Isokissa Citroen DSuper 71 + MS1 v.2.2

Käyttäjien onnistuneita Megasquirt asennuksia

Moderator: Masi_K

Post Reply
IsoD
Megasquirt aloittelija
Posts: 12
Joined: Sun Sep 05, 2010 12:06
Location: Kouvostoliitto
Contact:

Isokissa Citroen DSuper 71 + MS1 v.2.2

Post by IsoD »

Oma projektini on vienyt noin vuoden. Aloin tutkimaan ja suunnittelemaan Megaa sitikkaani näihin aikoihin viime vuonna ja syksyn mittaan sain koottua Megan ja tarvittavat kilkkeet autoon asennusta varten. Tai siis ainakin pääosin kaikki. Yllättäen vaikka mitä piti vielä hankkia kun homma eteni =)

Systeemi on yksinkertainen, vakiokone jonne vaihdoin kiertokankien alalaakerit, nokan ja kupit.
Kansi on vakio ja imusarja. Sytytyksestä huolehtii Ignition 1-2-3 järjetön jakaja, Signaali Megalle puolan miinuksesta. Teetin tilaamaani Jenveyn läppärunkoon sovittimen. Varmasti olisi tullut parempi tehdä siitä korkeampi, nyt reunat leikkaa suihkua mutta toimii nyt tämän ajan kunnes keksitään uutta.
Ruiskut (2x412cC) ja pumppu on Boshin, vedenlämpöanturi alkuperäinen Citroen tuote ja imuilman anturi GM:ltä.
Lisänä Releboard ja LC-1. Bensalinjat tein valkoisesta muoviputkesta orkkis reittejä pitkin. Pumpun perässä on b-suodatin ladasta. Paineensäädin on halpa säädettävä race.fi:stä. Painetta on tällä hetkellä noin 3 bar.

Itse Megan asennus ja johdotus meni aika kivuttomasti. Suurinta harmia tuli siitä kun kone oli ihan kappaleina, eli en ruiskuttanut toimivaa konetta. Nokan ja nostajien kuppien uusimisen jälkeen, jakopäätä kootessa, havaitsin jotta kone ei pyöri. Ottaa pakoventtiili mäntään. Vaikka oli merkit manuaalien mukaan meni jako sekaisin. Siis kone purkuun. Ihmettelyn jälkeen löytyi oikea hammastus joka oli tasan 90 astetta myöhässä. Täysi mysteeri mutta toimii... Ranskatar...
Lisäksi hydraulit oli levällään ja aika lailla kaikki keulan pellit, jarrut, kojelauta jne. jne...
Mutta sain lopulta koneen pyörähtämään, vaihdoin kaksi sarjaa tulppia, korjasin sytytysjärjestyksen oikeaksi :oops: , uusin tulpanjohdot, parantelin maadoituksia ja sain säätöjä kohdalleen. Tämä siis talvella, tallissa jossa oli koko ajan 16 astetta. Joka käynnistys oli kylmäkäynnistys =)
Matkalla menestykseen räjähty mm. yksi äänenvaimennin. Lisänä hulvaton määrä omia pieniä ja isompia kämmejä jotka liittyivät ehkä eniten työkaluihin ja asetuksiin mutta töppäilyjä kaapeleissa ja bensalinjoissakin tuli toki vastaan. :evil:

Tässä vaiheessa oli jo kevät ja ajokausi olisi alkanut. Autolla ei vain käytännössä voinut ajaa... Motivaatiokäyrä putosi tässä vaiheessa kieltämättä hiukan...
Säätö oli sen verran työlästä. MAP ei hievahtanutkaan. Anturi toimii kyllä, eli ilmeisesti tuli hankittua liian isot läpät imusarjaan nähden. No, vaihto Alpha-N säätöiseksi auttoi asiaa, mutta sepä toi omia pulmia koska kaikki ohjeistus mitä löysin käsitteli MAP säätämistä. Käsin ja perstuntumalla säätäen siis. Kesti aikansa opetella mokoma eikä ole vieläkään läheskään valmista.

Välissä oli kesäloma jonka aikana ei tunnetusti ehdi käymään tallilla :shock:

Nyt tilanne on se, että autolla voi ajaa. Otin sen jo pois seisonnasta ja tarkoitus on hakea leikkikilvet jotta pääsisi ajelemaan katsastukseen päin (ja matkalla vähän säätää). Tarjoitus olisi että saisin auton leimaan vielä syksyksi jotta talvella voisi keskittyä taas muihin asioihin niin että käyttöönotto keväällä olisi kätevää... Toivottavasti katsuri on lempeä vanhalle ranskikselle.
Viimeisin päivitys tuli kun sain auto-PC:n takaisin päivityksestä. Nyt sain Tunerstudion tatsinäytölle kojelautaan 8)
Vähän kivempi tapa kun miniläppärin kanssa tihrustaminen...

Kaikesta huolimatta Megaaminen on ollut todella opettavainen ja suorastaan hauska kokemus. Omat rajat on ylitetty useaan kertaan.

Kuvia projektista löytyy täältä
Kommentit ovat aina tervetulleita :mrgreen:
----------------------------------------------
Liitää kuin letukka...
Iskee kuin sitikka...


----------------------------------------------
Post Reply