Page 1 of 6

aukiolo aika

Posted: Fri Oct 15, 2010 9:07
by piraxx
Hommasin tuommoset Fuel Injectorn PFU 042-0440 suuttimet ja koti sivu antaa avautumis ajaksi 1.66ms http://www.precisionturbo.net/fuelsystems.php
ja sulkeutumis ajaksi 0.970

Laitanko mie nyt megatunessa avautumis ajaksi tuon 1.66 vai ihan jotain muuta? (menin sekaisin kun tuota "Asetukset BMW R 1100 suuttimille Harrikan Evo-koneessa keskustelua luvin")

-pete

Posted: Fri Oct 15, 2010 9:20
by TimoS
Ei ku mittaat dynaamisen ja staattisen tuoton vai mitä ne oli ja piirrät käyriä paperille ja niistä katsot sen Dead timen jonka laitat siihen opening timeen jne, eiköhän tähänkin saada kunnon väittely. :D

Posted: Fri Oct 15, 2010 18:47
by Turbiini
Riittävän lähelle pääsee kun vähennät sulkeutumis ajan avautumis ajasta ja pistät sen. todellinen lukema olisi kyllä hiemna sen alle koska ruiskuttaa suutin silloinkin kun se vielä ei ole täysin auki.

Posted: Fri Oct 15, 2010 18:57
by Benkku
Turbiini wrote:Riittävän lähelle pääsee kun vähennät sulkeutumis ajan avautumis ajasta ja pistät sen. todellinen lukema olisi kyllä hiemna sen alle koska ruiskuttaa suutin silloinkin kun se vielä ei ole täysin auki.
Juu, voihan sen arpoa vaikka kuun asennosta - em. 'ohjeen' mukaan ei kannata toimia vaan mitata - kyseessä kun vieläpä levytyyppinen suutin.

Posted: Fri Oct 15, 2010 19:02
by Höylä
Turbiini wrote:Riittävän lähelle pääsee kun vähennät sulkeutumis ajan avautumis ajasta ja pistät sen. todellinen lukema olisi kyllä hiemna sen alle koska ruiskuttaa suutin silloinkin kun se vielä ei ole täysin auki.
ei kai sitä noin voi laittaa :shock: mun suuttimissa arvot on näin -> 1.130 ms avautumisaika ja 0.998 ms sulkeutumisaika... eli 0.132 ms olis se arvo mitä tuolla neuvolla tulee :roll:

Posted: Fri Oct 15, 2010 20:59
by teg
No ei ihan kyllä tuolla kaavalla.. tai siis sillä tavalla saa ihan yhtä hyvän arvon kuin hihasta ravistamalla :).

Eikös tuon voisi periaatteessa laskea AFR arvosta ja PW:stä, jos pidetään esimerkiksi joutokäynnillä kaikki muut tekijät samana, mutta muutetaan PW:tä. Näin AFR:stä (ja PW:stä) pystyisi aika tarkkaan arvioimaan DT:n.
Mitä mieltä olette, menikö jossain pieleen?

Posted: Fri Oct 15, 2010 21:54
by Benkku
Varmaan saa suunnan, mutta aika hankala tyhjäkäynnillä on pitää pyörintänopeus, imusarjan paine jne. 'vakiona'.

Posted: Fri Oct 15, 2010 22:18
by teg
Itselläni on closed loop idle control, niin hyvinkin pitkälle se pysyi vakiona.

Täytyy tästä lähteä yläasteen preppauskurssille kun ei enää muista miten ratkaistiin suoran leikkauskohta x akselilla :(

Posted: Fri Oct 15, 2010 23:52
by Benkku
teg wrote:Täytyy tästä lähteä yläasteen preppauskurssille kun ei enää muista miten ratkaistiin suoran leikkauskohta x akselilla :(
Tarvitseeko sitä sen kummemmin ryhtyä laskemaan, silmällä sovittaa käyrän jne. toki jos haluaa niin lineaarinen regressio esim. pienimmän neliösumman käyränsovituksella (least squares).

Posted: Fri Oct 15, 2010 23:54
by Höylä
Benkku wrote:jos haluaa niin lineaarinen regressio esim. pienimmän neliösumman käyränsovituksella (least squares).
saisko saman suomeksi... :P mä en siis tajunnut tuosta hevon vittua suoraan sanottuna (no, lineaarinen kuulosti tutulta...)

Posted: Sat Oct 16, 2010 0:15
by Benkku
Höylä wrote:
Benkku wrote:jos haluaa niin lineaarinen regressio esim. pienimmän neliösumman käyränsovituksella (least squares).
saisko saman suomeksi... :P mä en siis tajunnut tuosta hevon vittua suoraan sanottuna (no, lineaarinen kuulosti tutulta...)
:) Lineaarinen regressio on ikäänkuin ensimmäisen asteen polynomifunktio, käyränsovitus taas sitä kun ne mitatut pisteet kumminkin seilaa (jollain toleranssilla) - sovitetaan käyrä siis niiden pisteiden 'keskelle'.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Lineaarine ... ioanalyysi
http://en.wikipedia.org/wiki/Least_squa ... st_squares

Posted: Sat Oct 16, 2010 9:47
by piraxx
käytännössä en siis saa ikinä oikeata aikaa laitettua megatuneen....

Posted: Sat Oct 16, 2010 11:53
by Smokie
Niin oikeaa ei ole olemassakaan etteikö siitä väittelyä saisi aikaan.

Posted: Sat Oct 16, 2010 12:29
by Turbiini
Anteeksi joo tuli väsyneenä ajatus virhe, eli siis ennemmin ne pitää laskea yhteen. :oops:

Posted: Sat Oct 16, 2010 12:33
by Höylä
Turbiini wrote:Anteeksi joo tuli väsyneenä ajatus virhe, eli siis ennemmin ne pitää laskea yhteen. :oops:
vai meniskö parhaiten noiden avautumis ja sulkeutumis aikojen keskiarvona tälläiselle tavalliselle spruuttaajalle :roll: joka on tyytyväien, kun auto toimii ja on hyvä/miellyttävä ajaa...

lambdakorjaus sitten suorittaa sen hienosäädön tarvittaessa...

Posted: Sat Oct 16, 2010 12:45
by Turbiini
Ei kun ei taida vieläkään pää toimia, kyllä tuo ensimmäien ida lähempänä oikeaa on. Joka tapauksessa oikean korjauksen saa tarkistettua vaihtamalla ruiskutustenmäärän esim 4->2 jolloin jos seos ei tuosta muutuu niin asetus on oikein.

Posted: Sat Oct 16, 2010 21:15
by teg
Tuo DT on saanut kyllä aivan liian vähän huomiota osakseen. Joskus joku on valitellut että megan imuilman lämpötilakorjaus ei toimi. Väittäisin että hänenkin vika johtui väärästä DT asetuksesta.
Jopa kylmäkäyntirikastukset menevät päin prinkkalaa väärän asetuksen vuoksi.

Posted: Sat Oct 16, 2010 21:23
by piraxx
Elikkä jos laittan 0,69ms avautumis ajaksi megassa niin onko vähemmän metässä kuin et laitas tuon 1,66ms?

Posted: Sat Oct 16, 2010 21:30
by Höylä
piraxx wrote:Elikkä jos laittan 0,69ms avautumis ajaksi megassa niin onko vähemmän metässä kuin et laitas tuon 1,66ms?
mun järjen mukaan se 1.6 ms on vähemmän metsässä, kuin 0.69 ms :roll:

itse laittaisin noille suuttimille aluksi kokeeksi sen keskiarvon noista arvoista, eli 1.175 ms... ja siitä kokeilisin molempiin suuntiin 0.3 ms erolla, että mitä vaikuttaa tyhjäkäyntiin... siitä vois päätellä sitten paremmin kumpiko suunta on oikea...

Posted: Sun Oct 17, 2010 0:17
by harrastaja
Joo, ja mun mielestä Höylä on ihan metsässä, kun noista lukemista päätellen (siis noista luvuista ei voi oikeasti päätellä) toi 0,69 on kyllä jähempänä.

Ja en ala tähän enään tuota selittämään, KUN EI SE TUNNU OLEVAN TÄRKEETÄ.

Siis siirtykää käytäntöön ja todellisuuteen ja mitatkaa asioita. Ja ei tuon "laskenta" kovinkaan monimutkaista ole (vaikka ei olis sitä yläastetta ollenkaan).

Siintä olen iloinen :D , että ilmeisesti teg on ainakin asiasta kaiken väännön aikana ilmiselvästi jotain ymmärtänyt.

Posted: Sun Oct 17, 2010 0:59
by Höylä
harrastaja wrote:
Siis siirtykää käytäntöön ja todellisuuteen ja mitatkaa asioita. Ja ei tuon "laskenta" kovinkaan monimutkaista ole (vaikka ei olis sitä yläastetta ollenkaan).

Siintä olen iloinen :D , että ilmeisesti teg on ainakin asiasta kaiken väännön aikana ilmiselvästi jotain ymmärtänyt.
mitatkaa joo, millä saatana, kun ainut elektroniikka työkalu on sarjassa "30 vuotta vanha virtakynä"... ei kaikilla ole (skooppia vai mikä se nyt oli...) ja muita hienoja laitteita aina käytettävissä, jos vanhoja autoja rassailee...

minä olen yleensä aina heittänyt siihen megan avautumisaika ruutuun sen 1.0 ms ja hyvin on autot pelannut :? yleensä 15 min. päästä saa jo ajaa, kun viimeisen liittimen on megan ensiasennuksessa kiinnittänyt ja pari startti yritystä tehnyt... jos tuossa asiassa nyt vielä alkaa jotain millisekunnin tuhannesosia nussimaan, kun ensimmäisiä asetuksia tekee, niin ei voi muuta todeta, kuin että hanki nyt jumalauta jostain elämä ja lopeta tuo idioottimainen "besserwisseily" tästä asiasta :evil:

mä pidän tuota DT tai avautumisaika asiaa tärkeysjärjestyksessä aivan häntäpäässä megaa autoon asentaessa, sitten kun mitään muuta nysvättävää ei löydy, niin voi tuotakin kokeilla muutella, että onko mitään vaikutusta...

Posted: Sun Oct 17, 2010 1:27
by Benkku
Höylä wrote:mitatkaa joo, millä saatana, kun ainut elektroniikka työkalu on sarjassa "30 vuotta vanha virtakynä"... ei kaikilla ole (skooppia vai mikä se nyt oli...) ja muita hienoja laitteita aina käytettävissä, jos vanhoja autoja rassailee...
No, ei suuttimien mittaamiseen tarvita mitään virtakyniä tai muitakaan 'elektroniikkatyökaluja'. Kokoonpantu 'perus mega' - riittää ohjaamaan suutinta, mittausten suorittamiseksi. Tietty MS1:n kanssa tarvitaan myös vaikkapa JimStim pulssigeneraattoriksi. MS2 ohjaimen koodissa, onkin jo suuttimien testaus moodi, valmiiksi sisäänrakennettuna.

http://www.megamanual.com/ms2/injectortest.htm

Mittalasit eivät montaa euroa kustanna.

<clip>
...idioottimainen "besserwisseily"...
</clip>

No, meillä kaikilla on mielipiteemme, mutta veikkaan sinunkin jossain vaiheessa ymmärtävän tämän asetuksen tärkeyden. Itse asiassa kyseinen asetus on melkeinpä tärkein, poltto-ainepuolen perusparametri. Virtausmäärissä prosentti sinne tänne - aivan sama, mutta latenssin ollessa pielessä, 'se prosentti' on helposti kaksinumeroinen.

Posted: Sun Oct 17, 2010 8:35
by teg
Olen samaa mieltä. En ajatellutkaan kuinka merkittävä tuo tekijä olikaan - pienillä suuttimen aukioloajoilal - ennen kuin otin laskimen käteen ja laskin. Siinä samassa valkeni, että väärä asetus aiheuttaa mm. heat soakin ja muiden kiusallisten ilmiöiden voimistumista.

Posted: Sun Oct 17, 2010 9:16
by Smokie
Benkku wrote:No, meillä kaikilla on mielipiteemme, mutta veikkaan sinunkin jossain vaiheessa ymmärtävän tämän asetuksen tärkeyden. Itse asiassa kyseinen asetus on melkeinpä tärkein, poltto-ainepuolen perusparametri. Virtausmäärissä prosentti sinne tänne - aivan sama, mutta latenssin ollessa pielessä, 'se prosentti' on helposti kaksinumeroinen.
Hah, varmaan siinä vaiheessa kun ei enää mitään muuta keksi kokeilla :lol: Jos pirssi pelaa ja sillä pääsee liikenteeseen niin mikä meni pieleen? Joku latenssiko?

Sitä en tiedä onko määre kuinka tärkeä vai turha, mutta esim. nimimerkin "piraxx" ei kannata kompastua tälläiseen knobbitietoon. Minäkin oon ajanut Megalla jo 2 vuotta enkä oo näin tärkeästä asetuksesta kuullutkaan :lol: Varmaan oon tyhmä mutta oon sentään nykyaikainen ihminen. Ajelen - siis olen. Ajattelut vittuun.

Posted: Sun Oct 17, 2010 9:17
by Höylä
kyllä minä aina olen sen asetuksen tärkeyden ymmärtänyt (siis että väärä avautumisaika vääristää kaikkea muutakin säätöä), mutta en ala selvittelemään sitä sen tarkemmin, kuin mitä on välttämätöntä... mulle ei varmaan ole sitten tullut sellaista tilannetta eteen, jossa tuo asetus olisi ollut niin pahoin pielessä, että sillä olis ollut niitä epämiellyttäviä vaikutuksia :roll:

heat soak ei ole vaivannut yhdessäkään omassa/kaverin projektissa :roll: kylmällä ja lämpimällä ilmalla lambda korjaus näyttää yleensä sitä samaa 1-2 % korjausta jne. näistähän sen kuitenkin huomaa, jos joku on väärin perusasetuksissa...

mulla on suuttimien kokokin vielä usein ihan hatusta :P tyyliin, "laitetaan siihen jotain 210 cc/min, kun muissakin vastaavissa koneissa taitaa olla jotain tuollaista..."

tunteellahan näitä pitää rakentaa, kun mistään osasta ei yleensä ole saatavilla mitään tarkkoja arvoja :D suuttimet on yleensä jotain "5-10 euron" hintaisia romuja jne. absouuttinen sävelkorva ajaa mulla sitä samaa, mihin muut käyttää jotain testeriä :twisted:

Posted: Mon Oct 18, 2010 17:02
by fin_toy
kyllä se suuttimien aukioloaika on tosi tärkee jos meinaa ajaa pienellä bensan kulutuksetta. vaikutus on melkein sama kun ve50% sinne tänne..
kokemusta: aikaisempi latency oli 1.0 kaikki pelas ihan kivasti mutta aina kun kaasua paineli lattiaan niin sitä mukaa vääntyi bensaviisarikin. ei riitä ymmärrys että minne se bensa oikein meni kun seos oli kohdallaan. nyt latency 1.6 ja bensaa menee kolmas osa mitä ennen. kulutus noin 10l/100km kun ajaa melko raskaalla kaasujalalla niin alkaa olemaan säädöt kohdallaan kun kyseessä on 1.6litrainen 60-luvun tappikone. matka ajo 5-6l/100km.. (suuttimet bosch 308cc vanhat isorunkoiset)

Posted: Thu Oct 21, 2010 12:11
by kamski
piraxx wrote:käytännössä en siis saa ikinä oikeata aikaa laitettua megatuneen....
Käytännössä et saa oikea aikaa Megatuneen mutta sopivan ajan kylläkin! Koska muuttuvia tekijöitä on runsaasti. Jonka siis loppupelissä säädetään kokeilemalla ja vaikkapa sävel korvalla jos ei ole laiteitta. Tämä on kuin staged labyrinth. Sen kun sisäistää niin on paljon viisaampi.

Jokainen voi harrasta mitä haluaa, minulle riittää kun täräytän vaikkapa 0,9ms opening timeen ja sitä voi sitten tarvittaessa muuttaa suuntaan tai toisen. Tässä MS 1.ssä on rajattu opening timen 0,9-1,3? ms. MS II.ssa on sitten vähän parempi tilanne.

Asetusten just oikea arvoa on vaikea määritellä tässä lajissa. Nimittäin yksi muutettu arvo vaikuttaa 10 eri asian, siitä sitten etsimään kultainen keskitie.

Posted: Thu Oct 21, 2010 16:00
by Höylä
kamski wrote:
Jokainen voi harrasta mitä haluaa, minulle riittää kun täräytän vaikkapa 0,9ms opening timeen ja sitä voi sitten tarvittaessa muuttaa suuntaan tai toisen. Tässä MS 1.ssä on rajattu opening timen 0,9-1,3? ms. MS II.ssa on sitten vähän parempi tilanne.
mä kokeilin joskus laittaa MS1 avautumisajaksi 0.6 ms, se kyllä onnistui, mutta herjas, että vain "ammattilainen" saa tehdä niin :D

muuten ollaan ihan samoilla linjoilla...

Posted: Sun Oct 24, 2010 10:55
by kamski
Höylä wrote:
kamski wrote:
Jokainen voi harrasta mitä haluaa, minulle riittää kun täräytän vaikkapa 0,9ms opening timeen ja sitä voi sitten tarvittaessa muuttaa suuntaan tai toisen. Tässä MS 1.ssä on rajattu opening timen 0,9-1,3? ms. MS II.ssa on sitten vähän parempi tilanne.
mä kokeilin joskus laittaa MS1 avautumisajaksi 0.6 ms, se kyllä onnistui, mutta herjas, että vain "ammattilainen" saa tehdä niin :D

muuten ollaan ihan samoilla linjoilla...
Totta tosiaan herjäs jotain kun alitti 0.9 ms arvon!
Jos käytetään yllämainitut arvot hyväksi DT 0.6 ja 0.9 ms niin kuinka kyseinen muutos olisi vaikuttanut Megasquirtissa ja miten? Erona olisi silloin Opening Time asetuksissa 0.3 ms ja mitenkä mahtaa koodi reagoida sellaisen muutoksen. Tietenkin parhaitten selviäisi kun kokeilisi livenä stimulla`mutta jos sen pystyisi laskeman jotenkin, saisi sellaisen teoreettisen numeron.

Luulen että korjaus olisi noin 0.02 ms jonka siis lambda korjaus voisi yhtä hyvin hoitaa.?? :roll:

Posted: Mon Oct 25, 2010 22:42
by teg
Enpä lähtisi asettelemaan tämän asetuksen tärkeyttä suhteessa muihin. Mielestäni tämä on yhtä tärkeä kalibrointiasetus, kuin lämpötila-antureiden tai WB lambdatulon kalibrointi.