Ve-kartan resoluutio ei riitä
Moderator: Masi_K
Ve-kartan resoluutio ei riitä
Auto on Alfa 75 kolmelitraisella kutosella. Tässä nyt olen muutamana päivänä säätänyt tuota ve-karttaa kuntoon ja se onkin edistynyt hyvin, mutta nyt tuli pieni pattitilanne. Jos seoksen säätää niin, että 80 km/h pintakaasulla seos on noin 15:1, onkin 60 km/h nopeudella seos noin 16,5:1. Jos sen 60 km/h nopeuden säätää 15:1 seokselle menee 80 km/h nopeudella seos 14:1. Kartassa kierrokset on niin karkealla välillä tuossa että yhden pisteen säätö vaikuttaa molempiin, ja seos muuttuu molemmilla nopeuksilla samaan suuntaan.
Onkohan tuohon mitään kikkaa millä noita seoksia saisi vähän fiksummalle alueelle?
Onkohan tuohon mitään kikkaa millä noita seoksia saisi vähän fiksummalle alueelle?
Alfa 75 America
Re: Ve-kartan resoluutio ei riitä
Muuttelet kartan ongelma kierrosalueita. Alipainealue ISOJA harppauksia? Huippukierroksilla voi mennä isoimmin välein, kuhan menee vaan riittävän rikkaalla
Kartan kuva saattas hieman helpottaa...

V2.2 on ykkönen
Re: Ve-kartan resoluutio ei riitä
Juu, varmaan kartan kuva auttaisi, mutta kirjoitan tänne kännykällä joten se ei tällä hetkellä onnistu...
Tuota ajattelinkin että isommilla kierroksilla varmaan riittäisi karkeammatkin kierrosvälit jos sillä saisi tuohon ongelmakohtaan lisää resoluutiota.
Onnistuuko noiden kierroslukujen muuttaminen olemassaolevaan karttan? Ja jos onnistuu, niin interpoloiko se ne uudet arvot, vai siirtääkö vain ne vanhat arvot eri kohtaan?
Tuota ajattelinkin että isommilla kierroksilla varmaan riittäisi karkeammatkin kierrosvälit jos sillä saisi tuohon ongelmakohtaan lisää resoluutiota.
Onnistuuko noiden kierroslukujen muuttaminen olemassaolevaan karttan? Ja jos onnistuu, niin interpoloiko se ne uudet arvot, vai siirtääkö vain ne vanhat arvot eri kohtaan?
Alfa 75 America
Re: Ve-kartan resoluutio ei riitä
Eihän se mitään interpoloinut
Muutin siis ne kierrospisteet siihen VE-karttaan niin että tuolla kruisausalueella ne on tiheämmässä ja kierroksilla harvemmassa. Pisteethän siirtyi sellaisenaan alemmas, eli meni hävyttömän paksulle seos. Mitä tuossa kävin säätämässä niin näyttää siltä että se auttoi, tosin se kartta on ihan raakile eli saa sitä vielä hieroa pitkään ennen kuin lopullinen totuus selviää.
Hassua sinänsä että kun kahdessa pisteessä on sekä kierrokset että map hyvin lähellä toisiaan, niin kone silti vaatii varsin erilaiset ve-arvot. Mistähän tuo johtuu?

Muutin siis ne kierrospisteet siihen VE-karttaan niin että tuolla kruisausalueella ne on tiheämmässä ja kierroksilla harvemmassa. Pisteethän siirtyi sellaisenaan alemmas, eli meni hävyttömän paksulle seos. Mitä tuossa kävin säätämässä niin näyttää siltä että se auttoi, tosin se kartta on ihan raakile eli saa sitä vielä hieroa pitkään ennen kuin lopullinen totuus selviää.
Hassua sinänsä että kun kahdessa pisteessä on sekä kierrokset että map hyvin lähellä toisiaan, niin kone silti vaatii varsin erilaiset ve-arvot. Mistähän tuo johtuu?
Alfa 75 America
Re: Ve-kartan resoluutio ei riitä
Jos kierrokset ja MAP ovat hyvin lähellä toisiaan, niin silloinhan se on sama piste. Jos se ei ole sama piste, niin eroahan on
. Joka tapauksessa, kannattaa laittaa se kartta näkyville niin saat enemmän ja parempia kommentteja.

Re: Ve-kartan resoluutio ei riitä
No siis VE-kartassa ne on silloin käytännössä sama piste, mutta moottorin toiminta edellyttäisi isoa eroa VE-arvossa vaikka kierrokset ja Map on hyvin lähellä toisiaan. Tuo siis oli se ongelma
Aiemminen nuo kierrospisteet oli tuolla alueella 600 rpm välein, nyt laitoin siihen kohtaan 350 rpm välein niin pääsee hieromaan nuo tarkemmin.
Täytyy se VE-kartta laittaa tänne heti kun vaan saan tilaisuuden.

Aiemminen nuo kierrospisteet oli tuolla alueella 600 rpm välein, nyt laitoin siihen kohtaan 350 rpm välein niin pääsee hieromaan nuo tarkemmin.
Täytyy se VE-kartta laittaa tänne heti kun vaan saan tilaisuuden.
Alfa 75 America
Re: Ve-kartan resoluutio ei riitä
350rpm ero kierrosluvussa voi tarkoittaa hyvinkin suurta muutosta VE:ssä.
Re: Ve-kartan resoluutio ei riitä
Juu, tuli huomattua. Nyt kun jonkun tunnin hieroin tuota karttaa, niin näyttää siltä ettei ne map-binitkään ole kovin fiksusti, kun tuolla matka-ajoalueella on kaikkein karkein jako. Tulee siinäkin ihan liian karkeita hyppäyksiä, jossain kohtaa kun saa sopan kohdalleen menee se toisessa kohtaa pieleen.
Alfa 75 America
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 112
- Joined: Mon Feb 19, 2007 10:00
- Location: vaasa
Re: Ve-kartan resoluutio ei riitä
tiukimmat säätöalueet (normi ajoalue) 2-5 map arvon stepein. alempana alipaine, moottorijarrualue tms alamäen ajot on 5-10. ja jos vapari kyseekssä ni yli 100 arvoa et tartte välttämättä kuin yhden tai joku ehkä 98 täyskaasuna ja sen jälkeen 102 tms. riippuen siit mapista mikä konees on floto pohjassa.
yleesä vääntöpiikin jälkeen saa myös kierros stepit olla reilusti harvemmin, ellei siellä oo jottain ihme kuoppia.
yleesä vääntöpiikin jälkeen saa myös kierros stepit olla reilusti harvemmin, ellei siellä oo jottain ihme kuoppia.
Re: Ve-kartan resoluutio ei riitä
itse olen ajellut nyt vuoden verran tälläisellä "leikatulla" kartalla, kun olis tarkoitus ahtaa...
eli tuo oma on "6x6 kartta" ajoalueella (30-100 kPa ja 600-3100 rpm) enkä ole törmännyt vielä minkäänlaisiin ongelmiin säätämisen kanssa
niin ja sytkäkartta on samalla resolla... toki laajakaista lambda varmasti auttaa myös hieman konetta pysymään seoksissa...

eli tuo oma on "6x6 kartta" ajoalueella (30-100 kPa ja 600-3100 rpm) enkä ole törmännyt vielä minkäänlaisiin ongelmiin säätämisen kanssa


ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin 

Re: Ve-kartan resoluutio ei riitä
Muutin nyt nuo map-binit niin että ne on tuossa "alueella" neljän kilopascalin välein, aiemmin väli oli 11 eli ihan liian karkea. Parinkymmenen minuutin säädöllä se on jo ajokelpoinen, eiköhän sen ala jo saamaan säätöihin.
Onhan mullakin laajakaistalambda, mutta tuo on vielä open looppina kunnes saa tuon VE-kartan kuntoon, sitten aletaan ihmetellä closed loop-toimintaa. Sillä sen sopan saa varmaan aika hyvin pysymään järkevänä.
Onhan mullakin laajakaistalambda, mutta tuo on vielä open looppina kunnes saa tuon VE-kartan kuntoon, sitten aletaan ihmetellä closed loop-toimintaa. Sillä sen sopan saa varmaan aika hyvin pysymään järkevänä.
Alfa 75 America
Re: Ve-kartan resoluutio ei riitä
Noniin, sainpas ne kartat tänne.
Tähän vaiheeseen pääsin kun totesin ettei siitä hyvää tule tekemälläkään:

Tältä se näyttää nyt, aivan raakileena:

Jos tänään taas jatkaisi tuon hieromista niin voisi joskus tulla valmistakin
Tähän vaiheeseen pääsin kun totesin ettei siitä hyvää tule tekemälläkään:

Tältä se näyttää nyt, aivan raakileena:

Jos tänään taas jatkaisi tuon hieromista niin voisi joskus tulla valmistakin

Alfa 75 America
Re: Ve-kartan resoluutio ei riitä
pikapikaa vilkaistuna näyttäis tuo kartta sellaiselta, että eihän se ole edes mikään ihme, jos ei meinaa pysyä seokset alueella
sääteletkö megalogviewerin avulla, vai ihan manuaalisesti? jos megalogviewerin, niin estä sen toimenpiteet säätämiseen juuri tuossa ajoalueella ja sen alle, ne on käytännössä pakko hieroa aina manuaalisesti kohdalleen (liikaa moottorijarrutus ja muita epäkurantteja tilanteita mukana, joita ohjelma ei osaa aina ottaa huomioon karttaa hieroessaan)

sääteletkö megalogviewerin avulla, vai ihan manuaalisesti? jos megalogviewerin, niin estä sen toimenpiteet säätämiseen juuri tuossa ajoalueella ja sen alle, ne on käytännössä pakko hieroa aina manuaalisesti kohdalleen (liikaa moottorijarrutus ja muita epäkurantteja tilanteita mukana, joita ohjelma ei osaa aina ottaa huomioon karttaa hieroessaan)
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin 

Re: Ve-kartan resoluutio ei riitä
Ihan kesken tuo on, sen verran kerkesin säätää että auto liikkuu. Kyllä se tuosta paranee. Manuaalisesti olen säätänyt, Megalogviewerin sain vasta tänään toimimaan läppärissä kun se ei tunnistanut koko asennustiedostoa 

Alfa 75 America
Re: Ve-kartan resoluutio ei riitä
MLV ottaa kyllä huomioon ts. jättää pois kartan solujen arvomuutosten laskennasta kaikki lokitallenuksen rivit, joissa on tietyt moottorin tilabitit vaikuttuneina näitä ovat mm. moottorijarrutustilanne, kiihdytysrikastustilanne, warmup aktiivinen.Höylä wrote:sääteletkö megalogviewerin avulla, vai ihan manuaalisesti? jos megalogviewerin, niin estä sen toimenpiteet säätämiseen juuri tuossa ajoalueella ja sen alle, ne on käytännössä pakko hieroa aina manuaalisesti kohdalleen (liikaa moottorijarrutus ja muita epäkurantteja tilanteita mukana, joita ohjelma ei osaa aina ottaa huomioon karttaa hieroessaan)