
Vesimetanoli ruiskutus
Moderator: Masi_K
Vesimetanoli ruiskutus
Jos tarkoituksena on ottaa käyttöön MSIII tarjoama laaja vesimetanoli suuttimen ohjaus. Miten se paine saadaan siihen suuttimen linjaan? Suuttimeksi käy tavallinen polttoainesuutin. Mutta laitappa tavallinen bensapumppu ja paineensäädin sitten sinne linjalle.. Taitaapi tulla FUT sulakerasiasta kun ekankerran uppopumppua tai ulkoista läpivirtaavaa pumppua pyörittää?
Joten, millainen pumppu olisi hyvä tähän käyttöön? Normaalit vesimetskujärjestelmien pumput ovat aivan törkeän järeitä ja niillä paineilla mitä ne tuottaa lentää paineensäätimestä jousi tangentin suuntaan.

Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Vesimetanoli ruiskutus
Muistaakseni näistä on jonkun verran keskusteltu täälläkin aiemminkin, mutta en jaksa nyt tarkistaa...
Haulla löytänee.
Tuo polttoainesuuttimien käyttökelpoisuus taitaa olla vähän niin ja näin. Ilmeisesti rosterisisuksilla olevat suuttimet toimii jotenkin ainakin jonkin aikaa, mutta niilläkin saattaa jumittumisia esiintyä kohtuullisen usein. Yleensäkin tuo vesi taitaa olla aika hankalaa ainetta kaikenlaisille liikkuville mekanismeille.
Bensapumput saa tosiaan unohtaa tässä käytössä. Useimmissa vesiruiskusarjoissa taidetaan käyttää nykyään Shurflon pumppuja tai muita vastaavia. Nehän on tosiaan kooltaan aika järeitä ja tuottoakin on aika runsaasti alle megawatin koneisiin. Mutta silti itse varmaan käyttäisin tuollaista pumppua jos vaan asennustilaa olisi tarpeeksi. Noita saa ihan kohtuulliseen hintaan muihin vaihtoehtoihin verrattuna, painetta irtoaa mukavasti ja ilmeisesti ovat ihan kohtuullisen toimintavarmojakin.
Erillisen paineensäätimen käyttö kuulostaa vähän epäilyttävältä ajatukselta omaan korvaan. Periaatteessa tietty ihan toimiva idea. Mutta epäilen vaan, että käytännössä saattaa tulla ongelmia säätimen toimivuuden kanssa ajan kuluessa. Ja muutenkin tuolla taas tulee lisää monikutkaisuutta ja vikaantuvia palikoita systeemiin. Itse tyytyisin ehkä ennemmin luottamaan pumpun sisäiseen ylipaineventtiiliin tai rajapainekytkimeen ehkä pienellä painevaraajalla höystettynä. Mun nähdäkseni paineen tasaisuus ja tarkkuus tai yleensäkkään ruiskutusmäärän tarkkuus eivät ole ihan niin viimeisen päälle kriittisiä juttuja vesiruiskun kanssa.
Aiheeseen liittyen tuossa olisi yksi mielestäni varsin hyvä sivu luettavaksi:
http://www.rbracing-rsr.com/waterinjection.html
Tuolla on käsitelty aika hyvin esim. pumppuihin ja määrän säätöön liittyviä ongelmia. Kirjoitustyyli on hiukka rönsyilevää ja lennokasta ja osa jutuista kannattaa ottaa pienellä kriittisyydellä, mutta joukossa on kuitenkin paljon tiukkaa asiaa. Kannattaa ehdottomasti lukea ja pohtia ajatuksella ennen kuin alkaa rakentelemaan omia viritelmiä.

Tuo polttoainesuuttimien käyttökelpoisuus taitaa olla vähän niin ja näin. Ilmeisesti rosterisisuksilla olevat suuttimet toimii jotenkin ainakin jonkin aikaa, mutta niilläkin saattaa jumittumisia esiintyä kohtuullisen usein. Yleensäkin tuo vesi taitaa olla aika hankalaa ainetta kaikenlaisille liikkuville mekanismeille.
Bensapumput saa tosiaan unohtaa tässä käytössä. Useimmissa vesiruiskusarjoissa taidetaan käyttää nykyään Shurflon pumppuja tai muita vastaavia. Nehän on tosiaan kooltaan aika järeitä ja tuottoakin on aika runsaasti alle megawatin koneisiin. Mutta silti itse varmaan käyttäisin tuollaista pumppua jos vaan asennustilaa olisi tarpeeksi. Noita saa ihan kohtuulliseen hintaan muihin vaihtoehtoihin verrattuna, painetta irtoaa mukavasti ja ilmeisesti ovat ihan kohtuullisen toimintavarmojakin.
Erillisen paineensäätimen käyttö kuulostaa vähän epäilyttävältä ajatukselta omaan korvaan. Periaatteessa tietty ihan toimiva idea. Mutta epäilen vaan, että käytännössä saattaa tulla ongelmia säätimen toimivuuden kanssa ajan kuluessa. Ja muutenkin tuolla taas tulee lisää monikutkaisuutta ja vikaantuvia palikoita systeemiin. Itse tyytyisin ehkä ennemmin luottamaan pumpun sisäiseen ylipaineventtiiliin tai rajapainekytkimeen ehkä pienellä painevaraajalla höystettynä. Mun nähdäkseni paineen tasaisuus ja tarkkuus tai yleensäkkään ruiskutusmäärän tarkkuus eivät ole ihan niin viimeisen päälle kriittisiä juttuja vesiruiskun kanssa.
Aiheeseen liittyen tuossa olisi yksi mielestäni varsin hyvä sivu luettavaksi:
http://www.rbracing-rsr.com/waterinjection.html
Tuolla on käsitelty aika hyvin esim. pumppuihin ja määrän säätöön liittyviä ongelmia. Kirjoitustyyli on hiukka rönsyilevää ja lennokasta ja osa jutuista kannattaa ottaa pienellä kriittisyydellä, mutta joukossa on kuitenkin paljon tiukkaa asiaa. Kannattaa ehdottomasti lukea ja pohtia ajatuksella ennen kuin alkaa rakentelemaan omia viritelmiä.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Re: Vesimetanoli ruiskutus
Tuota saittia on lueskeltu ja tossa mennään paikotellen sentason setuppeihin etteioo mitää rajaa
Sentakia tuota karttapohjaista sekä tasaisemmalla paineella varustettua systeemiä lähin miettimään, että saadaan tasaisempi(vähäisempi) aloitus ruiskutukselle sekä säädettävyyttä perinteisen paineesta aukeavaan venttiiliin ja natsaavaan pumppuun. Saadaan vaikka ruiskutus käyttöön pienemmälle paineelle ja silloin vähemmän sitä ainetta jne. Normaalin mekaanisen on oltava iso jotta se riittää pitkälle. Tällöin alussa suihkutus on helposti liikaa. Tai sitten on oltava jaksottainen ruiskutus kahdella suuttimella tms.
Jonkinsortin sähköinen suutinhan on noilla ms3 koodareilla ollut mielessä jotta tollasen ohjauksen ovat toteuttaneet. Eivät vaan ole ohjeistuksessa antaneet mitään suuntimia ees että millainen. Sentakia tuli mieleen polttoainesuutin. Myöskään entiedä että miten veden seassa oleva metsku muuttaa veden ominaisuuksia. Enkä varsinkaan tähänhätään muista ollenkaan että mikä on se seos millä on tarkoitus ajaa. Koitin myös hakea sanoilla metanoli ja metsku. 0 oli löytöjä
Sellainen muistikuva on viimetalvelta kun aihetta isommin kaivelin, että noiden mekaanisten suuttimien pumppujen minimipaineet ovat aika suuria koska suuttimien paineella aukasu vaatii jonkiverran painetta toimiakseen rivakkaasti. Ja jos ajatellaan että vaikka 6b olisi pumpussa minimipaine niin sähkösuuttimen avaus on huonontunut jo reilusti?. Et sinänsä tuohon joku perinteinen kalvomallinen paineensäädin olisi ihan jees lisäksi. Sekä kaveriksi vaikka takaiskuventtiili.

Jonkinsortin sähköinen suutinhan on noilla ms3 koodareilla ollut mielessä jotta tollasen ohjauksen ovat toteuttaneet. Eivät vaan ole ohjeistuksessa antaneet mitään suuntimia ees että millainen. Sentakia tuli mieleen polttoainesuutin. Myöskään entiedä että miten veden seassa oleva metsku muuttaa veden ominaisuuksia. Enkä varsinkaan tähänhätään muista ollenkaan että mikä on se seos millä on tarkoitus ajaa. Koitin myös hakea sanoilla metanoli ja metsku. 0 oli löytöjä

Sellainen muistikuva on viimetalvelta kun aihetta isommin kaivelin, että noiden mekaanisten suuttimien pumppujen minimipaineet ovat aika suuria koska suuttimien paineella aukasu vaatii jonkiverran painetta toimiakseen rivakkaasti. Ja jos ajatellaan että vaikka 6b olisi pumpussa minimipaine niin sähkösuuttimen avaus on huonontunut jo reilusti?. Et sinänsä tuohon joku perinteinen kalvomallinen paineensäädin olisi ihan jees lisäksi. Sekä kaveriksi vaikka takaiskuventtiili.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Vesimetanoli ruiskutus
Minkä mittausten pohjalta aiot säätää tuollaista vesiruiskua? Mistä tulee se heräte muuttaa ruiskutuskohtaa, ruiskutusmäärää tai muuta muuttujaa tuossa kokoonpanossa?
Eikö solenoidia pätkimällä saisi tehtyä tuollaista porrastusta? Ettei tästä olisi kyse suuttimen sijaan?
Eikö solenoidia pätkimällä saisi tehtyä tuollaista porrastusta? Ettei tästä olisi kyse suuttimen sijaan?
ATdriveboard MS3 / M&W Pro 12 / 4 x CBR COP / 4 x 630cc Deka bensa / 4 x 63ml + 1 x 42ml vesi/metanoli / TD05HR-16G-10,5
Re: Vesimetanoli ruiskutus
Imulämpöönhän se vaikuttaa suoraan ja sitäkautta saadaan sitten jerkkua jne lisää. Mitä solenoidia tarkoitat ? Myöskin olisi kiva saada kaikki säädöt motoriin yhden ohjelman/ohjaimen taakse.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Vesimetanoli ruiskutus
Tuossa pari vanhaa keskustelua aiheesta:
viewtopic.php?f=14&t=1024&hilit=vesiruisku
viewtopic.php?t=2984
Mitä nyt olen aiheesta lueskellut, niin aika monessa paikkaa ollaan sitä mieltä, että vesiruiskun toimivuus ja teho on sitä parempi mitä hienommaksi sumuksi vesi saadaan. Mikä tietty kuulostaa ihan järkevältä. Tähän sitten tarvitaan paljon painetta, koska yleensä kovemmalla paineella saadaan hienompaa sumua. Tässä suhteessa nuo bensasuuttimet ei välttämättä ole ihan optimaalisin ratkaisu, niistä kun useimmiten tulee vähän karkeampaa sumua. Yksi vaihtoehto voisi olla suuttimen käyttäminen pelkkänä solenoidiventtiilinä ja pistää joku vesiruiskukäyttöön tarkoitettu suutin sitten siihen jatkeeksi.
Jonkunlainen määrän säätö olisi tosiaan hyvä, että pienemmillä kierroksilla kone ei huku veteen ja yläpäähänkin saataisiin vielä tarpeeksi syöttöä. Itse ratkaisin tuon Aquamistin setillä, jossa on niiden "suurnopeusventtiili". Tuo venttiili on ihan kohtuullisen pätevä ratkaisu, sietää paljon painetta ja sitä voi ohjata suuttimien pulsseilla. Puutteena avautumisaika on melko pitkä, taisi olla jotain 4ms luokkaa. Tästä johtuen vesimäärä ei varmaan muutu ihan lineaarisesti polttoainemäärän kanssa, mutta käytännössä tuosta ei kovin isoa ongelmaa tule. Totta puhuen en ole edes jaksanut testata käytännön vesimääriä eri pulssinleveyksillä
No, tuota Aquamistin venttiiliäkään ei taida enää olla myynnissä. Muistaakseni ainakin joskus aiemmin jollain kanadalaisella vesiruiskufirmalla oli vastaavaa venttiiliä tarjolla. En nyt vaan muista edes firman nimeä.
Nykyään monessa valmiissa sarjassa näytetään käytettävän pumpun tehon säätöä vesimäärän säätämiseen. Muuten ihan fiksu lähestymistapa, mutta tässä sitten ruiskutuspainekin vaihtelee, mikä saattaa haitata sumun muodostusta pienemmillä syötöillä. Mutta jos säätöalue on sopivan kapea, niin tästä ei varmaan tule isoa ongelmaa.
Sopivista seoksista löytyy paljon erilaisia mielipiteitä. Pelkkä vesi tarjoaa eniten jäähdytystä ja alkoholin lisääminen parantaa nakutuskestävyyttä, noin pääsääntöisesti. 50/50-seos on aika usein käytetty ratkaisu. Itse olen käyttänyt noin 80/20-seosta sen takia, että vesiruiskulla ei olisi merkittävää vaikutusta seoksiin. Alkoholeista metanoli olisi paras, mutta etanolikin on lähes yhtä hyvä. Isopropanolin pitäisi myös toimia periaatteessa, mutta siitä löytyy jonkun verran mainintoja, että se jopa lisäisi nakutusherkkyyttä. Itse olen pitäytynyt etanolissa, se kun on terveellisempää läträttävää kuin metanoli.
viewtopic.php?f=14&t=1024&hilit=vesiruisku
viewtopic.php?t=2984
Mitä nyt olen aiheesta lueskellut, niin aika monessa paikkaa ollaan sitä mieltä, että vesiruiskun toimivuus ja teho on sitä parempi mitä hienommaksi sumuksi vesi saadaan. Mikä tietty kuulostaa ihan järkevältä. Tähän sitten tarvitaan paljon painetta, koska yleensä kovemmalla paineella saadaan hienompaa sumua. Tässä suhteessa nuo bensasuuttimet ei välttämättä ole ihan optimaalisin ratkaisu, niistä kun useimmiten tulee vähän karkeampaa sumua. Yksi vaihtoehto voisi olla suuttimen käyttäminen pelkkänä solenoidiventtiilinä ja pistää joku vesiruiskukäyttöön tarkoitettu suutin sitten siihen jatkeeksi.
Jonkunlainen määrän säätö olisi tosiaan hyvä, että pienemmillä kierroksilla kone ei huku veteen ja yläpäähänkin saataisiin vielä tarpeeksi syöttöä. Itse ratkaisin tuon Aquamistin setillä, jossa on niiden "suurnopeusventtiili". Tuo venttiili on ihan kohtuullisen pätevä ratkaisu, sietää paljon painetta ja sitä voi ohjata suuttimien pulsseilla. Puutteena avautumisaika on melko pitkä, taisi olla jotain 4ms luokkaa. Tästä johtuen vesimäärä ei varmaan muutu ihan lineaarisesti polttoainemäärän kanssa, mutta käytännössä tuosta ei kovin isoa ongelmaa tule. Totta puhuen en ole edes jaksanut testata käytännön vesimääriä eri pulssinleveyksillä

No, tuota Aquamistin venttiiliäkään ei taida enää olla myynnissä. Muistaakseni ainakin joskus aiemmin jollain kanadalaisella vesiruiskufirmalla oli vastaavaa venttiiliä tarjolla. En nyt vaan muista edes firman nimeä.
Nykyään monessa valmiissa sarjassa näytetään käytettävän pumpun tehon säätöä vesimäärän säätämiseen. Muuten ihan fiksu lähestymistapa, mutta tässä sitten ruiskutuspainekin vaihtelee, mikä saattaa haitata sumun muodostusta pienemmillä syötöillä. Mutta jos säätöalue on sopivan kapea, niin tästä ei varmaan tule isoa ongelmaa.
Sopivista seoksista löytyy paljon erilaisia mielipiteitä. Pelkkä vesi tarjoaa eniten jäähdytystä ja alkoholin lisääminen parantaa nakutuskestävyyttä, noin pääsääntöisesti. 50/50-seos on aika usein käytetty ratkaisu. Itse olen käyttänyt noin 80/20-seosta sen takia, että vesiruiskulla ei olisi merkittävää vaikutusta seoksiin. Alkoholeista metanoli olisi paras, mutta etanolikin on lähes yhtä hyvä. Isopropanolin pitäisi myös toimia periaatteessa, mutta siitä löytyy jonkun verran mainintoja, että se jopa lisäisi nakutusherkkyyttä. Itse olen pitäytynyt etanolissa, se kun on terveellisempää läträttävää kuin metanoli.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Re: Vesimetanoli ruiskutus
Yhä enemmässämäärin olisi kiva tietää millasta setuppia koodarit ovat tarkoittaneet.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Vesimetanoli ruiskutus
Espoon suunnaltako ei saa E85 polttoainetta? Tankkiin viinabensaa ja voit unohtaa noi vesimetanoli systeemit.
95E laatuunkin kun tankkaat n. 35-40 % viinabensaa, niin pääset oktaaniluvussa toiselle sadalle.
95E laatuunkin kun tankkaat n. 35-40 % viinabensaa, niin pääset oktaaniluvussa toiselle sadalle.
Re: Vesimetanoli ruiskutus
Puhtaan E85:n oktaaniluku on 106. Mahtaako vielä 35% päästä yli sadan?
Re: Vesimetanoli ruiskutus
sivu 4.
Jo jopa 20 prosentin seoksella ollaan lähellä. Tosin tuo ei ollut dokumentti jota hain.
delphi.com/pdf/techpapers/2011-01-0900.pdf
Tässä vähän enemmän dataa...
http://dspace.mit.edu/bitstream/handle/ ... 670245.pdf
Jo jopa 20 prosentin seoksella ollaan lähellä. Tosin tuo ei ollut dokumentti jota hain.
delphi.com/pdf/techpapers/2011-01-0900.pdf
Tässä vähän enemmän dataa...
http://dspace.mit.edu/bitstream/handle/ ... 670245.pdf
Re: Vesimetanoli ruiskutus
Suuttimet tietääkseni ovat nyt jo luokkaa 1300cc neloskoneeseen. Jopa sekventtaalisella ruisktuksella mennään pieneen sumun aukioloon tyhjäkäynnin alueella. Mutta 40 pinnaa tuohon vielä karkeasti lisää suutinkokoa ja toista bensapumppua rinnalle jne. Pelkällä vinetolla ajo toistaseksi poissa kuvioista.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Vesimetanoli ruiskutus
No minä vaihtaisin isommat suuttimet (vai oliko niitä yksi) - ennemmin, kuin alkaisin vesiruiskutusta väsäämään - sikäli mikäli ymmärsin lauseesi oikein - asennettuna tuotoltaan pienet suuttimet, eikä 1300 cc/min suuttimet, jotka toki ovat/olisivat riittävät tuotoltaan.
Harkintaan kannattaisi laittaa myös suuttimille 'nappien' hitsaaminen, imusarjaan runnereiden juureen kansilaipan taakse, siis jos nyt on vain yksi suutin.
Harkintaan kannattaisi laittaa myös suuttimille 'nappien' hitsaaminen, imusarjaan runnereiden juureen kansilaipan taakse, siis jos nyt on vain yksi suutin.
Re: Vesimetanoli ruiskutus
Tää on aivan eri projekti kuin tuo Vauxhall.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Vesimetanoli ruiskutus
Jaa, tuosta 1300 cc vaan tuli mielleyhtymä.