tervehdys,
ongelma siis kierrostiedossa joka käväsee välillä nollassa. Moottori lähtee nätisti käyntiin ja käy tasaisesti mutta suhteellisen tiheään tahtiin kierrokset käy nollissa, moottori kumminkin pysyy käynnissä.Tämän huomaa hyvin kun bensapumppu sammuu ja megatune näyttää hetken 0 rpm. Megassa näyttäisi muuten pysyvän virrat päällä. Kierrosnopeudella ei ole väliä, ehkä häiriöitä vähemmän suuremmilla kierroksilla.
Alustana Turtanan levy MSII-lisäkortilla jossa extra koodi. itsetehty 36-1 hammaspyörä ja sytkänä Boschin hukkis VB921 kivillä.
VR toteutettu lm1815-piirillä joka on turtanan levyssä vakiona. ainoastaan etuvastus on tiputettu 1kohm.
Olisikohan jollain vastaavasta kokemuksia?
RPM-tieto käy nollassa välillä. Ratkaistu
Moderator: Masi_K
RPM-tieto käy nollassa välillä. Ratkaistu
Last edited by Puggas on Wed Sep 07, 2011 19:43, edited 1 time in total.
Re: RPM-tieto käy nollassa välillä
Itellä teki samaa, kun oli megan kautta ohjaus kierroslukumittarille (sillä releen käämi kytkennällä). Siirryin käyttämään diodi kytkentää suoraa hukkakipinäpuolalta. Termoparin johto (teräspunos kuori) tuntu toimivan kans hyvänä antennina syttyhäiriöille, meni kylläkin 10cm päästä tulppia. Reititin toista kautta nii ei ongelmia tämän kans enää.
Re: RPM-tieto käy nollassa välillä
Kattelin tooth loggerilla vähän kierrostietoja, niin näyttäisi siltä että sieltä täältä katoaa yksi hampaan signaali. Välillä saattaa käydä hetken ilman häiriöitä ja sitten häiriöitä voi olla jatkuvasti peräkkäin.
Netin syöveristä löyty juttua: http://www.msextra.com/forums/viewtopic ... 94&t=29459 Luulen että omassa projektissa samaa vaivaa. Kokeilin laittaa tuon 100k vastuksen sarjaan 0,33uf konkan kanssa, mutta sillä ei ollut vaikutusta. Vai ymmärsinkö kytkennän oikein?
Netin syöveristä löyty juttua: http://www.msextra.com/forums/viewtopic ... 94&t=29459 Luulen että omassa projektissa samaa vaivaa. Kokeilin laittaa tuon 100k vastuksen sarjaan 0,33uf konkan kanssa, mutta sillä ei ollut vaikutusta. Vai ymmärsinkö kytkennän oikein?
Re: RPM-tieto käy nollassa välillä
Pientä edistystä tapahtunut. LM1815-piirin RC lähtöä hiottu noin 4 kHz:iin, eli pitäisi riittää 7000rpm saakka 36-1 triggerillä. Nyt kone kiertää ongelmitta 3000rpm saakka, mutta sen jälkeen alkaa hampaiden hukkaaminen hetken kierrätyksen jälkeen. Kone kiertää helposti 6000rpm saakka, eli täydellistä kierrosten hukkumista ei ole.
Vielä kaivattaisiin hyviä vinkkejä, vai joutuukohan tässä teettämään uuden triggeripyörän ? Ilmeisesti puuttuvan hampaan pohja saa niin suuren heilahduksen jännitteessä aikaan että hukkaa sitten hampaita. Aikaisemmin tehdaspyörillä vastaavaa ongelmaa ei ole ollut.
AIkaisemman viestin linkin 100k vastuksen lisäämisestä en huomannut hyötyä, tai sitten laitoin sen väärin.
Vielä kaivattaisiin hyviä vinkkejä, vai joutuukohan tässä teettämään uuden triggeripyörän ? Ilmeisesti puuttuvan hampaan pohja saa niin suuren heilahduksen jännitteessä aikaan että hukkaa sitten hampaita. Aikaisemmin tehdaspyörillä vastaavaa ongelmaa ei ole ollut.
AIkaisemman viestin linkin 100k vastuksen lisäämisestä en huomannut hyötyä, tai sitten laitoin sen väärin.
Re: RPM-tieto käy nollassa välillä
Selvisihän vika vihdoin ja viimein. Kokeilin toista VR-anturia ja enään ei tule hampaiden hukkumisia. Antureiden käämien vastuksissa oli huomattavat erot. Ensiksi käytetyssä oli 380 ohm ja toimivassa 830 ohm. Ilmeisesti huomattava vaikutus muuttuvassa magneettikentässä. Ensimmäinen anturi lähtöisin Peugeotin XU10-moottorista jossa 60-2 hammastus vauhtipyörän kehällä.