Fast idle valve

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
t_muikku
Megasquirttaaja
Posts: 63
Joined: Mon Dec 28, 2009 19:19
Location: Lieksa

Fast idle valve

Post by t_muikku »

En saa autossani Honda Civic 1.6i -89 toimimaan nopeaa tyhjäkäyntiä kylmänä.
Autossa 2-napainen venttiili ja edellisellä Mega II v3.0:lla toimi pwm-modin kanssa ihan kohtalaisesti.

Nykyään autossa AutoTunen ATdriveboard MS3 prosessorilla.
Ennen oli PWM idle duty cycle n.42%, kun oli kierroksia ~2000rpm.
Nykyään jos laitan esim. 80%, niin kierrokset kyllä nousee, mutta venttiili rupee "pärisemään" :shock:
Alle tuon 80%:n ei tapahdu mitään.
Jostain luin, että venttiili toimisi 500hz:n taajuudella, kokeilin monella eri taajuudella, mutta tuloksetta :(
Onkohan tuohon nyt sit joku kikka, et millä ton saisi toimimaan.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Re: Fast idle valve

Post by teg »

Olitko yhteydessä laitteen myyjään? Tuon laitteen hardwarestahan ei ole mitään kuvia julkisena, joten hankala sanoa mistä pitäisi lähteä liikkeelle vikaa haarukoidessa...
t_muikku
Megasquirttaaja
Posts: 63
Joined: Mon Dec 28, 2009 19:19
Location: Lieksa

Re: Fast idle valve

Post by t_muikku »

teg wrote:Olitko yhteydessä laitteen myyjään? Tuon laitteen hardwarestahan ei ole mitään kuvia julkisena, joten hankala sanoa mistä pitäisi lähteä liikkeelle vikaa haarukoidessa...
DIYAutoTunen sivuilta kopsattu
These Hondas all used a PWM IAC valve. This valve runs at a frequency around 500 Hz

On oltu yhteydessä aika tiiviisti. :mrgreen:
Ecussa pitäisi olla sekä PWM, että steppi moottorin ohjaus ja jumpperit laitettu pwm kohtaan.
Voiko tuon signaalin mitata esim. yleismittarilla?
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Re: Fast idle valve

Post by JaniM »

Normaali IDLE pinni prossulta käytössä. Ohjataan mosfetilla
http://www.st.com/internet/com/TECHNICA ... 002222.pdf
www.AutoTune.fi

MegaSquirt moottoriohjainjärjestelmät ja oheistarvikkeet
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Re: Fast idle valve

Post by teg »

Mistä tyhjäkäyntiventtiili saa virtansa? Kokeile ajaa sitä ensin open loopissa. Taisi olla ms3:ssa joku fast idle valve testimoodikin?
t_muikku
Megasquirttaaja
Posts: 63
Joined: Mon Dec 28, 2009 19:19
Location: Lieksa

Re: Fast idle valve

Post by t_muikku »

teg wrote:Mistä tyhjäkäyntiventtiili saa virtansa? Kokeile ajaa sitä ensin open loopissa. Taisi olla ms3:ssa joku fast idle valve testimoodikin?
Auton alkuperäisestä johtosarjasta ottaa virran (ainut alkuperäinen johto)

Mitä tarkoitat tuolla Open Loop:lla?

Löytyy Idle Valve Test tunerstudiosta, muita testejä en löytänyt.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Re: Fast idle valve

Post by teg »

Mistä siihen alkuperäiseen johtosarjaan tulee virta?

Open Loop = Tyhjäkäynnin säätö toimii ilman takaisinkytkentää. Vastaa siis kaasuläpän raottamista.

Testaileppa juurikin sillä yhdellä ainoalla testimodella mikä löytyy.
t_muikku
Megasquirttaaja
Posts: 63
Joined: Mon Dec 28, 2009 19:19
Location: Lieksa

Re: Fast idle valve

Post by t_muikku »

teg wrote:Mistä siihen alkuperäiseen johtosarjaan tulee virta?

Open Loop = Tyhjäkäynnin säätö toimii ilman takaisinkytkentää. Vastaa siis kaasuläpän raottamista.

Testaileppa juurikin sillä yhdellä ainoalla testimodella mikä löytyy.
Alkuperäinen johto taitaa tulla suoraan sulakerasialta, silloin kun virta on päällä.
Tuota Open loop:a en löydä mistään :oops:

Kohta saan auton halliin, niin testit alkakoon.
t_muikku
Megasquirttaaja
Posts: 63
Joined: Mon Dec 28, 2009 19:19
Location: Lieksa

Re: Fast idle valve

Post by t_muikku »

Eilen testailin, niin toimiihan se venttiili, mut imuputkesta (metallinen ja vapaavirtaussuodatin) kuuluu jännä pulputus :mrgreen:
Ilmeisesti venttiili menee nopeaan tahtiin kiinni ja auki, niin siitä vissiin johtuu toi ääni.
Auton kun laittaa käyntiin, niin hienosti nostaa kierroksia (ei kuulu pulputusta), mut n.3s. päästä (kiihtyvästi) alkaa pulputus.
Kokeilin eilen ottaa virrankin eri paikasta, mutta ei vaikutusta.

Venttiili imaisee 0.3A, kun PWM idle duty cycle n.81%
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Re: Fast idle valve

Post by teg »

Kuulostaa ihan normaalilta. Millaiset arvot sinulla on tyhjäkäyntiventtiilille tunerstudiossa?
t_muikku
Megasquirttaaja
Posts: 63
Joined: Mon Dec 28, 2009 19:19
Location: Lieksa

Re: Fast idle valve

Post by t_muikku »

teg wrote:Kuulostaa ihan normaalilta. Millaiset arvot sinulla on tyhjäkäyntiventtiilille tunerstudiossa?
Tuommoiset on tällä hetkellä.
PWM idle duty cycle n.82% ja jos esim. 3% nostaa lisää, niin kierrokset nousee 3000rpm:n tuntumaan.

Image
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Re: Fast idle valve

Post by teg »

Koita ajaa venttiiliä testimodessa ja katso sisälle miten luisti liikkuu. Tuo 87% jälkeen saattaa hyvinkin olla että venttiili menee ns. vikatilaan eli luisti alkaa avautumaan toisesta päästään.
t_muikku
Megasquirttaaja
Posts: 63
Joined: Mon Dec 28, 2009 19:19
Location: Lieksa

Re: Fast idle valve

Post by t_muikku »

teg wrote:Koita ajaa venttiiliä testimodessa ja katso sisälle miten luisti liikkuu. Tuo 87% jälkeen saattaa hyvinkin olla että venttiili menee ns. vikatilaan eli luisti alkaa avautumaan toisesta päästään.
Pitää vaikka huomenna ottaa venttiili irti imusarjasta ja testata ja putsata se samalla.
Kunhan ahdin ja välijääähdytin laitetaan kiinni, niin eihän tuota pulputusta sit enää huomaa :roll:
t_muikku
Megasquirttaaja
Posts: 63
Joined: Mon Dec 28, 2009 19:19
Location: Lieksa

Re: Fast idle valve

Post by t_muikku »

t_muikku wrote:
teg wrote:Koita ajaa venttiiliä testimodessa ja katso sisälle miten luisti liikkuu. Tuo 87% jälkeen saattaa hyvinkin olla että venttiili menee ns. vikatilaan eli luisti alkaa avautumaan toisesta päästään.
Pitää vaikka huomenna ottaa venttiili irti imusarjasta ja testata ja putsata se samalla.
Kunhan ahdin ja välijääähdytin laitetaan kiinni, niin eihän tuota pulputusta sit enää huomaa :roll:
Hyvin liikkuu luisti (testimodilla ja normaalisti), vaikka olisi 100%, niin ei vielä "sekoa".
Tulipahan samalla putsattuakin tuo venttiili ja säätökin löytyi venttiilin päästä, tosin siihen en koskenut.
Post Reply