Page 1 of 1
Mystinen vika MS2 V3.0 APUA!
Posted: Thu Feb 02, 2012 18:42
by Jönssi
PIKAISESTI APUA!!
Nyt pakkasien myötä pimeni mega.. Lämpöiseksi ajettuna ajoin n. 1,5tunniksi parkkiin, jonka jälkeen ei luvannut ollenkaan startatessa ja huomasin toisella yrityksellä ettei bensapumppu pyöri. Läppärillä ei pääse sisään.. Jännitteet tulee prossun kantoihin niin kuin pitääkin.. Ja RS232 johdon ja prossun kannat 12 ja 13 yhdistettynä tulee looppina kaikki läpi niin kuin pitääkin.. Mystisyyttä lisää se että eilen kävin sitten hinausta varten toisen auton että saan siirrettyä auton pois kaupungilta parkista n. tunti ekasta yrityksestä.. Autolle tultaessa virta-avainta kun käänsi niin bensapumppu alkoikin pyöriä ja startatessa heti käynnistyi. Ajoin sen kaupungilta kotiin ja kaikki pelasi todella hyvin. Auton kun sammutti uudestaan niin enää ei taaskaan tapahdu mitään.. Bensapumpun rele ja pumppu myöskin koestettu hyppyjohdoilla toimivaksi.. Ja pakko syöttämällä bensapumppua niin ei myöskään apua käynnistymiseen. Koodina 3.1.0 ja mikä omituista ennen tätä on tutkinnassa ollut lost sync kylmänä ja vain tyhjäkäynnillä.. Konstit alkaa loppua auttakaa.. Toinen prossukin jo kokeiltu paikoilleen, mutta yhteyttä ei saa.
Apuja voi heittää mailiini ahonen.jon (at) gmail.com tai 0505356807
Re: Mystinen vika MS2 V3.0 APUA!
Posted: Thu Feb 02, 2012 21:36
by ArttuH
Oireiden perusteella kuulostaisi, että taitaa olla huono juotos jossain, ottaa sitten lämpötilasta riippuen kontaktia tai ei. Kannattaa käydä juotokset tarkkaan läpi ja juottaa kaikki vähänkään epäilyttävän nälöiset uusiksi.
Re: Mystinen vika MS2 V3.0 APUA!
Posted: Thu Feb 02, 2012 22:59
by Jönssi
Juotokset käyty läpi ja boksi majaili yönkin sisällä.. Ja ei yhdisty ja kone ei yhdisty edelleenkään megaan.. Juuri mittailin kaikki paikat piirilevyltä läpi että jännitteet yms. toimii.. Huomenna kokeillaan sitten että hajosiko COM puoli tästä läppäristä.. Voiko aiheuttaa megaan päin ongelmia?? Login nauhoitusta varten läppäri ollut nyt kiinni pitkään megassa ja tähän asti toiminut kaikki niin kuin pitää.. Autokin nyt työpaikalla lämpöisessä.. Huomenna ehkä voisi uudelleen taas ladata koodia sisään prossuihin.. Koodin lataustakin uudelleen tuli yritettyä mutta ei onnistunut kun tuli erroreita..
Re: Mystinen vika MS2 V3.0 APUA!
Posted: Fri Feb 03, 2012 13:11
by Jönssi
Päivitystä tilanteeseen.. Toisella tietokoneella piirilevyllä ja vain jännitteet kytkettynä prossu saatu toimimaan, muttei yhteyttä saa edelleenkään muodostettua auton omalla megan piirilevyllä.. COM ja jännite testi kasauksen mukainen tehty ja toimii? Mietin että kellopiiriä pystyy jotenkin testaamaan voisiko aiheuttaa vian?? Voisiko jokin hajottaa mahdollisesti kiteen??
Tuntuisi kuin auton piirilevyllä prossu ei edes käynnistyisi vaikka jännite syötöt toimisikin!
Ja jos lähiseudulla jollain kiteitä niin voisin käydä ostamassa pois, jotta voisin siitä vian pois sulkea!!
Re: Mystinen vika MS2 V3.0 APUA!
Posted: Fri Feb 03, 2012 21:45
by ArttuH
MS2:lla kide on siinä prosessorikortilla. Eli jos prossu toimii toisella levyllä, niin ei ole kiteessä vika.
Jos käyttöjännitteet tulee ja COM-testi toimii, niin sitten on ideat aika vähissä miksei toimisi prossun kanssa. Mittasitko muuten maapinnit prossun kannalta?
Re: Mystinen vika MS2 V3.0 APUA!
Posted: Sat Feb 04, 2012 11:13
by Jönssi
Joo kyllä maatkin kävin jo läpi.. Seuraavaksi mittaan nuo muut prossun kannat ja vertaan niitä toiseen piirilevyyn.
Mietin että voiko piirilevyllä jokin uloslähtö tai sisään tulo prossuun laittaa myös tilttiin ettei koko prossu edes käynnisty.
Re: Mystinen vika MS2 V3.0 APUA!
Posted: Sat Feb 04, 2012 17:26
by Jönssi
Silmään pisti ecu napoja mitatessa juuri tuo kellopiirin jännittet ac ja sitten max232 ja prossun välisien johtojen jännite.. Kellopiiriä mietin että johtuisiko kun prossu ei käynnisty. Nyt en muista kumpi mutta toinen max menevistä pinneistä oli ilmeisesti maissa ja ehjässä piirilevyssä siihen tuli 5v. Illalla kokeilen irroittaa max232, jos se vika olisi siinä.
Re: Mystinen vika MS2 V3.0 APUA!
Posted: Sun Feb 05, 2012 16:29
by Jönssi
Toimiikos mega ilman max232 ollenkaan, jos kokeilisi toimintaa irroittamalla sen piirilevyltä vai estääkö tämäkin prossua käynnistymästä. Jännitteet tulee edelleen oikein napoihin 1, 20 ja 31 ja maat 2, 19 ja 30.. Toisella levyllä prossu herää kytkee bensapumpun relettä, mutta toisella levyllä ei. Piirilevyllä oli myös bensapumpun transistoreissa vikaa joka korjattu ja nyt testattu prossun irtaallaan piiriä ohjaamalla 5v toimii releenkin ohjaus.. Mikä tässä nyt vielä voi olla ettei prossu lähde käyntiin kun jännitteet tulee.. Kellopiiriäkin olen kuullut ettei koko ms2 tarvitse mutta voiko sen toiminta jotenkin estää prossun toiminnan??
Re: Mystinen vika MS2 V3.0 APUA!
Posted: Sun Feb 05, 2012 18:14
by Jönssi
Joo testaus saatu loppuun piirilevyllä tarttee olla max232 paikallaan jotta prossu sanoo mitään.. Pitää katsoa nyt sitten nollaantuiko oma prossu vai tuliko siitä entinen.. Ainakaan vanha säätöläppäri ei enää com-portti toimi ollenkaan.. Sain toisella koneella ja piirilevyllä syötettyä laina prossuun nyt datat ja huomenna voisi jälleen yrittää saada autoa pyörimään..
Re: Mystinen vika MS2 V3.0 APUA!
Posted: Sun Feb 05, 2012 20:06
by TimoS
Kyllä sen pitäisi toimia ilman sitä max232 piiriä, ainoastaan tiedonsiirron ei pitäis toimia. Jos prossu toimii ja asetukset kunnossa niin ilman Max232 piiriä pitäis prossun toimia kerta toimii toisessa piirilevyssä.
Re: Mystinen vika MS2 V3.0 APUA!
Posted: Mon Feb 06, 2012 10:20
by kamski
Jönssi wrote:PIKAISESTI APUA!!
Nyt pakkasien myötä pimeni mega.. Lämpöiseksi ajettuna ajoin n. 1,5tunniksi parkkiin, jonka jälkeen ei luvannut ollenkaan startatessa ja huomasin toisella yrityksellä ettei bensapumppu pyöri. Läppärillä ei pääse sisään.. Jännitteet tulee prossun kantoihin niin kuin pitääkin.. Ja RS232 johdon ja prossun kannat 12 ja 13 yhdistettynä tulee looppina kaikki läpi niin kuin pitääkin.. Mystisyyttä lisää se että eilen kävin sitten hinausta varten toisen auton että saan siirrettyä auton pois kaupungilta parkista n. tunti ekasta yrityksestä.. Autolle tultaessa virta-avainta kun käänsi niin bensapumppu alkoikin pyöriä ja startatessa heti käynnistyi. Ajoin sen kaupungilta kotiin ja kaikki pelasi todella hyvin. Auton kun sammutti uudestaan niin enää ei taaskaan tapahdu mitään.. Bensapumpun rele ja pumppu myöskin koestettu hyppyjohdoilla toimivaksi.. Ja pakko syöttämällä bensapumppua niin ei myöskään apua käynnistymiseen. Koodina 3.1.0 ja mikä omituista ennen tätä on tutkinnassa ollut lost sync kylmänä ja vain tyhjäkäynnillä.. Konstit alkaa loppua auttakaa.. Toinen prossukin jo kokeiltu paikoilleen, mutta yhteyttä ei saa.
Apuja voi heittää mailiini ahonen.jon (at) gmail.com tai 0505356807
Onko bensapumppu ja relet kuinka vanhat? Vanha pumppu ja rele oireilee juurikin tällä tavalla.
Sitä äkkiä luule että megassa vika. Vaikka todellisuudessa vika ihan muualla.
Re: Mystinen vika MS2 V3.0 APUA!
Posted: Mon Feb 06, 2012 12:25
by Jönssi
Kyllä relekin tuli jo uusittua ja releen ollessa irtikin ja hyppyjohdoilla pumppu pyörimään niin ei tapahtunut megassa mitään. Nyt se kuitenkin ilmeisesti toimii ja max232 ja sen konkat tarkoitus vielä uusia.