Suuttimien lämmönkestävyys

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
wellu
Megasquirttaaja
Posts: 24
Joined: Sat Jul 21, 2012 11:14

Suuttimien lämmönkestävyys

Post by wellu »

Moro,

rakentelussa Lada Niva 1600-koneella + turbo + mega. Alkuperäinen imusarja on alumiinia ja pakosarja valurautaa. Kone ei ole läpihengittävä eli sekä imu- että pakosarja sijaitsevat samalla puolella.

Pitäisi siis rakennella pakosarja ja todennäköisesti myös imusarja koska alkuperäiseen on vähän vaikea sovitella suuttimia. Suuttimet sijoitetaan mahdollisimman lähelle imuaukkoja joten lämmönjohtuminen pakosarjasta lienee huomattavaa jos sekä imu- että pakosarjalle tehdään yksi iso laippa johon sitten rakennellaan putket.

Mitenkähän suuttimet kestää (O-renkaat jne.) tuon lämmön vai pitääkö rakentaa eri laipoista ja jättää hieman rakoa imu- ja pakolaipan väliin? Ladoihin on olemassa imu- pakosarja settiä jossa tosiaan on yksi iso laippa mutta nuo ovat kaasarikoneille ja noissahan on sitten yleensä pirun paksu tiiviste kaasarin ja imusarjan välissä johon lämpö lopulta pysähtyy.

Onko kellään vastaavista (ongelmista) kokemusta jossa kaikki on "yhtä puuta"?

Tuolla tuo yksiosainen: http://www.freetechnics.fi/LadaP.jpg
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Re: Suuttimien lämmönkestävyys

Post by JaniM »

Mites ois tehdä pitkillä suutinkärjillä jolloin saisi kauemmas imusarjasta suuttimen ja pitkällä holkilla?
http://autotune.fi/tuote/567/suutin-ev1 ... m-jetronic

Sit jos tekis sen holkin pienellä laipalla ja siihen väliin tiivari. Tyyliin turbon öljylaipan kokoa.
Viton tiivisteet ainakin kestää lämpöä, mut miten sit suuttimet kestää itsessään.

Samaten suuttimen voisi laittaa lämpösuojan sisään.
http://autotune.fi/tuote/205/silikonila ... dolle-18mm
Tuommosta tais isompana löytyä myös.
www.AutoTune.fi

MegaSquirt moottoriohjainjärjestelmät ja oheistarvikkeet
Post Reply