Page 1 of 2

Megaruutan asentaminen E36:een

Posted: Sun Dec 12, 2010 17:13
by Expansion
Joo elikkäs löytyis M50B25 koneella oleva vanos moottori vuosimallia -92 niin semmosta kyselen että minkälainen homma on asentaa ruutta tähän peliin. Tietenkin käyttäen alkuperäistä johtosarjaa ja antureita. Tietenkin mappi tulisi maffin tilalle.

Posted: Sun Dec 12, 2010 19:05
by teg
Homma olisi tällainen:
Tilaat k-data:lta kdfi:n. Irroitat alkuperäisen boksin ja laitat kdfi:n boksin tilalle. Käännät avaimesta.

Posted: Sun Dec 12, 2010 21:46
by Expansion
Mikä on kdfi? Ikinä kuullutkaan..

Posted: Sun Dec 12, 2010 21:55
by Vauhtivaunu
Expansion wrote:Mikä on kdfi? Ikinä kuullutkaan..
http://www.k-data.org/home

Posted: Mon Dec 13, 2010 9:23
by HSuomi
Saako asiantuntija jotain irti vakiosta E36 328i:stä tolla?
"Lastua" tohon ei ainakaan ole tarjolla.

Posted: Mon Dec 13, 2010 10:50
by teg
Ainakin rajoitinta saa säädettyä ja sen toimintaa järkevämmäksi, mutta mitään ihmeitä ei kannata odottaa.

Posted: Mon Dec 13, 2010 13:20
by Expansion
Joo taidanpa tilata tuolta DIYautotunelta MS1 v3.0 version kittinä niin säästää jonku verran.

Mites sitten vauhtipyörän anturin kanssa? Käykö alkuperäinen anturi tähän tarkoitukseen?

Ja se vielä että onko alkuperäinen anturi pakoputkessa kapea vai laajakaista tyyppinen ja voiko sitä käyttää megaruutan kanssa?

Posted: Mon Dec 13, 2010 14:14
by Kädetön
Expansion wrote: Mites sitten vauhtipyörän anturin kanssa? Käykö alkuperäinen anturi tähän tarkoitukseen?
Noissahan taitaa olla YKK-anturi koneen etupuolella haistelemassa kampuran hihnapyörää.
Voi käyttää alkuperäistä anturia, en kylläkään muista oliko tuossa M50-koneessa vielä VR-anturi vai onko se jo HALL-anturi.
VR-anturihan tarvii ainaskin sen muunnospiirin.

Posted: Mon Dec 13, 2010 17:53
by Vauhtivaunu
Expansion wrote:Joo taidanpa tilata tuolta DIYautotunelta MS1 v3.0 version kittinä niin säästää jonku verran.
Saattaa se säästö jäädä näennäiseksi jos meinaat pystymetästä alkaa kasaamaan sitä megaa. Siihen kun ei riitä pelkästään se ms1v3-sarja. Laskeskelin joskus ettei kannata alkaa väsäämään myyntiin noita PnP-laitteita siihen rahaan mihin kdfi myy purkkiaan...

Been there done that...

Posted: Mon Dec 13, 2010 18:39
by Expansion
OK...no miten jos hommaan ton k-datan pnp purkin niin vaatiiko se mitä kaikkea sen lisäksi että map anturin letkuhan pitä vettää imusarjaan?

Posted: Mon Dec 13, 2010 18:45
by Vauhtivaunu
Expansion wrote:OK...no miten jos hommaan ton k-datan pnp purkin niin vaatiiko se mitä kaikkea sen lisäksi että map anturin letkuhan pitä vettää imusarjaan?
Ei vaadi jos et muokkaa moottoria muulla tavalla.

Ensimmäisenä toimenpiteenä tuon purkin lisäksi kannattaa hankkia isommat suuttimet että siitä moottorista saa kaiken irti. Sitten imunokka pakonokaksi ja imunokan tilalle joku vähän kireämpi.

em. muutoksilla on penkitetty M50B25:sesta 200hv takapyöristä.

Tuo kdfi perustuu MS2:seen joten se on jo lähtökohtaisesti "laadukkaampi" kuin MS1-pohjaiset ratkaisut.

Siinä on lisäksi mahdollisuus ottaa laitteeseen integroitu laajakaistalambda käyttöön jolloin ei tarvitse erikseen hankkia parin sadan lisäosaa. Laajakaista-optio on muistaakseni 20e lisää purkin hintaan.

Posted: Mon Dec 13, 2010 21:43
by teg
Vakio osilla olen nähnyt penkitettävän tuosta moottorista 193hp takapyöriltä. Ainoastaan ilmamassamittari oli poistettu.

Posted: Mon Dec 13, 2010 22:43
by Vauhtivaunu
teg wrote:Vakio osilla olen nähnyt penkitettävän tuosta moottorista 193hp takapyöriltä. Ainoastaan ilmamassamittari oli poistettu.
Jep. mutta on hiukan eroa kun tekee nuo muutokset. Olen ollu säätämässä ja penkittämässä useita näitä bemun kaksvitosia e36:sia

Kaikissa tuli ensimmäisenä ne suuttimet vastaan kun lisättiin hengitystä ja ilman kulkua.

Halvimmat hevoset tulee kun laittaa isommat suutimet ja säädättää koneen.

Posted: Wed Dec 15, 2010 14:52
by Expansion
Mites muuten jos Vauhtivaunu oot enneki säätäny näitä bemuja niin osaatko sanoa mihin paineisiin saakka ylipaineella nämä vakiosytytys osat riittävät e36:ssa?

Posted: Wed Dec 15, 2010 16:15
by Vauhtivaunu
Expansion wrote:mihin paineisiin saakka ylipaineella nämä vakiosytytys osat riittävät e36:ssa?
Tarkoitatko ahtimen kanssa? Ite en oo ollu laittamassa niin tehokasta konetta että sytytysosille ois tarvinnu tehdä mitään. Ruotsissa ne on tehnytkin semmoisia ja mutu-tuntuma on että vakio-osat riittää vielä tuhannenhirnuvan kohdalla.

Ei se sytytysjärjestelmän riittävyys tule ensimmäisenä vastaan.

Posted: Wed Dec 15, 2010 20:04
by Expansion
Siis kysyn vielä kerran tiivistettynä että kun haluan ton pnp-setin kanssa laajakaistalambdan käyttöön niin riittääkö siis nämä osat siihen:

Ite PNP-setti tähän m50b25:seen
Sitten se parin kympin JAW prossu
Sitten se bossin anturi
?

Kiitoksia!

Posted: Wed Dec 15, 2010 21:26
by Vauhtivaunu
Expansion wrote:
Ite PNP-setti tähän m50b25:seen
Sitten se parin kympin JAW prossu
Sitten se bossin anturi
?

Kiitoksia!
Kyllä. Pyydä/kysy että JAW (=se laajakaistalambda) on myös boksin sisältä kytkettynä.

Posted: Thu Dec 16, 2010 15:08
by Expansion
Saako tätä KDFI settiä muualtako tuolta saksasta?

Posted: Thu Dec 16, 2010 15:58
by Vauhtivaunu
Expansion wrote:Saako tätä KDFI settiä muualtako tuolta saksasta?
Ei vielä.

Uskoisin että lähiaikoina alkaa saamaan Suomalaisiltakin kauppiailta :wink:

Posted: Fri Dec 17, 2010 18:18
by username
Expansion wrote:Mites muuten jos Vauhtivaunu oot enneki säätäny näitä bemuja niin osaatko sanoa mihin paineisiin saakka ylipaineella nämä vakiosytytys osat riittävät e36:ssa?
Mulla on vakiosytkä toiminu ok. n. 1 bar ylipaineella, saapi sitä vakioboksia
itekin helposti säädettyä jos on motronic 3.3.1, siemenssin boksiin en
oo perehtyny.

Posted: Fri Dec 17, 2010 18:25
by Vauhtivaunu
username wrote: saapi sitä vakioboksia
itekin helposti säädettyä jos on motronic 3.3.1, siemenssin boksiin en
oo perehtyny.
Motroniccia ei säädetä lennosta. Vaatii eepromin polton ja käytännössä sulla pitää olla tehopenkki että homma onnistuu järkevästi.

Megan säädöt ovat reaaliaikaisia ja ne voi tehdä kun autoa ajetaan: kun muutat bensa- tai sytytyskarttaa muutos tapahtuu heti.

Posted: Fri Dec 17, 2010 18:32
by username
Vauhtivaunu wrote:
username wrote: saapi sitä vakioboksia
itekin helposti säädettyä jos on motronic 3.3.1, siemenssin boksiin en
oo perehtyny.
Motroniccia ei säädetä lennosta. Vaatii eepromin polton ja käytännössä sulla pitää olla tehopenkki että homma onnistuu järkevästi.

Megan säädöt ovat reaaliaikaisia ja ne voi tehdä kun autoa ajetaan: kun muutat bensa- tai sytytyskarttaa muutos tapahtuu heti.
Mulla oli/on eprom emulaattori (moates) käytössä ja tolla pystyy muuttamaan
"epromin" sisältöä lennossa. Penkissä olis tietenki turvallisempi hakea
nuo säädöt.

Posted: Fri Dec 17, 2010 18:51
by Vauhtivaunu
username wrote: Mulla oli/on eprom emulaattori (moates) käytössä ja tolla pystyy muuttamaan
"epromin" sisältöä lennossa. Penkissä olis tietenki turvallisempi hakea
nuo säädöt.
Ei näyttäny olevan ihan ilmasia nuokaan emulaattorit. Miten noissa muuten säädetään karttoja? Onko siellä ihan 3D-kartta/karttoja josta päästään muuttamaan kuormituspisteitä vai useita 2D-karttoja?

Megan helppous on mun mielestä 3D-kartat joista on yksinkertaista katsoa millätavalla moottorin hengitys muuttuu. Kun pääsee hommaan sisälle, on helppo jo päätellä minkälaisia arvoja moottori kaipaa.

Posted: Fri Dec 17, 2010 19:11
by username
Vauhtivaunu wrote:
username wrote: Mulla oli/on eprom emulaattori (moates) käytössä ja tolla pystyy muuttamaan
"epromin" sisältöä lennossa. Penkissä olis tietenki turvallisempi hakea
nuo säädöt.
Ei näyttäny olevan ihan ilmasia nuokaan emulaattorit. Miten noissa muuten säädetään karttoja? Onko siellä ihan 3D-kartta/karttoja josta päästään muuttamaan kuormituspisteitä vai useita 2D-karttoja?

Megan helppous on mun mielestä 3D-kartat joista on yksinkertaista katsoa millätavalla moottorin hengitys muuttuu. Kun pääsee hommaan sisälle, on helppo jo päätellä minkälaisia arvoja moottori kaipaa.
Minä käytin tunerpro rt ohjelmaa kun se on ilmanen, esim. tossa motronicissa on sekä "2D"(vektori) että "3D" (matriisi)karttoja ja
vielä monet kartat on 2xdimensiossa kun pitää olla kartta sekä vanos
on ja vanos off arvoille. Säätämisen aikana on kätevää pitää trace tjsp.
toiminto päällä niin näkee suoraan kartoilta mistä kohti ecu
napsii dataa (niinkun megassa oli ainakiin ennen se sytkä ja pensakartan
säätö) niin saapi säädettyä käytössä olevaa "kuormituspistettä" .

Posted: Sat Dec 18, 2010 6:44
by Benkku
Megasquirtin asentaminen Motronic ohjaimen tilalle on/olisi ohjausteknisesti 'askel taaksepäin'. Kyseinen OEM-ohjain kun on teknisesti kehittyneempi monipuolisempine ohjauksineen. Talukoita erilaisille asioille ja tilanteisiin huomattava määrä. Vanos säädön ohella, omaa myöskin suorasytytyksen ja sqeuentiaalisen suihkutuksen. Ilman massan mittauskin, on ahdetussakin moottorissa - uudelleen mapattuna, täysin toimiva. Ainoa asia, mikä ahdettuun tuosta tekee jossain määrin soveltumattoman on ahtopaine, eli kuormituksen laskenta-algoritmi pitäisi olla speed-density tyyppinen. Tokihan jollain MAF/MAP muunnoksella ja karttojen ohjelmoinnilla tuon saisi pelaamaan.

http://forum.diyefi.org/viewtopic.php?f=16&t=450

Jos/kun ohjain 'pitää' vaihtaa, niin suosittelen kyllä jotain muuta, kuin ykkösmegaa.
Vaikka jompikumpi näistä...
http://www.syvecs.co.uk/s6gp.php
http://adaptronic.com.au/products/e1280s.html

Nyt varmaan alka piipitys, ykkösmegan soveltuvuudesta yms., mutta kannattaa kuitenkin tarkastella asiaa hieman laajemmin esim. nokkien ohjaus.
http://www.apexspeedtech.com/phpbb/view ... =a&start=0

Posted: Sat Dec 18, 2010 9:58
by username
Benkku wrote:Megasquirtin asentaminen Motronic ohjaimen tilalle on/olisi ohjausteknisesti 'askel taaksepäin'. Kyseinen OEM-ohjain kun on teknisesti kehittyneempi monipuolisempine ohjauksineen. Talukoita erilaisille asioille ja tilanteisiin huomattava määrä. Vanos säädön ohella, omaa myöskin suorasytytyksen ja sqeuentiaalisen suihkutuksen. Ilman massan mittauskin, on ahdetussakin moottorissa - uudelleen mapattuna, täysin toimiva. Ainoa asia, mikä ahdettuun tuosta tekee jossain määrin soveltumattoman on ahtopaine, eli kuormituksen laskenta-algoritmi pitäisi olla speed-density tyyppinen. Tokihan jollain MAF/MAP muunnoksella ja karttojen ohjelmoinnilla tuon saisi pelaamaan.

http://forum.diyefi.org/viewtopic.php?f=16&t=450

Jos/kun ohjain 'pitää' vaihtaa, niin suosittelen kyllä jotain muuta, kuin ykkösmegaa.
Vaikka jompikumpi näistä...
http://www.syvecs.co.uk/s6gp.php
http://adaptronic.com.au/products/e1280s.html

Nyt varmaan alka piipitys, ykkösmegan soveltuvuudesta yms., mutta kannattaa kuitenkin tarkastella asiaa hieman laajemmin esim. nokkien ohjaus.
http://www.apexspeedtech.com/phpbb/view ... =a&start=0
Tässäpä muutamia mietteitä tuosta kyseisestä motronicista, nämä siis
täysin omia pohdintoja ja varmaan osittain virheellisiä.
Sekventiaalinen ruiskutus: boksissa on kolme suutinkiveä -> kaksi suutinta
rinnakkain yhden kiven takana
suorasytytys:6 piiriä -> 6 puolaa, ok
Ilmamassan mittaus: Tämä onkin vähän monimutkaisempi juttu. Motronicin monet
kartat (esim. sytkä ja suihkutusaika) perustuvat kierroslukuun ja
moottorin kuormaan (megassa yleensä alipaineeseen, joka on täytöksen
etc. ei-monotoninen funktio). Kuorma lasketaan jakamalla mitattu
ilmamassa kierrosluvulla ja tekemällä muita pienempiä korjauksia.
Ongelmia tulee kahdelta suunnalta, boksi on suunniteltu vaparikoneeseen
joten kuormituskartoissa akselit päättyy ennen 100% , toiseksi
kuumanlanka-anemometri on herkkä virtauksen turbulenssille ja
monet sanovatkin ettei maffia voi/kannata asentaa painepuolelle.
Mietitäänpä miten esim. paine vaikuttaa maffin toimintaan, no laitehan
mittaa massaa eli on tunteeton paineen vaikutukselle (jos mitattaisiin
tilavuutta,tämä pitäisi kompensoida). Käytännön ongelmat tulee putkiston aiheuttamasta turbulenssista,
jotka sotkee mittauksen. Virtaus pitää saada
tasaisemmaksi maffille joka onnistuu esim. laittamalla tiheän metalliverkon
maffin eteen (tämä laminarisoi virtauksen eikä turbulenssi kerkeä kasvaa
liian suureksi ennen kuumalankaa). Kuormitusakselin kanssa pitää kikkailla,
toki olisi mahdollista muuttaa itse ohjelmaa niin että akselit ulottuisivat
pitemmälle mutta koodin disassemblerointi olisi aikamoinen urakka.
Helpompi on skaalata maf taulukko (siis jos semmonen
mittari että siinä riittää kapasiteettia, ite vaihoin M3 mittarin tuohon).
Eli jos skaalaa maffin taulukon esim jakamalla 2:lla niin nyt jos alunperin
kuormitus akseli päättyi 82% niin käytössä on load akselilla 0-164%.
Tämä toimenpide tietenkin sotkee ruiskutusjan laskennan ja pensaa
tulee 50% tarvittavasta, tämän voi kompensoida muuttamalla injector
constant arvon niin että boksi luulee käyttävän puolet pienempiä suuttimia,
tämä korjaa tilanteen ennalleen.

Posted: Sat Dec 18, 2010 15:05
by Benkku
Suuttimen ohjauskomponentti sisältää kaksi päätettä, eli kyllä tuossa kuuden suuttimen erillinen ohjaus on. Juu, ilman massan mittauksen anturia ei voi asentaa painepuolelle. Jim Conforti (Bonneville Motor Werks) lienee purkanut tuonkin koodin, häneltä voisi kysyä neuvoa, onko sovellettavissa ahdettuun.

Posted: Sat Dec 18, 2010 15:09
by Benkku
username wrote:Virtaus pitää saada
tasaisemmaksi maffille joka onnistuu esim. laittamalla tiheän metalliverkon maffin eteen (tämä laminarisoi virtauksen eikä turbulenssi kerkeä kasvaa liian suureksi ennen kuumalankaa).
Äläs nyt, jotkut 'näppäränä' poistavat anturista virtauksen laminarisointi-elementin (kun se kuulemma haittaa virtausta - go figure) ja sitten dynossa ihmetellään kun ei pelaakaan. :)

Posted: Sun Dec 19, 2010 10:46
by KBMW
ittellä pyöriny jonku aikaa mielessä tilaa tuolta K-datalta toi purkki M50B25TU ja innovate laajakaista heräs vaan pari kysymystä mitä kaikkea muuta kannataa hommata nyt samalla?

Boksi: http://www.k-data.org/kdfi-pnp-bmw-m50tu.html
Laajakaista: http://www.k-data.org/innovate-db-gauge-kit-red.html
isommat suutimet: 600cc tulossa
Jaw: http://www.k-data.org/jaw.html

ite oon vähän kujalla nyt tarviiko vielä jotain ja voiko joku selventää tota jaw juttua?

**edit** olihan tää nyt niin et toimi MAP anturilla ja se tulee mukana? ja tästä ei tuu mikään turbo vehje vaan perus 2.5->2.8 ja kansityöt nokat avarrus ynm**

jotenki ajatus ei luista mut kait mä tän joskus tajuun

Posted: Sun Dec 19, 2010 12:05
by ArttuH
Tuo JAW on siis laajakaistasovitin, eli sen kanssa et tarvitse enää Innovaten sovitinta, vaan pelkkä Boschin LSU-anturi riittää.