Page 1 of 1

Fast idle valve

Posted: Tue Feb 14, 2012 16:06
by t_muikku
En saa autossani Honda Civic 1.6i -89 toimimaan nopeaa tyhjäkäyntiä kylmänä.
Autossa 2-napainen venttiili ja edellisellä Mega II v3.0:lla toimi pwm-modin kanssa ihan kohtalaisesti.

Nykyään autossa AutoTunen ATdriveboard MS3 prosessorilla.
Ennen oli PWM idle duty cycle n.42%, kun oli kierroksia ~2000rpm.
Nykyään jos laitan esim. 80%, niin kierrokset kyllä nousee, mutta venttiili rupee "pärisemään" :shock:
Alle tuon 80%:n ei tapahdu mitään.
Jostain luin, että venttiili toimisi 500hz:n taajuudella, kokeilin monella eri taajuudella, mutta tuloksetta :(
Onkohan tuohon nyt sit joku kikka, et millä ton saisi toimimaan.

Re: Fast idle valve

Posted: Tue Feb 14, 2012 16:16
by teg
Olitko yhteydessä laitteen myyjään? Tuon laitteen hardwarestahan ei ole mitään kuvia julkisena, joten hankala sanoa mistä pitäisi lähteä liikkeelle vikaa haarukoidessa...

Re: Fast idle valve

Posted: Tue Feb 14, 2012 16:20
by t_muikku
teg wrote:Olitko yhteydessä laitteen myyjään? Tuon laitteen hardwarestahan ei ole mitään kuvia julkisena, joten hankala sanoa mistä pitäisi lähteä liikkeelle vikaa haarukoidessa...
DIYAutoTunen sivuilta kopsattu
These Hondas all used a PWM IAC valve. This valve runs at a frequency around 500 Hz

On oltu yhteydessä aika tiiviisti. :mrgreen:
Ecussa pitäisi olla sekä PWM, että steppi moottorin ohjaus ja jumpperit laitettu pwm kohtaan.
Voiko tuon signaalin mitata esim. yleismittarilla?

Re: Fast idle valve

Posted: Tue Feb 14, 2012 17:27
by JaniM
Normaali IDLE pinni prossulta käytössä. Ohjataan mosfetilla
http://www.st.com/internet/com/TECHNICA ... 002222.pdf

Re: Fast idle valve

Posted: Tue Feb 14, 2012 21:50
by teg
Mistä tyhjäkäyntiventtiili saa virtansa? Kokeile ajaa sitä ensin open loopissa. Taisi olla ms3:ssa joku fast idle valve testimoodikin?

Re: Fast idle valve

Posted: Wed Feb 15, 2012 7:57
by t_muikku
teg wrote:Mistä tyhjäkäyntiventtiili saa virtansa? Kokeile ajaa sitä ensin open loopissa. Taisi olla ms3:ssa joku fast idle valve testimoodikin?
Auton alkuperäisestä johtosarjasta ottaa virran (ainut alkuperäinen johto)

Mitä tarkoitat tuolla Open Loop:lla?

Löytyy Idle Valve Test tunerstudiosta, muita testejä en löytänyt.

Re: Fast idle valve

Posted: Wed Feb 15, 2012 10:04
by teg
Mistä siihen alkuperäiseen johtosarjaan tulee virta?

Open Loop = Tyhjäkäynnin säätö toimii ilman takaisinkytkentää. Vastaa siis kaasuläpän raottamista.

Testaileppa juurikin sillä yhdellä ainoalla testimodella mikä löytyy.

Re: Fast idle valve

Posted: Wed Feb 15, 2012 10:23
by t_muikku
teg wrote:Mistä siihen alkuperäiseen johtosarjaan tulee virta?

Open Loop = Tyhjäkäynnin säätö toimii ilman takaisinkytkentää. Vastaa siis kaasuläpän raottamista.

Testaileppa juurikin sillä yhdellä ainoalla testimodella mikä löytyy.
Alkuperäinen johto taitaa tulla suoraan sulakerasialta, silloin kun virta on päällä.
Tuota Open loop:a en löydä mistään :oops:

Kohta saan auton halliin, niin testit alkakoon.

Re: Fast idle valve

Posted: Thu Feb 16, 2012 7:33
by t_muikku
Eilen testailin, niin toimiihan se venttiili, mut imuputkesta (metallinen ja vapaavirtaussuodatin) kuuluu jännä pulputus :mrgreen:
Ilmeisesti venttiili menee nopeaan tahtiin kiinni ja auki, niin siitä vissiin johtuu toi ääni.
Auton kun laittaa käyntiin, niin hienosti nostaa kierroksia (ei kuulu pulputusta), mut n.3s. päästä (kiihtyvästi) alkaa pulputus.
Kokeilin eilen ottaa virrankin eri paikasta, mutta ei vaikutusta.

Venttiili imaisee 0.3A, kun PWM idle duty cycle n.81%

Re: Fast idle valve

Posted: Thu Feb 16, 2012 8:43
by teg
Kuulostaa ihan normaalilta. Millaiset arvot sinulla on tyhjäkäyntiventtiilille tunerstudiossa?

Re: Fast idle valve

Posted: Thu Feb 16, 2012 9:27
by t_muikku
teg wrote:Kuulostaa ihan normaalilta. Millaiset arvot sinulla on tyhjäkäyntiventtiilille tunerstudiossa?
Tuommoiset on tällä hetkellä.
PWM idle duty cycle n.82% ja jos esim. 3% nostaa lisää, niin kierrokset nousee 3000rpm:n tuntumaan.

Image

Re: Fast idle valve

Posted: Thu Feb 16, 2012 15:49
by teg
Koita ajaa venttiiliä testimodessa ja katso sisälle miten luisti liikkuu. Tuo 87% jälkeen saattaa hyvinkin olla että venttiili menee ns. vikatilaan eli luisti alkaa avautumaan toisesta päästään.

Re: Fast idle valve

Posted: Thu Feb 16, 2012 15:55
by t_muikku
teg wrote:Koita ajaa venttiiliä testimodessa ja katso sisälle miten luisti liikkuu. Tuo 87% jälkeen saattaa hyvinkin olla että venttiili menee ns. vikatilaan eli luisti alkaa avautumaan toisesta päästään.
Pitää vaikka huomenna ottaa venttiili irti imusarjasta ja testata ja putsata se samalla.
Kunhan ahdin ja välijääähdytin laitetaan kiinni, niin eihän tuota pulputusta sit enää huomaa :roll:

Re: Fast idle valve

Posted: Fri Feb 17, 2012 16:36
by t_muikku
t_muikku wrote:
teg wrote:Koita ajaa venttiiliä testimodessa ja katso sisälle miten luisti liikkuu. Tuo 87% jälkeen saattaa hyvinkin olla että venttiili menee ns. vikatilaan eli luisti alkaa avautumaan toisesta päästään.
Pitää vaikka huomenna ottaa venttiili irti imusarjasta ja testata ja putsata se samalla.
Kunhan ahdin ja välijääähdytin laitetaan kiinni, niin eihän tuota pulputusta sit enää huomaa :roll:
Hyvin liikkuu luisti (testimodilla ja normaalisti), vaikka olisi 100%, niin ei vielä "sekoa".
Tulipahan samalla putsattuakin tuo venttiili ja säätökin löytyi venttiilin päästä, tosin siihen en koskenut.