Prossun kuolema, syyt ja seuraukset, kommentteja kaivataan.

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

Post Reply
masi71
Megasquirt aloittelija
Posts: 19
Joined: Wed Jul 11, 2012 14:28

Prossun kuolema, syyt ja seuraukset, kommentteja kaivataan.

Post by masi71 »

Eli mega1, v2.2, high res koodilla, sytkä modilla ja VR lisäpiirillä on potilas.

Auto sammui varottamatta ja jätti tielle.

Ruumiinavaus paljasti seuraavaa.

1. Prosessori oli tyystin hengetön

2. FET:ejä ohjaava driveri oli kärvähtänyt

3. VAG hukkakipinapuolaa suojaava 10 A sulake oli kärvähtänyt.

Em viat on nyt osapuilllee korjattu ja stimulaattorilla katsoen kaikki olis kunnossa.
Auto kuitenkin seisoo Pohjolan tallissa, jossa ikkunasta katsoen sataa vettä kaatamalla :(
Joten lopullinen varmuus jää myöhempään kokeiluun.

Jotta luottamus autoo palaisi niin olisi kiva keksiä syy seuraamus yhtälö tälle tilanteelle, jotta sen osaisi korjata ja toiste ei tielle jäis.

Ite en ole keksinyt muuta kuin että 10A sulake on liian pieni VAG puolalle ja se on virta on ollut ihan "tapissa" ja sitten sulake lopulta petti.

Siitä eteen päin mun eloktroniikka taitoni ei riitä päätteleen miksi prossu ja se IC ajoivat toiminta savunsa ulos.
Mutta jos jollain muulla on ideaa niin kertoo, kiitos...
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: Prossun kuolema, syyt ja seuraukset, kommentteja kaivata

Post by ArttuH »

No tuo fettiajuri on tunnetusti kohtuullisen herkkä ylijännitteille ja v2.2-levyllä on aika kehnot suojaukset jännitteensyötössä. Eli fettiajurin kärähtämisessä ei ole mitään kovin ihmeellistä. Prossun kärähtäminen on sitten vähän erikoisempi tapaus, kun periaatteessa regulaattorin pitäisi tasata sille pääsevää jännitettä. Mutta on mullekin tullut vastaan tapauksia, joissa prossu on hajonnut ilmeisesti ylijännitepiikkiin regun ollessa edelleen ehjä. Eli ilmeisesti sopivat piikit pääsevät myös regusta läpi. Toinen vaihtoehto on, että fettiajuri on kärähtäessään päästänyt 12V jännitteen prossulle. Puolan sulakkeen palaminen selittyy sillä, että prossun hajotessa sytkälähdöt on luultavasti jääneet päälle. Tuossa VAG-puolassa on 10A virtaraja kummallekin puoliskolle, joten 10A sulake kärähtää luonnollisesti tässä tilanteessa.

Jatkoa ajatellen kannattaa pohtia, voisiko auton sähköissä olla jotain, mikä aiheuttaa poikkeuksellisia jännitepiikkejä. Huono akku tai laturi, huonoja maadoituksia, jotain epämääräisiä viritelmiä jne. Megan jännitesyötön suojauksiakin voi parantaa, mutta siinä(kin) täytyy sitten tietää mitä tekee.
Arttu
GSX1100 -85
masi71
Megasquirt aloittelija
Posts: 19
Joined: Wed Jul 11, 2012 14:28

Re: Prossun kuolema, syyt ja seuraukset, kommentteja kaivata

Post by masi71 »

nyt kun sade vähän laantuin ja pääsin kokeilleen sitä niin näyttää siltä että myös se puola on päästänyt savun pihalle. ei kipinöi ja polttaa sulakeen heti
Post Reply