Page 1 of 1

M104 Sytyspuolesta kysymyksiä.

Posted: Sun May 12, 2013 18:48
by Tuuttero
Noniin tuosta omasta rojektista vähä meinaa usko loppua ku ei kaikki mennyt niinku luulis.

Saako tuota mersun omaa sytytyspuolta toimimaan ilman ecua? Vissiinki tarttee joltaki anturilta pulssin jolloin antaa kipinän. Kokeiltiin tuos että puolalle virtaa, Tulppa suoraa puolaan kiinni, puola maadoitettu runkoon ja sitten puolan toisesta johdosta näpäytti maihin niin sai kipinän aikaan.

Saako tuota toimimaan megas? Ruuttana on ms2 v2.2. Tarttis varmaankin puolan johto megalle ja mega löis sitä maihin Hall anturin tahdittamana?


Oon kokeillut hakua ja kysellä mutta mersufoorumillaki aika hiljasta pensavehkeiden tietäjien puolella.


Tuuttero

Re: M104 Sytyspuolesta kysymyksiä.

Posted: Sun May 12, 2013 20:34
by Puuhastelija
Minkälainen sytytysjärjestelmä tollaisessa on?
Onko siinä yksi tavallinen puola ja sit perinteinen virranjakaja?
Onko siinä puolalle joku sytytysyksikkö?
Onko moottorissa minkälainen triggeri pyörä? Minkälainen anturi sillä?

Re: M104 Sytyspuolesta kysymyksiä.

Posted: Mon May 13, 2013 0:12
by Tuuttero
Sytty on yhellä puolalla ja virranjakaja nokka-akselin päässä.

Sytytys yksiköstä en tiedä mutta puolan molemmista navoista on mennyt eculle johdot.
Antureita on imunokas, vauhtipyöräs ja sitte on kampuran päässä.

Vähäsen opiskellu lisää niin jos lisää trikkerin (moniko hampaisen?) kampuran päähän ja Hall anturi siihen, niin megalla voi ohjata tuota puolaa, kun se ny kipinän antaa kun sen toisen johdon näpäyttää maihin.

Re: M104 Sytyspuolesta kysymyksiä.

Posted: Mon May 13, 2013 7:33
by Mahu
Pyörin Tuutteron kanssa saman megasquirt projektin ympärillä.

Ajattelin siis että voisin seuraavan linkin http://www.msextra.com/doc/general/spar ... .html#high SingleCoil Output mukaisella kytkennällä hoitaa puolan ohjauksen. Eli Megasquirt kytkisi puolan signaalin maihin ja näin antaisi sytytyksen. Nokalla oleva virranjakaja hoitaisi kipinän oikealle sylinterille. Voisiko tuo kytkentä toimia ja vaatiiko joitain softamuutoksia?

Re: M104 Sytyspuolesta kysymyksiä.

Posted: Mon May 13, 2013 8:58
by Benkku
Toimii kyllä.

ps. Puolaa varataan kytkemällä maa (varaus) ja antaa kipinän maa irroitettaessa - tällöin magneettikenttä romahtaa ja tapahtuu läpilyönti tulpan purkausvälissä. Maa kytketään puolalle sopivasti ennen sytytyshetkeä, riippuen muuntosähköisistä arvoista esim. 4 ms ennen, jolloin puola varautuu riittävästi/sopivasti.

Re: M104 Sytyspuolesta kysymyksiä.

Posted: Mon May 13, 2013 19:14
by Puuhastelija
Jos siellä on jo anturi ja triggeri siinä moottorissa valmiina niin ei varmaan kannata enää uutta alkaa lisäämään sinne. Mikäli se alkuperäinen vaan on yhteensopiva megan kanssa.

Minkälainen triggeri pyörä siinä on se alkuperäinen?
Minkäläinen anturi ( VR vai Hall)

Re: M104 Sytyspuolesta kysymyksiä.

Posted: Mon May 13, 2013 19:39
by Mahu
Johtosarjan mukana tuli hall anturi, joten se varmaankin tulee laitettua kiinni. Mielestäni en tuntenut moottorin nykyisessä triggerissä kuin yhden hampaan, joten luulisi 20e sijoitus 12-1 hampaiseen triggeriin olevan vähän luotettavampi? Vai onko? Nykyistä anturia ei olla vielä mitattu oskilloskoopilla onko hall vai VR. Onko siis mahdollista että tuo yksihampainen voisi olla riittävän hyvä? Ja jos alkup. anturikin olisi hall niin ei tarvitsisi muuttaa kumpaakaan? Erillistä VR muunninta ei varmaankaan laiteta koska hall anturi on jo olemassa.

Re: M104 Sytyspuolesta kysymyksiä.

Posted: Mon May 13, 2013 23:14
by Benkku
Uudemmissa (jotain 1994-1995 ->) M104 moottoreissa on kampiakselilla 60-2 hammastus ja VR-anturi vakiona. Vaihekulman tunnistuksessa on yksi hammas ja anturi on hall.

Re: M104 Sytyspuolesta kysymyksiä.

Posted: Tue May 14, 2013 16:29
by Tuuttero
Tämä kone on alkupään moottoreita, kun ohjauskin oli vielä ke-jetronikki ja alumiininen imusarja. Uudemmissahan on muovinen imusarja ja eri moottorinohjaus.

Re: M104 Sytyspuolesta kysymyksiä.

Posted: Wed May 15, 2013 22:13
by Benkku
Siinä tapauksessa kampiakselilla voi olla kolme pulssinen triggeröinti. Selvinnee vilkaisemalla.

Re: M104 Sytyspuolesta kysymyksiä.

Posted: Thu May 16, 2013 23:11
by Tuuttero
Kusti polkee justiinsa trikkeriä mulle. sytty ainakin nyt kaikinpuolin hanskassa.

Re: M104 Sytyspuolesta kysymyksiä.

Posted: Sun May 19, 2013 16:22
by Tuuttero
Noniin ny olisi mega jo auton lähellä mutta ei vielä kytkettynä kunnolla. Hall ja trikkeri on kiinni jo mutta ei saatu tunerstudio ohjelmalla kierroksia tai mitään muutakaan tietoa Hall anturilta. Asetuksi on thootedwheel ja tietoina 12-1 hampaat ja kokeiltu basic trikkeri asetusta mutta ei silläkään.


Pitäisikö tuon edes antaa mitään tietoa kun ei ole suuttimet kiinni tai muttakaan.
Lämpöanturit ja tps on kiinni.

Re: M104 Sytyspuolesta kysymyksiä.

Posted: Sun May 19, 2013 17:12
by Puuhastelija
Tuuttero wrote:Noniin ny olisi mega jo auton lähellä mutta ei vielä kytkettynä kunnolla. Hall ja trikkeri on kiinni jo mutta ei saatu tunerstudio ohjelmalla kierroksia tai mitään muutakaan tietoa Hall anturilta. Asetuksi on thootedwheel ja tietoina 12-1 hampaat ja kokeiltu basic trikkeri asetusta mutta ei silläkään.


Pitäisikö tuon edes antaa mitään tietoa kun ei ole suuttimet kiinni tai muttakaan.
Lämpöanturit ja tps on kiinni.
Kierrostieto pitäs tulla vaikka suuttimien piuhat oliskin irti.
Onko Hall anturilla ylösvetovastus asennettuna?

Re: M104 Sytyspuolesta kysymyksiä.

Posted: Mon May 20, 2013 1:54
by Tuuttero
Ei ollut tuota ylösvetovastusta. Ny täs äskeen kolvaalin ja muuta ja tein sen tämän ohjen mukaan.
http://www.veewee.net/Megasquirt/Piirus ... YS_MS1.pdf

Kävin vielä äsken kokeilemas autos mutta en saanut kierroksia näkyviin.

Re: M104 Sytyspuolesta kysymyksiä.

Posted: Mon May 20, 2013 5:05
by Aapeli59
Oletko käyttänyt myös tätä ohjetta kaapeloinnissa?

http://www.veewee.net/Megasquirt/Piirus ... s_Hall.pdf

Siinä on meinaten virhe, ton HALL:in virransyötön osalta. Kuuluu virtalukon taakse, ei bensapumpun releen.

Re: M104 Sytyspuolesta kysymyksiä.

Posted: Mon May 20, 2013 10:37
by Tuuttero
johtosarja tuli valmiina liittimineen ja anturit paikoillaan.

Re: M104 Sytyspuolesta kysymyksiä.

Posted: Mon May 20, 2013 16:17
by Tuuttero
Vielä tosta johtosarjasta. Hall on 5voltilla toimiva ja yleismittarilla mittaa hall anturia niin arvot muuttuu kyllä kun trikkerin hampaat liikkuu.


Eli poistin D5, D8 ja R10. Niiden tilalle hyppylangat
xg1 ja xg2 väliin hyppylanka ja sitten D5:sesta vastus 390kohm R11:seen.


Ohjeita löytyy hakemalla monia mutta mikä ny olis toimivin

http://www.protoparts.fi/catalog/produc ... ucts_id=61
Tuossa vielä hall mikä on käytös.

Toimiikos tällälailla?
Image

Re: M104 Sytyspuolesta kysymyksiä.

Posted: Mon May 20, 2013 19:16
by Tuuttero
Iso kiitos taas autotunelle. Nyt saatiin rinkitietoja hallilta. Nyt sitte puolanohjaus kuntoon ja sitte orotellaan suuttimien myyjää.

Re: M104 Sytyspuolesta kysymyksiä.

Posted: Thu Jul 04, 2013 10:41
by n4mn4m
oliko missä vika ?

Re: M104 Sytyspuolesta kysymyksiä.

Posted: Tue Aug 06, 2013 18:46
by Tuuttero
Asentajassa:DD

Re: M104 Sytyspuolesta kysymyksiä.

Posted: Thu Aug 28, 2014 13:20
by xiaonvren
joten loki ja msq tiedosto auttaisi asiaa :)






————————————————————
fut coins

Re: M104 Sytyspuolesta kysymyksiä.

Posted: Mon Aug 08, 2016 21:20
by Mighty190
Benkku wrote:Uudemmissa (jotain 1994-1995 ->) M104 moottoreissa on kampiakselilla 60-2 hammastus ja VR-anturi vakiona. Vaihekulman tunnistuksessa on yksi hammas ja anturi on hall.

Lainataan nyt vanhaa aihetta ja kommenttia, eli siis trikkeri on vissiin lohkossa sisällä? Oma M104 on C280 nokalta ja vauhtista pyöritellessä ei näkynyt hampaita. Projektina siis laittaa M104 tenavan keulille megan vauhdittamana. Tuota trikkeriä jo skoopilla mittailin, saamatta kunnon tuloksia :lol: