Etuvastukset?
Moderator: Masi_K
Etuvastukset?
Fordin suuttimissa kuulema liian korkea... joku, että pitää käyttää etuvastuksia?
PK-seudulla ainakin:
http://www.yeoy.fi/index.php?main=64&pr ... uctID=6812
http://www.partco.fi/luettelot/PARTCO2005-OSA2.PDF
Yksi noin 1-3Ohm vastus per kanava, eli kaksi kpl yhteensä. 25W alumiiniprofiilivastus, tai TO-220 koteloinen tehovastus ovat siistejä ratkaisuja.
http://www.yeoy.fi/index.php?main=64&pr ... uctID=6812
http://www.partco.fi/luettelot/PARTCO2005-OSA2.PDF
Yksi noin 1-3Ohm vastus per kanava, eli kaksi kpl yhteensä. 25W alumiiniprofiilivastus, tai TO-220 koteloinen tehovastus ovat siistejä ratkaisuja.
Joo tuota enpä löytänyt tuolta kyseistä vastusta, paljonhan tuolla näkyi vastuksia olevan mutta kun noi ei kerro meikäläiselle yhtään mitään. Mutta niitä kuulema voi ostaa noista pajoista jotka noita ohjelmoitavia noihin autoihin asentelee.
Ja pitääkö paikkansa että mikään dyno paja ei säädä megasquirtilla varustettua autoa, kyllähän ne varmaan penkkilaput antaavat mutta mites toi säätö... korvakuulollako?
Ja pitääkö paikkansa että mikään dyno paja ei säädä megasquirtilla varustettua autoa, kyllähän ne varmaan penkkilaput antaavat mutta mites toi säätö... korvakuulollako?
Lambdan antamaa inffoa hyväksikäyttäen ei mene kovin metsään, ihan normi ajossa joko logia ajamalla ja sen mukaan säätämällä tai sit joku istumaan läppäri sylissä vänkärin penkille ja ajonaikana sääteleepi, ei ole hankalaa ottaa vaan oman aikansa et oppii kaik niksit.
Nopo ja naku ja nopokin on naku.
Mistä et löytänyt ja mitä vastusta? Tuossa edellä JesseT kertoi vastusarvot, tehonkeston ja vielä yhden sopivan vastuksen speksit Yleiselektroniikan kataloogista. Vastukset löytää ihan varmasti useimmista elektroniikkaliikkeistä. Minä ostin omani YE:stä.Cos1 wrote:Joo tuota enpä löytänyt tuolta kyseistä vastusta, paljonhan tuolla näkyi vastuksia olevan mutta kun noi ei kerro meikäläiselle yhtään mitään. Mutta niitä kuulema voi ostaa noista pajoista jotka noita ohjelmoitavia noihin autoihin asentelee.
Tää varmaan selvinnee, kun alat soittelemaan pajoja läpi. Kannattaa varmaan lukea manuaalin säätämisosio. Sieltä se selviää, jos itse haluaa sen tehdä.Cos1 wrote:Ja pitääkö paikkansa että mikään dyno paja ei säädä megasquirtilla varustettua autoa, kyllähän ne varmaan penkkilaput antaavat mutta mites toi säätö... korvakuulollako?
AC Cobra replika chevyn V8:lla, Holley Stealth Ram ja MegaSquirt'n EDIS.
Bensakartan säätää kohdalleen vaikka koulutettu apina jos on mahdollisuus laajakaistalambdan lainaukseen. Sytytyskartta vaatii sitten jo vähän tietotaitoa ja kokemusta, tai sitten vaan pihistät jostakin valmiin, sopivan, hyväksi todetun cossun kartan. Suurin osa dynoista säätää kyllä MS:ää nykyään mitä olen kuullut. Kyllä se raha tuntuu kelpaavan niillekin.
Miksei säätäisi? Tosin ei välttämättä niin että dyno-operaattori itse ruuvaa boksia, mutta menee hyvin niinkin että itsi istut kartturin penkillä ja muutat asetuksia dyno-operaattorin ohjeiden mukaan. Toki karttojen kannattaa olla sinnepäin jo valmiiksi. Näin omalla kohdallani toimittiin.Cos1 wrote:Ja pitääkö paikkansa että mikään dyno paja ei säädä megasquirtilla varustettua autoa, kyllähän ne varmaan penkkilaput antaavat mutta mites toi säätö... korvakuulollako?
varmuuden vuoksi pitää kysyä ku oon laittamas matala ohmisia (2.9ohm) suuttimia 4kpl megaan ja jos tilaa partcolta vaikka ne alumiiniprofiili vastukset 25w niin paljo niis pitäis olla vastus arvo että ne olis käypäset?
tuos tutkiskelin asiaa ja tajusinko oikein jos eli:
14V/ 2A - 2.9ohmia = 4.1ohm ?
siis 2kpl ~5ohm 25w vastuksia niin toimii ilman virran rajoituksia?
tuos tutkiskelin asiaa ja tajusinko oikein jos eli:
14V/ 2A - 2.9ohmia = 4.1ohm ?
siis 2kpl ~5ohm 25w vastuksia niin toimii ilman virran rajoituksia?
etuvastukset
tyhmä kymysys mutta sillä ei varmaankaa ole väliä laittaako vastukset suuttimien jännitteen syöttöpuolelle vai megalle menevien piuhojen väliin 

Tuolla näyttäis olevan ihan laskenta kaavakin vastukselle -> http://www.megasquirt.info/v22manual/minj.htm
V-M
V-M
4 X Pug 505 Turbo Injection, Manta -A -70 2.0 (KVH-1), Saab 9000 CSE 2.3T -94
Periaatteella vastus per pankki noi 25W vastukset ei riitä 2A kuormalla alkuunkaan. Silloin kahdella suuttimella per pankki tehonkesto vastukselle pitäisi olla 50W.kuukkeli wrote:varmuuden vuoksi pitää kysyä ku oon laittamas matala ohmisia (2.9ohm) suuttimia 4kpl megaan ja jos tilaa partcolta vaikka ne alumiiniprofiili vastukset 25w niin paljo niis pitäis olla vastus arvo että ne olis käypäset?
tuos tutkiskelin asiaa ja tajusinko oikein jos eli:
14V/ 2A - 2.9ohmia = 4.1ohm ?
siis 2kpl ~5ohm 25w vastuksia niin toimii ilman virran rajoituksia?
Mieluummin jokaselle suuttimelle oma vastus, muuten ei voida olla varmoja että kullekkin suuttimelle menee sama virtamäärä. Virta kulkee aina sieltä mistä se parhaiten pääsee ja tuleeko kaikki suuttimet sitten ihan identtisillä vastusarvoilla tehtaalta? Aika epätodennäköistä. Vähän sama juttu käy jos koitatte kytkeä vaikkapa kaksi identtistä lediä rinnan ja yhdellä sarjavastuksella. Toinen palaa kirkkaasti eikä virta kulje tasaisesti. Kahdella sarjavastuksella ja kahden ledin+vastuksen rinnakytkennällä kummankin läpi menee about sama virtamäärä. Tossa yllä mainitussa linkissä on myös jotenkin perusteltu asiaa.
Ton sivun kaavallahan kuukkeli varmaan tuota laski. Tossa ideana, että tuon jälkeen ei tartte käyttää PWM-rajoitusta lainkaan.
4 x 2 ohmin vastuksilla täytyy todennäköisesti siltikin vielä turvauta PWM:ään, vastus rajoittaa suuttimen kuormaa sen verran että toimii suojana feteille. Näin siis jos käytössä v2.2 tai vastaava piirilevy ilman kunnollista flyback-kytkentää.
4 x 5 ohm 25W vastukset kuulostais mun mielestä käypäsiltä.
Ps. jos oot mitannu noi suuttimien arvot itse yleismittarilla, niin muistithan vähentää luvusta yleismittarin mittausjohtojen oman vastuksen.
Tiara Kit Car - MsnS-E
Re: etuvastukset
Sama se on missä kohtaa ne on välissä, kunhan ne on lopulta sarjaankytkettyinä suuttimien kanssa. Eli siis voi pistää joko suuttimien jännitejohtoihin tai megan johtoihin.kuukkeli wrote:tyhmä kymysys mutta sillä ei varmaankaa ole väliä laittaako vastukset suuttimien jännitteen syöttöpuolelle vai megalle menevien piuhojen väliin
Tiara Kit Car - MsnS-E
Mulla on ainakin joka suuttimelle oma etuvastus, eli 6 kpl 5 ohm 25W kutosessa jossa on jotain alle kolmen ohmin suuttimet. Täällä on monesti neuvottu laittamaan vastus per pankki ja jenkkifoorumilla painotetaan vastus per suutin. Teoriassahan se menee vastus per suutin, mutta käytännössä jokainen tavallaan..
Älkää nyt laittako liikaa sitä vastusta, tai kerjäätte vain ongelmia. Mega toimii varsin hyvin ihan ilman vastuksiakin ainakin neloskoneessa, joten jos laittaa esim. 2 Ohm / kanava tai 1 Ohm per suutin lisää 2.5 Ohm suuttimille vastusta, niin suuttimien lämpökuormasta saa jo 30% pois ja suuttimille jää vielä noin 9V käyttöjännitettä. Kun mennään noin 6V nurkille, niin suuttimet eivät enää toimi niin kuin niiden pitäisi. Tämä on ikävä huomata esim. ensimmäisenä kunnon pakkasaamuna kun startatessa akusta puuttuukin pari volttia ja suuttimet eivät enää aukeakaan vaikka startti pyörittää vielä ihan hyvin. Kyllä myös ihan taiteen sääntöjen mukaan laskemallakin 25W vastukset riittää varsin hyvin ja ne on vielä helppo sijoittaa Megan sisään. Käytännössä vastukset eivät juuri lämpeä ollenkaan, kun tasaisella vauhdilla pulssisuhde on ~10% ja täysikaasuakaan ei laillisesti edes kymmentä sekuntia pysty putkeen painamaan.
Toi kuormajuttu on ihan totta, harvemmin painetaan täysillä, mutta jos mitotetaan osia täyskuorman mukaan ja kuorma on se 2A niin:JesseT wrote:Kyllä myös ihan taiteen sääntöjen mukaan laskemallakin 25W vastukset riittää varsin hyvin ja ne on vielä helppo sijoittaa Megan sisään. Käytännössä vastukset eivät juuri lämpeä ollenkaan, kun tasaisella vauhdilla pulssisuhde on ~10% ja täysikaasuakaan ei laillisesti edes kymmentä sekuntia pysty putkeen painamaan.
P = UI -> 14 V * 2 A * 2 suutinta per pankki = 56 Wattia, milläs kaavalla JesseT kumoaa sähköfysiikan peruslakeja? Yks vastus per suutin 25W tehonkestoa riittää ihan hyvin. En kytkis vastus per pankki jo aiemmin mainitusta syystä, toimiihan se jotenkin mutta vaikee sit diagnosoida ontuvaa käyntiä tms kun/jos puolet pytyistä saa eri määrän bensaa.
Tiara Kit Car - MsnS-E
Kumoan sillä, että siinä vastuksessa on jännitehäviötä vain osa tuosta 14V:sta kun loput häviää suuttimessa. Eli jos U=RI ja P=UI, niin P=RI^2, joten P=1Ohm*(3.6A)^2 = 12.8W. Eli jo suutin on 2.9Ohm ja siihen laitetaan 1Ohm vastus, niin tehohäviö on syntyvällä 3.6A virralla 13W.risu wrote: P = UI -> 14 V * 2 A * 2 suutinta per pankki = 56 Wattia, milläs kaavalla JesseT kumoaa sähköfysiikan peruslakeja?
Mitäs vastuksia se risu itse käyttää ja kuinka kuumana ne vastukset käy?

Last edited by JesseT on Wed Mar 08, 2006 15:36, edited 1 time in total.
Kumpaa Cossuescoa nyt tarkoitat? Vanhemmat oli Weber-Marellin ruiskulla ja siinä ainakin suuttimien vastus oli luokkaa 2.5 Ohm. Se päivitetty versio (harvinaisempi) on sitten Fordin omalla ruiskulla ja sen suuttimista en tiedä.hedelma wrote:Muistaakseni noi on 4.7 ohmiset (cossueskon alkup siis) > joten niiden pitäs toimia ihan PWM current limittiä säätämällä.
Joka tapuksessa PWM limitti on siis vain niitä MS-ruiskuja varten joissa on parannettu flyback piiri. Jos tällainen on, niin sitten ei mitään ongelmaa. Vielä vaan tuppaa tuo 2.2 olemaan se standardi ja siinä tuota PWM:ää ei suoraan voi käyttää ilman suurta tiellejäämisen riskiä.
Ja esim. 50% pulssisuhteella riittää puolet tuosta eli 7W olisi passeliJesseT wrote:Kumoan sillä, että siinä vastuksessa on jännitehäviötä vain osa tuosta 14V:sta kun loput häviää suuttimessa. Eli jos U=RI ja P=UI, niin P=RI^2, joten P=1Ohm*(3.6A)^2 = 12.8W. Eli jo suutin on 2.9Ohm ja siihen laitetaan 1Ohm vastus, niin tehohäviö on syntyvällä 3.6A virralla 13W.risu wrote: P = UI -> 14 V * 2 A * 2 suutinta per pankki = 56 Wattia, milläs kaavalla JesseT kumoaa sähköfysiikan peruslakeja?

Lukasin tuon megamanuaalin tuon kohdan läpi ja sama myös tuosta suomennoksesta. Suomenkielinen on paljon lyhyempi eikä varoita PWM:n käytöstä 2.2 laudan kanssa. Alkuperäinen taas varoittaa, mutta ei suoraan kielläkään käyttämästä tuota yhdistelmää.hedelma wrote:No kaipaisko toi manuaali sit päivitystä? vai onko ongelmaa > jos suuttimet ovat yli 4ohm ja lankku sit esim. 2.2 ?JesseT wrote:V 3.0 levy tai ketkä sellaisen on itse rakentaneet.hedelma wrote:No missäs MS ruiskuissa on sitten parannettu Flyback-piiri?
Joka tapauksessa neljä 4Ohm suutinta ja 2.2, niin ei ole mitään ongelmaa ilman etuvastuksia ja siis ilman PWM:ää.
Milläs tämä perustellaan sitten? eli esim. Cossun vihreet (4.7ohm) > voi laittaa megan kanssa ilman koskemista PWM arvoihin tai vastuksien lisäilyä?JesseT wrote:Lukasin tuon megamanuaalin tuon kohdan läpi ja sama myös tuosta suomennoksesta. Suomenkielinen on paljon lyhyempi eikä varoita PWM:n käytöstä 2.2 laudan kanssa. Alkuperäinen taas varoittaa, mutta ei suoraan kielläkään käyttämästä tuota yhdistelmää.hedelma wrote:No kaipaisko toi manuaali sit päivitystä? vai onko ongelmaa > jos suuttimet ovat yli 4ohm ja lankku sit esim. 2.2 ?JesseT wrote: V 3.0 levy tai ketkä sellaisen on itse rakentaneet.
Joka tapauksessa neljä 4Ohm suutinta ja 2.2, niin ei ole mitään ongelmaa ilman etuvastuksia ja siis ilman PWM:ää.
Perustuu vuosien kokemukseen jonka aikana olen nähnyt ja kuullut monet MS:n savut ja niiden syyt. Itsellä oli toisessa autossa juuri cossun vihreet ja on siis vieläkin tosin auto myyty. Vuoden verran myös ajoin Cossun vakio 2.5Ohm suuttimilla ilman mitään etuvastuksia Escortissa, ennen kuin piti vaihtaa isompiin suuttimiin.hedelma wrote:Milläs tämä perustellaan sitten? eli esim. Cossun vihreet (4.7ohm) > voi laittaa megan kanssa ilman koskemista PWM arvoihin tai vastuksien lisäilyä?JesseT wrote:Lukasin tuon megamanuaalin tuon kohdan läpi ja sama myös tuosta suomennoksesta. Suomenkielinen on paljon lyhyempi eikä varoita PWM:n käytöstä 2.2 laudan kanssa. Alkuperäinen taas varoittaa, mutta ei suoraan kielläkään käyttämästä tuota yhdistelmää.hedelma wrote: No kaipaisko toi manuaali sit päivitystä? vai onko ongelmaa > jos suuttimet ovat yli 4ohm ja lankku sit esim. 2.2 ?
Joka tapauksessa neljä 4Ohm suutinta ja 2.2, niin ei ole mitään ongelmaa ilman etuvastuksia ja siis ilman PWM:ää.