Henkeä hengettömään boxeriin

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
Käfer
Megasquirt aloittelija
Posts: 5
Joined: Thu Jun 03, 2010 20:52
Location: Laukaa

Henkeä hengettömään boxeriin

Post by Käfer »

Dodii, boxerin kaveriksi on viritetty MS1 extra koodilla ja ediksellä höystettynä.
Kone on saatu jotenkin käymään irrallaan tallin lattialla -> http://www.youtube.com/watch?v=Eh-dCFjC9nw
Nyt kone on asennettu vihdoin paikoilleen.
Kiinteän asennuksen jälkeen konetta ei ole tahtonut saada käymään oikein millään, saati yleensä starttaamaan :evil: . Jos kone käynnistyy niin se käy todella huonosti vähän, kuin pyttyjä uupuisi pelistä. Yleensä starttiyritys päättyy siihen, että lopuksi ampuu vain pakoputkessa.
Setuppiin kuuluu PLX:n laajakaista lambda, 36-1 pyörä VR-anturin ollessa klo 12 ja puuttuva hammas 90ast ennen TDC merkkiä (merkissä on parin asteen heitto todelliseen TDC:n). Suuttimet on vesiboxerista 200@3bar. Nyt paineena on 2,5bar millä toisen lähteen mukaan pitäisi olla ~168.

Vikaa on paikallistettu nyt seuraavasti:
EDIS:llä normi rivikoneen 1342 sijaan tulpanjohdot on 3 ja 4 ristissä boxerin 1432 mukaisesti.
EDIS ja ohjain johdotus kunnossa.
Kaikille tulpille tulee kipinä.
Kaikille suuttimille tulee pulssit. (suuttimet on varmaan purettava vielä pois ja tarkistettava)
Jokaisella pytyllä on puristukset.
Ennakko lampun mukaan startissa n.10ast.

Pistän liitteeksi tuohon yhden onnistuneen startin logit ja koevedoksen tunesta.
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: Henkeä hengettömään boxeriin

Post by ArttuH »

En nyt ehtinyt tutkimaan logia ja asetuksia, joten niihin en ota kantaa.

Muuten kannattanee aloittaa suuttimien tarkistuksella. Jos niiden kunnosta ei ole tarkkaa tietoa ja etenkin jos ovat olleet käyttämättömänä jonkun aikaa, niin toiminta voi olla ihan mitä tahansa. Suuttimet tuntuvat jämähtävän jumiin säilytyksen aikana kohtuullisen usein.

Jos kerran kipinää tulee joka sylinterille oikeaan aikaan (10° ennakko startissa kuulostaisi järkevältä, koneesta mitään tietämättä), niin vika lienee bensapuolella. Jos suuttimet ovat kunnossa, niin sitten jäljellä on lähinnä asetusten hierominen. Alku on tässä tietty kaikista hankalin vaihe, jos kone ei halua edes startata kunnolla saati sitten käydä tyhjäkäyntiä. Järjestelmällisyydellä pääsee kuitenkin eteenpäin.

Ensimmäiseksi kannattaa laskeskella req. fuel-arvo kohdalleen suuttimien tuoton ja koneen koon mukaan ja jättää se sen jälkeen rauhaan. Sitten voi siirtyä hieromaan cranking PW-arvoja. Tavoitteena on saada kone hörähtämään luotettavasti startissa. Tässä vaiheessa on hyvä tarkastella tulppia ahkeraan, ne kastuvat helposti ja märillä tulpilla sahaaminen on luonnollisesti turhaa hommaa. Kun kone suostuu heräämään startissa, niin sitten aletaan muokkaamaan VE-taulukkoa. Ensimmäinen tavoite tässä on pitää kone tavalla tai toisella käynnissä niin pitkään, että se ehtii lämpenemään käyntilämpötilaan. Sitten voi säätää tyhjäkäynnin seokset kohdalleen ja vaikka kaikki muutkin alueet mitä sillä kertaa pystyy säätelemään. Kun tyhjäkäynti on kohdallaan, niin kone sammuksiin ja annetaan jäähtyä. Seuraavalla starttikerralla voikin sitten alkaa säätelemään ASE- ja warmup-rikastuksia niin, että kone suostuu käymään kunnolla lämpenemisen ajan.
Arttu
GSX1100 -85
Käfer
Megasquirt aloittelija
Posts: 5
Joined: Thu Jun 03, 2010 20:52
Location: Laukaa

Re: Henkeä hengettömään boxeriin

Post by Käfer »

Kokoajan on tullut kokeiltua vain rikkaammalle starttiasetuksia. Pitää varmaan kokeilla mennä laihaa kohti, kun tuo horähtelee muutamia kierroksia vielä senkin jälkeen, kun kokeilee irroittaa suuttimien johdot.
Lisää diagnoosina on tarkistettu puolan syöttöjännite starttihetkellä. 11,1V pitäisi kaiketi riittää hyvinkin, kun akkukin on ihan uusi. Suuttimet puran tässä joku päivä.
Liitteenä nyt yksi lupaus paremmasta...
NiceMan
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 406
Joined: Thu Dec 09, 2010 23:18
Location: Helsinki
Contact:

Re: Henkeä hengettömään boxeriin

Post by NiceMan »

Käfer wrote:Kokoajan on tullut kokeiltua vain rikkaammalle starttiasetuksia. Pitää varmaan kokeilla mennä laihaa kohti, kun tuo horähtelee muutamia kierroksia vielä senkin jälkeen, kun kokeilee irroittaa suuttimien johdot.
Lisää diagnoosina on tarkistettu puolan syöttöjännite starttihetkellä. 11,1V pitäisi kaiketi riittää hyvinkin, kun akkukin on ihan uusi. Suuttimet puran tässä joku päivä.
Liitteenä nyt yksi lupaus paremmasta...
Pystyykö antamaan huikkaa imusarjaan jos pystyy niin lähteekö sillä käyntiin?
Ekoilla kerroilla itse suihkutin imusarjaan brake cleaneriä ja kävi aina sen parisen sekunttia hyvin jolloin tiesin että sytkä ok ennen kuin laitoin suuttimet toimintaan.
RiceRacing Team - Säätämistä jo useamman vuoden.
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
Käfer
Megasquirt aloittelija
Posts: 5
Joined: Thu Jun 03, 2010 20:52
Location: Laukaa

Re: Henkeä hengettömään boxeriin

Post by Käfer »

JEES! Nyt lähti. Käy kyllä vielä aika huonosti, mutta lähtee käymään kuitenkin ja autokin liikkui muutaman metrin omin voimin.
Syy löytyy kyllä itsestä. Tarkistin useamman kerran sytkää. Hölmäyksissäni irroitin vain 1-sylinterin tuplan. No tietenkin loput oli edellisten käyttöjen jäljiltä karstassa niin pahasti, ettei kipunaa tullutkaan.
Kiitos jo nyt kaikille vastanneille ja erityis kiitos Autotunen Janille etäohjeistuksesta. Koneet ne vaan lähtee käymään 300km:n päässä hyvillä neuvoilla. 8)
Post Reply