Tunerstudio ja kiihdytysrikastus MS3
Moderator: Masi_K
Tunerstudio ja kiihdytysrikastus MS3
no niin väännetäämpä rautalankaa kiihdytysrikastuksesta MS3:seen. käytössä siis Tunerstudio ja ihmetyksen aiheena on siis kaksi kiihdytysrikastuksen välilehteä (Accel enrich settings ja Accel enrichment wisard) ja niiden toiminnot. sen olen ymmärtänyt että wisard valikossa voi valita joko TPS tai Map pohjaisen säädön, muu onkin sitten täyttä hepreaa kuten nuo taulukot joissa tuota käyrää voi muokata sekä sen alla sijaitsevat muut parametrit. selvin kuitenkin noista on tuo taulukoiden alla oleva TPS driven % 100 joka nyt siis tarkoittaa että säätö on TPS pohjainen. ja lopuksi kuva välilehdistä:
Ps. joku voisi pistää säädetystä taulukosta kuvan
Ps. joku voisi pistää säädetystä taulukosta kuvan
Re: Tunerstudio ja kiihdytysrikastus MS3
Noilla asetuksilla varmaan booaa kun saa liikaa bensaa (jos ei ole mikään himoviritetty kone). Itse ainakin olen karkeasti säätänyt niin että auto käymään ja sitten polkee kaasua. Kuvaan ilmestyy semmoinen vihreä pallo joka kertoo että missä mennään milloinkin ja sen perusteella saa ko. alueen säädettyä.
Semmoinen juttu vielä että ainakin ms2:kkosessa tarvitsee painaa tuota burn nappia ennenkuin asetukset tulee voimaan.
Semmoinen juttu vielä että ainakin ms2:kkosessa tarvitsee painaa tuota burn nappia ennenkuin asetukset tulee voimaan.
Re: Tunerstudio ja kiihdytysrikastus MS3
Tuo 200%/s on melko epäherkkä...
Re: Tunerstudio ja kiihdytysrikastus MS3
no niin eli kiihdytys rikastus siis säädetään tuosta taulukosta, mutta mitäs taulukon arvot meinaa käytännössä? Ja mitäs vaikutusta noilla muilla taulukon alla olevilla parametreillä on? (Accel time s, Accel taper time) minkälaisia asetuksia ootte käyttäny?
Re: Tunerstudio ja kiihdytysrikastus MS3
Jotain selityksiä ulkomuistista nykäistynä:
Low RPM Threshold: Tähän kierroslukuun asti rikastukset täysimääräisinä taulukon mukaan. Tästä ylöspäin rikastukset alkavat pienenemään.
High RPM Threshold: Tähän kierroslukuun mennessä rikastukset vähenevät nollaan ja isommilla kierroksilla ei tule enää rikastusta.
... TPS Driven (%): Kuten olit päätellytkin, määrittää millä osuudella rikastukset menevät MAP:in ja TPS:n mukaan, 100% pelkästään TPS:llä.
MAPdot Threshold: MAP:in muutosnopeus jolla rikastus aktivoituu (jos MAP ohjaa rikastusta).
Accel Time: Kuinka pitkään rikastus vaikuttaa. Muistaakseni tuo 0.2s on ollut useimmiten ihan ok arvo.
Accel Taper Time: Arvatenkin aika, jonka kuluessa rikastus vähenee loppua kohti. En ole koskaan jaksanut tarkistaa enkä ole yleensä muuttanut mihinkään oletusarvosta.
End Pulsewidth: Taas arvatenkin rikastuksen määrä rikastusjakson lopussa. Tätäkään en ole tarkistanut enkä yleensä muutellut.
TPSdot Threshold: Kaasunasennon muutosnopeus, jolla rikastus aktivoituu. Muistaakseni olen yleensä käyttänyt jotain 100 molemmin puolin olevia arvoja, 200 on jo melko reipas kaasun avaus.
Decel Fuel Amount: Laihennus/rikastus kaasua suljettaessa, 100 tarkoittaa ei muutosta. Kannattaa melkein laittaa tähän 100 kunnes on varma, että haluaa säätää sitä johonkin muuhun.
Cold Accel Enrichment / Multiplier: Arvatenkin kiihdytysrikastuksen lisäys kylmällä koneella. Ei tarkempaa tietoa kuinka nämä vaikuttavat enkä ole yleensä näitä mihinkään säädellytkään.
Low RPM Threshold: Tähän kierroslukuun asti rikastukset täysimääräisinä taulukon mukaan. Tästä ylöspäin rikastukset alkavat pienenemään.
High RPM Threshold: Tähän kierroslukuun mennessä rikastukset vähenevät nollaan ja isommilla kierroksilla ei tule enää rikastusta.
... TPS Driven (%): Kuten olit päätellytkin, määrittää millä osuudella rikastukset menevät MAP:in ja TPS:n mukaan, 100% pelkästään TPS:llä.
MAPdot Threshold: MAP:in muutosnopeus jolla rikastus aktivoituu (jos MAP ohjaa rikastusta).
Accel Time: Kuinka pitkään rikastus vaikuttaa. Muistaakseni tuo 0.2s on ollut useimmiten ihan ok arvo.
Accel Taper Time: Arvatenkin aika, jonka kuluessa rikastus vähenee loppua kohti. En ole koskaan jaksanut tarkistaa enkä ole yleensä muuttanut mihinkään oletusarvosta.
End Pulsewidth: Taas arvatenkin rikastuksen määrä rikastusjakson lopussa. Tätäkään en ole tarkistanut enkä yleensä muutellut.
TPSdot Threshold: Kaasunasennon muutosnopeus, jolla rikastus aktivoituu. Muistaakseni olen yleensä käyttänyt jotain 100 molemmin puolin olevia arvoja, 200 on jo melko reipas kaasun avaus.
Decel Fuel Amount: Laihennus/rikastus kaasua suljettaessa, 100 tarkoittaa ei muutosta. Kannattaa melkein laittaa tähän 100 kunnes on varma, että haluaa säätää sitä johonkin muuhun.
Cold Accel Enrichment / Multiplier: Arvatenkin kiihdytysrikastuksen lisäys kylmällä koneella. Ei tarkempaa tietoa kuinka nämä vaikuttavat enkä ole yleensä näitä mihinkään säädellytkään.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Re: Tunerstudio ja kiihdytysrikastus MS3
Kiitoksia ArrtuH noista selvityksistä.
Onko nyt näin, että taulukon arvot Rate (%/S) tarkoittaa kärjistetysti kuinka nopeasti kaasupoljinta polkaistaan ja Pw Adder % kuinka paljon seosta rikastetaan? se vaan kummastuttaa, että nää arvot on taas jonkun suhde aikaan ja määrään verrattuna
Onko nyt näin, että taulukon arvot Rate (%/S) tarkoittaa kärjistetysti kuinka nopeasti kaasupoljinta polkaistaan ja Pw Adder % kuinka paljon seosta rikastetaan? se vaan kummastuttaa, että nää arvot on taas jonkun suhde aikaan ja määrään verrattuna

Re: Tunerstudio ja kiihdytysrikastus MS3
Juurikin näin. 100%/s tarkoittaa, että kaasu avataan kiinni-asennosta täysille sekuntin kuluessa. Sinällään nämä ovat ihan loogiset tavat ilmoittaa kumpikin asia, mutta varsinkin tuo rikastuksen määrä voisi olla vähän selkeämmin esitetty jo ihan TunerStudion käyttöliittymässä. Muutenkin nämä rikastusten määrittelyt on vähän sekavia Megan eri toiminnoissa ja versioissa. On somasti sekaisin ruiskutusajan kasvattamista suoraan millisekunteina tai sitten prosenttilukuna req.fuel-arvosta ja sitten suhteellista rikastusta prosentteina sen hetkisestä ruiskutusajasta. Jälkimmäisessäkin on vielä sekaisin esitystapoja, joissa toisessa nollarikastusta tarkoittaa 100% ja toisessa 0%Heico wrote: Onko nyt näin, että taulukon arvot Rate (%/S) tarkoittaa kärjistetysti kuinka nopeasti kaasupoljinta polkaistaan ja Pw Adder % kuinka paljon seosta rikastetaan? se vaan kummastuttaa, että nää arvot on taas jonkun suhde aikaan ja määrään verrattuna

Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 62
- Joined: Fri Jul 15, 2011 17:21
Re: Tunerstudio ja kiihdytysrikastus MS3
Kaivetaas tätäkin soppaa. En tiedä kuinka hyvin ihmiset on saannu kiihdytysrikastuksen toimimaan MS3sessa?
Ajattelin lähinnä että tuossa omassa moottorissa (V8 jossa läppärungot) on semmonen pieni vipa jolle en keksi mitään selitystä, ei oikeen kummene mitenkä seosta muuttaa, laihentaa vai rikastaa.
Mutta myytti on seuraava. Auto toimii normi ajossa 100% hyvin, normaalit kiihytykset paikaltaan 100% hyvin, Kierrosherkkyys paikallaan kaasutuksessa loistava. Myös ajossa tapahtuva kiihdytys ok jos heität esim 4selta 2selle ja urut auki.
Mutta varsinainen ongelma tulee kun ajat esim 1sellä 1500rpm, sama 2sella, ja siitä polkaset kaasun yht äkkiä pohjaan, koko voimansiirto ikäänkuin paukahtaa, ja kone tuntuu ikäänkuin tukehtuvan murtoosaksi, ja sitten herää taas henkiin. Seosmittari näyttää laihaa hetkellisesti kun tämä tapahtuu, ja sitten palaa oikealle seossuhteelle ja moottori rupeaa vetämään. Olen koittanut laihetaa seosta, rikastaa, kiihdytysrikastuksen asetuksia muuttaa, mutta kultasta keskitietä ei oikeen löydy. Mielikuva on että aikasemmalla Haltech:kin ruiskulla vastaavaa ei ollut.
Asetusten muuttaminen yleensä sitten pahentaa muitakin ominaisuuksia.
Onko vinkkejä mitä kannattaisi säätää vielä?
Niin moottori ruiskuttaa bensan semisequenttiaalisesti ja on 8kpl IGN1 puolia hukkakipinämuodossa.
Ajattelin lähinnä että tuossa omassa moottorissa (V8 jossa läppärungot) on semmonen pieni vipa jolle en keksi mitään selitystä, ei oikeen kummene mitenkä seosta muuttaa, laihentaa vai rikastaa.
Mutta myytti on seuraava. Auto toimii normi ajossa 100% hyvin, normaalit kiihytykset paikaltaan 100% hyvin, Kierrosherkkyys paikallaan kaasutuksessa loistava. Myös ajossa tapahtuva kiihdytys ok jos heität esim 4selta 2selle ja urut auki.
Mutta varsinainen ongelma tulee kun ajat esim 1sellä 1500rpm, sama 2sella, ja siitä polkaset kaasun yht äkkiä pohjaan, koko voimansiirto ikäänkuin paukahtaa, ja kone tuntuu ikäänkuin tukehtuvan murtoosaksi, ja sitten herää taas henkiin. Seosmittari näyttää laihaa hetkellisesti kun tämä tapahtuu, ja sitten palaa oikealle seossuhteelle ja moottori rupeaa vetämään. Olen koittanut laihetaa seosta, rikastaa, kiihdytysrikastuksen asetuksia muuttaa, mutta kultasta keskitietä ei oikeen löydy. Mielikuva on että aikasemmalla Haltech:kin ruiskulla vastaavaa ei ollut.
Asetusten muuttaminen yleensä sitten pahentaa muitakin ominaisuuksia.
Onko vinkkejä mitä kannattaisi säätää vielä?
Niin moottori ruiskuttaa bensan semisequenttiaalisesti ja on 8kpl IGN1 puolia hukkakipinämuodossa.
Re: Tunerstudio ja kiihdytysrikastus MS3
Kannattaa lokeista katsella paljonko nuo TPSdot ja MAPdot-arvot on maksimissaankin. Ihan vaikka paikaltaankiin polkaisee polkimen pohjaan ja katsoo mitä tulee. Itsellä sai dekadilla pienentää niitä arvoja, kun ei vaan ranne kääntynyt niin nopeaan vaikka oli ns. pikakaasu. Täyskaasuavaus oli helpompi säätää mitä pitkä ja miedompi avaus.
ATdriveboard MS3 / M&W Pro 12 / 4 x CBR COP / 4 x 630cc Deka bensa / 4 x 63ml + 1 x 42ml vesi/metanoli / TD05HR-16G-10,5
Re: Tunerstudio ja kiihdytysrikastus MS3
Tähän aiheeseen muuten semmonen huomio että jos ilmenee ihmeellistä rikastelua ahdetussa moottorissa ja lokista lukee sen olevan Map Decel enrinch, vaikka rikastukset olis 100% TPS pohjaisena niin ei tartte hieraista silmiä.
Itellä tuli penkissä ahtimen vaihdon jälkeen ihme rötäystä, jolle kokenutkaan säätäjä ei ratkaisua keksinyt. VAsta kun otti SD-kortille lokia, josta näki oikeasti riittävällä nopeudella että tosiaankin, Map Decel hyppäs yhtäkkiä 180% ja soppa veti rikkaalle. Eräs toinen säätäjä sitten tiesi kokemuksesta että mikäli rikastuksena käytetään 100% TPS niin MApDot tseshold kannattaa nostaa. (Esim. mulla 100 >1000) Ja se 180% tuli arvosta decel fuel amount, jonka korjasin myös arvoon 100.
Eli jos ahtopainekäyrä "sahasi" tietyllä lailla niin triggasi kesken vedon yhtäkki Map Deceliä ja rötäs. Melkosen velho homma mutta näköjään näin oli. Rikastus kun on mulla 100% TPS niin noita ei tullut aluksi mieleenkään edes ihmetellä. Mikälie bugi tämä(kin)
Itellä tuli penkissä ahtimen vaihdon jälkeen ihme rötäystä, jolle kokenutkaan säätäjä ei ratkaisua keksinyt. VAsta kun otti SD-kortille lokia, josta näki oikeasti riittävällä nopeudella että tosiaankin, Map Decel hyppäs yhtäkkiä 180% ja soppa veti rikkaalle. Eräs toinen säätäjä sitten tiesi kokemuksesta että mikäli rikastuksena käytetään 100% TPS niin MApDot tseshold kannattaa nostaa. (Esim. mulla 100 >1000) Ja se 180% tuli arvosta decel fuel amount, jonka korjasin myös arvoon 100.
Eli jos ahtopainekäyrä "sahasi" tietyllä lailla niin triggasi kesken vedon yhtäkki Map Deceliä ja rötäs. Melkosen velho homma mutta näköjään näin oli. Rikastus kun on mulla 100% TPS niin noita ei tullut aluksi mieleenkään edes ihmetellä. Mikälie bugi tämä(kin)

Projektikuvia:http://bit.ly/p35RDl
Re: Tunerstudio ja kiihdytysrikastus MS3
Sen verran omista kokemuksistani kerron että en oikeen saanu sitä normaalia time-based kiihdytysrikastusta toimimaan, tuntui että vaikka laittaa kuinka vähän rikastusta niin on liikaa, mutta ilmankin sitten nykii. Katselin sitten ohjeita joissa luki että pitäisi käyttää sitä enhanced rikastusta, mutta kauhistuin käyrien määrää ja laitoin kiihdytyspumppurikastuksen päälle, arvasin arvot ja kerran taisin niitä vähän korjailla, nyt toimii kuin junan vessa 

Volvo 164 Turbo -74 MS3
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 62
- Joined: Fri Jul 15, 2011 17:21
Re: Tunerstudio ja kiihdytysrikastus MS3
Nyt rupeaa olemaan aika lailla säädöissä, enään pienen pientä rykäsyä jota tuskin huomaa kuivalla kelillä kun polkasee 2000rpm kaasun 100% selälleen. 1500rpm on pikkusen isompi rykäsy. Rikastin peruskarttaa 60% TPS painalluksesta enemmän ylös tyyliin 90% kuormitustilanteeseen asti ja vastaavasti laihensin accel enrichmenttii ja siirsin pisteiden paikkaa. Sain 100% painalluksen seosta laihemmalle ja tossa osa osakaasulla rikkaammaksi. Vissiin siinä oli sitten laiha piikku, ja meni super rikkaalle 100% painalluksella vaikka seos näytti laihaa. Nyt aika lailla alueella. Kerkeshän tässä opetella 3500km säätöä kadulla ennenkuin rupesi asiat natsaan ja tajusi missä vika.. 
