M104 Sytyspuolesta kysymyksiä.
Moderator: Masi_K
M104 Sytyspuolesta kysymyksiä.
Noniin tuosta omasta rojektista vähä meinaa usko loppua ku ei kaikki mennyt niinku luulis.
Saako tuota mersun omaa sytytyspuolta toimimaan ilman ecua? Vissiinki tarttee joltaki anturilta pulssin jolloin antaa kipinän. Kokeiltiin tuos että puolalle virtaa, Tulppa suoraa puolaan kiinni, puola maadoitettu runkoon ja sitten puolan toisesta johdosta näpäytti maihin niin sai kipinän aikaan.
Saako tuota toimimaan megas? Ruuttana on ms2 v2.2. Tarttis varmaankin puolan johto megalle ja mega löis sitä maihin Hall anturin tahdittamana?
Oon kokeillut hakua ja kysellä mutta mersufoorumillaki aika hiljasta pensavehkeiden tietäjien puolella.
Tuuttero
Saako tuota mersun omaa sytytyspuolta toimimaan ilman ecua? Vissiinki tarttee joltaki anturilta pulssin jolloin antaa kipinän. Kokeiltiin tuos että puolalle virtaa, Tulppa suoraa puolaan kiinni, puola maadoitettu runkoon ja sitten puolan toisesta johdosta näpäytti maihin niin sai kipinän aikaan.
Saako tuota toimimaan megas? Ruuttana on ms2 v2.2. Tarttis varmaankin puolan johto megalle ja mega löis sitä maihin Hall anturin tahdittamana?
Oon kokeillut hakua ja kysellä mutta mersufoorumillaki aika hiljasta pensavehkeiden tietäjien puolella.
Tuuttero
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: M104 Sytyspuolesta kysymyksiä.
Minkälainen sytytysjärjestelmä tollaisessa on?
Onko siinä yksi tavallinen puola ja sit perinteinen virranjakaja?
Onko siinä puolalle joku sytytysyksikkö?
Onko moottorissa minkälainen triggeri pyörä? Minkälainen anturi sillä?
Onko siinä yksi tavallinen puola ja sit perinteinen virranjakaja?
Onko siinä puolalle joku sytytysyksikkö?
Onko moottorissa minkälainen triggeri pyörä? Minkälainen anturi sillä?
Re: M104 Sytyspuolesta kysymyksiä.
Sytty on yhellä puolalla ja virranjakaja nokka-akselin päässä.
Sytytys yksiköstä en tiedä mutta puolan molemmista navoista on mennyt eculle johdot.
Antureita on imunokas, vauhtipyöräs ja sitte on kampuran päässä.
Vähäsen opiskellu lisää niin jos lisää trikkerin (moniko hampaisen?) kampuran päähän ja Hall anturi siihen, niin megalla voi ohjata tuota puolaa, kun se ny kipinän antaa kun sen toisen johdon näpäyttää maihin.
Sytytys yksiköstä en tiedä mutta puolan molemmista navoista on mennyt eculle johdot.
Antureita on imunokas, vauhtipyöräs ja sitte on kampuran päässä.
Vähäsen opiskellu lisää niin jos lisää trikkerin (moniko hampaisen?) kampuran päähän ja Hall anturi siihen, niin megalla voi ohjata tuota puolaa, kun se ny kipinän antaa kun sen toisen johdon näpäyttää maihin.
Re: M104 Sytyspuolesta kysymyksiä.
Pyörin Tuutteron kanssa saman megasquirt projektin ympärillä.
Ajattelin siis että voisin seuraavan linkin http://www.msextra.com/doc/general/spar ... .html#high SingleCoil Output mukaisella kytkennällä hoitaa puolan ohjauksen. Eli Megasquirt kytkisi puolan signaalin maihin ja näin antaisi sytytyksen. Nokalla oleva virranjakaja hoitaisi kipinän oikealle sylinterille. Voisiko tuo kytkentä toimia ja vaatiiko joitain softamuutoksia?
Ajattelin siis että voisin seuraavan linkin http://www.msextra.com/doc/general/spar ... .html#high SingleCoil Output mukaisella kytkennällä hoitaa puolan ohjauksen. Eli Megasquirt kytkisi puolan signaalin maihin ja näin antaisi sytytyksen. Nokalla oleva virranjakaja hoitaisi kipinän oikealle sylinterille. Voisiko tuo kytkentä toimia ja vaatiiko joitain softamuutoksia?
Re: M104 Sytyspuolesta kysymyksiä.
Toimii kyllä.
ps. Puolaa varataan kytkemällä maa (varaus) ja antaa kipinän maa irroitettaessa - tällöin magneettikenttä romahtaa ja tapahtuu läpilyönti tulpan purkausvälissä. Maa kytketään puolalle sopivasti ennen sytytyshetkeä, riippuen muuntosähköisistä arvoista esim. 4 ms ennen, jolloin puola varautuu riittävästi/sopivasti.
ps. Puolaa varataan kytkemällä maa (varaus) ja antaa kipinän maa irroitettaessa - tällöin magneettikenttä romahtaa ja tapahtuu läpilyönti tulpan purkausvälissä. Maa kytketään puolalle sopivasti ennen sytytyshetkeä, riippuen muuntosähköisistä arvoista esim. 4 ms ennen, jolloin puola varautuu riittävästi/sopivasti.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: M104 Sytyspuolesta kysymyksiä.
Jos siellä on jo anturi ja triggeri siinä moottorissa valmiina niin ei varmaan kannata enää uutta alkaa lisäämään sinne. Mikäli se alkuperäinen vaan on yhteensopiva megan kanssa.
Minkälainen triggeri pyörä siinä on se alkuperäinen?
Minkäläinen anturi ( VR vai Hall)
Minkälainen triggeri pyörä siinä on se alkuperäinen?
Minkäläinen anturi ( VR vai Hall)
Re: M104 Sytyspuolesta kysymyksiä.
Johtosarjan mukana tuli hall anturi, joten se varmaankin tulee laitettua kiinni. Mielestäni en tuntenut moottorin nykyisessä triggerissä kuin yhden hampaan, joten luulisi 20e sijoitus 12-1 hampaiseen triggeriin olevan vähän luotettavampi? Vai onko? Nykyistä anturia ei olla vielä mitattu oskilloskoopilla onko hall vai VR. Onko siis mahdollista että tuo yksihampainen voisi olla riittävän hyvä? Ja jos alkup. anturikin olisi hall niin ei tarvitsisi muuttaa kumpaakaan? Erillistä VR muunninta ei varmaankaan laiteta koska hall anturi on jo olemassa.
Re: M104 Sytyspuolesta kysymyksiä.
Uudemmissa (jotain 1994-1995 ->) M104 moottoreissa on kampiakselilla 60-2 hammastus ja VR-anturi vakiona. Vaihekulman tunnistuksessa on yksi hammas ja anturi on hall.
Re: M104 Sytyspuolesta kysymyksiä.
Tämä kone on alkupään moottoreita, kun ohjauskin oli vielä ke-jetronikki ja alumiininen imusarja. Uudemmissahan on muovinen imusarja ja eri moottorinohjaus.
Re: M104 Sytyspuolesta kysymyksiä.
Siinä tapauksessa kampiakselilla voi olla kolme pulssinen triggeröinti. Selvinnee vilkaisemalla.
Re: M104 Sytyspuolesta kysymyksiä.
Kusti polkee justiinsa trikkeriä mulle. sytty ainakin nyt kaikinpuolin hanskassa.
Re: M104 Sytyspuolesta kysymyksiä.
Noniin ny olisi mega jo auton lähellä mutta ei vielä kytkettynä kunnolla. Hall ja trikkeri on kiinni jo mutta ei saatu tunerstudio ohjelmalla kierroksia tai mitään muutakaan tietoa Hall anturilta. Asetuksi on thootedwheel ja tietoina 12-1 hampaat ja kokeiltu basic trikkeri asetusta mutta ei silläkään.
Pitäisikö tuon edes antaa mitään tietoa kun ei ole suuttimet kiinni tai muttakaan.
Lämpöanturit ja tps on kiinni.
Pitäisikö tuon edes antaa mitään tietoa kun ei ole suuttimet kiinni tai muttakaan.
Lämpöanturit ja tps on kiinni.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: M104 Sytyspuolesta kysymyksiä.
Kierrostieto pitäs tulla vaikka suuttimien piuhat oliskin irti.Tuuttero wrote:Noniin ny olisi mega jo auton lähellä mutta ei vielä kytkettynä kunnolla. Hall ja trikkeri on kiinni jo mutta ei saatu tunerstudio ohjelmalla kierroksia tai mitään muutakaan tietoa Hall anturilta. Asetuksi on thootedwheel ja tietoina 12-1 hampaat ja kokeiltu basic trikkeri asetusta mutta ei silläkään.
Pitäisikö tuon edes antaa mitään tietoa kun ei ole suuttimet kiinni tai muttakaan.
Lämpöanturit ja tps on kiinni.
Onko Hall anturilla ylösvetovastus asennettuna?
Re: M104 Sytyspuolesta kysymyksiä.
Ei ollut tuota ylösvetovastusta. Ny täs äskeen kolvaalin ja muuta ja tein sen tämän ohjen mukaan.
http://www.veewee.net/Megasquirt/Piirus ... YS_MS1.pdf
Kävin vielä äsken kokeilemas autos mutta en saanut kierroksia näkyviin.
http://www.veewee.net/Megasquirt/Piirus ... YS_MS1.pdf
Kävin vielä äsken kokeilemas autos mutta en saanut kierroksia näkyviin.
Re: M104 Sytyspuolesta kysymyksiä.
Oletko käyttänyt myös tätä ohjetta kaapeloinnissa?
http://www.veewee.net/Megasquirt/Piirus ... s_Hall.pdf
Siinä on meinaten virhe, ton HALL:in virransyötön osalta. Kuuluu virtalukon taakse, ei bensapumpun releen.
http://www.veewee.net/Megasquirt/Piirus ... s_Hall.pdf
Siinä on meinaten virhe, ton HALL:in virransyötön osalta. Kuuluu virtalukon taakse, ei bensapumpun releen.
Re: M104 Sytyspuolesta kysymyksiä.
johtosarja tuli valmiina liittimineen ja anturit paikoillaan.
Re: M104 Sytyspuolesta kysymyksiä.
Vielä tosta johtosarjasta. Hall on 5voltilla toimiva ja yleismittarilla mittaa hall anturia niin arvot muuttuu kyllä kun trikkerin hampaat liikkuu.
Eli poistin D5, D8 ja R10. Niiden tilalle hyppylangat
xg1 ja xg2 väliin hyppylanka ja sitten D5:sesta vastus 390kohm R11:seen.
Ohjeita löytyy hakemalla monia mutta mikä ny olis toimivin
http://www.protoparts.fi/catalog/produc ... ucts_id=61
Tuossa vielä hall mikä on käytös.
Toimiikos tällälailla?

Eli poistin D5, D8 ja R10. Niiden tilalle hyppylangat
xg1 ja xg2 väliin hyppylanka ja sitten D5:sesta vastus 390kohm R11:seen.
Ohjeita löytyy hakemalla monia mutta mikä ny olis toimivin
http://www.protoparts.fi/catalog/produc ... ucts_id=61
Tuossa vielä hall mikä on käytös.
Toimiikos tällälailla?

Re: M104 Sytyspuolesta kysymyksiä.
Iso kiitos taas autotunelle. Nyt saatiin rinkitietoja hallilta. Nyt sitte puolanohjaus kuntoon ja sitte orotellaan suuttimien myyjää.
Re: M104 Sytyspuolesta kysymyksiä.
oliko missä vika ?
Re: M104 Sytyspuolesta kysymyksiä.
Asentajassa:DD
Re: M104 Sytyspuolesta kysymyksiä.
Benkku wrote:Uudemmissa (jotain 1994-1995 ->) M104 moottoreissa on kampiakselilla 60-2 hammastus ja VR-anturi vakiona. Vaihekulman tunnistuksessa on yksi hammas ja anturi on hall.
Lainataan nyt vanhaa aihetta ja kommenttia, eli siis trikkeri on vissiin lohkossa sisällä? Oma M104 on C280 nokalta ja vauhtista pyöritellessä ei näkynyt hampaita. Projektina siis laittaa M104 tenavan keulille megan vauhdittamana. Tuota trikkeriä jo skoopilla mittailin, saamatta kunnon tuloksia
