Page 1 of 1
Volvo 240 B230F
Posted: Mon Jul 18, 2011 19:10
by _diaz
En ole varma tuliko nyt oikealle osastolle, mutta tarkoitus olisi tästäkin saada menestystarina.
Serkun autosta hajosi ruiskun ohjausyksikkö ja 1,5kk etsimisen jälkeen ei järkihintaista yksikköä tilalle ole löytynyt. Auto kuitenkin tarvitsee saada takaisin liikenteeseen, joten MS osoittautui järkevimmäksi ratkaisuksi (ainakin toistaiseksi

). Plussana projektista odotetaan aavistuksen pienempää polttoaineen kulutusta ja ehkä paria lisä konia.
Itselleni Mega ei aivan tuntematon ole, sillä -06 oli tarkoituksena omaan autooni, viritys mielessa MS asentaa. Silloin tuli tehtyä ko. autoon suunnitelmat valmiiksi ja MS:ssä kin oli jo valmiina, tosin prokkis jäi toteuttamatta konerikon ja siitä johtuneen auton vaihdon vuoksi. Tosin tästä huolimatta manuaali on tullut luettua läpi uudelleen ja foorumia luettu yötä myöden.
Volvoon on nyt megaa varten tehty suunnitelmia, mutta kaikki ei vielä ole aivan selvää. Tosin silti ensi viikonloppuna (22.7.) olisi tarkoitus ruveta asentamaan ja toivottavasti myös silloin päästäisiin säätämään.
Alkuperäisenä suunnitelmana on laittaa Megalla aluksi pelkkä suihkutus ja antaa orkkis sytkän hoitaa hommansa. Kun se saadaan toimimaan, jatketaan prokkista sytytyksen osalta, jolloin laitetaan hukkakipinäsytytys. Sytytys tullaan luultavimmin toteuttamaan edis4 puolalla ja gm:än hei moduuleilla.
MS valinnassa päädyttiin MS1 v 2.2:seen. Laatikko tilattiin valmiiksi kasattuna ja sytkä & vr-anturi modauksilla Protopartsilta. Samaan pakettiin tilattiin myös 200mm triggeripyörä ja vr anturi. Muita osia ei ole vielä hommattu.
Paketin saapumista odotellessa on pidetty loppukiriä asennuksen suunnittelussa. Olen koittanut tehdä taulukkoa, asentamisen helpottamiseksi. Taulukkoon olen laittanut, että mikä megan johto tulee mihinkin Volvon johtoon, mutta netistä ei oikein tunnu löytyvän volvon sähkökaaviota. Mikäli jollain sattuu semmoinen olemaan, niin olisin hyvin kiitollinen kopiosta / linkistä.
Myös orkkis tps ja Volvon oma sytytys vielä vähän mietityttää, sillä en ole aivan perillä miten ne toimii. Korjausopas ei kerro onko tps katkaisin vai potentiometri tyyppinen, mutta opuksen mukaan sytty toimii itsenäisesti, vaikkakin keskustelee ruiskutuksen ohjauksen kanssa. Joten mikäli joku tietää tepsistä tai "mistä ne yksiköt juttelee", niin saa vapaasti valaista.
Mikäli projektissa näyttää jonkun mielestä olevan epäkohtia tai tiedät / arvelet, että jokin asia tulee aiheuttamaan ongelmia / menemään pieleen, niin otan mielelläni neuvoja vastaan.
Re: Volvo 240 B230F
Posted: Mon Jul 18, 2011 20:42
by Timo_R
_diaz wrote:
Paketin saapumista odotellessa on pidetty loppukiriä asennuksen suunnittelussa. Olen koittanut tehdä taulukkoa, asentamisen helpottamiseksi. Taulukkoon olen laittanut, että mikä megan johto tulee mihinkin Volvon johtoon, mutta netistä ei oikein tunnu löytyvän volvon sähkökaaviota. Mikäli jollain sattuu semmoinen olemaan, niin olisin hyvin kiitollinen kopiosta / linkistä.
Myös orkkis tps ja Volvon oma sytytys vielä vähän mietityttää, sillä en ole aivan perillä miten ne toimii. Korjausopas ei kerro onko tps katkaisin vai potentiometri tyyppinen, mutta opuksen mukaan sytty toimii itsenäisesti, vaikkakin keskustelee ruiskutuksen ohjauksen kanssa. Joten mikäli joku tietää tepsistä tai "mistä ne yksiköt juttelee", niin saa vapaasti valaista.
Sähkökaavio löytyy vissiin ainakin Haynesin korjausoppaasta, kannattaa sijoittaa siihen parikymppiä, tai lainata kirjastosta. Kuva tosin on usein melko epäselkeä, mutta parempi kun ei mitään.
TPS-on katkaisin tyyppinen, ainakin LH.2.4 ruiskun kanssa. Sen tietää siitä, että naksahtaa kaasua painettaessa.
Sytkäpuolesta en tiedä, että saako toimimaan "itsenäisesti". Veikkaisin että ei saa, mutta megalla pystyy varmasti ohjaamaan. B230F-moottoria on vissiinkin ainakin kahdella "eri" moottorinohjauksella. -89 ja uudemmat on LH2.4, vanhemmat vissiin LH2.2 (mikäli näitä edes on olemassa. Lisäksi löytyy "harvinaisempaa" Regina-ohjausta, josta itselläni ei ole mitään tietoa. Asiaan vihkiyteneemmät varmasti osaa valottaa lisää.
Re: Volvo 240 B230F
Posted: Mon Jul 18, 2011 23:31
by _diaz
Omistan itse tuon 740:n korjausoppaan ja olen siitä yrittänyt katsella, mutta kuten mainitsit, kuvat jättää toivomisen varaa.
Tosiaan tuo tarkempi tarkastelu osoitti, että kyseisessä koneessa (LH 2.4) meneen viisi johtoa sytkä- ja ruiskuboxin välissä. Joten pitää tosissaan harkita, jos siihen hommattaisiin noi sytytysosat jo samaan asennuskertaan.
Kiitos tps tiedosta. Pitää sitten yrittää sovittaa siihen Mazdan anturi, kun semmosia sattuu olemaan ylimääräisenä.
Mikäli joku osaa tuosta tyhjäkäyntiventtiilistä sanoa, että onko on/off vai pwm mallia, olisin kiitollinen. En osaa tuosta kaaviosta sitä tulkita, mutta siihen menee vain kaksi johtoa ja molemmat ohjainyksiköltä.
Lisätään tähän vielä, että auto on -90 vuosimallia ja noita LH2.2 ruiskuja on ainakin seiskakantissa (B230FT).
Re: Volvo 240 B230F
Posted: Mon Jul 25, 2011 10:41
by _diaz
Nyt on taas opiskeltu paljon lisää ja tuli samalla suunnitelmiin muutoksia.
Todettakoon että korjausoppaassa kerrotaan sytytyksen toimivan itsenäisesti, mutta keskustelevan ruiskun kanssa. Mielestäni sen voisi paremmin kuvailla niin, jotta sytytys ja suihkutus koostuu erillisistä yksiköistä ja toimivat yhdessä. Sytkäkivikin löytyy Volvosta valmiiksi ja ilmeiseti myös tilatussa Megassa on sytkäkivet sisällä (totuus paljastuu, kun tulee postissa), joten niitä hei-moduuleita ei tarvitse hommata. Mondeon puolakin tuli hommattua, eli hukkakipinä tulee jo tässä vaiheessa. Puolaa on tarkoitus ohjata suoraan Megasta.
Lisäksi tuli huomattua, että Volvossa on vauhtipyörällä vr-anturi. Aluksi olisikin tarkoitus koittaa Volvon omaa vr-anturia, jos sen vaikka saisi toimimaan, mutta mikäli ei onnistu, niin laitetaan uusi triggeri.
Paketti ei tullutkaan postissa viikonlopuksi, joten odotellaan sitä vielä.

Odotellessa on jo aloitettu johdotuksen tekoa. Auton omaa johtosarjaa tullaan hyödyntämään niin pitkälle, kuin mahdollista.
Imusarjaan pitäisi sopia suoraan civic 01-05 1.4l ilman läpöanturi ja semmoinen lisättiin ostoslistaan. Se on kyllä hidasta mallia, mutta ei pitäisi vaparissa aiheuttaa ongelmaa.
Re: Volvo 240 B230F
Posted: Fri Jul 29, 2011 11:29
by Morjenz
Voit käyttää VR-anturin muuntopiirinä motonetistä löytyvää Opel Kadetin 4-napaista osaa numerolla 10-8026.
Re: Volvo 240 B230F
Posted: Mon Aug 01, 2011 0:02
by _diaz
Kiitos tiedosta, mutta tuli vähän myöhässä.
Suunnitelmat kerkesivät muuttua, taas. Eli alkuperäinen boxin tilaus peruttiin, sillä se ei tullut ilmoitetussa ajassa, eli 3pvä yli ilmoitetun toimitusajan eikä kuulunut mitään. Myöskään toimittavaan yritykseen ei saatu yhteyttä puhelimella tai sähköpostilla. Uudeksi toimittajaksi valikoitui autotune.fi. Suuret kiitokset sinne. Toimitusaikakin oli kohtuullinen 1vrk.
Boksi rakennettiin itse ja odottaa asennusta. Modeja tehtiin useampi eli, Vr-anturi, kolmivärinen vaihtovalo, lähtörajoitin, 2x sytytys, usb-palikka, flektilähtö. Urakan päätteeksi boxiin tungettiin uusi koodi (029y4).
Imuilman lämpöä mittaamaan päätyi lopulta mazda 626 gd gti:n anturi, joka sopi suoraan imusarjassa oleviin kierteisiin. Kaiken lisäksi mazdan anturi on nopeaa mallia.
Mazdan tps:än sovittamisesta ei tullut mitään, joten paikalleen päätyy masukan kaasuläppäkotelo.
Re: Volvo 240 B230F
Posted: Mon Aug 15, 2011 11:54
by miksu01
Tuossa on b230f sähkökaavio (LH 2.4)
http://360.haubits.net/VolvoRacing.se/L ... 0B230F.pdf
Ja jos sulla sittenki on LH 2.2 ni tuossa sähkökaavio
http://360.haubits.net/VolvoRacing.se/L ... 0B230F.pdf
Tuossa on kaikkien muidenki volvo ruiskujen kaaviot
http://360.haubits.net/index.php?dir=VolvoRacing.se%2F
Ilmoita jos tarvitset muitakin kaavioita, on tietokone täynnä volvojen sähkökaavioita.
Ja Kyllä volvoista löytyy sähköruiskua molemmilla eli lh 2.2 ja lh 2.4, jälkimmäinen on noista parempi (oma mielipide).
ja löytyy vielä k-jet eli mekaaninen ruisku.
Tuolta saa tietoa volvojen ruiskuista ja paljosta muusta.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php
Re: Volvo 240 B230F
Posted: Mon Sep 12, 2011 20:45
by _diaz
Nyt on yli kuukausi kasailtu ja tapeltu ruiskun kanssa. Asennus onnistui melko mutkitta, mutta koko projekti tökki pahemman kerran. Muille vastaavaa projektia suunnitteleville voisin sanoa, että rahaa palaa noin 500-1000€ ja aikaa melkoisesti. Kyseiseen projektiin on rahaa mennyt 500-600€ ja työtunteja arviolta yli sata. Tosin ongelmat, joita käytettynä ostetut osat ovat aiheuttaneet, ovat vieneet eniten aikaa.
Mazdan ilmuilman lämpötila-anturista hajosi liitin, joten se civicin anturi tuli sitten hommattua. Ko. Volvossa tosiaan ei ole vr-anturia vaan hall. Tosin vrcf-foorumilla puhuttiin vr-anturista, joten kuvittelin sellaisen olevan myös tuossa. Vr-modaus oli ehditty jo tekemään boksiin, ennen kuin huomasin, että Volvossa on se halli, joten helpoimmaksi todettiin asentaa Opel Corsan (B-kori) vr-anturi.
Imusarjaa muokattiin kohtalaisesti. Siihen sovitettiin Mazda 626 gti:n (gd) kaasuläppä. Sovitus tehtiin, jotta saadaan oikeanlainen tps. Tietysti kun imusarja oli pilkottu ja hitsattu niin luin topicin, jossa kerrottiin että orkkis läppään olisi sopinut Volvo 850:n anturi. Noh, eipä monessa muussa Volvossa ole "tuplakaasuläppää".
Kaikki muutokset ja johdoitukset kun sain tehtyä, laitettiin perusasetukset ja kokeiltiin käyntiin. Ihan ensimmäisellä startilla se ei käynnistynyt, mutta muutaman trigger angle kokeilun jälkeen lähti käymään. Tämän jälkeen onkin tapeltu asetusten kanssa noin kuukausi. Paikoitellen projekti tuntui todella toivottomalta ja usko Megaan meinasi loppua. Auto on välillä toiminut hyvin, valillä kipinä on hyppinyt Megan sisällä, välillä auto ei käynnistynyt ollenkaan ja välillä kävi kahdella. Ongelmiin syypääksi paljastui vihdoin ja viimein käytettynä ostettu puola ja tulpanjohdot.
viewtopic.php?f=6&t=7631
Muille ensimmäistä megaprokkista tekevälle tai suunnittelevalle tiedoksi, että mikäli auto käy todella huonosti tai ei meinaa millään käynnistyä, on vika luultavimmin muualla kuin asetuksissa. Itse luulin pitkään, että asetuksissa tai raudassa on vikaa, vaikka vika tosiaan löytyi puolasta ja tulpanjohdoista.
Projektin pohjilta ja epäonnistumisista huolimatta voin kyllä suositella Mega-projektia muillekkin, mutta jos ohjaa sytkää Megalla, ei v2.2 levy ole välttämättä fiksuin vaihtoehto. Itse tulen jatkossa käyttämään jotain uudempaa levyä, johon saa sytkämodauksen helpommin, esim v3.0.
Re: Volvo 240 B230F
Posted: Tue Sep 13, 2011 17:13
by miikel
En nyt jaksanut kaikkea lukea, muuta ohjaatko megaa volvon omalla VAUHTIPYÖRÄLLÄ sijaitselvalla hall-anturilla? Itseäni kiinnostaisi laittaa mega lukemaan triggeriä volvon omalta 60-2 vauhtipyörältä.
Tällä hetkellä itselläni volvo 740 b200 missä luki triggeritiedon päätymällin jakajasta. Nyt kasasin uuden koneen volvoon b230 mihin vaihdoin apuakselin ja laitan lohkomallin jakajan, ahtoja koneeseen tulossa noin 2bar. Mega 1v2.2 boshin imuilmanlämpötilatunnistin ja volvon oma moottorinlämpötilatunnistin, muuten gm anturit. Gm:n imuilmanlämpötilatunnistimella ei ainakaan tee huitin vittua, toimii järkyttävällä viiveellä.
Myöhemmin kiinnostaisi muuttaa hukkakipinäksi, minkä takia tuo triggeröinti vauhtipyörältä kiinnostaisi. Megan versio kakkosen kaveri laittoi kyllä onnistuneesti lukemaan vauhtipyörää.
Re: Volvo 240 B230F
Posted: Wed Sep 14, 2011 11:31
by _diaz
Volvon omaa vauhtipyörää (60-2) lukee corsan vr-anturi. Oma halli olis kyllä ollu fiksumpi, mutta ylempää jos luet, niin selviää miksi sinne vr-anturi eksyi. Mulla on trigger angle 84 jos siitä sattuu sulle olemaan apua.
Hukkakipinä onnistuisi luultavasti, kätevimmin tolla edis-4 puolalla. Tosin itsellä oli vähän mutkia matkassa.
Ps. 240 Volvoon ei mahdu päätymallin jakaja. Kannen ja tulipellin välissä noin 1-2cm hajurako.
Re: Volvo 240 B230F
Posted: Wed Jan 04, 2012 11:50
by hempp2_
Löytyiskö siitä volvon hallista kuvaa, tyyppiä tai itse anturia?
Mulle on vähän epäselvää mistä lh:sta tollainen halli löytyy, perimätiedon mukaan ne kaikki olis vr-antureita. Ainakin pari anturia mitä oon testannut on tuottanut kaikki siistiä siniaaltoa 60-2 pyörällä. Eikä kanttiaaltoa niin kun perinteisesti noi hallit tuppaa tuuppaamaan.
Itselle on tulossa kakkosautoon (245) uusi moottori 740sta. Katoin että paras vaihtoehto olis vaihtaa hukkakipinä ja ruiskun hilpeet squirtin ohjaamana ton vanhan kaasari+jakaja yhdistelmän tilalle.
Miten on muuten auto vr anturilla pelannut?
Re: Volvo 240 B230F
Posted: Thu Jun 28, 2012 12:02
by _diaz
Sori, ei ole hirveästi tullut käytyä tällä foorumilla viimeaikoina. Laitan nyt jonkinlaista vastausta, jos siitä vielä olisi hyötyä.
Lh 2.4 jetronicissa on hall anturi vauhtipyörällä, tai näin ainakin kuvittelen. Kolme johtoa tulee anturilta. Anturin sijainti 240 Volvossa on vaihdelaatikon päällä, kytkinkopan ja lohkon kiinnityskohdassa. Anturi on kiinni lohkossa sellaisella alumiinisellä jalalla. Saattaisi tuolta kellarista semmoinen anturikin löytyä.
740 Vollessa käsittääkseni on hall anturi jakajassa. Anturi tyypistä ei varmaa tietoa. Faijalta hajosi kerran virranjakajan kannen vaihdossa se anturi, niin joudutiin hommaamaan uusi. Koneena siinä oli 2.0l k-jetti.
Auto on nykyisin romutettu ja koneen osat + aski otettu talteen, uutta projektia silmällä pitäen. On tosin ollut toi vinokone harrastaminen vähän jäissä viimeaikoina, kun tuli itselle tommoinen v70 nelikko hommattua. Katotaan jos siihen saataisiin mega. Eli vr-anturista ei pitkäaikaista kokemusta ole, mutta ainakin alussa toimi ihan hyvin. Ei ees ollut hirveen tarkka tosta etäisyydestä vauhtipyörään. Muistaakseni "toleranssi" oli jotain 1cm luokkaa.
Re: Volvo 240 B230F
Posted: Mon Feb 18, 2013 21:00
by miikel
se kolmijohtoinen mikä lukee 60-2 pyörää ei ole halli vaan vr anturi. Itselläni orkkis vr lukee 60-2 pyörää.
Re: Volvo 240 B230F
Posted: Tue May 14, 2013 21:11
by kemes
Mitenkäs olette kytkeneet suuttimet näissä projekteissä? Eikös alkuperäisessä kokoonpanossa (lh2.4) mene yksi johto suuttimille? Oletteko ohjanneet suuttimia yhdellä pankilla vai jakaneet suuttimet kahteen pankkiin?