Megaruutan asentaminen E36:een
Moderator: Masi_K
Megaruutan asentaminen E36:een
Joo elikkäs löytyis M50B25 koneella oleva vanos moottori vuosimallia -92 niin semmosta kyselen että minkälainen homma on asentaa ruutta tähän peliin. Tietenkin käyttäen alkuperäistä johtosarjaa ja antureita. Tietenkin mappi tulisi maffin tilalle.
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
http://www.k-data.org/homeExpansion wrote:Mikä on kdfi? Ikinä kuullutkaan..
Joo taidanpa tilata tuolta DIYautotunelta MS1 v3.0 version kittinä niin säästää jonku verran.
Mites sitten vauhtipyörän anturin kanssa? Käykö alkuperäinen anturi tähän tarkoitukseen?
Ja se vielä että onko alkuperäinen anturi pakoputkessa kapea vai laajakaista tyyppinen ja voiko sitä käyttää megaruutan kanssa?
Mites sitten vauhtipyörän anturin kanssa? Käykö alkuperäinen anturi tähän tarkoitukseen?
Ja se vielä että onko alkuperäinen anturi pakoputkessa kapea vai laajakaista tyyppinen ja voiko sitä käyttää megaruutan kanssa?
Noissahan taitaa olla YKK-anturi koneen etupuolella haistelemassa kampuran hihnapyörää.Expansion wrote: Mites sitten vauhtipyörän anturin kanssa? Käykö alkuperäinen anturi tähän tarkoitukseen?
Voi käyttää alkuperäistä anturia, en kylläkään muista oliko tuossa M50-koneessa vielä VR-anturi vai onko se jo HALL-anturi.
VR-anturihan tarvii ainaskin sen muunnospiirin.
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Saattaa se säästö jäädä näennäiseksi jos meinaat pystymetästä alkaa kasaamaan sitä megaa. Siihen kun ei riitä pelkästään se ms1v3-sarja. Laskeskelin joskus ettei kannata alkaa väsäämään myyntiin noita PnP-laitteita siihen rahaan mihin kdfi myy purkkiaan...Expansion wrote:Joo taidanpa tilata tuolta DIYautotunelta MS1 v3.0 version kittinä niin säästää jonku verran.
Been there done that...
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Ei vaadi jos et muokkaa moottoria muulla tavalla.Expansion wrote:OK...no miten jos hommaan ton k-datan pnp purkin niin vaatiiko se mitä kaikkea sen lisäksi että map anturin letkuhan pitä vettää imusarjaan?
Ensimmäisenä toimenpiteenä tuon purkin lisäksi kannattaa hankkia isommat suuttimet että siitä moottorista saa kaiken irti. Sitten imunokka pakonokaksi ja imunokan tilalle joku vähän kireämpi.
em. muutoksilla on penkitetty M50B25:sesta 200hv takapyöristä.
Tuo kdfi perustuu MS2:seen joten se on jo lähtökohtaisesti "laadukkaampi" kuin MS1-pohjaiset ratkaisut.
Siinä on lisäksi mahdollisuus ottaa laitteeseen integroitu laajakaistalambda käyttöön jolloin ei tarvitse erikseen hankkia parin sadan lisäosaa. Laajakaista-optio on muistaakseni 20e lisää purkin hintaan.
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Jep. mutta on hiukan eroa kun tekee nuo muutokset. Olen ollu säätämässä ja penkittämässä useita näitä bemun kaksvitosia e36:siateg wrote:Vakio osilla olen nähnyt penkitettävän tuosta moottorista 193hp takapyöriltä. Ainoastaan ilmamassamittari oli poistettu.
Kaikissa tuli ensimmäisenä ne suuttimet vastaan kun lisättiin hengitystä ja ilman kulkua.
Halvimmat hevoset tulee kun laittaa isommat suutimet ja säädättää koneen.
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Tarkoitatko ahtimen kanssa? Ite en oo ollu laittamassa niin tehokasta konetta että sytytysosille ois tarvinnu tehdä mitään. Ruotsissa ne on tehnytkin semmoisia ja mutu-tuntuma on että vakio-osat riittää vielä tuhannenhirnuvan kohdalla.Expansion wrote:mihin paineisiin saakka ylipaineella nämä vakiosytytys osat riittävät e36:ssa?
Ei se sytytysjärjestelmän riittävyys tule ensimmäisenä vastaan.
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Mulla on vakiosytkä toiminu ok. n. 1 bar ylipaineella, saapi sitä vakioboksiaExpansion wrote:Mites muuten jos Vauhtivaunu oot enneki säätäny näitä bemuja niin osaatko sanoa mihin paineisiin saakka ylipaineella nämä vakiosytytys osat riittävät e36:ssa?
itekin helposti säädettyä jos on motronic 3.3.1, siemenssin boksiin en
oo perehtyny.
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Motroniccia ei säädetä lennosta. Vaatii eepromin polton ja käytännössä sulla pitää olla tehopenkki että homma onnistuu järkevästi.username wrote: saapi sitä vakioboksia
itekin helposti säädettyä jos on motronic 3.3.1, siemenssin boksiin en
oo perehtyny.
Megan säädöt ovat reaaliaikaisia ja ne voi tehdä kun autoa ajetaan: kun muutat bensa- tai sytytyskarttaa muutos tapahtuu heti.
Mulla oli/on eprom emulaattori (moates) käytössä ja tolla pystyy muuttamaanVauhtivaunu wrote:Motroniccia ei säädetä lennosta. Vaatii eepromin polton ja käytännössä sulla pitää olla tehopenkki että homma onnistuu järkevästi.username wrote: saapi sitä vakioboksia
itekin helposti säädettyä jos on motronic 3.3.1, siemenssin boksiin en
oo perehtyny.
Megan säädöt ovat reaaliaikaisia ja ne voi tehdä kun autoa ajetaan: kun muutat bensa- tai sytytyskarttaa muutos tapahtuu heti.
"epromin" sisältöä lennossa. Penkissä olis tietenki turvallisempi hakea
nuo säädöt.
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Ei näyttäny olevan ihan ilmasia nuokaan emulaattorit. Miten noissa muuten säädetään karttoja? Onko siellä ihan 3D-kartta/karttoja josta päästään muuttamaan kuormituspisteitä vai useita 2D-karttoja?username wrote: Mulla oli/on eprom emulaattori (moates) käytössä ja tolla pystyy muuttamaan
"epromin" sisältöä lennossa. Penkissä olis tietenki turvallisempi hakea
nuo säädöt.
Megan helppous on mun mielestä 3D-kartat joista on yksinkertaista katsoa millätavalla moottorin hengitys muuttuu. Kun pääsee hommaan sisälle, on helppo jo päätellä minkälaisia arvoja moottori kaipaa.
Minä käytin tunerpro rt ohjelmaa kun se on ilmanen, esim. tossa motronicissa on sekä "2D"(vektori) että "3D" (matriisi)karttoja jaVauhtivaunu wrote:Ei näyttäny olevan ihan ilmasia nuokaan emulaattorit. Miten noissa muuten säädetään karttoja? Onko siellä ihan 3D-kartta/karttoja josta päästään muuttamaan kuormituspisteitä vai useita 2D-karttoja?username wrote: Mulla oli/on eprom emulaattori (moates) käytössä ja tolla pystyy muuttamaan
"epromin" sisältöä lennossa. Penkissä olis tietenki turvallisempi hakea
nuo säädöt.
Megan helppous on mun mielestä 3D-kartat joista on yksinkertaista katsoa millätavalla moottorin hengitys muuttuu. Kun pääsee hommaan sisälle, on helppo jo päätellä minkälaisia arvoja moottori kaipaa.
vielä monet kartat on 2xdimensiossa kun pitää olla kartta sekä vanos
on ja vanos off arvoille. Säätämisen aikana on kätevää pitää trace tjsp.
toiminto päällä niin näkee suoraan kartoilta mistä kohti ecu
napsii dataa (niinkun megassa oli ainakiin ennen se sytkä ja pensakartan
säätö) niin saapi säädettyä käytössä olevaa "kuormituspistettä" .
Megasquirtin asentaminen Motronic ohjaimen tilalle on/olisi ohjausteknisesti 'askel taaksepäin'. Kyseinen OEM-ohjain kun on teknisesti kehittyneempi monipuolisempine ohjauksineen. Talukoita erilaisille asioille ja tilanteisiin huomattava määrä. Vanos säädön ohella, omaa myöskin suorasytytyksen ja sqeuentiaalisen suihkutuksen. Ilman massan mittauskin, on ahdetussakin moottorissa - uudelleen mapattuna, täysin toimiva. Ainoa asia, mikä ahdettuun tuosta tekee jossain määrin soveltumattoman on ahtopaine, eli kuormituksen laskenta-algoritmi pitäisi olla speed-density tyyppinen. Tokihan jollain MAF/MAP muunnoksella ja karttojen ohjelmoinnilla tuon saisi pelaamaan.
http://forum.diyefi.org/viewtopic.php?f=16&t=450
Jos/kun ohjain 'pitää' vaihtaa, niin suosittelen kyllä jotain muuta, kuin ykkösmegaa.
Vaikka jompikumpi näistä...
http://www.syvecs.co.uk/s6gp.php
http://adaptronic.com.au/products/e1280s.html
Nyt varmaan alka piipitys, ykkösmegan soveltuvuudesta yms., mutta kannattaa kuitenkin tarkastella asiaa hieman laajemmin esim. nokkien ohjaus.
http://www.apexspeedtech.com/phpbb/view ... =a&start=0
http://forum.diyefi.org/viewtopic.php?f=16&t=450
Jos/kun ohjain 'pitää' vaihtaa, niin suosittelen kyllä jotain muuta, kuin ykkösmegaa.
Vaikka jompikumpi näistä...
http://www.syvecs.co.uk/s6gp.php
http://adaptronic.com.au/products/e1280s.html
Nyt varmaan alka piipitys, ykkösmegan soveltuvuudesta yms., mutta kannattaa kuitenkin tarkastella asiaa hieman laajemmin esim. nokkien ohjaus.
http://www.apexspeedtech.com/phpbb/view ... =a&start=0
Tässäpä muutamia mietteitä tuosta kyseisestä motronicista, nämä siisBenkku wrote:Megasquirtin asentaminen Motronic ohjaimen tilalle on/olisi ohjausteknisesti 'askel taaksepäin'. Kyseinen OEM-ohjain kun on teknisesti kehittyneempi monipuolisempine ohjauksineen. Talukoita erilaisille asioille ja tilanteisiin huomattava määrä. Vanos säädön ohella, omaa myöskin suorasytytyksen ja sqeuentiaalisen suihkutuksen. Ilman massan mittauskin, on ahdetussakin moottorissa - uudelleen mapattuna, täysin toimiva. Ainoa asia, mikä ahdettuun tuosta tekee jossain määrin soveltumattoman on ahtopaine, eli kuormituksen laskenta-algoritmi pitäisi olla speed-density tyyppinen. Tokihan jollain MAF/MAP muunnoksella ja karttojen ohjelmoinnilla tuon saisi pelaamaan.
http://forum.diyefi.org/viewtopic.php?f=16&t=450
Jos/kun ohjain 'pitää' vaihtaa, niin suosittelen kyllä jotain muuta, kuin ykkösmegaa.
Vaikka jompikumpi näistä...
http://www.syvecs.co.uk/s6gp.php
http://adaptronic.com.au/products/e1280s.html
Nyt varmaan alka piipitys, ykkösmegan soveltuvuudesta yms., mutta kannattaa kuitenkin tarkastella asiaa hieman laajemmin esim. nokkien ohjaus.
http://www.apexspeedtech.com/phpbb/view ... =a&start=0
täysin omia pohdintoja ja varmaan osittain virheellisiä.
Sekventiaalinen ruiskutus: boksissa on kolme suutinkiveä -> kaksi suutinta
rinnakkain yhden kiven takana
suorasytytys:6 piiriä -> 6 puolaa, ok
Ilmamassan mittaus: Tämä onkin vähän monimutkaisempi juttu. Motronicin monet
kartat (esim. sytkä ja suihkutusaika) perustuvat kierroslukuun ja
moottorin kuormaan (megassa yleensä alipaineeseen, joka on täytöksen
etc. ei-monotoninen funktio). Kuorma lasketaan jakamalla mitattu
ilmamassa kierrosluvulla ja tekemällä muita pienempiä korjauksia.
Ongelmia tulee kahdelta suunnalta, boksi on suunniteltu vaparikoneeseen
joten kuormituskartoissa akselit päättyy ennen 100% , toiseksi
kuumanlanka-anemometri on herkkä virtauksen turbulenssille ja
monet sanovatkin ettei maffia voi/kannata asentaa painepuolelle.
Mietitäänpä miten esim. paine vaikuttaa maffin toimintaan, no laitehan
mittaa massaa eli on tunteeton paineen vaikutukselle (jos mitattaisiin
tilavuutta,tämä pitäisi kompensoida). Käytännön ongelmat tulee putkiston aiheuttamasta turbulenssista,
jotka sotkee mittauksen. Virtaus pitää saada
tasaisemmaksi maffille joka onnistuu esim. laittamalla tiheän metalliverkon
maffin eteen (tämä laminarisoi virtauksen eikä turbulenssi kerkeä kasvaa
liian suureksi ennen kuumalankaa). Kuormitusakselin kanssa pitää kikkailla,
toki olisi mahdollista muuttaa itse ohjelmaa niin että akselit ulottuisivat
pitemmälle mutta koodin disassemblerointi olisi aikamoinen urakka.
Helpompi on skaalata maf taulukko (siis jos semmonen
mittari että siinä riittää kapasiteettia, ite vaihoin M3 mittarin tuohon).
Eli jos skaalaa maffin taulukon esim jakamalla 2:lla niin nyt jos alunperin
kuormitus akseli päättyi 82% niin käytössä on load akselilla 0-164%.
Tämä toimenpide tietenkin sotkee ruiskutusjan laskennan ja pensaa
tulee 50% tarvittavasta, tämän voi kompensoida muuttamalla injector
constant arvon niin että boksi luulee käyttävän puolet pienempiä suuttimia,
tämä korjaa tilanteen ennalleen.
Suuttimen ohjauskomponentti sisältää kaksi päätettä, eli kyllä tuossa kuuden suuttimen erillinen ohjaus on. Juu, ilman massan mittauksen anturia ei voi asentaa painepuolelle. Jim Conforti (Bonneville Motor Werks) lienee purkanut tuonkin koodin, häneltä voisi kysyä neuvoa, onko sovellettavissa ahdettuun.
Äläs nyt, jotkut 'näppäränä' poistavat anturista virtauksen laminarisointi-elementin (kun se kuulemma haittaa virtausta - go figure) ja sitten dynossa ihmetellään kun ei pelaakaan.username wrote:Virtaus pitää saada
tasaisemmaksi maffille joka onnistuu esim. laittamalla tiheän metalliverkon maffin eteen (tämä laminarisoi virtauksen eikä turbulenssi kerkeä kasvaa liian suureksi ennen kuumalankaa).

ittellä pyöriny jonku aikaa mielessä tilaa tuolta K-datalta toi purkki M50B25TU ja innovate laajakaista heräs vaan pari kysymystä mitä kaikkea muuta kannataa hommata nyt samalla?
Boksi: http://www.k-data.org/kdfi-pnp-bmw-m50tu.html
Laajakaista: http://www.k-data.org/innovate-db-gauge-kit-red.html
isommat suutimet: 600cc tulossa
Jaw: http://www.k-data.org/jaw.html
ite oon vähän kujalla nyt tarviiko vielä jotain ja voiko joku selventää tota jaw juttua?
**edit** olihan tää nyt niin et toimi MAP anturilla ja se tulee mukana? ja tästä ei tuu mikään turbo vehje vaan perus 2.5->2.8 ja kansityöt nokat avarrus ynm**
jotenki ajatus ei luista mut kait mä tän joskus tajuun
Boksi: http://www.k-data.org/kdfi-pnp-bmw-m50tu.html
Laajakaista: http://www.k-data.org/innovate-db-gauge-kit-red.html
isommat suutimet: 600cc tulossa
Jaw: http://www.k-data.org/jaw.html
ite oon vähän kujalla nyt tarviiko vielä jotain ja voiko joku selventää tota jaw juttua?
**edit** olihan tää nyt niin et toimi MAP anturilla ja se tulee mukana? ja tästä ei tuu mikään turbo vehje vaan perus 2.5->2.8 ja kansityöt nokat avarrus ynm**
jotenki ajatus ei luista mut kait mä tän joskus tajuun
BMW E36