Page 1 of 1

Megasquirt Oldsin 307:aan

Posted: Wed Dec 12, 2012 21:08
by Big_Easy
Moro!

Ostin muutama kuukausi sitten Ebaystä 70-luvun lopun Oldsin 350:n ruiskukilkkeet ja tarkoituksena olisi asentaa ne Oldsin 307:aan. Muutaman mutkan kautta tulin siihen tulokseen, että järkevintä on tehdä tuo kaasari -> ruisku muutos Megasquirtilla.

Tässä vähän listaa raudasta mitä jo on:

-IAT-sensori http://www.diyautotune.com/catalog/gm-o ... p-116.html
-CTS-sensori http://www.diyautotune.com/catalog/gm-c ... p-115.html
-Boschin 0280150040 Suuttimet (Taisi olla 406cc/min)
-Tietokone-ohjattu HEI-jakaja
-2-napainen tyhjäkäyntimoottori

Kaasuasento-anturiksi ajattelin hommata tällaisen http://autotune.fi/tuote/236/tps-kaasul ... arvike-001

Minkälaista lambda-anturia ja kampiakselin triggeri pyörää tuommoiseen kokoonpanoon kannattaisi hommata?

Nyt pitäisi sitten keksiä että mitä rautaa (MS1?, MS2?) pitää pellin alle hommata, että ominaisuudet riittää ja saisi homman toimimaan. Megan pitäisi siis osata ohjata 8 kpl matalaimpedanssisia suuttimia ja GM:n 7 pin HEI-jakajaa.

Ideoita ja ehdotuksia otetaan vastaan, ja osiakin saa kaupata jos tällaiseen kokoonpanoon sopivia sattuu tyhjänpanttina nurkissa lojumaan. :D

EDIT: Tietokonejakajassa on tottakai 7 pin moduuli, eikä 4 pin. :oops:

Selvittelin vähän tarpeita ja ominaisuuksia ja tulin siihen päätelmään, että MS 2 V 3.0 saattaisi olla soppeli valinta.

Tässä vielä kuva projektista. http://koti.mbnet.fi/levabros/kuvat/20121211_231216.jpg

EDIT2: Leikkelin töissä 36-1 triggeri-pyörän ja broidi sorvasi spacerin jolla sen saa pultattua veivin päähän. http://koti.mbnet.fi/levabros/kuvat/20121215_214123.jpg

Ilmeisesti tällä saisi luettua noita hampaita? http://www.autotune.fi/tuote/245/vranturi-tarvike-ford

Re: Megasquirt Oldsin 307:aan

Posted: Sat Mar 02, 2013 15:34
by Big_Easy
No niin, auto on ollut nyt telakalla 12 pävää. Siinä ajassa on kaasarin rojut raivattu pois konehuoneesta ja ruiskun raudat saatu paikoilleen. Tulipeltiin täytyy vielä porata reikä ja vetää mega kabiinin puolelle, mutta muuten on valmista.

Eilen koitin ensimmäistä kertaa startata, ja kun RPM-signaalin sai purkille asti niin lähti muutaman sekunnin pyörittämisellä tulille ja jopa jäi käymään! Eli lähtökohdat säätämisen aloittamiselle on omasta mielestä erinomaiset. Nyt onkin sitten tyhmien kysymysten aika kun kyseessä kuitenkin eka ruisku-projektini ja TunerStudion käyttökin on vielä vähän hakusessa. :mrgreen:

Kysymyksiä on luvassa sitä mukaan kun ongelmia ilmenee, niksit ja säätely vinkit on nyt enemmän kuin tervetulleita. :D

Re: Megasquirt Oldsin 307:aan

Posted: Mon Mar 04, 2013 22:18
by MrFairlane
Tyhjäkäyntiennakko 10 asteen hujakoille, sytkäkartta jostain vastaavasta koneesta, reg fuel ja suuttimien arvot kerralla oikeaan ettei tarvitse aina puljata karttaa uusiksi.
Säädä karttaa aina vain kone lämpöisenä ja lämmitysrikastukset hoitavat loput. Kiihdytysrikastus onkin sitten ihan oma maailmansa.
Varmista että triggeröinti toimii pätkimättä huippukierroksille asti.
Laajakaistalambda ettei tarvitse koko kesää käyttää läppäri sylissä ajaen.

Mitähän muuta.

Re: Megasquirt Oldsin 307:aan

Posted: Tue Mar 05, 2013 23:33
by Big_Easy
Laajakaistalambda löytyy jo. :D

Tänään taas yritin säädellä, ja seuraavanlaista tuli huomattua:

Kylmiltään kun käynnistää, niin lähtee muutaman sekunnin pyörityksellä tulille ja jää käymään. Kun lambda lämpenee n. puolessa minuutissa niin näyttää seokseksi 14,0. Onko turhan laiha kylmälle koneelle?

Sitten jos erehtyy sammuttamaan yli minuutin käyneenä, niin ei enää lupaakkaan ennen kuin ruuttii läppärungosta runsaat startti-shotit. Silloinkin kone käy vaan shotit loppuun, seos laihenee yli 20,0 ja sammuu. :?

Koitan huomenna jos kone jaksaisi kylmäkäynnistyksestä käydä lämpöseksi että saisi edes jotain lähes oikeisiin säätöihin (suuttimien arvot ja tyhjäkäynnin VE).

Re: Megasquirt Oldsin 307:aan

Posted: Wed Mar 06, 2013 18:30
by MrFairlane
Vaikuttaisi siltä, että peruskartta/crankingkäyrä olisi liian laihalla ja kone jaksaa startata vain lämmitysrikastus/ASE ollessa kylmässä päässä.

Vaikka tyhjäkäynnin seos voi olla melkein mitä vain, niin yleensä sen pitäisi olla kuitenkin rikkaammalla puolella. Sytytyskatkot voivat sitten sotkea sitäkin.

Re: Megasquirt Oldsin 307:aan

Posted: Wed Mar 06, 2013 22:57
by Big_Easy
Tänään ei aluksi luvannutkaan, syyllinen oli bensapumpun palanut sulake. :oops: Nyt lähtee avaimesta käyntiin, ainakin koneen ollessa 20-70 asteinen.

Tuossa vähän videota käymisestä, rikkaallahan se lambdan mukaan kävi. Tosta ujelluksesta ei kannata välittää, ratasjakopää se siellä vain vikisee.

http://koti.mbnet.fi/levabros/videot/Buick.mp4

Nyt kun saisi tuon sytkän säädön toimimaan niin voisi noita säätöjä saada paremmin kohdilleen. Sytytyskatkoja / syttymättä jäämisiä taisi olla, koska TunerStudion lambdamittari räpsyi punaisena välillä. Kaasarin jäljiltä perusennakkoa on jakajalla 24 astetta. :D

Mutta puoli voittoa on jo saavutettu, kun kone lähtee käyntiin ja pysyy käynnissä. :mrgreen:

Re: Megasquirt Oldsin 307:aan

Posted: Thu Mar 07, 2013 18:24
by Puuhastelija
Ei kyllä tarvii lambdamittaria selvittämään tuota käykö rikkaalla... :lol:
Piirun verran voit laihentaa seosta ihan huoletta. :)

Re: Megasquirt Oldsin 307:aan

Posted: Sat Mar 09, 2013 19:51
by Big_Easy
Uusi päivä, uudet viat. Nyt kun sain sytkäsäädön toimimaan ja puuttuvan hampaan paikan oikein asetuksiin, niin eiköhän 5 sylinterin suutin alkanu vuotaa. :x

Osaako joku neuvoa että miten tommonen kaikki suuttimet kiertävä bensatukki kuuluisi irrottaa oikeaoppisesti, kun kaikki suuttimet harittaa eri suuntiin?

BTW On muuten yllättävän huonosti syttyvää tavaraa tuo normi 95E10. Suutin kerkesi kusta varmaan 5-10 litraa kuumille pakosarjoille ja maahan eikä auto syttynyt palamaan. :roll:

EDIT: Hommat etenee. Purkasin triggeripyörän pois veivin päästä, kun ei sitä saanut sorvaamallakaan heitottomaksi. :x HEI-jakajan pulssilla pelittää hienosti.

Löysin netistä alipainekaaviot tolle bendixin läppärungolle, ja huomasin että MAP-anturin letku oli ollut kiinni ported vacuumissa, samoin bensanpaineensäädin. :oops: Nyt pitäisi kilkkeiden olla paikoillaan, sitten vaan armotonta säätelyä. Vaatimattomat tavoitteet olisi että kone kehittäisi suunnattomat määrät tehoa olemattomasta määrästä bensaa. :mrgreen:

Re: Megasquirt Oldsin 307:aan

Posted: Thu Feb 20, 2014 23:48
by Big_Easy
Jos ei se pään hakkaaminen seinään lopu, niin se saa luvan jatkua. :lol:

Ruisku ja Mega on muuttaneet uuteen konehuoneeseen, nyt pitäisi rautapuolen olla kunnossa ja säädöt enää hukassa. Tilanne on siis nyt seuraava:

Kone lähtee kylmänä käyntiin ja jaksaa käydä n. 10 sekuntia ennen kuin sammuu. vähänkin lämmenneenä ei meinaa enää käynnistyä. Röpöttää kivasti putkiin ja tulpat on mustat, eli rikkaalla käy. Sytkä on vielä HEI-jakajan perusennakolla, bensanpaineet on 3 bar.

Mistä pitäisi lähteä laihentamaan? ASE vai WUE? Tai olisiko jollakin heittää rikastusarvoja Oldsin pikkulohkolle, nyt on käytössä default käyrät.

Re: Megasquirt Oldsin 307:aan

Posted: Fri Feb 21, 2014 0:45
by MrFairlane
Lämpöisenä WUE ei ole käytössä ja ASE:a voit huoletta vetää reilusti suuntaan tai toiseen.

Kuulostaisi äkkiä siltä että tyhjäkäynnin aluetta kartasta laihemmalle kunnes jää lämpöisenä käyntiin ja sitten voit ihmetellä ASE:a ja sitten WUE:a kylmänä.

Tarkista ensiksi että ei tule piikkejä RPM:ään jottei cranking-rikastus tao koko ajan alla. Samoin kiihdytysrikastus voi tehdä samaa jos on värinää TPS-tulossa tai MAP:ssa. Eli kiihdytysrikastukset pois käytöstä alkuun.
Itse en ole saanut TPS:ää toimimaan kunnolla oikein missään vehkeessä joten olen turvautunut aina MAP-rikastukseen.

Jos tuo triggeripyörän heitto vielä vaivaa niin vedin koneen käyntiin ja työnsin rälläkän konehuoneeseen ja hioin hampaista heitot pois. Tekniikkaa en suosittele sitten kenellekään vaikka sormet pysyivätkin kämmenissä kiinni. :?

Re: Megasquirt Oldsin 307:aan

Posted: Fri Feb 21, 2014 22:36
by Big_Easy
Unohdin mainita että nykyään triggeröinti tulee HEI-jakajalta.

Aloitin uuden ketjun säätämisestä oikealle aihealueelle. viewtopic.php?f=6&t=8788

Pitää koittaa tuota tyhjäkäynti alueen laihentamista. Pitäisi vaan jostakin löytää tehokkaampi läppäri jossa olisi kunnon sarjaportti, henkinen terveys on kovalla koetuksella tuon USB-kaapelin kanssa. :x