Wellcraft & Mercruiser 3.7L
Posted: Wed Aug 22, 2012 9:58
Noniin, reilun parin vuoden hiljaiselon jälkeen innostuin taas megasquirtin kanssa peuhaamisesta, tälläkertaa uhriksi päätyi vanhempi jenkkivene.
Hyllystä päätyi pakettia ohjaamaan MS1 V2.2 suorasyttymodeilla, puolaksi VAG 032 905 106B jota ohjataan 5v ylösvedoilla ledilähdöistä.
Alunperin kaasari ja jakaja ruokinnalla olleeseen moottoriin puukotettiin imusarjaan suutinholkit ja modattiin 70mm kaasuläppä. Pakopuoli pidettiin vakiona poislukien pakosarjaan asennetttu laajakaistalambda (hieman haasteellinen koska sarjassa kiertää jäähdytysvesi jottei !muovinen! pakoputki sula.)
Pakettiin valitsin 330cc suuttimet ja em. 70mm kaasuläppä, hall triggeröinti 36-1 pyörällä.
Alkukankeuksien (lue: triggerangle ja spark inverted unohduksien) jälkeen paketti lähti toimimaan melko pienellä vaivalla, säädöt sain kuntoon käytännössä lähes kokonaan generoidulla kartalla jota hieman log viewerin analyserillä hienosäädin. Loppu viilailu hoituikin sitten käsisäädöllä.
Tällähetkellä kun säät alkaa olemaan hieman turhan viileät porhaltamaan vesillä, jäi ongelmaksi seoksen karkaaminen laihalle täyskaasulla ajettaessa noin 20sekunnin jälkeen, jota ei tuntunut saavan millään kuriin (rpm, tp,map,dc ja pw vakiot kokoajan). Ongelma löytynee sytkäpuolelta koska polttoainekartan muuttelu ei vaikuta tilanteeseen mitenkään, liekö täysin mutulla tehty sytkäkartta isommalle neloskoneelle vielä metsässä kun maksimi ennakot heiluu 40 asteen paikkeilla( voimaa tuntuu kuitenkin löytyvän varsin hyvin, mutta plaaniin nousun jälkeen ei tehoa oikein tunne kun kuormitus laskee melko paljon )
Pitää toivoa että säät vielä sallii tälle loppukesälle muutamat säätöajelut.
Muutamat kuvat touhuista:
http://kuva.termiitti.com/v.php?img=26459
http://kuva.termiitti.com/v.php?img=26454
http://kuva.termiitti.com/v.php?img=26455
http://kuva.termiitti.com/v.php?img=26456
http://kuva.termiitti.com/v.php?img=26457
http://kuva.termiitti.com/v.php?img=26458
Hyllystä päätyi pakettia ohjaamaan MS1 V2.2 suorasyttymodeilla, puolaksi VAG 032 905 106B jota ohjataan 5v ylösvedoilla ledilähdöistä.
Alunperin kaasari ja jakaja ruokinnalla olleeseen moottoriin puukotettiin imusarjaan suutinholkit ja modattiin 70mm kaasuläppä. Pakopuoli pidettiin vakiona poislukien pakosarjaan asennetttu laajakaistalambda (hieman haasteellinen koska sarjassa kiertää jäähdytysvesi jottei !muovinen! pakoputki sula.)
Pakettiin valitsin 330cc suuttimet ja em. 70mm kaasuläppä, hall triggeröinti 36-1 pyörällä.
Alkukankeuksien (lue: triggerangle ja spark inverted unohduksien) jälkeen paketti lähti toimimaan melko pienellä vaivalla, säädöt sain kuntoon käytännössä lähes kokonaan generoidulla kartalla jota hieman log viewerin analyserillä hienosäädin. Loppu viilailu hoituikin sitten käsisäädöllä.
Tällähetkellä kun säät alkaa olemaan hieman turhan viileät porhaltamaan vesillä, jäi ongelmaksi seoksen karkaaminen laihalle täyskaasulla ajettaessa noin 20sekunnin jälkeen, jota ei tuntunut saavan millään kuriin (rpm, tp,map,dc ja pw vakiot kokoajan). Ongelma löytynee sytkäpuolelta koska polttoainekartan muuttelu ei vaikuta tilanteeseen mitenkään, liekö täysin mutulla tehty sytkäkartta isommalle neloskoneelle vielä metsässä kun maksimi ennakot heiluu 40 asteen paikkeilla( voimaa tuntuu kuitenkin löytyvän varsin hyvin, mutta plaaniin nousun jälkeen ei tehoa oikein tunne kun kuormitus laskee melko paljon )
Pitää toivoa että säät vielä sallii tälle loppukesälle muutamat säätöajelut.
Muutamat kuvat touhuista:
http://kuva.termiitti.com/v.php?img=26459
http://kuva.termiitti.com/v.php?img=26454
http://kuva.termiitti.com/v.php?img=26455
http://kuva.termiitti.com/v.php?img=26456
http://kuva.termiitti.com/v.php?img=26457
http://kuva.termiitti.com/v.php?img=26458