Page 1 of 2

Etuvastukset?

Posted: Wed Sep 14, 2005 12:08
by Cos1
Fordin suuttimissa kuulema liian korkea... joku, että pitää käyttää etuvastuksia?

Posted: Wed Sep 14, 2005 12:22
by Anssi
Etuvastuksia käytetään, jos suuttimien impedanssi on liian matala. Kerroppa tarkemmin, että mitkä suuttimet ovat kyseessä (esim. mistä koneesta), niin jengi osaa jelppiä paremmin.

Posted: Thu Sep 15, 2005 12:34
by JesseT
Ford ei tee suuttimia ja kokonaiset lauseet on kivoja.

Posted: Fri Sep 16, 2005 11:22
by Cos1
Suuttimet ovat cossu escosta ja valmistaja weber-marelli. Mistäköhän noita etuvastuksia mahtaa saada ja mihin hintaan?

Tiesin kyllä että fordi ei tee suuttimia.

Posted: Fri Sep 16, 2005 13:10
by JesseT
PK-seudulla ainakin:

http://www.yeoy.fi/index.php?main=64&pr ... uctID=6812

http://www.partco.fi/luettelot/PARTCO2005-OSA2.PDF

Yksi noin 1-3Ohm vastus per kanava, eli kaksi kpl yhteensä. 25W alumiiniprofiilivastus, tai TO-220 koteloinen tehovastus ovat siistejä ratkaisuja.

Posted: Fri Sep 16, 2005 17:26
by Cos1
Joo tuota enpä löytänyt tuolta kyseistä vastusta, paljonhan tuolla näkyi vastuksia olevan mutta kun noi ei kerro meikäläiselle yhtään mitään. Mutta niitä kuulema voi ostaa noista pajoista jotka noita ohjelmoitavia noihin autoihin asentelee.

Ja pitääkö paikkansa että mikään dyno paja ei säädä megasquirtilla varustettua autoa, kyllähän ne varmaan penkkilaput antaavat mutta mites toi säätö... korvakuulollako?

Posted: Fri Sep 16, 2005 17:37
by I_me
Lambdan antamaa inffoa hyväksikäyttäen ei mene kovin metsään, ihan normi ajossa joko logia ajamalla ja sen mukaan säätämällä tai sit joku istumaan läppäri sylissä vänkärin penkille ja ajonaikana sääteleepi, ei ole hankalaa ottaa vaan oman aikansa et oppii kaik niksit.

Posted: Sat Sep 17, 2005 15:27
by Anssi
Cos1 wrote:Joo tuota enpä löytänyt tuolta kyseistä vastusta, paljonhan tuolla näkyi vastuksia olevan mutta kun noi ei kerro meikäläiselle yhtään mitään. Mutta niitä kuulema voi ostaa noista pajoista jotka noita ohjelmoitavia noihin autoihin asentelee.
Mistä et löytänyt ja mitä vastusta? Tuossa edellä JesseT kertoi vastusarvot, tehonkeston ja vielä yhden sopivan vastuksen speksit Yleiselektroniikan kataloogista. Vastukset löytää ihan varmasti useimmista elektroniikkaliikkeistä. Minä ostin omani YE:stä.
Cos1 wrote:Ja pitääkö paikkansa että mikään dyno paja ei säädä megasquirtilla varustettua autoa, kyllähän ne varmaan penkkilaput antaavat mutta mites toi säätö... korvakuulollako?
Tää varmaan selvinnee, kun alat soittelemaan pajoja läpi. Kannattaa varmaan lukea manuaalin säätämisosio. Sieltä se selviää, jos itse haluaa sen tehdä.

Posted: Mon Sep 19, 2005 9:56
by JesseT
Bensakartan säätää kohdalleen vaikka koulutettu apina jos on mahdollisuus laajakaistalambdan lainaukseen. Sytytyskartta vaatii sitten jo vähän tietotaitoa ja kokemusta, tai sitten vaan pihistät jostakin valmiin, sopivan, hyväksi todetun cossun kartan. Suurin osa dynoista säätää kyllä MS:ää nykyään mitä olen kuullut. Kyllä se raha tuntuu kelpaavan niillekin.

Posted: Mon Sep 19, 2005 10:36
by ast
Cos1 wrote:Ja pitääkö paikkansa että mikään dyno paja ei säädä megasquirtilla varustettua autoa, kyllähän ne varmaan penkkilaput antaavat mutta mites toi säätö... korvakuulollako?
Miksei säätäisi? Tosin ei välttämättä niin että dyno-operaattori itse ruuvaa boksia, mutta menee hyvin niinkin että itsi istut kartturin penkillä ja muutat asetuksia dyno-operaattorin ohjeiden mukaan. Toki karttojen kannattaa olla sinnepäin jo valmiiksi. Näin omalla kohdallani toimittiin.

Posted: Sun Feb 12, 2006 19:44
by kuukkeli
varmuuden vuoksi pitää kysyä ku oon laittamas matala ohmisia (2.9ohm) suuttimia 4kpl megaan ja jos tilaa partcolta vaikka ne alumiiniprofiili vastukset 25w niin paljo niis pitäis olla vastus arvo että ne olis käypäset?

tuos tutkiskelin asiaa ja tajusinko oikein jos eli:
14V/ 2A - 2.9ohmia = 4.1ohm ?

siis 2kpl ~5ohm 25w vastuksia niin toimii ilman virran rajoituksia?

etuvastukset

Posted: Wed Feb 22, 2006 21:22
by kuukkeli
tyhmä kymysys mutta sillä ei varmaankaa ole väliä laittaako vastukset suuttimien jännitteen syöttöpuolelle vai megalle menevien piuhojen väliin :?:

Posted: Fri Feb 24, 2006 14:50
by JesseT
kuukkeli wrote: tuos tutkiskelin asiaa ja tajusinko oikein jos eli:
14V/ 2A - 2.9ohmia = 4.1ohm ?

siis 2kpl ~5ohm 25w vastuksia niin toimii ilman virran rajoituksia?
En laittaisi paljoa yli 2 Ohm / kanava.

Posted: Fri Feb 24, 2006 20:46
by kuukkeli
no millä periaatteella toi lasketaan montako oomia olis hyvä?

Posted: Mon Feb 27, 2006 11:41
by V-M
Tuolla näyttäis olevan ihan laskenta kaavakin vastukselle -> http://www.megasquirt.info/v22manual/minj.htm

V-M

Posted: Mon Feb 27, 2006 14:18
by risu
kuukkeli wrote:varmuuden vuoksi pitää kysyä ku oon laittamas matala ohmisia (2.9ohm) suuttimia 4kpl megaan ja jos tilaa partcolta vaikka ne alumiiniprofiili vastukset 25w niin paljo niis pitäis olla vastus arvo että ne olis käypäset?

tuos tutkiskelin asiaa ja tajusinko oikein jos eli:
14V/ 2A - 2.9ohmia = 4.1ohm ?

siis 2kpl ~5ohm 25w vastuksia niin toimii ilman virran rajoituksia?
Periaatteella vastus per pankki noi 25W vastukset ei riitä 2A kuormalla alkuunkaan. Silloin kahdella suuttimella per pankki tehonkesto vastukselle pitäisi olla 50W.

Mieluummin jokaselle suuttimelle oma vastus, muuten ei voida olla varmoja että kullekkin suuttimelle menee sama virtamäärä. Virta kulkee aina sieltä mistä se parhaiten pääsee ja tuleeko kaikki suuttimet sitten ihan identtisillä vastusarvoilla tehtaalta? Aika epätodennäköistä. Vähän sama juttu käy jos koitatte kytkeä vaikkapa kaksi identtistä lediä rinnan ja yhdellä sarjavastuksella. Toinen palaa kirkkaasti eikä virta kulje tasaisesti. Kahdella sarjavastuksella ja kahden ledin+vastuksen rinnakytkennällä kummankin läpi menee about sama virtamäärä. Tossa yllä mainitussa linkissä on myös jotenkin perusteltu asiaa.

Ton sivun kaavallahan kuukkeli varmaan tuota laski. Tossa ideana, että tuon jälkeen ei tartte käyttää PWM-rajoitusta lainkaan.

4 x 2 ohmin vastuksilla täytyy todennäköisesti siltikin vielä turvauta PWM:ään, vastus rajoittaa suuttimen kuormaa sen verran että toimii suojana feteille. Näin siis jos käytössä v2.2 tai vastaava piirilevy ilman kunnollista flyback-kytkentää.

4 x 5 ohm 25W vastukset kuulostais mun mielestä käypäsiltä.

Ps. jos oot mitannu noi suuttimien arvot itse yleismittarilla, niin muistithan vähentää luvusta yleismittarin mittausjohtojen oman vastuksen.

Re: etuvastukset

Posted: Mon Feb 27, 2006 14:46
by risu
kuukkeli wrote:tyhmä kymysys mutta sillä ei varmaankaa ole väliä laittaako vastukset suuttimien jännitteen syöttöpuolelle vai megalle menevien piuhojen väliin :?:
Sama se on missä kohtaa ne on välissä, kunhan ne on lopulta sarjaankytkettyinä suuttimien kanssa. Eli siis voi pistää joko suuttimien jännitejohtoihin tai megan johtoihin.

Posted: Mon Feb 27, 2006 15:07
by Antti L.
Mulla on ainakin joka suuttimelle oma etuvastus, eli 6 kpl 5 ohm 25W kutosessa jossa on jotain alle kolmen ohmin suuttimet. Täällä on monesti neuvottu laittamaan vastus per pankki ja jenkkifoorumilla painotetaan vastus per suutin. Teoriassahan se menee vastus per suutin, mutta käytännössä jokainen tavallaan..

Posted: Tue Mar 07, 2006 16:31
by JesseT
Älkää nyt laittako liikaa sitä vastusta, tai kerjäätte vain ongelmia. Mega toimii varsin hyvin ihan ilman vastuksiakin ainakin neloskoneessa, joten jos laittaa esim. 2 Ohm / kanava tai 1 Ohm per suutin lisää 2.5 Ohm suuttimille vastusta, niin suuttimien lämpökuormasta saa jo 30% pois ja suuttimille jää vielä noin 9V käyttöjännitettä. Kun mennään noin 6V nurkille, niin suuttimet eivät enää toimi niin kuin niiden pitäisi. Tämä on ikävä huomata esim. ensimmäisenä kunnon pakkasaamuna kun startatessa akusta puuttuukin pari volttia ja suuttimet eivät enää aukeakaan vaikka startti pyörittää vielä ihan hyvin. Kyllä myös ihan taiteen sääntöjen mukaan laskemallakin 25W vastukset riittää varsin hyvin ja ne on vielä helppo sijoittaa Megan sisään. Käytännössä vastukset eivät juuri lämpeä ollenkaan, kun tasaisella vauhdilla pulssisuhde on ~10% ja täysikaasuakaan ei laillisesti edes kymmentä sekuntia pysty putkeen painamaan.

Posted: Tue Mar 07, 2006 17:41
by risu
JesseT wrote:Kyllä myös ihan taiteen sääntöjen mukaan laskemallakin 25W vastukset riittää varsin hyvin ja ne on vielä helppo sijoittaa Megan sisään. Käytännössä vastukset eivät juuri lämpeä ollenkaan, kun tasaisella vauhdilla pulssisuhde on ~10% ja täysikaasuakaan ei laillisesti edes kymmentä sekuntia pysty putkeen painamaan.
Toi kuormajuttu on ihan totta, harvemmin painetaan täysillä, mutta jos mitotetaan osia täyskuorman mukaan ja kuorma on se 2A niin:

P = UI -> 14 V * 2 A * 2 suutinta per pankki = 56 Wattia, milläs kaavalla JesseT kumoaa sähköfysiikan peruslakeja? Yks vastus per suutin 25W tehonkestoa riittää ihan hyvin. En kytkis vastus per pankki jo aiemmin mainitusta syystä, toimiihan se jotenkin mutta vaikee sit diagnosoida ontuvaa käyntiä tms kun/jos puolet pytyistä saa eri määrän bensaa.

Posted: Tue Mar 07, 2006 23:16
by hedelma
Muistaakseni noi on 4.7 ohmiset (cossueskon alkup siis) > joten niiden pitäs toimia ihan PWM current limittiä säätämällä.

Posted: Wed Mar 08, 2006 15:13
by JesseT
risu wrote: P = UI -> 14 V * 2 A * 2 suutinta per pankki = 56 Wattia, milläs kaavalla JesseT kumoaa sähköfysiikan peruslakeja?
Kumoan sillä, että siinä vastuksessa on jännitehäviötä vain osa tuosta 14V:sta kun loput häviää suuttimessa. Eli jos U=RI ja P=UI, niin P=RI^2, joten P=1Ohm*(3.6A)^2 = 12.8W. Eli jo suutin on 2.9Ohm ja siihen laitetaan 1Ohm vastus, niin tehohäviö on syntyvällä 3.6A virralla 13W.

Mitäs vastuksia se risu itse käyttää ja kuinka kuumana ne vastukset käy? :D

Posted: Wed Mar 08, 2006 15:35
by JesseT
hedelma wrote:Muistaakseni noi on 4.7 ohmiset (cossueskon alkup siis) > joten niiden pitäs toimia ihan PWM current limittiä säätämällä.
Kumpaa Cossuescoa nyt tarkoitat? Vanhemmat oli Weber-Marellin ruiskulla ja siinä ainakin suuttimien vastus oli luokkaa 2.5 Ohm. Se päivitetty versio (harvinaisempi) on sitten Fordin omalla ruiskulla ja sen suuttimista en tiedä.
Joka tapuksessa PWM limitti on siis vain niitä MS-ruiskuja varten joissa on parannettu flyback piiri. Jos tällainen on, niin sitten ei mitään ongelmaa. Vielä vaan tuppaa tuo 2.2 olemaan se standardi ja siinä tuota PWM:ää ei suoraan voi käyttää ilman suurta tiellejäämisen riskiä.

Posted: Wed Mar 08, 2006 15:42
by hedelma
No missäs MS ruiskuissa on sitten parannettu Flyback-piiri?

Posted: Wed Mar 08, 2006 16:13
by JesseT
hedelma wrote:No missäs MS ruiskuissa on sitten parannettu Flyback-piiri?
V 3.0 levy tai ketkä sellaisen on itse rakentaneet.

Posted: Wed Mar 08, 2006 16:44
by hedelma
JesseT wrote:
hedelma wrote:No missäs MS ruiskuissa on sitten parannettu Flyback-piiri?
V 3.0 levy tai ketkä sellaisen on itse rakentaneet.
No kaipaisko toi manuaali sit päivitystä? vai onko ongelmaa > jos suuttimet ovat yli 4ohm ja lankku sit esim. 2.2 ?

Posted: Wed Mar 08, 2006 17:00
by j-k
JesseT wrote:
risu wrote: P = UI -> 14 V * 2 A * 2 suutinta per pankki = 56 Wattia, milläs kaavalla JesseT kumoaa sähköfysiikan peruslakeja?
Kumoan sillä, että siinä vastuksessa on jännitehäviötä vain osa tuosta 14V:sta kun loput häviää suuttimessa. Eli jos U=RI ja P=UI, niin P=RI^2, joten P=1Ohm*(3.6A)^2 = 12.8W. Eli jo suutin on 2.9Ohm ja siihen laitetaan 1Ohm vastus, niin tehohäviö on syntyvällä 3.6A virralla 13W.
Ja esim. 50% pulssisuhteella riittää puolet tuosta eli 7W olisi passeli 8) Ehtiihän se vastus jäähtyäkin kun virta ei kulje.

Posted: Wed Mar 08, 2006 19:15
by JesseT
hedelma wrote:
JesseT wrote:
hedelma wrote:No missäs MS ruiskuissa on sitten parannettu Flyback-piiri?
V 3.0 levy tai ketkä sellaisen on itse rakentaneet.
No kaipaisko toi manuaali sit päivitystä? vai onko ongelmaa > jos suuttimet ovat yli 4ohm ja lankku sit esim. 2.2 ?
Lukasin tuon megamanuaalin tuon kohdan läpi ja sama myös tuosta suomennoksesta. Suomenkielinen on paljon lyhyempi eikä varoita PWM:n käytöstä 2.2 laudan kanssa. Alkuperäinen taas varoittaa, mutta ei suoraan kielläkään käyttämästä tuota yhdistelmää.
Joka tapauksessa neljä 4Ohm suutinta ja 2.2, niin ei ole mitään ongelmaa ilman etuvastuksia ja siis ilman PWM:ää.

Posted: Wed Mar 08, 2006 20:12
by hedelma
JesseT wrote:
hedelma wrote:
JesseT wrote: V 3.0 levy tai ketkä sellaisen on itse rakentaneet.
No kaipaisko toi manuaali sit päivitystä? vai onko ongelmaa > jos suuttimet ovat yli 4ohm ja lankku sit esim. 2.2 ?
Lukasin tuon megamanuaalin tuon kohdan läpi ja sama myös tuosta suomennoksesta. Suomenkielinen on paljon lyhyempi eikä varoita PWM:n käytöstä 2.2 laudan kanssa. Alkuperäinen taas varoittaa, mutta ei suoraan kielläkään käyttämästä tuota yhdistelmää.
Joka tapauksessa neljä 4Ohm suutinta ja 2.2, niin ei ole mitään ongelmaa ilman etuvastuksia ja siis ilman PWM:ää.
Milläs tämä perustellaan sitten? eli esim. Cossun vihreet (4.7ohm) > voi laittaa megan kanssa ilman koskemista PWM arvoihin tai vastuksien lisäilyä?

Posted: Wed Mar 08, 2006 20:49
by JesseT
hedelma wrote:
JesseT wrote:
hedelma wrote: No kaipaisko toi manuaali sit päivitystä? vai onko ongelmaa > jos suuttimet ovat yli 4ohm ja lankku sit esim. 2.2 ?
Lukasin tuon megamanuaalin tuon kohdan läpi ja sama myös tuosta suomennoksesta. Suomenkielinen on paljon lyhyempi eikä varoita PWM:n käytöstä 2.2 laudan kanssa. Alkuperäinen taas varoittaa, mutta ei suoraan kielläkään käyttämästä tuota yhdistelmää.
Joka tapauksessa neljä 4Ohm suutinta ja 2.2, niin ei ole mitään ongelmaa ilman etuvastuksia ja siis ilman PWM:ää.
Milläs tämä perustellaan sitten? eli esim. Cossun vihreet (4.7ohm) > voi laittaa megan kanssa ilman koskemista PWM arvoihin tai vastuksien lisäilyä?
Perustuu vuosien kokemukseen jonka aikana olen nähnyt ja kuullut monet MS:n savut ja niiden syyt. Itsellä oli toisessa autossa juuri cossun vihreet ja on siis vieläkin tosin auto myyty. Vuoden verran myös ajoin Cossun vakio 2.5Ohm suuttimilla ilman mitään etuvastuksia Escortissa, ennen kuin piti vaihtaa isompiin suuttimiin.