MS2 v.3.0 6syl COP sytkä miten?
Moderator: Masi_K
MS2 v.3.0 6syl COP sytkä miten?
Kenellä olisi tietoa tai linkkiä miten kannattaisi toteuttaa 6 pyttysen koneen sytytys MS2:ssa v3.0 piirilevyllä? Koneessa on vakiona puolat tulppien päällä missä on sytkäpäätteet. Triggerinä on tarjolla orkkis VR + 60-2 anturikehä. Pitääkö tehdä joku hukkakipinä viritys vai pystyykö em. kokoonpanolla ohjaamaan erikseen kaikkia kuutta lähtöä? Puolissa on n. 900 ohmin vastusarvo signaalin ja maan välillä, neljä nastaa ja kolmeen menee piuha; (+), (-) ja signaali.
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Re: MS2 v.3.0 6syl COP sytkä miten?
http://www.msextra.com/doc/ms2extra/Gen ... rd1ms2.gif
Tuossa sytkälähdöt.
Tarttet nokalle vielä anturin, jos sekventiaalisesti ajat.
http://www.msextra.com/doc/index.html
Tuolta löytyy kaikki ohjeet kytkentöjä varten, jos et vielä ole tutustunut noihin ohjeisiin.
Sit tarttee selvittää toimiiko 5 voltilla vai 12v signaalilla nuo puolat.
Tuossa sytkälähdöt.
Tarttet nokalle vielä anturin, jos sekventiaalisesti ajat.
http://www.msextra.com/doc/index.html
Tuolta löytyy kaikki ohjeet kytkentöjä varten, jos et vielä ole tutustunut noihin ohjeisiin.
Sit tarttee selvittää toimiiko 5 voltilla vai 12v signaalilla nuo puolat.
Re: MS2 v.3.0 6syl COP sytkä miten?
Olen sen verran alkutapaleella Megan kanssa, että olisin kaivannut hieman rautalankamaisenpaa ohjeistusta tähän pulmaan, kun linkkejä moneen kertaan luettuihin manuaaleihin.
Bosch päätteelliset sytkäpuolat (0221604001) ohjataan maalla "grountd switching". Ao. kuvassa on selitetty pari kytkentää; tuolla vissin voi ohjata 4-cyl hukkakipinällä?!
http://www.msextra.com/doc/ms2extra/MS2 ... groundpull
Herää kuitenkin kysymys, miksi kolmas - spark C - on esim. otettu suoraan vastuksen R27 jalasta eikä DB15 jalasta kuten kaksi muuta?? Noilla kolmella voisi kait ajaa hukkakipinällä 6-syl, jos haluu mennä yli siitä mistä aita on matalin. Mutta jos kerran on tarjolla kuusi lähtöä ja suorasytkä niin miksi sitä ei sitten käyttäisi? Tuntuu hassulta alkaa kolvata trankkuja ja vaihtaa osia kun kaikki on jo valmiina..
Ja pitääkö siihen muuten kolvata se second trigger input piiri, jos käyttää suorasytkää? Pakonokka-anturikin on VR-tyyppinen?!
http://www.msextra.com/doc/ms2extra/MS2 ... on.htm#2vr
Bosch puolissa ei ole signaalimaata, tarviiko sitä?
http://www.msextra.com/doc/ms2extra/MS2 ... m#copschem
Bosch päätteelliset sytkäpuolat (0221604001) ohjataan maalla "grountd switching". Ao. kuvassa on selitetty pari kytkentää; tuolla vissin voi ohjata 4-cyl hukkakipinällä?!
http://www.msextra.com/doc/ms2extra/MS2 ... groundpull
Herää kuitenkin kysymys, miksi kolmas - spark C - on esim. otettu suoraan vastuksen R27 jalasta eikä DB15 jalasta kuten kaksi muuta?? Noilla kolmella voisi kait ajaa hukkakipinällä 6-syl, jos haluu mennä yli siitä mistä aita on matalin. Mutta jos kerran on tarjolla kuusi lähtöä ja suorasytkä niin miksi sitä ei sitten käyttäisi? Tuntuu hassulta alkaa kolvata trankkuja ja vaihtaa osia kun kaikki on jo valmiina..
Ja pitääkö siihen muuten kolvata se second trigger input piiri, jos käyttää suorasytkää? Pakonokka-anturikin on VR-tyyppinen?!
http://www.msextra.com/doc/ms2extra/MS2 ... on.htm#2vr
Bosch puolissa ei ole signaalimaata, tarviiko sitä?
http://www.msextra.com/doc/ms2extra/MS2 ... m#copschem
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Re: MS2 v.3.0 6syl COP sytkä miten?
Lähtökohtaisesti megassa ei ole koskaan mitään muuta valmiina kuin ruiskutuksen ohjaus. Ms2/v3-versiossa tietysti jakajasytytyksen ohjaus, mutta sillä ei tässä tapauksessa ole merkitystä.
Aina kun megalla tehdään jotakin muuta kuin ruiskutus, on kolvi otettava käteen. Sehän on "tee-se-itse"-moottorinohjaus. Kun ottaa jo kasausvaiheessa huomioon mitä muutoksia tarvitaan, voi osan komponenteista jättää pois ja lisätä tarvittavia komponentteja. Tässä kohti projektin suunnitelmallisuus korostuu. Valmiin megan ostaja joutuu poistamaan jo asennettuja komponentteja ja siksi monesti työn määrä on sama vaikka ostaa valmiin laitteen verrattuna sen kasaamiseen. Jos taitoa megan kasaamiseen ei ole niin valmiin laitteen ostaminen ei monesti ratkaise ongelmia, koska sitä joutuu lähes poikkeuksetta muokkaamaan.
Vastauksia kysymyksiin:
Jos haluat sekventaalisen COP-sytkän (joka puola lyö yhden kipinän ja vain sytytyshetkellä) niin joudut tekemään nokka-akselin triggerille vr-muunninpiirin.
Lisäksi on tehtävä kolme led-ohjauksia vastaavaa piiriä sytkälähdöille D,E ja F eli npn-trankku ja pari vastusta väliin. Ne voi tehdä v3-levyn protoalueelle.
Puolien signaalimaa on syytä kytkeä, se ei niihin ole turhaan laitettu.
Ja kun katselet ms-extran esimerkkikytkentöjä, on muistettava että ne ovat vain esimerkkejä, niitä ei sellaisenaan aina kannata kopioida. Luovuus ja kytkentäkaavioiden lukutaito ovat valttia.
Aina kun megalla tehdään jotakin muuta kuin ruiskutus, on kolvi otettava käteen. Sehän on "tee-se-itse"-moottorinohjaus. Kun ottaa jo kasausvaiheessa huomioon mitä muutoksia tarvitaan, voi osan komponenteista jättää pois ja lisätä tarvittavia komponentteja. Tässä kohti projektin suunnitelmallisuus korostuu. Valmiin megan ostaja joutuu poistamaan jo asennettuja komponentteja ja siksi monesti työn määrä on sama vaikka ostaa valmiin laitteen verrattuna sen kasaamiseen. Jos taitoa megan kasaamiseen ei ole niin valmiin laitteen ostaminen ei monesti ratkaise ongelmia, koska sitä joutuu lähes poikkeuksetta muokkaamaan.
Vastauksia kysymyksiin:
Jos haluat sekventaalisen COP-sytkän (joka puola lyö yhden kipinän ja vain sytytyshetkellä) niin joudut tekemään nokka-akselin triggerille vr-muunninpiirin.
Lisäksi on tehtävä kolme led-ohjauksia vastaavaa piiriä sytkälähdöille D,E ja F eli npn-trankku ja pari vastusta väliin. Ne voi tehdä v3-levyn protoalueelle.
Puolien signaalimaa on syytä kytkeä, se ei niihin ole turhaan laitettu.
Ja kun katselet ms-extran esimerkkikytkentöjä, on muistettava että ne ovat vain esimerkkejä, niitä ei sellaisenaan aina kannata kopioida. Luovuus ja kytkentäkaavioiden lukutaito ovat valttia.
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Re: MS2 v.3.0 6syl COP sytkä miten?
http://www.autotune.fi/tuote/370/atdriv ... jainkortti
Tässä sarja johon ei tartte ottaa kolvia käteen vaan voidaan ohjata suoraan sekventiaalisesti 8-pyttystä konetta.
Anturiksi käy vr tai hall, jopa puolalta voidaan ottaa kiekkatieto.
Kaikki muutokset tehdään jumppereilla tarvittaessa.
Se on tosiaan että vaikka olisi kasattu mega 2.2, 3.0 tai 3.57 levyllä, niin tarttee modailla liki aina että saa sytkän ohjauksen oikeaksi.
Kaikki maat tosiaan pitää kytkeä puolalta. Tehomaat kanteen mahdollisimman lähelle tulppaa ja muita maa pistetitä ei siihen.
Signaalimaat sit samaan kuin mega eli koneen lohkoon.
Tässä sarja johon ei tartte ottaa kolvia käteen vaan voidaan ohjata suoraan sekventiaalisesti 8-pyttystä konetta.
Anturiksi käy vr tai hall, jopa puolalta voidaan ottaa kiekkatieto.
Kaikki muutokset tehdään jumppereilla tarvittaessa.
Se on tosiaan että vaikka olisi kasattu mega 2.2, 3.0 tai 3.57 levyllä, niin tarttee modailla liki aina että saa sytkän ohjauksen oikeaksi.
Kaikki maat tosiaan pitää kytkeä puolalta. Tehomaat kanteen mahdollisimman lähelle tulppaa ja muita maa pistetitä ei siihen.
Signaalimaat sit samaan kuin mega eli koneen lohkoon.
Re: MS2 v.3.0 6syl COP sytkä miten?
Ihan en laittais sigumaadoituksen luuppia takaisin lohkoon keräämään häiriöitä. Sentakia se on ylipäätään erotettu esim v3 levyssä yleis maadoituksesta ettei antureita maadoiteta koneeseen. Mutta miten vaa, toimii se niinkin. Häiriöitä vaan pukkkaa helpommin ja kovempia.JaniM wrote: Kaikki maat tosiaan pitää kytkeä puolalta. Tehomaat kanteen mahdollisimman lähelle tulppaa ja muita maa pistetitä ei siihen.
Signaalimaat sit samaan kuin mega eli koneen lohkoon.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Re: MS2 v.3.0 6syl COP sytkä miten?
No joo antureille oma maansa. Hyvä lisäys/korjaus. Olisiko toisiomaa parempi nimitys noille lohkoon tuleville.
Mutta tuossaki otettava huomioon mikä purkkiversio kyseessä.
Pääsääntöisesti signaalimaat samaan, anturit, purkille.
Tehomaat/toisiomaat lohkoon
Puolan tehomaat kanteen yksistään ja puolien signaalimaat sit purkille signaalimaihin.
Mutta tuossaki otettava huomioon mikä purkkiversio kyseessä.
Pääsääntöisesti signaalimaat samaan, anturit, purkille.
Tehomaat/toisiomaat lohkoon
Puolan tehomaat kanteen yksistään ja puolien signaalimaat sit purkille signaalimaihin.
Re: MS2 v.3.0 6syl COP sytkä miten?
Topiciin kuuluvaan aiheeseen lisään vielä että jouluaattona julkastiin uusin stable koodi jossa oli jotain sekventtaaliin liittyviä korjauksia sekä 12-1 triggerin? vian oikasu.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII