Kartoista ja lambda ohjauksesta

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

Post Reply
ripez12r
Megasquirt aloittelija
Posts: 5
Joined: Thu Mar 03, 2005 14:43

Kartoista ja lambda ohjauksesta

Post by ripez12r »

tere

kun megaruutan kartasto on käyttötarkoitukseeni vähän liian pieni (12*12) niin ohjaako järjestelmään kytketty lamba-anturi koko kierrosalueen tarkemmin?

Käyttötarkoitus on turbotettu ja kierrosalue pitäisi olla laaja (kilpailukäyttö) ja säätömahdollisuudet vähintään 200-250 rpm välein. Sama asia sytytyksen ohjauksessa.

Luulisin että kiihdytys ajossa tämä toimii varmaan ihan hyvin koska silloin käytettävä kierrosalue on suhteellisen pieni, mutta kun kierretään ykkösellä jotain saakutin tynnyriä ja siitä kiihdytetään täyteen vauhtiin ja taas kierretään tynnyriä pitäisi ruiskun kyllä mielestäni pysyä mukana koko ajan kakomatta.

Mielipiteitä ja kokemuksia??????!!!
Anssi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 129
Joined: Sat Mar 05, 2005 15:01
Location: Helsinki
Contact:

Post by Anssi »

Oho. Millaiseen koneeseen ja käyttöön MS olisi tulossa. Kuulostaa aika rankalta laitteelta.

Polttoaineen ohjaaminen 200 rpm välein onnistuu myös MS:llä esim kartaston alkupäässä, mutta silloin joudut pidentämään välejä siellä loppupäässä.

Huomaa, että jos kartasto olisi esim 24x24, niin silloin sinulla olisi 576 erillistä säädettävää pistettä kartastossa. Jos pystyt säätämään ne kaikki millilleen kohdalleen esim dynossa, niin sehän on hienoa. Lopputuloksena saattaa kuitenkin olla se, että kahden pisteen ero on niin pieni, että sillä ei ole yhtään mitään merkitystä koneen toiminnan kannalta ja kone toimisi ihan yhtä hyvin karkeammallakin kartastolla.

Mutta kerro tosiaan enemmän tuosta laitteesta. Ehkä joku on jo soveltanut MS:ää vastaavaan käyttöön ja osaa antaa suoraan vinkkejä.
AC Cobra replika chevyn V8:lla, Holley Stealth Ram ja MegaSquirt'n EDIS.
passi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Sat Mar 19, 2005 19:12

Post by passi »

Kyllä muuten vaatii tarkan kartan jos haluaa pillun päälle säätää, mutta jossain varttimailin ajassa väittäisin että ero on 12x12 ja 24x24 kartalla luokkaa 0.01sec.

Se että moottori käy vähä rikkaalla/laihalla (pois optimitehoalueelta) hetkellisesti, ei vaikuta käytännössä yhtään mihinkään.


Aika&Raha VS. helppous. 80% duunilla 99% tulos. Mielestäni voi myös sanoa että 50% duunilla 90% tulos.


Wideband lambdalla kun säätää karttaa niin näkee että 300 RPM tarkkuudella oleva karttani on melko riittävä. Olen yrittänyt säätää 12.5:1 kaikille kierroksille mutta se heiluu 12.8-12.3 välillä käytännössä. Voisi saada vielä tarkemmaksi jos jaksaisi säätää.

Ahdoilla pitää ottaa sitten huomioon se, että ahtopaine on suhteellisen vakio aina täyskaasukiihdytyksessä, tällöin voi surutta käyttää hyväkseen ylä ja alapuolella olevien paineiden arvoja, megahan interpoloi. Näin saa lisätarkkuuttaa niiden välillä olevaan paineeseen. Äkkiseltään kun miettii niin näin ei ole mutta mielestäni käytännössä siitä tulee iloa.


Ja kaupan päälle kun pistää antureiden epälineaarisuudet sun muut kalibrointivirheet niin .. siinähä ollaan. :)

Mielestäni kartta pitää säätää WB:llä ja itse ajossa sitä ei käytetä kuin diagnostiikkaan. WB:llä ei mielestäni voi säätää jatkuvasti ahtopaineita, ainakaan megalla.

T. Pasi
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

Jos tuosta Volvon B21 koneesta puhut, niin vaikea on uskoa, että 12 breakpointtia ei riitä. Nehän voi siis asettaa aivan vapaasti kohtiin missä vääntökäyrä muuttaa suuntaansa ja joka tapauksessa neljän pisteen välillä suoritetaan aina kaksiulotteinen interpolointi. Suuremman virheet tapahtuu jo jossakin ihan muualla. Kun 8x8 kartoista siirryttiin MS:ssä 12x12 karttoihin, niin en nähnyt lopputuloksessa mitään käytännön parannusta. Jos aivan oikeasti 12x12 kartta ei riitä, niin sitten MS on väärä laite ja kannattaa tutustua oikeisiin kilpa-ruiskuihin mitä esim. Bosch Motorsport ja EFI-technologies tarjoaa.
Vesku
Megasquirttaaja
Posts: 21
Joined: Fri Feb 25, 2005 22:10
Location: Kymi

Post by Vesku »

Itse Harisen säätämän Saintz Celican hestekin bensa- ja sytkäkartan nähneenä, voin sanoa, että varmasti megasquirtti riittää moneen menoon :lol:
ripez12r
Megasquirt aloittelija
Posts: 5
Joined: Thu Mar 03, 2005 14:43

Post by ripez12r »

projekti on pitkän vääntämisen tulos...... escort mkII kori, volvon perä, vaihteisto(tulevaisuudes suorakytkentä) ja b21 kone. Moottorissa ariaksen männät ja jotain muuta kivaa. Garrett t4 tuplapakopesällä. Ohjaus ja etutuenta opel ascona b:stä. Teho tavoite on siinä 300-400 heppaa, mutta luulen että aluksi vain 200... Autolla on tarkoitus ajaa sprinttejä sekä mahdollisesti jäärataa, mutta jos akk:n säännöt muuttuu kovin paljon niin sitten ajetaan vaan omaksi huviksi.

Meillä on ascona jossa on vastaava tekniikka ja dta:n ruisku ja sen kanssa ei ole ollut mitään ongelmaa kun kartasto on ollut 20*14. Muistaakseni hestecillä on jo sovitettu 40*40 karttaa niiden boksille.

Onko kellään kokemusta megasquirtista ja jostain hightech vehkeestä? minkälaisia eroja olette huomanneet niiden välillä muutakuin hinta (motec 1500€ !!!!)
Jankos
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 310
Joined: Sat Mar 12, 2005 17:17
Location: Jokioinen

Post by Jankos »

Tuossa kuukausi sitten tuli säädettyä melko tehokas turbokone (2l ja melko suuri turbo) mikä on sprinttiautossa kiinni ja ihan hyvin extrasoftan kanssa pärjäsi.

Kone alkoi toimimaan kaasareihin verrattuna todella paljon paremmin ja tuo ruisku ei tehnyt muutakuin polttoainesyötön. Jakaja oli lukittu vakioennakolle eli sieltä saisi vielä huomattavasti käytettävyyttä kun laittaisi megan ohjaamaan ennakotkin.

Voimaa oli kaksivetoiseen niin paljon että hyvillä sorarenkailla soralla suttaa joka vaihteella tyhjää... Eli oikeasti pieni säätövirhe ei vaikuta kulkupuoleen laisinkaan kun voimaa on muutenkin tarpeeksi.
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni ;)
valtsus
Megasquirttaaja
Posts: 61
Joined: Mon Feb 28, 2005 19:56

Post by valtsus »

Niin tuossa jo kirjoitin tuonne viewtopic.php?t=798, että oma moponi tuli säädeltyä penkissä tolla "orggiskoodilla" 8x8 kartoilla ihan kivan suoraksi tuo seos, kierrosluku alueeni oli 1200-10000 rpm ja hienosti on pelannu.
Post Reply