Pitkä avautumisaika, risat suuttimet?

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
Big_Easy
Megasquirttaaja
Posts: 28
Joined: Tue Dec 11, 2012 23:55

Pitkä avautumisaika, risat suuttimet?

Post by Big_Easy »

Säätelin dead timejä kohdilleen vaihtelemalla ruiskutuskertojen määrää 2 -> 4 -> 2 jne. kunnes seos ei enää muuttunut. Voltage correction on 0.200 ms/v ja dead timeksi sain 2.810 ms @ 13.2v. :shock: Suuttimet on Boschin matala impedanssiset 406cc/min virtaavat, eli isot pikkulohkolle.

kysymys kuuluu: Onko jotkut muut asetukset viturallaan, vai onkohan vuodelta '78 olevat suuttimet paskana? :roll: (yksi jo jämähti jumiin, ja toinen päästi bensat imusarjan päälle) Hommaanko suosiolla uudet suuttimet?

Ja vielä toinen kysymys ruiskutuspaineista. Kuinka alas monipisteen paineet uskaltaa tiputtaa että saisi vähän pidempää pulssia suuttimille? Painetta on tällä hetkellä n. 2,5 bar.

EDIT: Löysinpäs vihdoin netistä 1978 Sevillen bensanpaineet, 9-13PSI. Eikös ne bensat jo melkein valu tankista tolla paineella? Koitan huomenna säätää paineet johonkin 1 bar tietämille.
Something old, something new, something borrowed, something blew.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Re: Pitkä avautumisaika, risat suuttimet?

Post by teg »

Hommaa uudet suuttimet. Boschin EV14 sarjalaiset.
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: Pitkä avautumisaika, risat suuttimet?

Post by ArttuH »

Melkein voisi tosiaan suositella uusia suuttimia ellei budjetti ole erityisen kireällä.

Mutta jos nyt kuitenkin pohditaan hiukan tuota alkuperäistä kysymystä. 2,8ms dead time on kyllä sen verran iso, että joku on luultavasti pielessä. Ensimmäiseksi tuli mieleen kysymys, että miten suuttimen ohjausvirran rajoitus on hoidettu, vastuksilla vai PWM:llä? Liian isot vastukset tai väärät PWM-parametrit voisivat tietty vaikuttaa asiaan. Sitten tuo jännitekorjaus on todennäköisesti liian suuri. Kaikilla suuttimilla mitä olen mittaillut oikea arvo on ollut lähempänä 0,1ms/v suuruusluokkaa. Tämä saattaa aiheuttaa osan virheestä, mutta ei kaikkea.

Bensanpaineissa en ihan mielelläni menisi alle 2 barin lukemiin monipisteruiskulla. Alkaa sumun muodostuminen kärsimään turhan paljon, mikä haittaa etenkin pienillä kierroksilla ja kylmällä koneella. Yksipisteruiskuissa on monesti käytetty pienempiä paineita, mutta niissä on sitten suuttimetkin tehty sen mukaan.
Arttu
GSX1100 -85
Big_Easy
Megasquirttaaja
Posts: 28
Joined: Tue Dec 11, 2012 23:55

Re: Pitkä avautumisaika, risat suuttimet?

Post by Big_Easy »

Virranrajoitus on PWM:llä. Koitin jo laittaa asetuksiin limit 100% ja treshold 25.4 ilman havaittavia vaikutuksia. Pitääpä tänään skoopilla kattella ettei suutinten johdot toimi etuvastuksina.

Ebaystä kattelin suuttimia, ja tällaset saattaa lähteä tilaukseen. http://www.ebay.com/itm/Bostech-Mp3103- ... 3a&vxp=mtr
Something old, something new, something borrowed, something blew.
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: Pitkä avautumisaika, risat suuttimet?

Post by Benkku »

No ei kyllä mitään ideaa, ellet ole mobilisti? Nykyään EV1 suuttimien paikka on museossa. Setin EV14 tai Deka5 suuttimia saa kokolailla samaan rahaan.

Laita vaikka tällaiset 'räveltämättömät' 0280158117 eli '117:t'.
http://www.fiveomotorsport.com/bosch-ev14-0280158117

taikka 7+1 reikäiset Deka5 sarjan.
http://www.bmotorsports.com/shop/produc ... ts_id/2129

Setin nykyaikaisia suuttimia saa varmaan jostain Ebaysta edullisemminkin.
Post Reply