Ajattelin vastata tähän aiheeseen, kun monella tuntuu olevan tota ongelmaa, että kierrosluku hittelee ja hyppii suuresti..
Itse löysin silloin ongelmaan foorumilta haulla tietoa tuolta:
viewtopic.php?f=4&t=971
Ohjehan siellä on vaihtaa kondensaattori C12 ja vastus R10 suurempaan..
Näillä ohjeilla sain vanha Suzuki Alton 0,8l moottorin kierrosluvun hyppimisen aisoihin..
Tosin..!!
Useaan kertaan vastuksia ja konkkia vaihdettuani, en saanut silti tuota hyppimistä rauhoittumaan, joten tinasin hetkeksi potentiometrin vastutksen tilalle ja moottorin käydessä kaasarilla, mega siis vielä muuten irti, säädin tuota potikkaa suuntaan jos toiseen ja se mikä itseäni yllätti oli se, että tuon vastuksen joutui korvaamaan HUOMATTAVASTI suuremmalla vastuksella, kuin neuvot antoivat, eli 10kOhm.. ja tällä vastuksella sai kondensaattorin jättää melko pieneksi.. Eli jos olisin vastus kerrallaan koeillut ongelman ratkaisua, niin en olis edes jaksanut kokeilla noin isoja vastuksia, koska en millään olisi uskonut vaativan noin suurta vastusta.. Toleranssi tolla vastuksella osoittautui myös todella tarkaksi, koska 9200ohm oli liian vähän ja 11kOhm oli liikaa..
Eli laittakaa vastuksen tilalle potikka, säätäkää häiriöt pois, potikka irti, mittaatte vastusarvon ja kaupan kautta sen arvoinen vastus tilalle.. On meinaan hiukka nopeampaa..
PS.vielä kun saa ton oman autodynon nippuu, ni sit näkee oikeen paperiila paljon Alto potkii..
