db37
Moderator: Masi_K
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 112
- Joined: Thu Nov 09, 2006 19:28
- Location: Kaustinen
db37
kuinka huono se nyt oikeasti on kun sitä tunnutaan haukkuvan aika lailla?
tarkotus ois tehdä kerralla kunnollinen johtosarja eli kannattaako tuota db37 liitintä käyttää vai hommata suosiolla joku muu, mikä?
kiitos.
tarkotus ois tehdä kerralla kunnollinen johtosarja eli kannattaako tuota db37 liitintä käyttää vai hommata suosiolla joku muu, mikä?
kiitos.
D-sub DB-37 liittimiä on sekä hyviä, että huonoja. Tyypillisesti halvat (MS rakennussarjoissa käytetyt) niitä huonompia. Lähinnä pinnien virrankesto ja liitännän alttius kiihtyvyyksille, tärinä.
http://www.chipcatalog.com/Norcomp_Inc. ... 03R911.htm
Ohjainyksikön liittimeksi kannattaisi valita esim. OEM-ohjaimissa käytetty AMP(Tyco) Junior Timer liitintyyppi. Näissä kontaktit jousimaisia, joko yhdellä tai tuplajousella, ja/tai pinnin sisään käännetyllä jousimaisella kielellä.
http://parts.digikey.com/1/parts-kws/ty ... -connector
http://www.tycoelectronics.com/commerce ... 8050_D.pdf
Edullisesti dekoamalla, jonkin vanhemman vakioboksin johtosarjoineen, josta 35 tai 55-pinnisen liittimen ohella voi hyödyntää myös kotelon ja johtosarjalliittimen. Uudet irtopinnit eivät paljoa kustanna.
Eräässä ralli-autossa esiintyi korkeammilla (8000+ 1/min) kierroksilla pätkintää, joka korjaantui vaihtamalla DB37 liittimen tilalle OEM-tyypin Junior timer liitin.
http://www.chipcatalog.com/Norcomp_Inc. ... 03R911.htm
Ohjainyksikön liittimeksi kannattaisi valita esim. OEM-ohjaimissa käytetty AMP(Tyco) Junior Timer liitintyyppi. Näissä kontaktit jousimaisia, joko yhdellä tai tuplajousella, ja/tai pinnin sisään käännetyllä jousimaisella kielellä.
http://parts.digikey.com/1/parts-kws/ty ... -connector
http://www.tycoelectronics.com/commerce ... 8050_D.pdf
Edullisesti dekoamalla, jonkin vanhemman vakioboksin johtosarjoineen, josta 35 tai 55-pinnisen liittimen ohella voi hyödyntää myös kotelon ja johtosarjalliittimen. Uudet irtopinnit eivät paljoa kustanna.
Eräässä ralli-autossa esiintyi korkeammilla (8000+ 1/min) kierroksilla pätkintää, joka korjaantui vaihtamalla DB37 liittimen tilalle OEM-tyypin Junior timer liitin.
Faktahan on, että tuota D-liittimiä ei ole oikein tarkoitettu tällaiseen käyttöön. Näitä normaaliversioita kun ei ole tiivistetty mitenkään, liitin kestää aika huonosti mekaanista rasitusta kuten taivuttelua ja pinnien virrankestokin on vähän siinä ja siinä esim. suutinlähdöille.
Tosin käytännössä nämäkin näyttävät toimivan yllättävän hyvin, kun ottaa edellä mainitut tekijät ja tyypillisen megasquirtti-asennuksen osakseen saaman kohtelun huomioon. Ja kuten Benkku mainitsikin, näitäkin liittimiä on tarjolla parempia ja huonompia. Tosin näiden erottaminen toisistaan ei ole välttämättä ihan helppoa, ainakaan pelkkien speksien perusteella. Hinta kertoo monesti jotain, kontaktipintojen kultaus on myös yksi hyvä tuntomerkki. Sitten löytyy myös kaikenlaisia erikoisversioita, itse olen käyttänyt jonkun verran vesitiivistä versiota D25-liittimestä ihan hyvällä menestyksellä.
Sanoisin, että tuolla D37-liittimellä on edellytykset toimia ihan luotettavasti, jos asennus on tehty sopivasti. Eli boksi on jossain kuivassa tilassa, liittimeen ei tule paljoa mekaanista rasitusta (johtosarja tuettu sopivasti) eikä liittimen läpi ajeta kovin isoja virtoja.
Muuten joku tuollainen autokäyttöön tarkoitettu vesitiivis liitin voisi olla varmempi ratkaisu. Näissä tilanne on harrastelijan kannalta vaan valitettavasti sellainen, että monesti joutuu ottamaan sitä mitä onnistuu löytämään. Etenkin nämä moninapaiset ovat sellaista tavaraa, että niitä harvemmin on millään jälleenmyyjällä hyllytavarana ja minimiostoerät ovat aika isoja. Tuo vakioboksin liittimen kannibalisointi on ihan varteenotettava vaihtoehto. Erilaisen liittimen asennukseenkin kannattaa sitten paneutua ajatuksella, erilaisissa hyppylankavirityksissäkin on aika monta mahdollista ongelmapaikkaa luotettavuuden kannalta.
Tosin käytännössä nämäkin näyttävät toimivan yllättävän hyvin, kun ottaa edellä mainitut tekijät ja tyypillisen megasquirtti-asennuksen osakseen saaman kohtelun huomioon. Ja kuten Benkku mainitsikin, näitäkin liittimiä on tarjolla parempia ja huonompia. Tosin näiden erottaminen toisistaan ei ole välttämättä ihan helppoa, ainakaan pelkkien speksien perusteella. Hinta kertoo monesti jotain, kontaktipintojen kultaus on myös yksi hyvä tuntomerkki. Sitten löytyy myös kaikenlaisia erikoisversioita, itse olen käyttänyt jonkun verran vesitiivistä versiota D25-liittimestä ihan hyvällä menestyksellä.
Sanoisin, että tuolla D37-liittimellä on edellytykset toimia ihan luotettavasti, jos asennus on tehty sopivasti. Eli boksi on jossain kuivassa tilassa, liittimeen ei tule paljoa mekaanista rasitusta (johtosarja tuettu sopivasti) eikä liittimen läpi ajeta kovin isoja virtoja.
Muuten joku tuollainen autokäyttöön tarkoitettu vesitiivis liitin voisi olla varmempi ratkaisu. Näissä tilanne on harrastelijan kannalta vaan valitettavasti sellainen, että monesti joutuu ottamaan sitä mitä onnistuu löytämään. Etenkin nämä moninapaiset ovat sellaista tavaraa, että niitä harvemmin on millään jälleenmyyjällä hyllytavarana ja minimiostoerät ovat aika isoja. Tuo vakioboksin liittimen kannibalisointi on ihan varteenotettava vaihtoehto. Erilaisen liittimen asennukseenkin kannattaa sitten paneutua ajatuksella, erilaisissa hyppylankavirityksissäkin on aika monta mahdollista ongelmapaikkaa luotettavuuden kannalta.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Itse tilasin omaan Microsquirt projektiin Ampseal liittimet Mouserilta
Tuli viikossa FEDEXin toimittamana Texasista ja saa ihan yksittäin. Tosin toimitusmaksu oli 20€ muuta kun oli muutakin tilattavaa mitä Suomesta ei löytynyt, niin ei siinä paljon painanut.
http://fi.mouser.com/Search/Refine.aspx?Keyword=AMPSEAL
Toinen mahdollinen paikka mista moninapaisia liittimiä autokäyttöön.
http://www.finjector.com/verkkokauppa/client/index/5/
Tuli viikossa FEDEXin toimittamana Texasista ja saa ihan yksittäin. Tosin toimitusmaksu oli 20€ muuta kun oli muutakin tilattavaa mitä Suomesta ei löytynyt, niin ei siinä paljon painanut.
http://fi.mouser.com/Search/Refine.aspx?Keyword=AMPSEAL
Toinen mahdollinen paikka mista moninapaisia liittimiä autokäyttöön.
http://www.finjector.com/verkkokauppa/client/index/5/
55-pin junior power timer johtosarjaliitin... about 26 euroa. Tosin eivät mouserilla varastoi/myy yksittäin.
http://fi.mouser.com/ProductDetail/Tyco ... gME9yic%3d
Vems shopissa about 29 euroa.
http://shop.vems.hu/catalog/jpt55-connector-p-109.html
Pinnityyppejä (kopioi koko linkki selaimen osoiteriville).
http://www.tycoelectronics.com/catalog/ ... N~828907-1
http://fi.mouser.com/ProductDetail/Tyco ... gME9yic%3d
Vems shopissa about 29 euroa.
http://shop.vems.hu/catalog/jpt55-connector-p-109.html
Pinnityyppejä (kopioi koko linkki selaimen osoiteriville).
http://www.tycoelectronics.com/catalog/ ... N~828907-1
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 112
- Joined: Thu Nov 09, 2006 19:28
- Location: Kaustinen
hmm. monenlaista on siis kuitenkin tarjolla.
muutama eri vaihtoehto nyt olisi johtosarjaan.
1.käytän auton omaa johtosarjaa ja asennan megan rikkinäisen vakioboksin sisälle ja käytän mazdan omaa liitintä boksissa, joka siis täytyisi vaihtaa megaan db37 liittimen tilalle. miten tuo muutos käytännössä olisi paras tehdä mazdan liitin kolvailla jollekkain "lisä"piirilevylle ja siihen kolvata megalta piuhat, vai miten? oisko kellään kuvia mahdollisesti omista megan asennuksista auton vakioboksiin??
2.ottaa siitä risasta vakioboksista vain se liitin ja tehdä adapteri autonoma johtosarja->megan db 37
3.tehdä kokonaan uusi johtosarja(sille kun on ikää kertynyt kohta 25vuotta)
ja käyttää db 37 liitintä
4. kuten edellinen, mutta vaihtaa meganboksiin toinen liitin, onnistuuko?
kannattaako se db37 liitin jättää suosiolla pois jos haluaa tehdä johdotukset KUNNOLLA.
muutama eri vaihtoehto nyt olisi johtosarjaan.
1.käytän auton omaa johtosarjaa ja asennan megan rikkinäisen vakioboksin sisälle ja käytän mazdan omaa liitintä boksissa, joka siis täytyisi vaihtaa megaan db37 liittimen tilalle. miten tuo muutos käytännössä olisi paras tehdä mazdan liitin kolvailla jollekkain "lisä"piirilevylle ja siihen kolvata megalta piuhat, vai miten? oisko kellään kuvia mahdollisesti omista megan asennuksista auton vakioboksiin??
2.ottaa siitä risasta vakioboksista vain se liitin ja tehdä adapteri autonoma johtosarja->megan db 37
3.tehdä kokonaan uusi johtosarja(sille kun on ikää kertynyt kohta 25vuotta)

4. kuten edellinen, mutta vaihtaa meganboksiin toinen liitin, onnistuuko?
kannattaako se db37 liitin jättää suosiolla pois jos haluaa tehdä johdotukset KUNNOLLA.
mä tein volvoon näin.Teersen Joonas wrote:
asennan megan rikkinäisen vakioboksin sisälle ja käytän mazdan omaa liitintä boksissa, joka siis täytyisi vaihtaa megaan db37 liittimen tilalle. miten tuo muutos käytännössä olisi paras tehdä mazdan liitin kolvailla jollekkain "lisä"piirilevylle ja siihen kolvata megalta piuhat, vai miten? oisko kellään kuvia mahdollisesti omista megan asennuksista auton vakioboksiin??
purin vakiopoksin palasiksi. vakiopiirilevyltä tinasin liittimen irti. liitin tuli volvossa koteloon ruuveilla kiinni ni oli helppo laittaa koteloon paikalleen. sitten sovitin megan volvon poksin sisälle ja megan alkuperäisen liittimen jätin pois. piirilevyn reijistä vedin hyppyjohdot volvon poksin liittimeen. näin sain käytöön kunnollisen moninapasen liittimen.
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Onhan niitä. Ei se aina ihan helppoa ja mukavaa ole...Teersen Joonas wrote:oisko kellään kuvia mahdollisesti omista megan asennuksista auton vakioboksiin??
http://kuvablogi.com/blog/5339/
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Ei tunnu heiluvan. Vanhin laite, jonka tein v. 2007 on rallisprint-autossa ja on joutunut kohtuullisen kovaan käsittelyyn. Toisaalta sillä ei ajeta 24/7/365. Samalla systeemillä on tullut kuitenkin tehtyä purkkeja myös ajoautoihin joilla on ajettu kesät-talvet.JaniM wrote:Mut eikös nuo hyppypiuhat heilu tuolla ja aikaa myöten alkaa karvat irtoileen tärinästä?
Jos niitä Tycon liittimiäkin käyttää, on jollain kuitenkin järjestettävä yhteys liittimen ja piirilevyn väliin.
PS. Olen kyllä miettinyt pääni puhki, miten järjestäisi levyn ja liittimen välisen yhdistämisen, mutta tila tuntuu aina olevan ongelmana.
Hyvät ideat on aina tervetulleita

jokkisautoihin mä oon tehnyt ja kestää. saa varmasti enemän osumia ja tärinää ku rallisprintti autoVauhtivaunu wrote:Ei tunnu heiluvan. Vanhin laite, jonka tein v. 2007 on rallisprint-autossa ja on joutunut kohtuullisen kovaan käsittelyyn. Toisaalta sillä ei ajeta 24/7/365.JaniM wrote:Mut eikös nuo hyppypiuhat heilu tuolla ja aikaa myöten alkaa karvat irtoileen tärinästä?

-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Suurin ongelmahan tässä tulee kaikesta huolimatta siitä ettei megan piirilevy ole oikein järkevästi suunniteltu. Jopa V3 voisi olla yksinkertaisempi ja "siistimpi" kun asiaan paneutuisi. Saksalaiset on hommasta ottaneet urakan ja suunnitelleet sen kdfi:n jossa liitin ja komponenttisijoittelu on mielestäni jo OEM-tasoista.
Mutta kun mega on DIY-laite niin ymmärrän tuon piirilevyn suunnittelun periaatteen. Halpa ja yksinkertainen.
Mutta kun mega on DIY-laite niin ymmärrän tuon piirilevyn suunnittelun periaatteen. Halpa ja yksinkertainen.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 112
- Joined: Thu Nov 09, 2006 19:28
- Location: Kaustinen
hhmm. oiskohan tuo hyvä vaihtoehto http://www.diyautotune.com/catalog/diyb ... p-413.html
ainakin diyautotunen sivujen mukaan pitäs sopia mun mazdan johtosarjaan tuo liitin. tuossakin tarvii kuitenkin kolvata irti megasta db37 ja vetää hyppyjohot tohon piirilevylle.
eikun taitaa sittenkin olla niin, että megasta lähtee normi db 37 pigtail joka juotetaan tuohon piirilevylle. eli tuollakaan ei siis taida pääsät eroon db37:sta
ainakin diyautotunen sivujen mukaan pitäs sopia mun mazdan johtosarjaan tuo liitin. tuossakin tarvii kuitenkin kolvata irti megasta db37 ja vetää hyppyjohot tohon piirilevylle.
eikun taitaa sittenkin olla niin, että megasta lähtee normi db 37 pigtail joka juotetaan tuohon piirilevylle. eli tuollakaan ei siis taida pääsät eroon db37:sta
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Kuinka niin? Megan levyltä voi sen DB-37:n irroittaa (tai jättää tinaamatta jos rakennussarja) ja vetää johtimet suoraan tuohon tai muuhun kunnolliseen liittimeen.Teersen Joonas wrote:eikun taitaa sittenkin olla niin, että megasta lähtee normi db 37 pigtail joka juotetaan tuohon piirilevylle. eli tuollakaan ei siis taida pääsät eroon db37:sta
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 112
- Joined: Thu Nov 09, 2006 19:28
- Location: Kaustinen
mitäs releitä siihen tarvii? eikö mazdan omat releet käy jos käytän vakiojohtosarjaa?JaniM wrote:Et pääse eroon db37 liittimestä kokonaan.
Se pitäis tehdä sillain että db-liitin suoraan adpterilevyyn ja haluttu liitin päähän.
Samalla tietty siihen levyyn laittais extrat. Entäs välissä olevat releet?
jos kuitenkin haluais säästää tuon adapteriboksin hinnan ja tunkis megan sinne vakioboksin sisään ja käyttäs sitte mazdan omaa liitintä niin herää semmonen kysymys, että miten sen levyn asentaa sinne ettei se tärise ja hajoa. orggislevy on ruuveilla kiinni, mutta tuskin tohon V3.0 levyyn reikiä voi alkaa kairaamaan???
ja ledit pitää irrottaa että sopii vakioboksiin, onko se muutakun juottaa ne irti eikä sitten muuta tarvi tehä?
sarjaportti liittimen joutuu kans heivaamaan mäkeen, että sopii. joskus löysin jostain nettisivulta semmosen muuntosarjan jolla sarjaportti muunnettiin joksikin toiseksi liittimeksi(ei usb) en muista mikä se liitin oli mutta vaikutti pätevältä semmonen pieni pyöreä, osaisko joku kertoa mistä semmosen tai jonkun muun muuntimen sais.
Melko varmasti vakion systeemin releistys soveltuu - ainakin mahdollisin muutoksin. Tyypillisestihän noissa moottorinohjain kytkee ohjausjännitteen yhdelle tai useammalle releelle. Vakion ohjaimen koteloon voinee kiinnittää V3 levyn leveysmitalle (160 mm) soveltuvat urakiskot. Ledit voinee siirtää lyhyiden johtimien päähän ja kaulustaa oem-ohjaimen kuoreen taikka sijoittaa levyn oem-ohjaimen koteloon siten, että ledeille voi porata reiät. Vaihto-ehtojahan mekaaniseen asennukseen riittää.
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Itekään en oo ledejä enkä edes niiden ohjaustrankkuja laittanu aikoihin. Ei niitä oikeastaan tarvitse kun siinä tapauksessa jos on epävarma miten spark inverted/non-inverted asetus pitää olla. Ledeistä näkee milloin ohjaus on "päällä" ja milloin ei.Höylä wrote:kuka/mihin niitä ledejä edes tarvitaansiis että ne olis näkyvillä...
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 112
- Joined: Thu Nov 09, 2006 19:28
- Location: Kaustinen
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Menee OFFTOPICIKSI mutta inverted/non-asetus riippuu käytettävästä sytytys-yksiköstä. Toisilla yksiköillä toimii inverted toisilla non-inverted.Teersen Joonas wrote:no kerros tyhmälle miten mistä tiedän kumpi mulla pitää olla käytössä?Vauhtivaunu wrote:jos on epävarma miten spark inverted/non-inverted asetus pitää olla. Ledeistä näkee milloin ohjaus on "päällä" ja milloin ei.Höylä wrote:kuka/mihin niitä ledejä edes tarvitaansiis että ne olis näkyvillä...
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Re: db37
Nyt olisi tulossa kunnon liitimellä olevaa koteloa reilun kuukauden päästä tällä näkymin.
Tuonne sisälle sit rakentaa megan. kotelo tosiaankin roiskeveden kestävä.

Tuonne sisälle sit rakentaa megan. kotelo tosiaankin roiskeveden kestävä.

-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Re: db37
Laittelen tässä mittoja ja lisää kuvia myöhemmin. Mut normi ecun kokoinen purkki. L-jet, motronic ym. Bosch lootat.
160x120mm piirilevy mahtuu sisälle ja joku 23 mm piirilevyn pinnasta ylöspäin tilaa kotelon sisällä.
Pinnit kestää noin 12 A.
160x120mm piirilevy mahtuu sisälle ja joku 23 mm piirilevyn pinnasta ylöspäin tilaa kotelon sisällä.
Pinnit kestää noin 12 A.
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Re: db37
Pitäisikö expander levy mahtua kans? Pelkän MS3 prossun kanssa menis v3. levyn kanssa ja jäis tilaa piuhoittaa.
Täytyy tsekata kuinka tuo expander mahtuis. Ainakin kun laittaa kaksi koteloa vastakkain mahtuu expanderikin.
nuo kotelot pystyy laittaa helposti vastakkain. Sit vois mahtua, jos käyttää expanderin oma Db37 liitintä kyljestä ulos,
mut silloin taas idea katoaa.
Täytyykin tutkailla tuota vielä lisää kuinka toteuttaa.
Täytyy tsekata kuinka tuo expander mahtuis. Ainakin kun laittaa kaksi koteloa vastakkain mahtuu expanderikin.
nuo kotelot pystyy laittaa helposti vastakkain. Sit vois mahtua, jos käyttää expanderin oma Db37 liitintä kyljestä ulos,
mut silloin taas idea katoaa.
Täytyykin tutkailla tuota vielä lisää kuinka toteuttaa.
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Re: db37
Ei kyllä oikein mahdu expanderi yhteen koteloon. Prossukin kyllä tekee tiukkaa mahtua.
Tuossa kuvia kotelosta ja liittimestä.
http://autotune.fi/kategoria/14/liittimet
Tuossa kuvia kotelosta ja liittimestä.
http://autotune.fi/kategoria/14/liittimet
Re: db37
minä olen alkanut keräämään niitä bosch:n moninapaisia liittimiä, kun niitä aina tulee noissa w124 mersuissa mukana... ABS:n boksissa on joku 32 pinninen ja ECU:n boksissa (ke-jetronic) joku 20 pinninen... koteloksi sitten joku mikä sattuu löytymään, vaikka joku vanha subbarin vahvistimen kotelo, niitä kun pyörii tuolla pajalla aivan vaivaksi asti 

ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin 
