tyhjäkäynti automaatti laatikolla?
Moderator: Masi_K
tyhjäkäynti automaatti laatikolla?
Onko megalla mahdollista tasata tyhjäkäynti siten että kierrokset pysyisi samassa vapaalla ja vaihdepäällä?
Olen tätä tuumaillut jo hetken mutta ei ole mistään tullut vastaan , helpottaisi vain kummasti käyttöä jos kierrokset ei putois 850r/min -> 450r/min kun laittaa vaihteen päälle
laitteistohan on MS2 v3 , holleyn throllebody ruisku , olds 350 moottori ja ohjelma versio MS2extra3.2.1
säätö ohjelmana tunerstudio
Olen tätä tuumaillut jo hetken mutta ei ole mistään tullut vastaan , helpottaisi vain kummasti käyttöä jos kierrokset ei putois 850r/min -> 450r/min kun laittaa vaihteen päälle
laitteistohan on MS2 v3 , holleyn throllebody ruisku , olds 350 moottori ja ohjelma versio MS2extra3.2.1
säätö ohjelmana tunerstudio
Re: tyhjäkäynti automaatti laatikolla?
Closed loop idle control pitää kierrokset kohdillaan.
Re: tyhjäkäynti automaatti laatikolla?
Kuinka sitä pääsee säätämään / ottamaan käyttöön? Mulla on tuo harmaana (ei voi valita) tuossa tuner studiossa
Mulla on idle control valikosta valittuna "IAC Stepper Moving Only". Toimiiko tuo normaalisti jos laitan "IAC Closed-loop moving only" ja sit rupeen säätään noita asetuksia?
Mulla on idle control valikosta valittuna "IAC Stepper Moving Only". Toimiiko tuo normaalisti jos laitan "IAC Closed-loop moving only" ja sit rupeen säätään noita asetuksia?
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Re: tyhjäkäynti automaatti laatikolla?
Pitäähän siinä moottorissa olla se tyhjäkäyntiventtiili myös asennettuna ja kytkettynä että voi säätää jotain. Eli sisältääkö se kokoonpano minkäänlaista venttiiliä ja jos sisältää niin minkälainen se on? Asetukset riippuu tyhjäkäyntiventtiilin mallista.
Re: tyhjäkäynti automaatti laatikolla?
Vauhtivaunu wrote:Pitäähän siinä moottorissa olla se tyhjäkäyntiventtiili myös asennettuna ja kytkettynä että voi säätää jotain. Eli sisältääkö se kokoonpano minkäänlaista venttiiliä ja jos sisältää niin minkälainen se on? Asetukset riippuu tyhjäkäyntiventtiilin mallista.
Tuommonen 4-piuhanen IAC moottori mallia portaaton löytyy tosta sydeemistä
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Re: tyhjäkäynti automaatti laatikolla?
Ok. No sitten siihen löytyy ohjeet ja toiminta. Tosiaan IAC closed loop moving only on se mitä haluat. Se toinen asetus (always on) saattaa kuumentaa venttiiliä tarpeettomasti.big T wrote:Vauhtivaunu wrote:Pitäähän siinä moottorissa olla se tyhjäkäyntiventtiili myös asennettuna ja kytkettynä että voi säätää jotain. Eli sisältääkö se kokoonpano minkäänlaista venttiiliä ja jos sisältää niin minkälainen se on? Asetukset riippuu tyhjäkäyntiventtiilin mallista.
Tuommonen 4-piuhanen IAC moottori mallia portaaton löytyy tosta sydeemistä
http://www.msextra.com/doc/ms2extra/MS2 ... .html#idle
tämä on MS3:n manuaalista mutta soveltuvin osin käytettävissä MS2:n kanssa:
http://www.msextra.com/doc/ms3/Idle_Con ... 0000000000
Säätö ei ihan simppeliä ole mutta siitä saa tarkan kun viitsii nähdä vaivaa.
ps. jos se venttiili on täysin "portaaton" eli virrattomana ei pysy paikallaan niin voit joutua käyttämään "always on"-asetusta.
Re: tyhjäkäynti automaatti laatikolla?
täytyypä ruveta testailemaan huomenissa... kiitokset jo näin alustavasti
Re: tyhjäkäynti automaatti laatikolla?
Vauhtivaunu wrote:Ok. No sitten siihen löytyy ohjeet ja toiminta. Tosiaan IAC closed loop moving only on se mitä haluat. Se toinen asetus (always on) saattaa kuumentaa venttiiliä tarpeettomasti.big T wrote:Vauhtivaunu wrote:Pitäähän siinä moottorissa olla se tyhjäkäyntiventtiili myös asennettuna ja kytkettynä että voi säätää jotain. Eli sisältääkö se kokoonpano minkäänlaista venttiiliä ja jos sisältää niin minkälainen se on? Asetukset riippuu tyhjäkäyntiventtiilin mallista.
Tuommonen 4-piuhanen IAC moottori mallia portaaton löytyy tosta sydeemistä
http://www.msextra.com/doc/ms2extra/MS2 ... .html#idle
tämä on MS3:n manuaalista mutta soveltuvin osin käytettävissä MS2:n kanssa:
http://www.msextra.com/doc/ms3/Idle_Con ... 0000000000
Säätö ei ihan simppeliä ole mutta siitä saa tarkan kun viitsii nähdä vaivaa.
ps. jos se venttiili on täysin "portaaton" eli virrattomana ei pysy paikallaan niin voit joutua käyttämään "always on"-asetusta.
No eipäs sitten taas onnistunut... ilmeisesti IAC closed loop moving only asetus ei ole tuettuna ms2extra koodissa tai sitten en vaan osaa.
asetukset saa hienosti kohdilleen auton käydessä MUTTA uudelleen käynnistyksen jälkeen laitos ajaa tyhjäkäyntiventtiilin täysin auki ja kierrokset pomppaa noin 1600r/min ja minkään asetuksen muuttaminen ei auta muuttamaan sitä normaaliksi (paitsi palauttamalla takaisin IAC moving only astus)
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: tyhjäkäynti automaatti laatikolla?
Kyllä se on MS2:ssa tuettu.
Kulkeeko se sun venttiili oikeeseen suuntaan? Kun askelmäärä nousee niin venttiili aukeaa, kokeile sillä idle valve test toiminnolla.
Kulkeeko se sun venttiili oikeeseen suuntaan? Kun askelmäärä nousee niin venttiili aukeaa, kokeile sillä idle valve test toiminnolla.
Re: tyhjäkäynti automaatti laatikolla?
Kaverin dodge ram vaniin 5.2:seen rakensin megan. Läppärunkona toimii gm 2 piste ruisku ja siinä oli paikoillaan valmiina askelmoottori. Kokeilu-erehdys menetelmällä sain toimimaan tuon closed loopin aika hyvin.
Tyhjäkäynti ei notkahda oikeastaan yhtään vaikka D-N-D-N väliä heiluttaa miten. Ilman venttiiliä tyhjäkäynti pyöri noin 800 ja vaihdepäällä yritti sammua.
Tuossa on sen vehkeen asetukset jos noista jotain hyötyä saat.
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... 0527_n.jpg
Edit.. Ja venttiilistä jos on piuhat väärin päin niin sitä ei saa toimimaan. Asetuksia vaihtamalla ei saa älyämään että toimitaan toisin päin. Taisi olla että toisen kelan johdot kääntämällä saa toiminnan toiste päin. Ei väliä kumman.
Tyhjäkäynti ei notkahda oikeastaan yhtään vaikka D-N-D-N väliä heiluttaa miten. Ilman venttiiliä tyhjäkäynti pyöri noin 800 ja vaihdepäällä yritti sammua.
Tuossa on sen vehkeen asetukset jos noista jotain hyötyä saat.
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... 0527_n.jpg
Edit.. Ja venttiilistä jos on piuhat väärin päin niin sitä ei saa toimimaan. Asetuksia vaihtamalla ei saa älyämään että toimitaan toisin päin. Taisi olla että toisen kelan johdot kääntämällä saa toiminnan toiste päin. Ei väliä kumman.
bmw 520i -89 Projekti 2.5 24v tic
Re: tyhjäkäynti automaatti laatikolla?
ääh pärähti herne tuohon kun ei kahden vuoden säätämisellä saanu kaikkee toimimaan eli nyt ajellaan taas kaasarilla ja perus virranjakajalla ja kaikki toimii 

Re: tyhjäkäynti automaatti laatikolla?
Itelläni ons kans sama ongelma, eli automaatista kun valitsee D:n tai R:n laskee kierrokset niin alas että jokatoinen kerta sammuu.
MS1 v2.2, tyhjäkäyntiventtiili joku Bosch. Closed loopin jos valitsee niin vähän auttaa, mutta sitten taas kun D:ltä tai R:ltä vaihtaa N:lle, kierrokset pomppaa pariin kertaan n. 2000rpm ennenkuin rauhoittuu.
Pitää vielä koittaa hieroa sytkä/bensakarttaa tyhjäkäynnin osalta josko tuon sais toimimaan vähän varmemmin warmup only -modessa, kun siinä ei tule tuota kierrosten ylös pomppaamista.
Vai olisiko kenellä jotain ideoita?
MS1 v2.2, tyhjäkäyntiventtiili joku Bosch. Closed loopin jos valitsee niin vähän auttaa, mutta sitten taas kun D:ltä tai R:ltä vaihtaa N:lle, kierrokset pomppaa pariin kertaan n. 2000rpm ennenkuin rauhoittuu.
Pitää vielä koittaa hieroa sytkä/bensakarttaa tyhjäkäynnin osalta josko tuon sais toimimaan vähän varmemmin warmup only -modessa, kun siinä ei tule tuota kierrosten ylös pomppaamista.
Vai olisiko kenellä jotain ideoita?
Re: tyhjäkäynti automaatti laatikolla?
Ms1 venttiilin ohjaustarkkuus on luokkaa karkea. Että mitään kovin hifiä säätöä ei saa aikaiseksi. Tämä siis ainakin pwm ohjatulla venttiilillä. Sytkäkartta vaikuttaa kanssa tohon kierrosten nousuun. Voithan koittaa käyttää idle advancea jos käytössäsi on tps ja määrittää sillä kiinteä ennakko.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII