Page 1 of 1

Audi 100 2.2 10V (5-syl.) sytytysasetukset

Posted: Tue Mar 20, 2012 14:04
by t_muikku
Millaiset asetukset pitäisi laittaa (Megasquirt 2 v3.0), että saa alkuperäisen jakajan toimimaan megan ohjaamana.
Jakajassa hall-anturi ja 5 sakarainen levy (5-syl. moottori)

Onko tommoiset asetukset sinne päinkään?

Spark mode: Trigger return
Trigger Angle: 12
Angle between main and return: 50
Skip pulses: 1
Ignition input: rising edge
Spark output: Going High (inverted)
Spark A output pin: D14

Noilla asetuksilla herjaa, että Trigger Angle ei saa olla alle 60 astetta.
Trigger Anglen kun laittaa esim. 110, niin käy, mutta huonosti :lol:
Olisko kellään heittää valmiita asetuksia, niin päästäisi ajamaan ja säätämään?

Kiitos!

Re: Audi 100 2.2 10V (5-syl.) sytytysasetukset

Posted: Tue Mar 20, 2012 23:07
by mazajns
EIkös tuon kanssa pidä käyttää basic trigger asetusta? Sun ei tarttee laittaa kuin trigger angle asetuksiin.

Re: Audi 100 2.2 10V (5-syl.) sytytysasetukset

Posted: Wed Mar 21, 2012 8:39
by t_muikku
mazajns wrote:EIkös tuon kanssa pidä käyttää basic trigger asetusta? Sun ei tarttee laittaa kuin trigger angle asetuksiin.
Kokeiltu myös basic trigger:llä, mutta mitä tuohon Trigger Angle:n nyt pitäisi sit oikeasti laittaa?
Sytkänhän saan kohdalleen megan kanssa, kun vaan jakajaa pyörittelen.

Re: Audi 100 2.2 10V (5-syl.) sytytysasetukset

Posted: Wed Mar 21, 2012 13:36
by teg
Trigger angle pitää olla noin 10-20 astetta suurempi kuin suurin käytössä oleva ennakko. Yleensä käytettään 50-60 astetta. Next Cyl mode on sitten asia erikseen...

Re: Audi 100 2.2 10V (5-syl.) sytytysasetukset

Posted: Wed Mar 21, 2012 15:40
by t_muikku
teg wrote:Trigger angle pitää olla noin 10-20 astetta suurempi kuin suurin käytössä oleva ennakko. Yleensä käytettään 50-60 astetta. Next Cyl mode on sitten asia erikseen...
Eihän tuohon saa 50, kun herjaa, että ei saa olla alle 60 astetta :roll:
Pitänee kokeilla 60:llä, että saadaanko pyörimään järkevästi.

Re: Audi 100 2.2 10V (5-syl.) sytytysasetukset

Posted: Thu Mar 22, 2012 1:55
by Benkku
teg wrote:Trigger angle pitää olla noin 10-20 astetta suurempi kuin suurin käytössä oleva ennakko. .
Lauseesta jäi oleellisin asia pois, eli vähintään 10-20 astetta suurempi. Arvot 60 asteesta ylöspäin ovat hyväksyttäviä. Seuraavalle kierrokselle ennakon laskentaa (Next cylinder mode) ei varsinkaan pieni inertiaisten moottorien kanssa kannata käyttää.

Re: Audi 100 2.2 10V (5-syl.) sytytysasetukset

Posted: Thu Mar 22, 2012 10:49
by Vauhtivaunu
Benkku wrote:
teg wrote:Trigger angle pitää olla noin 10-20 astetta suurempi kuin suurin käytössä oleva ennakko. .
Lauseesta jäi oleellisin asia pois, eli vähintään 10-20 astetta suurempi. Arvot 60 asteesta ylöspäin ovat hyväksyttäviä. Seuraavalle kierrokselle ennakon laskentaa (Next cylinder mode) ei varsinkaan pieni inertiaisten moottorien kanssa kannata käyttää.
Auton alkuperäisen jakajan kanssa ei todennäköisesti pysty käyttämään muuta kuin "next cyl"-asetusta. Muussa tapauksessa on jakajaa muokattava ja sakarakiekko asemoitava uudelleen siten että saa triggerikulmaksi tuon 60 astetta tai enemmän.

Re: Audi 100 2.2 10V (5-syl.) sytytysasetukset

Posted: Thu Mar 22, 2012 11:13
by t_muikku
Tipahdin kärryiltä :mrgreen:

Voiko tuota next cyl asetusta muuttaa jostakin?

Re: Audi 100 2.2 10V (5-syl.) sytytysasetukset

Posted: Thu Mar 22, 2012 18:47
by Vauhtivaunu
t_muikku wrote:Tipahdin kärryiltä :mrgreen:

Voiko tuota next cyl asetusta muuttaa jostakin?
Ei sitä muuteta mistään. MS-extran koodissa se on "päällä" kun triggerikulma on alle 15 astetta -> vakiojakajaan ei tarvitse tehdä muita muutoksia kuin lukita mekaaniset ennakonsäädöt pois. Muuten se sakarakiekko pitäisi asemoida uudelleen siten että triggaus tulee esim. 60 astetta EYKK

Onhan ne lukittu? Siis keskipakoennakkopainot ja alipaine-ennakko?

Re: Audi 100 2.2 10V (5-syl.) sytytysasetukset

Posted: Thu Mar 22, 2012 19:08
by t_muikku
Vauhtivaunu wrote:
t_muikku wrote:Tipahdin kärryiltä :mrgreen:

Voiko tuota next cyl asetusta muuttaa jostakin?
Ei sitä muuteta mistään. MS-extran koodissa se on "päällä" kun triggerikulma on alle 15 astetta -> vakiojakajaan ei tarvitse tehdä muita muutoksia kuin lukita mekaaniset ennakonsäädöt pois. Muuten se sakarakiekko pitäisi asemoida uudelleen siten että triggaus tulee esim. 60 astetta EYKK

Onhan ne lukittu? Siis keskipakoennakkopainot ja alipaine-ennakko?
Keskipako- ja ailpaine-ennakko on lukittu (hitsattu tönköksi).
Jatketaan huomenna taas taistelua :roll:

Re: Audi 100 2.2 10V (5-syl.) sytytysasetukset

Posted: Thu Mar 22, 2012 21:41
by mazajns
tuli tossa mieleen. Joensuussa on yksi tuollainen toteutettu ihan fiksusti. keskipakosäätimet jumissa ja alipainesäätimen tilalla on kierretangon pätkä. Se alipaine säädin siirtää anturia siellä jakajan sisällä. Eli tuolla pelaamalla voi myös saada trigger anglen kohdalleen.

Muuten en ole tuohon kapistukseen tutustunut en enempää. Kokojakajaa kääntämällä tulee helposti se ongelma että trigger anglen ollessa "mieleinen" pyörijä onkin jo lähes pielessä tappiin nähden ja kovemmilla ennakoilla ei osu ollenkaan.

Re: Audi 100 2.2 10V (5-syl.) sytytysasetukset

Posted: Fri Mar 23, 2012 17:10
by t_muikku
Audi lähti pelaamaan 8)
Ekat kunnolliset säätölenkit käyty ajelemassa ja tuntuu vetävän aika kivasti 8)
Pientä takapakkia tuli pelleilevän bensasäätimen takia, mutta tästä on hyvä jatkaa.

Toimivat asetukset (Audi 2.2 10v 5-syl. Turbo Quattro)
5-sakarainen jakaja + hall-anturi ja vakio puola


Spark mode: Basic Trigger
Trigger Angle: 60
Angle between main and return: 50
Skip pulses: 1
Ignition input: Falling Edge
Spark output: Going High (inverted)
Spark A output pin: D14