Page 1 of 1
Pitkä avautumisaika, risat suuttimet?
Posted: Thu Mar 21, 2013 23:32
by Big_Easy
Säätelin dead timejä kohdilleen vaihtelemalla ruiskutuskertojen määrää 2 -> 4 -> 2 jne. kunnes seos ei enää muuttunut. Voltage correction on 0.200 ms/v ja dead timeksi sain 2.810 ms @ 13.2v.

Suuttimet on Boschin matala impedanssiset 406cc/min virtaavat, eli isot pikkulohkolle.
kysymys kuuluu: Onko jotkut muut asetukset viturallaan, vai onkohan vuodelta '78 olevat suuttimet paskana?

(yksi jo jämähti jumiin, ja toinen päästi bensat imusarjan päälle) Hommaanko suosiolla uudet suuttimet?
Ja vielä toinen kysymys ruiskutuspaineista. Kuinka alas monipisteen paineet uskaltaa tiputtaa että saisi vähän pidempää pulssia suuttimille? Painetta on tällä hetkellä n. 2,5 bar.
EDIT: Löysinpäs vihdoin netistä 1978 Sevillen bensanpaineet, 9-13PSI. Eikös ne bensat jo melkein valu tankista tolla paineella? Koitan huomenna säätää paineet johonkin 1 bar tietämille.
Re: Pitkä avautumisaika, risat suuttimet?
Posted: Fri Mar 22, 2013 9:00
by teg
Hommaa uudet suuttimet. Boschin EV14 sarjalaiset.
Re: Pitkä avautumisaika, risat suuttimet?
Posted: Fri Mar 22, 2013 13:42
by ArttuH
Melkein voisi tosiaan suositella uusia suuttimia ellei budjetti ole erityisen kireällä.
Mutta jos nyt kuitenkin pohditaan hiukan tuota alkuperäistä kysymystä. 2,8ms dead time on kyllä sen verran iso, että joku on luultavasti pielessä. Ensimmäiseksi tuli mieleen kysymys, että miten suuttimen ohjausvirran rajoitus on hoidettu, vastuksilla vai PWM:llä? Liian isot vastukset tai väärät PWM-parametrit voisivat tietty vaikuttaa asiaan. Sitten tuo jännitekorjaus on todennäköisesti liian suuri. Kaikilla suuttimilla mitä olen mittaillut oikea arvo on ollut lähempänä 0,1ms/v suuruusluokkaa. Tämä saattaa aiheuttaa osan virheestä, mutta ei kaikkea.
Bensanpaineissa en ihan mielelläni menisi alle 2 barin lukemiin monipisteruiskulla. Alkaa sumun muodostuminen kärsimään turhan paljon, mikä haittaa etenkin pienillä kierroksilla ja kylmällä koneella. Yksipisteruiskuissa on monesti käytetty pienempiä paineita, mutta niissä on sitten suuttimetkin tehty sen mukaan.
Re: Pitkä avautumisaika, risat suuttimet?
Posted: Fri Mar 22, 2013 15:27
by Big_Easy
Virranrajoitus on PWM:llä. Koitin jo laittaa asetuksiin limit 100% ja treshold 25.4 ilman havaittavia vaikutuksia. Pitääpä tänään skoopilla kattella ettei suutinten johdot toimi etuvastuksina.
Ebaystä kattelin suuttimia, ja tällaset saattaa lähteä tilaukseen.
http://www.ebay.com/itm/Bostech-Mp3103- ... 3a&vxp=mtr
Re: Pitkä avautumisaika, risat suuttimet?
Posted: Sat Mar 23, 2013 9:29
by Benkku
No ei kyllä mitään ideaa, ellet ole mobilisti? Nykyään EV1 suuttimien paikka on museossa. Setin EV14 tai Deka5 suuttimia saa kokolailla samaan rahaan.
Laita vaikka tällaiset 'räveltämättömät' 0280158117 eli '117:t'.
http://www.fiveomotorsport.com/bosch-ev14-0280158117
taikka 7+1 reikäiset Deka5 sarjan.
http://www.bmotorsports.com/shop/produc ... ts_id/2129
Setin nykyaikaisia suuttimia saa varmaan jostain Ebaysta edullisemminkin.