Mystinen vika MS2 V3.0 APUA!

Megasquirt II spesifiset jutut

Moderator: Masi_K

Post Reply
Jönssi
Megasquirttaaja
Posts: 42
Joined: Fri May 07, 2010 16:47
Location: Varkaus

Mystinen vika MS2 V3.0 APUA!

Post by Jönssi »

PIKAISESTI APUA!!

Nyt pakkasien myötä pimeni mega.. Lämpöiseksi ajettuna ajoin n. 1,5tunniksi parkkiin, jonka jälkeen ei luvannut ollenkaan startatessa ja huomasin toisella yrityksellä ettei bensapumppu pyöri. Läppärillä ei pääse sisään.. Jännitteet tulee prossun kantoihin niin kuin pitääkin.. Ja RS232 johdon ja prossun kannat 12 ja 13 yhdistettynä tulee looppina kaikki läpi niin kuin pitääkin.. Mystisyyttä lisää se että eilen kävin sitten hinausta varten toisen auton että saan siirrettyä auton pois kaupungilta parkista n. tunti ekasta yrityksestä.. Autolle tultaessa virta-avainta kun käänsi niin bensapumppu alkoikin pyöriä ja startatessa heti käynnistyi. Ajoin sen kaupungilta kotiin ja kaikki pelasi todella hyvin. Auton kun sammutti uudestaan niin enää ei taaskaan tapahdu mitään.. Bensapumpun rele ja pumppu myöskin koestettu hyppyjohdoilla toimivaksi.. Ja pakko syöttämällä bensapumppua niin ei myöskään apua käynnistymiseen. Koodina 3.1.0 ja mikä omituista ennen tätä on tutkinnassa ollut lost sync kylmänä ja vain tyhjäkäynnillä.. Konstit alkaa loppua auttakaa.. Toinen prossukin jo kokeiltu paikoilleen, mutta yhteyttä ei saa.

Apuja voi heittää mailiini ahonen.jon (at) gmail.com tai 0505356807
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: Mystinen vika MS2 V3.0 APUA!

Post by ArttuH »

Oireiden perusteella kuulostaisi, että taitaa olla huono juotos jossain, ottaa sitten lämpötilasta riippuen kontaktia tai ei. Kannattaa käydä juotokset tarkkaan läpi ja juottaa kaikki vähänkään epäilyttävän nälöiset uusiksi.
Arttu
GSX1100 -85
Jönssi
Megasquirttaaja
Posts: 42
Joined: Fri May 07, 2010 16:47
Location: Varkaus

Re: Mystinen vika MS2 V3.0 APUA!

Post by Jönssi »

Juotokset käyty läpi ja boksi majaili yönkin sisällä.. Ja ei yhdisty ja kone ei yhdisty edelleenkään megaan.. Juuri mittailin kaikki paikat piirilevyltä läpi että jännitteet yms. toimii.. Huomenna kokeillaan sitten että hajosiko COM puoli tästä läppäristä.. Voiko aiheuttaa megaan päin ongelmia?? Login nauhoitusta varten läppäri ollut nyt kiinni pitkään megassa ja tähän asti toiminut kaikki niin kuin pitää.. Autokin nyt työpaikalla lämpöisessä.. Huomenna ehkä voisi uudelleen taas ladata koodia sisään prossuihin.. Koodin lataustakin uudelleen tuli yritettyä mutta ei onnistunut kun tuli erroreita..
Jönssi
Megasquirttaaja
Posts: 42
Joined: Fri May 07, 2010 16:47
Location: Varkaus

Re: Mystinen vika MS2 V3.0 APUA!

Post by Jönssi »

Päivitystä tilanteeseen.. Toisella tietokoneella piirilevyllä ja vain jännitteet kytkettynä prossu saatu toimimaan, muttei yhteyttä saa edelleenkään muodostettua auton omalla megan piirilevyllä.. COM ja jännite testi kasauksen mukainen tehty ja toimii? Mietin että kellopiiriä pystyy jotenkin testaamaan voisiko aiheuttaa vian?? Voisiko jokin hajottaa mahdollisesti kiteen??

Tuntuisi kuin auton piirilevyllä prossu ei edes käynnistyisi vaikka jännite syötöt toimisikin!

Ja jos lähiseudulla jollain kiteitä niin voisin käydä ostamassa pois, jotta voisin siitä vian pois sulkea!!
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: Mystinen vika MS2 V3.0 APUA!

Post by ArttuH »

MS2:lla kide on siinä prosessorikortilla. Eli jos prossu toimii toisella levyllä, niin ei ole kiteessä vika.

Jos käyttöjännitteet tulee ja COM-testi toimii, niin sitten on ideat aika vähissä miksei toimisi prossun kanssa. Mittasitko muuten maapinnit prossun kannalta?
Arttu
GSX1100 -85
Jönssi
Megasquirttaaja
Posts: 42
Joined: Fri May 07, 2010 16:47
Location: Varkaus

Re: Mystinen vika MS2 V3.0 APUA!

Post by Jönssi »

Joo kyllä maatkin kävin jo läpi.. Seuraavaksi mittaan nuo muut prossun kannat ja vertaan niitä toiseen piirilevyyn.
Mietin että voiko piirilevyllä jokin uloslähtö tai sisään tulo prossuun laittaa myös tilttiin ettei koko prossu edes käynnisty.
Jönssi
Megasquirttaaja
Posts: 42
Joined: Fri May 07, 2010 16:47
Location: Varkaus

Re: Mystinen vika MS2 V3.0 APUA!

Post by Jönssi »

Silmään pisti ecu napoja mitatessa juuri tuo kellopiirin jännittet ac ja sitten max232 ja prossun välisien johtojen jännite.. Kellopiiriä mietin että johtuisiko kun prossu ei käynnisty. Nyt en muista kumpi mutta toinen max menevistä pinneistä oli ilmeisesti maissa ja ehjässä piirilevyssä siihen tuli 5v. Illalla kokeilen irroittaa max232, jos se vika olisi siinä.
Jönssi
Megasquirttaaja
Posts: 42
Joined: Fri May 07, 2010 16:47
Location: Varkaus

Re: Mystinen vika MS2 V3.0 APUA!

Post by Jönssi »

Toimiikos mega ilman max232 ollenkaan, jos kokeilisi toimintaa irroittamalla sen piirilevyltä vai estääkö tämäkin prossua käynnistymästä. Jännitteet tulee edelleen oikein napoihin 1, 20 ja 31 ja maat 2, 19 ja 30.. Toisella levyllä prossu herää kytkee bensapumpun relettä, mutta toisella levyllä ei. Piirilevyllä oli myös bensapumpun transistoreissa vikaa joka korjattu ja nyt testattu prossun irtaallaan piiriä ohjaamalla 5v toimii releenkin ohjaus.. Mikä tässä nyt vielä voi olla ettei prossu lähde käyntiin kun jännitteet tulee.. Kellopiiriäkin olen kuullut ettei koko ms2 tarvitse mutta voiko sen toiminta jotenkin estää prossun toiminnan??
Jönssi
Megasquirttaaja
Posts: 42
Joined: Fri May 07, 2010 16:47
Location: Varkaus

Re: Mystinen vika MS2 V3.0 APUA!

Post by Jönssi »

Joo testaus saatu loppuun piirilevyllä tarttee olla max232 paikallaan jotta prossu sanoo mitään.. Pitää katsoa nyt sitten nollaantuiko oma prossu vai tuliko siitä entinen.. Ainakaan vanha säätöläppäri ei enää com-portti toimi ollenkaan.. Sain toisella koneella ja piirilevyllä syötettyä laina prossuun nyt datat ja huomenna voisi jälleen yrittää saada autoa pyörimään..
TimoS
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 139
Joined: Sun Apr 05, 2009 15:26
Location: Helsinki

Re: Mystinen vika MS2 V3.0 APUA!

Post by TimoS »

Kyllä sen pitäisi toimia ilman sitä max232 piiriä, ainoastaan tiedonsiirron ei pitäis toimia. Jos prossu toimii ja asetukset kunnossa niin ilman Max232 piiriä pitäis prossun toimia kerta toimii toisessa piirilevyssä.
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Re: Mystinen vika MS2 V3.0 APUA!

Post by kamski »

Jönssi wrote:PIKAISESTI APUA!!

Nyt pakkasien myötä pimeni mega.. Lämpöiseksi ajettuna ajoin n. 1,5tunniksi parkkiin, jonka jälkeen ei luvannut ollenkaan startatessa ja huomasin toisella yrityksellä ettei bensapumppu pyöri. Läppärillä ei pääse sisään.. Jännitteet tulee prossun kantoihin niin kuin pitääkin.. Ja RS232 johdon ja prossun kannat 12 ja 13 yhdistettynä tulee looppina kaikki läpi niin kuin pitääkin.. Mystisyyttä lisää se että eilen kävin sitten hinausta varten toisen auton että saan siirrettyä auton pois kaupungilta parkista n. tunti ekasta yrityksestä.. Autolle tultaessa virta-avainta kun käänsi niin bensapumppu alkoikin pyöriä ja startatessa heti käynnistyi. Ajoin sen kaupungilta kotiin ja kaikki pelasi todella hyvin. Auton kun sammutti uudestaan niin enää ei taaskaan tapahdu mitään.. Bensapumpun rele ja pumppu myöskin koestettu hyppyjohdoilla toimivaksi.. Ja pakko syöttämällä bensapumppua niin ei myöskään apua käynnistymiseen. Koodina 3.1.0 ja mikä omituista ennen tätä on tutkinnassa ollut lost sync kylmänä ja vain tyhjäkäynnillä.. Konstit alkaa loppua auttakaa.. Toinen prossukin jo kokeiltu paikoilleen, mutta yhteyttä ei saa.

Apuja voi heittää mailiini ahonen.jon (at) gmail.com tai 0505356807

Onko bensapumppu ja relet kuinka vanhat? Vanha pumppu ja rele oireilee juurikin tällä tavalla.
Sitä äkkiä luule että megassa vika. Vaikka todellisuudessa vika ihan muualla.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Jönssi
Megasquirttaaja
Posts: 42
Joined: Fri May 07, 2010 16:47
Location: Varkaus

Re: Mystinen vika MS2 V3.0 APUA!

Post by Jönssi »

Kyllä relekin tuli jo uusittua ja releen ollessa irtikin ja hyppyjohdoilla pumppu pyörimään niin ei tapahtunut megassa mitään. Nyt se kuitenkin ilmeisesti toimii ja max232 ja sen konkat tarkoitus vielä uusia.
Post Reply