Page 1 of 2
oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
Posted: Sat Nov 24, 2012 13:31
by Puuha_Pete
eli kyse olis tämmösestä kun lepakkosta petti 3 pytyn veivin laakeri eli koko kone meni nyt sit uusiks ahdin ja muut hilppeet uusiks.. mut mikä olis toi sisään ajon tunnit tai kilsat ettei menis sit liian aikasin revittelemää palikoita palasiks.. kiitos jo etukätee..

Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
Posted: Sat Nov 24, 2012 14:28
by Höylä
ei ole mitään sisäänajoa olemassakaan, joka auttais siihen, että otetaan liikaa tehoja komponentteihin nähden... laakereita nyt muutenkaan mitenkään sisäänajeta... m-renkaat nyt kannattaa "sisäänajaa", mutta se taas tarkoittaa sitä, että otetaan niitä tehoja irti, eikä hyssytellä...
edit: mitä öljyä käytit, jos jotain mobilin 5w-50 rally formulaa, niin ei tarvitse kyllä yhtään ihmetellä, että laakerit/kone leipoo... norm. mineraali 10w-30 on parempaa, kuin se mobilin kura...
laita siis vähän parempia perustietoja koneesta, öljyistä, tehoista, ahtopaineista, polttoaineesta (bensa, E85, metanoli) jne. kun ei täällä mitään kristallipalloa kenelläkään kuitenkaan ole...
Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
Posted: Sat Nov 24, 2012 15:05
by JaniM
Uuteen koneeseen, joissa "laahaavia" osia, niin hyvä laittaa zinkkilisäainetta tai sellaista öljyä missä sitä on. Diisselikoneöljyt aika usein sisältää nykyään vielä.
Laakereihin hyvä laittaa STP/öljyseosta kasattaessa, niin ei leipase kiinni kuivuutta kun paineita keräilet linjoihin.
Sisäänajo tosiaan vaihtelevalla ajotyylillä ja moottorijarrutuksia, että ne männänrenkaat asettuu.
Samaten nokkahan ajetaan sisään ohjeiden mukaisesti. Muuten mitään sisäänajoa tartte.
Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
Posted: Sat Nov 24, 2012 16:35
by Puuha_Pete
jop jop mul on noi jotkut uudet männän renkaat jotka joudun viilaamaa väljykset kohallee samaten tuli myöskin kestävemmät alakerran laakerit firmasta amerikan inssi:tä postissa tosin vielä keskiviikkona pääsee hakee pois.. kun tarkotus kierrättää tota mottii vähintää se 8000rpm kun tuntu ettei toi 6000 riitä nii ja teho kuuri nyt vähintää 400hp hakuses enempää tästä motista en viitti hakee kun on vaa 8 venane.. mut jos ei teho tunnu riittävältä hommaan jostai sen pikku lohkon ja muutan ton takavetoseks kaks kunnon hyrskytintä kylkee..

nii ja kone on 2,2l turbo 560cc msd sytkä muuten aika vakio motti..
Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
Posted: Sat Nov 24, 2012 16:38
by Puuha_Pete
nii tota mul oli joku 10w40stä mut inssi ja minä epäillää et öljypumppu anto periks ainaki se oli sen näkönen et tota siitä sen enempää...

nii ja bensa kone toi lepakko on ei mun käytös ainakaa päässy laihalla käymää alotti pienet oireilut kun vaihdoin evon suuttimet eli 560cc toimi ihan ok kaiketi sen 2 päivää mut sit rupes tekee sitä ettei ottanu kiekkaa kun sin 5000rpm välil vähän pääl plus et epäilen et olis pientä väärin asennuksen makuu kun muut laakerit oli ok mut onneks on varamotti olemas et hätä ei oo sen puolee vituttaa vaa tää työn määrä kun oli myöskin öljypumpun oma akseli ottanu sillee kipeetä et oli ruvennu kulumaa noi rattaat kun pyörittää samas tota virranjakajaa toi öljypumppu kuvia otan ja voin laittaa tänne ni saatte vähän osviittaa... pieni lisäys menaan sit samal panna castrolssin 10w 60:stä sisää kun saan taas motin kuntoo..

Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
Posted: Sat Nov 24, 2012 16:51
by Benkku
Höylä wrote:edit: mitä öljyä käytit, jos jotain mobilin 5w-50 rally formulaa, niin ei tarvitse kyllä yhtään ihmetellä, että laakerit/kone leipoo... norm. mineraali 10w-30 on parempaa, kuin se mobilin kura...
Hiukan on tässä taas Essoa. Synteettinen öljy,
ylittää millä tahansa ominaisuudella mitattuna mineraali-öljyn.
Toki viskositeetin pitää olla oikea.
Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
Posted: Sat Nov 24, 2012 16:54
by Benkku
Puuha_Pete wrote:kun tarkotus kierrättää tota mottii vähintää se 8000rpm...
40 luokan kuumanpään viskon omaava öljy lienee toimii - kunhan katsot, että öljyn lämmöt ovat vähintään 80-90 astetta, ennen kuin moottorille annetaan kierroksia.
Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
Posted: Sat Nov 24, 2012 16:57
by Benkku
Puuha_Pete wrote:...menaan sit samal panna castrolssin 10w 60:stä sisää kun saan taas motin kuntoo..
Sanoisin, että menet viskossa väärään suuntaan.
Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
Posted: Sat Nov 24, 2012 17:01
by Puuha_Pete
jos joskus jollain käy mieles tasotus jne mult löytyy nykysin sorvi täytyy viel muokata se sopivaks samaten taso jyrsin täytyy mukata tohon samaan syssyyn et onistuu paremmin tekee nää koneistus hommat.. et vaik olen vaa megaruuttaaja on mullaki tietoo mitä tehä ja mitä ei tehä maltti on valttia..

mut nää kne hommat menee aika lailla ens kevääsee\kesää mut kovaa mennää tulevaisuudessa..
Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
Posted: Sat Nov 24, 2012 17:03
by Puuha_Pete
ai eiks toi sit käy no kertokaa te mitä laittaa.. luulin et mitä paksumpaa tai mitä sit onkaa on parmpi kun tosta tule tai tehään pelkästää kesä vehe ja lämpöö toi kuitenki kehittää..
Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
Posted: Sat Nov 24, 2012 17:09
by Puuha_Pete
aa nii toi tota öljyn kierto on jo sinällää perseelee tehty et veden kierto jäähdyttää öljyy mut jokanen tietää kuuma vesi kuuma öljy ei hyvä jäähdytys.. tosin tohon tulee kyllä muutos kuhan nyt sit saan muut kamat tohon hommattuu ens et se on kasas tosin olis pitäny vaa alun perin koko motti tästä lähtö kohdasta ettei olis käyny tätä mis jamas nyt oon..
Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
Posted: Sat Nov 24, 2012 17:11
by Puuha_Pete
Benkku wrote:Höylä wrote:edit: mitä öljyä käytit, jos jotain mobilin 5w-50 rally formulaa, niin ei tarvitse kyllä yhtään ihmetellä, että laakerit/kone leipoo... norm. mineraali 10w-30 on parempaa, kuin se mobilin kura...
Hiukan on tässä taas Essoa. Synteettinen öljy,
ylittää millä tahansa ominaisuudella mitattuna mineraali-öljyn.
Toki viskositeetin pitää olla oikea.
mistäs ton nyt sit tietää????? kuitenki turbo kone jo vakiona eli otanko maahan tuojaa yhteyttä vai soitanko inssii...
Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
Posted: Sat Nov 24, 2012 17:27
by Puuha_Pete
katoin nyt ainaki et toi öljy oli täyssynteettistä 10w40... sanokaa ny viel et mul oli väärät öljyt alun perinki ni hyvä tulee vituttaa vaa lisää...

nii ja en käyttäny mitää rally formulaa vaa jotain motonentin kakkaa mut ehkä siinä syy.. et jos näin on älkää tehkö perässä.. mut kiva kun tääl on asian tunteevaa porukkaa läsnä.. iso kiitos teille..

Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
Posted: Sat Nov 24, 2012 19:37
by Höylä
Benkku wrote:]
Hiukan on tässä taas Essoa. Synteettinen öljy, ylittää millä tahansa ominaisuudella mitattuna mineraali-öljyn.
no kun ei ylitä... mutta jätetään taas tämä foorumi muutamaksi kuukaudeksi, kun herra haista vitun besserwisseri on saapunut paikalle... joka vitun asiassa pitää vain yrittää päteä, vaikka ei todellista tietoa tunnu olevan oikein mistään asiasta... (no, sähköstä/elektroniikasta varmaan tiedät/ymmärrät paremmin, kuin minä, mutta mulla ei sitä kohtaan olekkaan mitään mielenkiintoa...)
Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
Posted: Sat Nov 24, 2012 21:28
by MrFairlane
JaniM wrote:Uuteen koneeseen, joissa "laahaavia" osia, niin hyvä laittaa zinkkilisäainetta tai sellaista öljyä missä sitä on. Diisselikoneöljyt aika usein sisältää nykyään vielä.
Laakereihin hyvä laittaa STP/öljyseosta kasattaessa, niin ei leipase kiinni kuivuutta kun paineita keräilet linjoihin.
Sisäänajo tosiaan vaihtelevalla ajotyylillä ja moottorijarrutuksia, että ne männänrenkaat asettuu.
Samaten nokkahan ajetaan sisään ohjeiden mukaisesti. Muuten mitään sisäänajoa tartte.
Ei tunnu tuo sinkki-lisäaine olevan aina oikotie onneen.
http://speedtalk.com/forum/viewtopic.ph ... 96#p378825
Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
Posted: Sat Nov 24, 2012 22:23
by JaniM
Eli turvallisinta siis ottaa sinkillistä öljyä kuin lisäillä. Vaikka eipä noistakaan hyötyä ole jos osat vääränlaisia keskenään tai laadultaan heikkoja.
Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
Posted: Sun Nov 25, 2012 2:36
by Benkku
Höylä wrote:Benkku wrote:
Hiukan on tässä taas Essoa. Synteettinen öljy, ylittää millä tahansa ominaisuudella mitattuna mineraali-öljyn.
no kun ei ylitä...
Voit aivan vapaasti käyttää moottoreissasi mineraali-öljyä, mutta ota asioista selvää ennen kuin tulet jakamaan moisia neuvoja, jotka eivät perustu mihinkään. Synteettisten öljyjen tribologiset ominaisuudet ovat merkittävästi paremmat.
http://en.wikipedia.org/wiki/Synthetic_oil
Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
Posted: Sun Nov 25, 2012 2:52
by Benkku
Puuha_Pete wrote:aa nii toi tota öljyn kierto on jo sinällää perseelee tehty et veden kierto jäähdyttää öljyy mut jokanen tietää kuuma vesi kuuma öljy ei hyvä jäähdytys..
Ei todellakaan ole 'perseellee tehty' - päinvastoin.
Vesi/öljy lämmönvaihdin varmistaa, öljyn riittävän käytönaikaisen lämpötilan, joka on vähintäänkin 80-90 astetta.
Mielellään vähänkään rasitetuimmissa moottoreissa 100 astetta - jaa miksikö - no esimerkiksi siksi, että alle 100 asteiseen öljyyn kertyy vettä. Voiteluteknisesti fataali tilanne - laakeriväleissä lämpötila kohoaa paikallisesti yli 100 asteeseen, jolloin vesi höyrystyy aiheuttaen voimakkaita paine-iskuja ja huonompilaatuisen öljyn mikrodieselöitymistä - myös mekaanisia vaurioita eli laakeriliuskoihin muodostuu paine-iskujen aiheuttamia mikrokraatereita.
Muutama asia mikä voitelun ja jäähdytyksen suhteen kannattaa huomioida - näin räjäytät moottorisi.
- liian suuri käytönaikainen viskositeetti -> suomeksi vedetään 'kylmillä' öljyillä kierrokset tappiin, voitelu ja jäähdytys eivät riitä -> öljyn tilavuusvirta laakerien lävitse liian pieni.
- täyttönä kuumanpään visko-arvoltaan väärää - tyypillisesti liian suuren viskositeetin omaavaa öljyä esim. '-60' ja vielä kun purkin kyljessä lukee 'Racing' niin onhan sen oltava moottorille 'oikeaa' kamaa.
- rauhallisessa ajossa öljyjen lämpötilan ollessa matala kertynyt vesi, joka rasitettaessa höyrystyy laakeriväleissä mm. romahduttaen öljykalvon.
Karrikoiden - öljyn tilavuusvirrasta liukulaakerien lävitse - prosentti on voitelua ja 99 jäähdytystä. Mitä suurempi liukunopeus, sen suurempi on tilavuusvirran oltava -> suomeksi - ohut öljy toimii, jäykkä ei.
Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
Posted: Sun Nov 25, 2012 3:16
by Benkku
Höylä wrote:laita siis vähän parempia perustietoja koneesta, tehoista, ahtopaineista, polttoaineesta (bensa, E85, metanoli) jne.
Noilla 'pyydetyillä' tiedoilla, ei oikeastaan ole tekemistä voitelun kanssa. Toki liian aikaisella sytytysennakolla voi rikkoa kankilaakeroinnin - noiden sijasta, jos/kun osaat kertoa moottori-öljyn suositusviskositeetin ja ovatko esim. laakerivälykset vakiot, suuremmat vaiko pienemmät.
Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
Posted: Sun Nov 25, 2012 9:43
by teg
Ei kai se vesi tarvitse 100 astetta haihtuakseen? Toki se haihtuu nopeammin mitä lämpöisempää on, mutta kyllä se matalemmissa lämpötiloissakin katoaa. Mineraaliöljyjä varsinkaan ei kannata noin lämpöisenä käyttää. 120 astetta pidetään jo öljylle kuin öljylle ylärajana.
Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
Posted: Sun Nov 25, 2012 12:10
by kamski
Puuha_Pete wrote:jop jop mul on noi
jotkut uudet
männän renkaat jotka joudun viilaamaa väljykset kohallee samaten
tuli myöskin kestävemmät alakerran laakerit firmasta amerikan inssi:tä postissa tosin vielä keskiviikkona pääsee hakee pois.. kun tarkotus
kierrättää tota mottii
vähintää se 8000rpm kun tuntu ettei toi 6000 riitä nii ja teho kuuri nyt
vähintää 400hp hakuses enempää tästä motista en viitti hakee kun on vaa 8 venane.. mut jos ei teho tunnu riittävältä hommaan jostai sen pikku lohkon ja muutan ton takavetoseks kaks kunnon hyrskytintä kylkee..

nii ja kone on 2,2l turbo 560cc msd sytkä muuten aika vakio motti..
Aika off topikki, Eiköhän yllämainitut saa
vanhan le baronin motin rikki. Varsinkin jos vellinä olleet Mobil siirapit.
Hae kirjastosta "moottori" virittäjän käsikirja siel on aika paljon perus tietoa myös sisään ajost.
Jotkut moottorityypit eivät vaan sovi viritettäväksi sellaisenaan.
Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
Posted: Sun Nov 25, 2012 12:22
by Puuha_Pete
tolla kirjalla mitää tee.. soitan inssii saapahan ainaki ammatti apuu tohon öljyyn.. samaten sit ton sisään ajon kysyttyy noille männän renkaille..
Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
Posted: Sun Nov 25, 2012 12:48
by jake74
rallinetissä oli myös juttua öljynlämpö tilasta. sillon ku se on oikeella alueella ni öljyn viskositeetti on oikea kyseisen moottoriin. jos se on öljynlämpötilä on kylmä ni öljy on liian paksua. pitää koittaa ettiä juttu rallinetistä.
Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
Posted: Sun Nov 25, 2012 21:30
by MrFairlane
JaniM wrote:Eli turvallisinta siis ottaa sinkillistä öljyä kuin lisäillä. Vaikka eipä noistakaan hyötyä ole jos osat vääränlaisia keskenään tai laadultaan heikkoja.
Siltähän tuo vaikuttaisi.
Jenkit tuntuvat vaahtoavan tuon sinkin puolesta laahurinokkien kanssa, mutta itse en ole huomannut kahdessa koneessa mitenkään ihmeellistä kulumista, ellen sitten sattunut vahingossa ajamaan sinkkiöljyllä.
Tai sitten eron huomaa vasta kun aletaan laittamaan jäykkää jousta ja jenkaa riittävästi.
Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
Posted: Sun Nov 25, 2012 22:06
by JaniM
Ilmajäähy Volsuissa kun laahaavat nostimet ja työntangot päissä sekä lisänä yleensä tuplajouset, niin siinä on nostimet kovilla.
Vähänkin huonot nostimet, niin rikki ovat jopa kesässä.
Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
Posted: Mon Nov 26, 2012 0:04
by Benkku
teg wrote:Ei kai se vesi tarvitse 100 astetta haihtuakseen? Toki se haihtuu nopeammin mitä lämpöisempää on, mutta kyllä se matalemmissa lämpötiloissakin katoaa.
Matalammissa lämpötiloissa, vettä ylipäätään on sitoutuneena öljyn joukkoon. Melko pieni määrä vettä on jo haitaksi.
Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
Posted: Mon Nov 26, 2012 13:18
by teg
1-2% ei tee vielä mitään.
Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
Posted: Mon Nov 26, 2012 17:48
by Benkku
teg wrote:1-2% ei tee vielä mitään.
Joo, jossain mamman kauppa-autossa, mutta rasitetummissa moottoreissa tuolla jo räjäytät moottorisi.
http://www.oildepot.ca/interesting-arti ... gine-oils/
Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
Posted: Mon Nov 26, 2012 20:20
by teg
Taisi olla tuossa artikkelissa olla virheellisesti puhuttu vedestä vaikka tarkoittivat glykolin ja veden seosta? Glykoli/vesiseos on haitallinen jo 10 kertaa pienemmillä määrillä kuin puhdas vesi.
Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
Posted: Mon Nov 26, 2012 20:24
by Benkku
Noup... 'Pelkkä' vesikin, jota palamisen seurauksena öljyn joukkoon aina joutuu, on melko pienininäkin määrinä haitallinen. Artikkelissa nimenomaan kyllä tarkoitetaan vettä.
Lämpötila laakerivälissä kohoaa reilusti yli sataan asteeseen, jolloin vesi höyrystyy aiheuttaen kavitaatiota ja öljyn mikrodieselöitymistä. Siksi vähänkään rasitetummissa moottoreissa, öljyn lämpötilan tulisi olla mielellään 100 astetta. Kannattaa myös varovasti kohottaa lämpötila, ennen rasittamista.