkivalo työntää virtaa. Diodi väliin. Vai onko oikeasti jälkikäyntiä?
www.AutoTune.fi

MegaSquirt moottoriohjainjärjestelmät ja oheistarvikkeet
gerhard
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 153
Joined: Thu Nov 08, 2012 22:31

Re: Säätöapua?

Post by gerhard »

Itsellä tuli megan kanssa "jälkikäyntiä" joskus jostain epämääräisestä bensapumpun käsikytkin viritelmän läpi....tosi tarkkana niitten kytkentöjen kanssa...se sähkö se vaan keksii kulkureittejään :)
leo82
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Mon Mar 10, 2008 13:44
Location: Valkeakoski

Re: Säätöapua?

Post by leo82 »

Aivan. Maadoitukset on a ja o. Tässä nähnyt kaikkea jännää tapahtumaa kun on ollut standardista poikkeavia releitä, viallisia latureita, huonoa moottorin maata, latureita joita ei ole maadoitettu moottoriin.

Kaverin sierra ei sammu avaimesta jos valot on pois päältä kun laturi syöttää virtaa jotain reittiä takaisin. :D
Sierroissa ja fordeissa on jänniä maadoitus ongelmia kun releet on vaihtavia ja pois päältä olevat releet tarjoaa reitin maihin. (fordien hienot, jouluiset, vilkkuvat ja välkkyvät takavalot ovat osoitus tästä)
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Re: Säätöapua?

Post by teg »

Latausvalosta johtuu tuo käynti kun virta on poissa. Laita latausvalon johtoon diodi. Diodin katodi kohti laturia.
Post Reply