Audi 100 2.2 10V (5-syl.) sytytysasetukset

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
t_muikku
Megasquirttaaja
Posts: 63
Joined: Mon Dec 28, 2009 19:19
Location: Lieksa

Audi 100 2.2 10V (5-syl.) sytytysasetukset

Post by t_muikku »

Millaiset asetukset pitäisi laittaa (Megasquirt 2 v3.0), että saa alkuperäisen jakajan toimimaan megan ohjaamana.
Jakajassa hall-anturi ja 5 sakarainen levy (5-syl. moottori)

Onko tommoiset asetukset sinne päinkään?

Spark mode: Trigger return
Trigger Angle: 12
Angle between main and return: 50
Skip pulses: 1
Ignition input: rising edge
Spark output: Going High (inverted)
Spark A output pin: D14

Noilla asetuksilla herjaa, että Trigger Angle ei saa olla alle 60 astetta.
Trigger Anglen kun laittaa esim. 110, niin käy, mutta huonosti :lol:
Olisko kellään heittää valmiita asetuksia, niin päästäisi ajamaan ja säätämään?

Kiitos!
mazajns
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 119
Joined: Tue Dec 13, 2005 17:46

Re: Audi 100 2.2 10V (5-syl.) sytytysasetukset

Post by mazajns »

EIkös tuon kanssa pidä käyttää basic trigger asetusta? Sun ei tarttee laittaa kuin trigger angle asetuksiin.
bmw 520i -89 Projekti 2.5 24v tic
t_muikku
Megasquirttaaja
Posts: 63
Joined: Mon Dec 28, 2009 19:19
Location: Lieksa

Re: Audi 100 2.2 10V (5-syl.) sytytysasetukset

Post by t_muikku »

mazajns wrote:EIkös tuon kanssa pidä käyttää basic trigger asetusta? Sun ei tarttee laittaa kuin trigger angle asetuksiin.
Kokeiltu myös basic trigger:llä, mutta mitä tuohon Trigger Angle:n nyt pitäisi sit oikeasti laittaa?
Sytkänhän saan kohdalleen megan kanssa, kun vaan jakajaa pyörittelen.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Re: Audi 100 2.2 10V (5-syl.) sytytysasetukset

Post by teg »

Trigger angle pitää olla noin 10-20 astetta suurempi kuin suurin käytössä oleva ennakko. Yleensä käytettään 50-60 astetta. Next Cyl mode on sitten asia erikseen...
t_muikku
Megasquirttaaja
Posts: 63
Joined: Mon Dec 28, 2009 19:19
Location: Lieksa

Re: Audi 100 2.2 10V (5-syl.) sytytysasetukset

Post by t_muikku »

teg wrote:Trigger angle pitää olla noin 10-20 astetta suurempi kuin suurin käytössä oleva ennakko. Yleensä käytettään 50-60 astetta. Next Cyl mode on sitten asia erikseen...
Eihän tuohon saa 50, kun herjaa, että ei saa olla alle 60 astetta :roll:
Pitänee kokeilla 60:llä, että saadaanko pyörimään järkevästi.
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: Audi 100 2.2 10V (5-syl.) sytytysasetukset

Post by Benkku »

teg wrote:Trigger angle pitää olla noin 10-20 astetta suurempi kuin suurin käytössä oleva ennakko. .
Lauseesta jäi oleellisin asia pois, eli vähintään 10-20 astetta suurempi. Arvot 60 asteesta ylöspäin ovat hyväksyttäviä. Seuraavalle kierrokselle ennakon laskentaa (Next cylinder mode) ei varsinkaan pieni inertiaisten moottorien kanssa kannata käyttää.
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: Audi 100 2.2 10V (5-syl.) sytytysasetukset

Post by Vauhtivaunu »

Benkku wrote:
teg wrote:Trigger angle pitää olla noin 10-20 astetta suurempi kuin suurin käytössä oleva ennakko. .
Lauseesta jäi oleellisin asia pois, eli vähintään 10-20 astetta suurempi. Arvot 60 asteesta ylöspäin ovat hyväksyttäviä. Seuraavalle kierrokselle ennakon laskentaa (Next cylinder mode) ei varsinkaan pieni inertiaisten moottorien kanssa kannata käyttää.
Auton alkuperäisen jakajan kanssa ei todennäköisesti pysty käyttämään muuta kuin "next cyl"-asetusta. Muussa tapauksessa on jakajaa muokattava ja sakarakiekko asemoitava uudelleen siten että saa triggerikulmaksi tuon 60 astetta tai enemmän.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
t_muikku
Megasquirttaaja
Posts: 63
Joined: Mon Dec 28, 2009 19:19
Location: Lieksa

Re: Audi 100 2.2 10V (5-syl.) sytytysasetukset

Post by t_muikku »

Tipahdin kärryiltä :mrgreen:

Voiko tuota next cyl asetusta muuttaa jostakin?
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: Audi 100 2.2 10V (5-syl.) sytytysasetukset

Post by Vauhtivaunu »

t_muikku wrote:Tipahdin kärryiltä :mrgreen:

Voiko tuota next cyl asetusta muuttaa jostakin?
Ei sitä muuteta mistään. MS-extran koodissa se on "päällä" kun triggerikulma on alle 15 astetta -> vakiojakajaan ei tarvitse tehdä muita muutoksia kuin lukita mekaaniset ennakonsäädöt pois. Muuten se sakarakiekko pitäisi asemoida uudelleen siten että triggaus tulee esim. 60 astetta EYKK

Onhan ne lukittu? Siis keskipakoennakkopainot ja alipaine-ennakko?
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
t_muikku
Megasquirttaaja
Posts: 63
Joined: Mon Dec 28, 2009 19:19
Location: Lieksa

Re: Audi 100 2.2 10V (5-syl.) sytytysasetukset

Post by t_muikku »

Vauhtivaunu wrote:
t_muikku wrote:Tipahdin kärryiltä :mrgreen:

Voiko tuota next cyl asetusta muuttaa jostakin?
Ei sitä muuteta mistään. MS-extran koodissa se on "päällä" kun triggerikulma on alle 15 astetta -> vakiojakajaan ei tarvitse tehdä muita muutoksia kuin lukita mekaaniset ennakonsäädöt pois. Muuten se sakarakiekko pitäisi asemoida uudelleen siten että triggaus tulee esim. 60 astetta EYKK

Onhan ne lukittu? Siis keskipakoennakkopainot ja alipaine-ennakko?
Keskipako- ja ailpaine-ennakko on lukittu (hitsattu tönköksi).
Jatketaan huomenna taas taistelua :roll:
mazajns
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 119
Joined: Tue Dec 13, 2005 17:46

Re: Audi 100 2.2 10V (5-syl.) sytytysasetukset

Post by mazajns »

tuli tossa mieleen. Joensuussa on yksi tuollainen toteutettu ihan fiksusti. keskipakosäätimet jumissa ja alipainesäätimen tilalla on kierretangon pätkä. Se alipaine säädin siirtää anturia siellä jakajan sisällä. Eli tuolla pelaamalla voi myös saada trigger anglen kohdalleen.

Muuten en ole tuohon kapistukseen tutustunut en enempää. Kokojakajaa kääntämällä tulee helposti se ongelma että trigger anglen ollessa "mieleinen" pyörijä onkin jo lähes pielessä tappiin nähden ja kovemmilla ennakoilla ei osu ollenkaan.
bmw 520i -89 Projekti 2.5 24v tic
t_muikku
Megasquirttaaja
Posts: 63
Joined: Mon Dec 28, 2009 19:19
Location: Lieksa

Re: Audi 100 2.2 10V (5-syl.) sytytysasetukset

Post by t_muikku »

Audi lähti pelaamaan 8)
Ekat kunnolliset säätölenkit käyty ajelemassa ja tuntuu vetävän aika kivasti 8)
Pientä takapakkia tuli pelleilevän bensasäätimen takia, mutta tästä on hyvä jatkaa.

Toimivat asetukset (Audi 2.2 10v 5-syl. Turbo Quattro)
5-sakarainen jakaja + hall-anturi ja vakio puola


Spark mode: Basic Trigger
Trigger Angle: 60
Angle between main and return: 50
Skip pulses: 1
Ignition input: Falling Edge
Spark output: Going High (inverted)
Spark A output pin: D14
Post Reply