Oon pitkään tässä jo pyörinyt foorumilla ja koittanut muutenkin tietoo imeä, mutta silti vielä tuntuu että on vähän ulalla.
Ostin tässä ahdettua Sierraa varten (iS OHC Motorcraft jakajalla) Megaruutan ja olis tarkotus käyttää sitä tuon Ford TFI systeemin kanssa. Eli RPM tieto tulis jakajalta ja sytkänohjauskin siihen jakalle.
Aikasemmin toi ruutta on ollut myös ahdetussa Sierrassa, mut RPM tieto on otettu triggerianturilla ja sytkä on mennyt hukkakipinäpuolalle. Siinä näkyy olevan tommonen lisäkortti (onko tuo nyt sitten se VR-muunnin?) ja sytkäkivet, mutta mun käsittääkseni noi on mun käytössä turhia, ellei peräti haitallisia?
Voiko siis vaan raakasti poistaa ton lisäkortin ja sytkäkivet, eli kolvilla vaan johdot irti levystä ja sitten tehdä TFI modauksen?
TFI modaushan varmaan sitten näiden ohjeiden mukaan: http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... al.htm#tfi
Olisin neuvoista kovin kiitollinen. Jos tuntuu että tarviitte jotain lisätietoa tai tarkempia kuvia että voitte paremmin neuvoo niin kertokaa vaan niin koitan selvittää.
Näkyy olevan LM1815-piiri eli juurikin se VR-muunnin, jota et TFI-järjestelmän kanssa tarvitse, koska kuvien perusteella TFI:n kanssa käytetään samanlaista optoerotinpiirin kytkentää kuin hall-anturin kanssa. En tunne tarkemmin TFI-järjestelmää, mutta kuvat kertovat. Sellaisenaan TFI varmasti käy megan kanssa jakajasytytyksen ohjaukseen.
Olisi kuitenkin helpompi jättää se TFI pois ja käyttää puolanohjaukseen toista noista purkissa olevista sytytys-yksiköistä (=kivistä) jos jakaja on hall-anturillinen? Hall-jakajassa on yleensä pellistä tehty sakaralevy jossa vuoronperään aukot ja pelti menevät anturin läpi (en osaa paremmin selittää) kun taas vr-anturillisessa jakajassa sakarapyörä muistuttaa tähteä. Kumpi sulla on? Kuva ois kiva?
En nyt ihan justiinsa pääse jakajasta kuvia ottamaan, mutta tietääkseni se on Hall-tyyppinen, ainakin näin muistan asiasta lukeneeni ja ellei harmaa muistikuva päässä ihan ole pielessä niin sieltä löytyis juurikin se kuvailemasi "sakaralevy" (ikäänkuin ympyrä jossa on "koloja").
En nyt oikeen ymmärrä mikä tuon sytkäkiven virka mulla olis jos kerran sellasta ei ohjeiden mukaan TFI sytkässä tarvita. Tuolla jakajan sisällähän on oma sytytysboksinsa joka joko ampuu 10 astetta ennakkoa "limp home" mode tai sitten jos Megalta lähettää signaalia Pip nastaan niin silloin saa ennakon haluamakseen. Tota systeemiä haluaisin hyödyntää koska sillon tarvis tehdä hommat suoraan tuon linkittämän ohjeeni mukaan ja ainakin mun järjen käytöllä toi olis kaikista yksinkertasinta. Jos siis voidaan olettaa että noi aikasemmat modit tuohon Megaan voi vaan suoraan poistaa?
Oikeastaan voisin tarkentaa kysymystäni. Kun MS1 V2.2:n asennetaan VR-muunnin sekä sytkäkivet hukkakipinäohjausta varten, tehdäänkö silloin levylle muita muutoksia kuin vedetään johdot noita varten vai onko oletettava että levyltä pitäis kenties löytyä vielä jotain modeja joilla nuo ollaan saatu toimintaan? Eli ns. paljaalle silmälle näkymättömiä (esim erilaiset komponentit).
PePe wrote:En nyt ihan justiinsa pääse jakajasta kuvia ottamaan, mutta tietääkseni se on Hall-tyyppinen, ainakin näin muistan asiasta lukeneeni ja ellei harmaa muistikuva päässä ihan ole pielessä niin sieltä löytyis juurikin se kuvailemasi "sakaralevy" (ikäänkuin ympyrä jossa on "koloja").
En nyt oikeen ymmärrä mikä tuon sytkäkiven virka mulla olis jos kerran sellasta ei ohjeiden mukaan TFI sytkässä tarvita. Tuolla jakajan sisällähän on oma sytytysboksinsa joka joko ampuu 10 astetta ennakkoa "limp home" mode tai sitten jos Megalta lähettää signaalia Pip nastaan niin silloin saa ennakon haluamakseen. Tota systeemiä haluaisin hyödyntää koska sillon tarvis tehdä hommat suoraan tuon linkittämän ohjeeni mukaan ja ainakin mun järjen käytöllä toi olis kaikista yksinkertasinta. Jos siis voidaan olettaa että noi aikasemmat modit tuohon Megaan voi vaan suoraan poistaa?
Oikeastaan voisin tarkentaa kysymystäni. Kun MS1 V2.2:n asennetaan VR-muunnin sekä sytkäkivet hukkakipinäohjausta varten, tehdäänkö silloin levylle muita muutoksia kuin vedetään johdot noita varten vai onko oletettava että levyltä pitäis kenties löytyä vielä jotain modeja joilla nuo ollaan saatu toimintaan? Eli ns. paljaalle silmälle näkymättömiä (esim erilaiset komponentit).
En nyt ihan niele ajatusta että jakajan sisällä olisi mitään muuta kuin hall-anturi ja kampikulmaa osoittava peltikiekko. Tuo TFI-yksikkö välissä on yhtä kuin se megan modaus hall-anturille ja sen sisältämät sytkäkivet = ajattele se mega TFI-yksikkönä.
Toki on ehkä helpompi äkkinäisen tehdä suoraan ohjeiden mukaan modaus ja laittaa osat, koska tuota nykyistä kytkentää joutuu vähän "soveltamaan".
Käytännössä voit poistaa Vr-piirin ja sytkäkivet ja muokata megan noiden Msns-extran ohjeiden mukaan. levy sisältää kyllä tarvittavat komponentit. Siellä ei ole mitään "paljaalle silmälle näkymätöntä".
edit: kiinnostuin asiasta senverran että guugletin ja todentotta TFI-jakajassa on oma "äly" ja hall-anturi. melko erikoinen ratkaisu. Ja koska siellä on se hall, mega voidaan laittaa ohjaamaan suoraan sytytyspuolaa ilman sitä yksikköä. Mutta koska joku avulias on jo valmiiksi meille tehnyt kytkentäkaavat sille TFI-palikalle niin miksi vaivautua
Megan kanssa asiat voi tehdä tuhannella eri tavalla ja jokainen joka toimii on oikein... Siksi tämä hämmentäminen
Last edited by Vauhtivaunu on Thu Mar 15, 2012 21:11, edited 1 time in total.
Kyllä se ajatus on nyt vaan nieltävä. Ruisku OHC Sierroja on ollu kahdenlaisilla jakajilla. Bosch ruskea/punainen mistä lähtee kolme johtoa erillisille sytytysyksikölle josta taas lähtee 6 johtoa joista sitten osa menee ECU:lle (EEV-IV) joka sitten käskee tätä yksikköä antamaan haluamaansa ennakkoa.
Sitten on nämä toiset versiot (mikä minulla on kahdessakin Sierrassa) eli "iso harmaa" Motorcraft jakaja jonka sisään tuo sytytysboksi on rakennettu, eli siitä lähtee suoraan nuo 6 johtoa joista sitten osa menee samalla tavalla ECU:lle. Nyt on tarkoituksena siis korvata EEC-IV moottorinohjausyksikkö suoraan Megaruutalla, jolloin ei tarvii asennella periaatteessa mitään muuta kuin mega ja johtosarja oikeaan järjestykseen.
Tältä osin olen siis omasta mielestäni jo kotiläksyt tehnyt.
Ja nyt täytyy kiittää tuosta vastauksesta, eli se että noi voi vaan suoraan poistaa ilman sen kummempia ja sit tehdä TFI modauksen helpottaa mun (ja elektroniikasta enemmän ymmärtävän kaverini) aivotyöskentelyä huomattavasti.
PePe wrote:
Ja nyt täytyy kiittää tuosta vastauksesta, eli se että noi voi vaan suoraan poistaa ilman sen kummempia ja sit tehdä TFI modauksen helpottaa mun (ja elektroniikasta enemmän ymmärtävän kaverini) aivotyöskentelyä huomattavasti.
Ei mitään. Opin itsekin vähän uutta
Ne turhat osat voi poistaa ja tarkemmin miettien se kyllä yksinkertaistaa megan kytkemistä.
Jatkossa mega ohjaa suuttimia ja antaa jakajayksikölle vain sytytysennakko-tiedon. Eli niiden PIP- ja Spout-tietojen perusteella. Vertaa EDIS-järjestelmään...
Muistaakseni jossain joskus vertailtiin että TFI olis ikään kuin joku EDIS järjestelmän esiversio. En sit tiiä paljon niillä on yhteistä kun en on tohon edikseen ole tutustunu mut mielenkiintosta kuitenkin.