Megasquirt Oldsin 307:aan

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
Big_Easy
Megasquirttaaja
Posts: 28
Joined: Tue Dec 11, 2012 23:55

Megasquirt Oldsin 307:aan

Post by Big_Easy »

Moro!

Ostin muutama kuukausi sitten Ebaystä 70-luvun lopun Oldsin 350:n ruiskukilkkeet ja tarkoituksena olisi asentaa ne Oldsin 307:aan. Muutaman mutkan kautta tulin siihen tulokseen, että järkevintä on tehdä tuo kaasari -> ruisku muutos Megasquirtilla.

Tässä vähän listaa raudasta mitä jo on:

-IAT-sensori http://www.diyautotune.com/catalog/gm-o ... p-116.html
-CTS-sensori http://www.diyautotune.com/catalog/gm-c ... p-115.html
-Boschin 0280150040 Suuttimet (Taisi olla 406cc/min)
-Tietokone-ohjattu HEI-jakaja
-2-napainen tyhjäkäyntimoottori

Kaasuasento-anturiksi ajattelin hommata tällaisen http://autotune.fi/tuote/236/tps-kaasul ... arvike-001

Minkälaista lambda-anturia ja kampiakselin triggeri pyörää tuommoiseen kokoonpanoon kannattaisi hommata?

Nyt pitäisi sitten keksiä että mitä rautaa (MS1?, MS2?) pitää pellin alle hommata, että ominaisuudet riittää ja saisi homman toimimaan. Megan pitäisi siis osata ohjata 8 kpl matalaimpedanssisia suuttimia ja GM:n 7 pin HEI-jakajaa.

Ideoita ja ehdotuksia otetaan vastaan, ja osiakin saa kaupata jos tällaiseen kokoonpanoon sopivia sattuu tyhjänpanttina nurkissa lojumaan. :D

EDIT: Tietokonejakajassa on tottakai 7 pin moduuli, eikä 4 pin. :oops:

Selvittelin vähän tarpeita ja ominaisuuksia ja tulin siihen päätelmään, että MS 2 V 3.0 saattaisi olla soppeli valinta.

Tässä vielä kuva projektista. http://koti.mbnet.fi/levabros/kuvat/20121211_231216.jpg

EDIT2: Leikkelin töissä 36-1 triggeri-pyörän ja broidi sorvasi spacerin jolla sen saa pultattua veivin päähän. http://koti.mbnet.fi/levabros/kuvat/20121215_214123.jpg

Ilmeisesti tällä saisi luettua noita hampaita? http://www.autotune.fi/tuote/245/vranturi-tarvike-ford
Something old, something new, something borrowed, something blew.
Big_Easy
Megasquirttaaja
Posts: 28
Joined: Tue Dec 11, 2012 23:55

Re: Megasquirt Oldsin 307:aan

Post by Big_Easy »

No niin, auto on ollut nyt telakalla 12 pävää. Siinä ajassa on kaasarin rojut raivattu pois konehuoneesta ja ruiskun raudat saatu paikoilleen. Tulipeltiin täytyy vielä porata reikä ja vetää mega kabiinin puolelle, mutta muuten on valmista.

Eilen koitin ensimmäistä kertaa startata, ja kun RPM-signaalin sai purkille asti niin lähti muutaman sekunnin pyörittämisellä tulille ja jopa jäi käymään! Eli lähtökohdat säätämisen aloittamiselle on omasta mielestä erinomaiset. Nyt onkin sitten tyhmien kysymysten aika kun kyseessä kuitenkin eka ruisku-projektini ja TunerStudion käyttökin on vielä vähän hakusessa. :mrgreen:

Kysymyksiä on luvassa sitä mukaan kun ongelmia ilmenee, niksit ja säätely vinkit on nyt enemmän kuin tervetulleita. :D
Something old, something new, something borrowed, something blew.
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Re: Megasquirt Oldsin 307:aan

Post by MrFairlane »

Tyhjäkäyntiennakko 10 asteen hujakoille, sytkäkartta jostain vastaavasta koneesta, reg fuel ja suuttimien arvot kerralla oikeaan ettei tarvitse aina puljata karttaa uusiksi.
Säädä karttaa aina vain kone lämpöisenä ja lämmitysrikastukset hoitavat loput. Kiihdytysrikastus onkin sitten ihan oma maailmansa.
Varmista että triggeröinti toimii pätkimättä huippukierroksille asti.
Laajakaistalambda ettei tarvitse koko kesää käyttää läppäri sylissä ajaen.

Mitähän muuta.
Big_Easy
Megasquirttaaja
Posts: 28
Joined: Tue Dec 11, 2012 23:55

Re: Megasquirt Oldsin 307:aan

Post by Big_Easy »

Laajakaistalambda löytyy jo. :D

Tänään taas yritin säädellä, ja seuraavanlaista tuli huomattua:

Kylmiltään kun käynnistää, niin lähtee muutaman sekunnin pyörityksellä tulille ja jää käymään. Kun lambda lämpenee n. puolessa minuutissa niin näyttää seokseksi 14,0. Onko turhan laiha kylmälle koneelle?

Sitten jos erehtyy sammuttamaan yli minuutin käyneenä, niin ei enää lupaakkaan ennen kuin ruuttii läppärungosta runsaat startti-shotit. Silloinkin kone käy vaan shotit loppuun, seos laihenee yli 20,0 ja sammuu. :?

Koitan huomenna jos kone jaksaisi kylmäkäynnistyksestä käydä lämpöseksi että saisi edes jotain lähes oikeisiin säätöihin (suuttimien arvot ja tyhjäkäynnin VE).
Something old, something new, something borrowed, something blew.
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Re: Megasquirt Oldsin 307:aan

Post by MrFairlane »

Vaikuttaisi siltä, että peruskartta/crankingkäyrä olisi liian laihalla ja kone jaksaa startata vain lämmitysrikastus/ASE ollessa kylmässä päässä.

Vaikka tyhjäkäynnin seos voi olla melkein mitä vain, niin yleensä sen pitäisi olla kuitenkin rikkaammalla puolella. Sytytyskatkot voivat sitten sotkea sitäkin.
Big_Easy
Megasquirttaaja
Posts: 28
Joined: Tue Dec 11, 2012 23:55

Re: Megasquirt Oldsin 307:aan

Post by Big_Easy »

Tänään ei aluksi luvannutkaan, syyllinen oli bensapumpun palanut sulake. :oops: Nyt lähtee avaimesta käyntiin, ainakin koneen ollessa 20-70 asteinen.

Tuossa vähän videota käymisestä, rikkaallahan se lambdan mukaan kävi. Tosta ujelluksesta ei kannata välittää, ratasjakopää se siellä vain vikisee.

http://koti.mbnet.fi/levabros/videot/Buick.mp4

Nyt kun saisi tuon sytkän säädön toimimaan niin voisi noita säätöjä saada paremmin kohdilleen. Sytytyskatkoja / syttymättä jäämisiä taisi olla, koska TunerStudion lambdamittari räpsyi punaisena välillä. Kaasarin jäljiltä perusennakkoa on jakajalla 24 astetta. :D

Mutta puoli voittoa on jo saavutettu, kun kone lähtee käyntiin ja pysyy käynnissä. :mrgreen:
Something old, something new, something borrowed, something blew.
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: Megasquirt Oldsin 307:aan

Post by Puuhastelija »

Ei kyllä tarvii lambdamittaria selvittämään tuota käykö rikkaalla... :lol:
Piirun verran voit laihentaa seosta ihan huoletta. :)
Big_Easy
Megasquirttaaja
Posts: 28
Joined: Tue Dec 11, 2012 23:55

Re: Megasquirt Oldsin 307:aan

Post by Big_Easy »

Uusi päivä, uudet viat. Nyt kun sain sytkäsäädön toimimaan ja puuttuvan hampaan paikan oikein asetuksiin, niin eiköhän 5 sylinterin suutin alkanu vuotaa. :x

Osaako joku neuvoa että miten tommonen kaikki suuttimet kiertävä bensatukki kuuluisi irrottaa oikeaoppisesti, kun kaikki suuttimet harittaa eri suuntiin?

BTW On muuten yllättävän huonosti syttyvää tavaraa tuo normi 95E10. Suutin kerkesi kusta varmaan 5-10 litraa kuumille pakosarjoille ja maahan eikä auto syttynyt palamaan. :roll:

EDIT: Hommat etenee. Purkasin triggeripyörän pois veivin päästä, kun ei sitä saanut sorvaamallakaan heitottomaksi. :x HEI-jakajan pulssilla pelittää hienosti.

Löysin netistä alipainekaaviot tolle bendixin läppärungolle, ja huomasin että MAP-anturin letku oli ollut kiinni ported vacuumissa, samoin bensanpaineensäädin. :oops: Nyt pitäisi kilkkeiden olla paikoillaan, sitten vaan armotonta säätelyä. Vaatimattomat tavoitteet olisi että kone kehittäisi suunnattomat määrät tehoa olemattomasta määrästä bensaa. :mrgreen:
Something old, something new, something borrowed, something blew.
Big_Easy
Megasquirttaaja
Posts: 28
Joined: Tue Dec 11, 2012 23:55

Re: Megasquirt Oldsin 307:aan

Post by Big_Easy »

Jos ei se pään hakkaaminen seinään lopu, niin se saa luvan jatkua. :lol:

Ruisku ja Mega on muuttaneet uuteen konehuoneeseen, nyt pitäisi rautapuolen olla kunnossa ja säädöt enää hukassa. Tilanne on siis nyt seuraava:

Kone lähtee kylmänä käyntiin ja jaksaa käydä n. 10 sekuntia ennen kuin sammuu. vähänkin lämmenneenä ei meinaa enää käynnistyä. Röpöttää kivasti putkiin ja tulpat on mustat, eli rikkaalla käy. Sytkä on vielä HEI-jakajan perusennakolla, bensanpaineet on 3 bar.

Mistä pitäisi lähteä laihentamaan? ASE vai WUE? Tai olisiko jollakin heittää rikastusarvoja Oldsin pikkulohkolle, nyt on käytössä default käyrät.
Something old, something new, something borrowed, something blew.
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Re: Megasquirt Oldsin 307:aan

Post by MrFairlane »

Lämpöisenä WUE ei ole käytössä ja ASE:a voit huoletta vetää reilusti suuntaan tai toiseen.

Kuulostaisi äkkiä siltä että tyhjäkäynnin aluetta kartasta laihemmalle kunnes jää lämpöisenä käyntiin ja sitten voit ihmetellä ASE:a ja sitten WUE:a kylmänä.

Tarkista ensiksi että ei tule piikkejä RPM:ään jottei cranking-rikastus tao koko ajan alla. Samoin kiihdytysrikastus voi tehdä samaa jos on värinää TPS-tulossa tai MAP:ssa. Eli kiihdytysrikastukset pois käytöstä alkuun.
Itse en ole saanut TPS:ää toimimaan kunnolla oikein missään vehkeessä joten olen turvautunut aina MAP-rikastukseen.

Jos tuo triggeripyörän heitto vielä vaivaa niin vedin koneen käyntiin ja työnsin rälläkän konehuoneeseen ja hioin hampaista heitot pois. Tekniikkaa en suosittele sitten kenellekään vaikka sormet pysyivätkin kämmenissä kiinni. :?
Big_Easy
Megasquirttaaja
Posts: 28
Joined: Tue Dec 11, 2012 23:55

Re: Megasquirt Oldsin 307:aan

Post by Big_Easy »

Unohdin mainita että nykyään triggeröinti tulee HEI-jakajalta.

Aloitin uuden ketjun säätämisestä oikealle aihealueelle. viewtopic.php?f=6&t=8788

Pitää koittaa tuota tyhjäkäynti alueen laihentamista. Pitäisi vaan jostakin löytää tehokkaampi läppäri jossa olisi kunnon sarjaportti, henkinen terveys on kovalla koetuksella tuon USB-kaapelin kanssa. :x
Something old, something new, something borrowed, something blew.
Post Reply