Page 1 of 3

Lada 1700 TIC i

Posted: Fri Jul 30, 2010 8:52
by louraiders
facebook.com/TurboLada

- Lohko 2106 porattu 82.96mm.
- Kampura ja kiertokanget 1500cc, uudet laakerit.
- Aito MS1 v2.2 + 029y4
- Bosch 390cc suuttimet
- 42mm kaasuläppä
- Hukkakipinä Bosch
- sytytys moduli Bosch
- PLX laajakaista
- Walbro 255 bensapumppu
- b.paineensäädin http://www.autotune.fi/tuote/237/poltto ... adin-perus
- Garrett GT25
- Välijäähdytin 550x140x65mm
- Forgen säädettävä kello (0.6barin jousella+turboruuvi)
- SSQV "STYLE" Dumppi
- 2,5" putkisto
- 30 Litranen turvatankki
- akku paksissa kotelon sisässä.
- Kaikki jarrut uusittu, satulat,levyt,linjat ja pääsylinteri.
- E-vac Huohotus AN10 liittimillä ja letkulla.
- 15 rivinen öljynjäähdytin, AN10 Letkuilla ja liittimillä.
- VAL Racing Levylukko
- 3 Lapanen sintteri + jäykempi simmattu asetelma.

http://www.facebook.com/TurboLada

on varmasti muutakin mut ei voi muistaa..

Posted: Fri Jul 30, 2010 9:36
by Höylä
muuten kuulostaa ihan hyvältä, mutta tuo "FSE Paineen säädin" pisti silmään :roll: niistä ei ole ollut kuin ongelmia :x

Posted: Fri Jul 30, 2010 13:35
by louraiders
Onjoo itelläkii toi pitää jotaa ääntä joskus ja välillä laskee paineet heti alas ku sammuttaa pumpun :D Kyl toi tulee viel vaihtumaan :D Mut nyt se kelpaa ku viel toimii :D Ja pakko kysyä mitäs suosittelisit ton tilalle?

Posted: Fri Jul 30, 2010 22:12
by olafu
Tilalle joku ihan tavallinen boschilainen. Eikös se lada ole alunperin nelipisteruiskulla ja sillon siinä on myös sopiva, toimiva bensanpaineensäädin? Jos ei löydy mistään valmiina niin volvo, ford, saab jne akselilta löytyy. BMW, opel...

Posted: Sat Jul 31, 2010 7:13
by louraiders
Joku sellain perussäädin hommattu, alkoi tosin tuo fuelab kiinnostaa ja sieltä kaveriksi suodatin.

Posted: Tue Aug 03, 2010 21:43
by louraiders
Lisäystä:

Mittarit:

- öljynpaine
- bensapaine (konehuoneessa)
- Voltti
- Ahto

Muuta:

- Imuilman lämpöanturi m14x1,5 fae33220
- Moottorin lämpöanturi m12x1,5 fae33010

- Lattiasta revitty kaikki vaimennus pois / ~ -17kg
- Paksista vararengas poistettu.
- Takapenkit olen poistamassa / niistä irtoaa ~ -20kg 8)

Eli auton omaksi painoksi jää jotain 900kg :D

Tuli tilattuu uudet tulpan johdot Hesteciltä, ja tietys jonku verran muuta kamaa siinä samalla, esim tuon silikoni supistuksen tuohon kaasuläpälle. Eli nyt pääsee seuraavia säätöjä tekemään jo paineiden kanssa. :lol:

Posted: Fri Aug 06, 2010 14:40
by MrFairlane
Kyllähän tuolla kehtaisi jätättää farmari-Volvoja moottoritiellä karvalakki päässä ja potkukelkka suksitelineillä.

Posted: Sat Aug 28, 2010 0:08
by Tikkeri
Ja nyt on vielä kunnon kaasuvaijerikin :) toimitettuna tienpäälle.
Kiva kattoo kohtalontoverin aikaansaannoksia kun oma farkku seisoo tallissa inspiraatiota vaikka kaikki osatki tuli jo tänään saatua.

Posted: Sun Aug 29, 2010 18:44
by louraiders
Niinhän se on :) nyt on jo kardaani ja vaiheloota irti 8) nyt postist tulos sintteri levy.. viel jostaa kunnon asetelma ja vola :D ja tietyst ois nyt hyvä vaihtaa samal toi loota kestävämpää :D

Posted: Mon Aug 30, 2010 14:46
by louraiders
Oiskos kellää tiedos mist sais tommosen fiatin sileeposkisen laatikon ladaa.. Tai joku muu, Sellanen helppoasentaa ja kestää tehoi :D

Posted: Mon Aug 30, 2010 20:57
by jake74
louraiders wrote:Oiskos kellää tiedos mist sais tommosen fiatin sileeposkisen laatikon ladaa.. Tai joku muu, Sellanen helppoasentaa ja kestää tehoi :D
fiiatti foorumia lukemaa ni sieltä varmaa voi löytyä :wink:
mulla oli äffäläisessa ladassa fiiatin laatikko ja ainakin siihen joutu tekee kartaanitunneelii muutoksia.

Posted: Tue Aug 31, 2010 14:04
by louraiders
Fiat foorumilta löyty laatikko 8) sit vaa jostaa rahotusta, miä laitan keräyksen pystyy, yv:llä saa tilinumeron :twisted: :lol: Nojuu eiköhän jostaa sen verta pierase..

Posted: Sat Sep 11, 2010 11:16
by louraiders
Nyt on sintteri paikallaan 8)

Fiiatin sileekylkinen on sovituksessa, nyt sopii joo muuten, mutta kytkintyösylinterille pitää tehä tukeva kiinnitys. Ja fiatin lyhyempi kardaanin etupätkä on hakusessa, taikka sit lyhennytän tuon ladan oman.

Tulipa ostettua myös tuo HKS SSQV "STYLE" Dumppi.

Tuosta voip kattoo, ensi kertaa ajossa:
http://www.youtube.com/watch?v=zD2dV67zI7w

Posted: Sat Sep 11, 2010 18:22
by Pansu
Vanhan 1200 latukan alkuperäisellä laatikolla tuli ajeltua parikin kesää Fiat TC turbo tekniikalla ja noin 300konilla, eikä mitään ongelmia laatikon kanssa vaikka sai runtua kaasu pohjassa vaihtojenkin kanssa :D
Myöhemmin oli myös toinen samanlainen liki vastaavalla tekniikalla, eikä senkään laatikko koskaan hajonnut. Liekkö tuuria vai mitä, mutta hyvin ryssäosat kestivät rääkin.

Posted: Sat Sep 11, 2010 19:14
by Turbiini
Kyllä ladan loota tosiaan kestää suuriakin tehoja, mulla on yksi hajonnu kun oli takpään mutteri löystyny ja aiheutti ylimääräisen välyksen mikä tuhosi vitosen ja lisäksi 1-2 siirtäjä liian repivän vaihdon takia, mutta voiman takia ei tuhoutunu mitään. Vakio peristä sitten tasauspyörästön rattaat ei kestäny kovinkaan montaa lähtöä. Tehoista ei tietoa mutta, 417 suuttimilla 80% pulssilla afr noin 11.5 8:1 puristukset ja 2bar ahtoa.

Posted: Sun Sep 12, 2010 13:28
by louraiders
Kyllä olen iteki kuullu että ne keistäis jotakin :) Enemmän tuo rikkoutuminen on ajajasta kiinne :lol: Mutta tulipa hankittua, ja makso sen verran että kyllä sen asennan myös paikalleen :twisted:

Mitäköhän kaikkee si keksis että pysyy tuo 100,8 hp maksimissa, katsastusta aatellen.. Ahtoja kuuleman mukaa pitää olla penkityksessä, mutta eihän penkitys papereissa näy ahtopaineet? Ni vois vaa ottaa vaiks dumpin veke yhtee paperiin :D ja si tekee toiset paperit ihan maksimi paineilla ja ne jää varmaan siihen 1 barin pintaan, niillä sit esitellään kavereille että sieltä ladasta tosiaan jotakin löytyy 8)

Ja nyt on fiat forumilta lötynyt mahdollisesti lyhyempi kardaanin etupätkä.

Posted: Sun Sep 12, 2010 18:13
by jake74
louraiders wrote:
Mitäköhän kaikkee si keksis että pysyy tuo 100,8 hp maksimissa, katsastusta aatellen.. Ahtoja kuuleman mukaa pitää olla penkityksessä, mutta eihän penkitys papereissa näy ahtopaineet?
jos katastukseen paperia tarttet ni pitää olla ahtopaineet ilmotettuna millä on kyseessä oleva teho mitattu.
tee jonkulainen kuristin imu puolelle tai jms millä saa tehot alas.

Posted: Sun Sep 12, 2010 19:17
by Höylä
eihän sitä ole pakko kaasupohjassa penkittää :wink: ja voihan sitä vaikka auton omilla jarruillakin hieman syödä enimpiä tehoja pois...

Posted: Sun Sep 12, 2010 20:52
by louraiders
jeps. laitan kainennäkösii kuristimii :) kuulin et joku 0,2 bar on joku minimi?? just jollaa 3/4 osa kaasul ja kierrosrajotin 5000 :) ja ennakot myöhäselle :D

Posted: Sun Sep 12, 2010 22:16
by Höylä
voihan sitä ottaa vaikka yhden tulpankin pois ja napata siitä pytystä suuttimen piuhan irti, ei ladat niin nuukia siitä luulis olevan... sais ainakin reiluilla paineilla sen lapon :P

penkkilapon pitää vain olla loogisen näköinen, mitään notkahduksia tehoissa siinä ei katsota hyvällä... esim. että yläkierroksilla tapahtuis jotain sytkän myöhästymistä liiallisena tai muuta vastaavaa...

Posted: Sun Sep 12, 2010 22:29
by Aatu
Höylä wrote:voihan sitä ottaa vaikka yhden tulpankin pois ja napata siitä pytystä suuttimen piuhan irti, ei ladat niin nuukia siitä luulis olevan... sais ainakin reiluilla paineilla sen lapon :P

penkkilapon pitää vain olla loogisen näköinen, mitään notkahduksia tehoissa siinä ei katsota hyvällä... esim. että yläkierroksilla tapahtuis jotain sytkän myöhästymistä liiallisena tai muuta vastaavaa...

30mm kuristin ennen ahdinta tekee kummia.

cossun kone 150hv 0,5bar 54/60 siivillä.

Posted: Sun Sep 12, 2010 22:31
by louraiders
noniin tulihan tuossa yks päivä ajettua nesteelle asti 3 pytyllä uutta tulppaa hakemaan :D

voishan nuo sytkä ennakot laittaa kiinteeksi.. :)

riittänee varmaan ku nappaan suuttimen liittimen irti,
voihan se tulppa kipunoia siel yksinään hetken :D

No mutta sen näkee sitten penkissä mitä tekee/keksii :D

Posted: Mon Sep 13, 2010 0:24
by Hannes
0.4 bar on minimi jonka hyväksyvät, kannattaa tosiaan jotain kuristinta keksiä

Posted: Mon Sep 13, 2010 0:33
by Pansu
Turbiini wrote:Kyllä ladan loota tosiaan kestää suuriakin tehoja, mulla on yksi hajonnu kun oli takpään mutteri löystyny ja aiheutti ylimääräisen välyksen mikä tuhosi vitosen ja lisäksi 1-2 siirtäjä liian repivän vaihdon takia, mutta voiman takia ei tuhoutunu mitään. Vakio peristä sitten tasauspyörästön rattaat ei kestäny kovinkaan montaa lähtöä. Tehoista ei tietoa mutta, 417 suuttimilla 80% pulssilla afr noin 11.5 8:1 puristukset ja 2bar ahtoa.
Mulla on ollu kaikissa kempin lukko perässä jo alkumetreiltä, niin tasauspyörästön failureita ei ole ollut :D
Myös kaikki vaihdelootat oli muistaakseni 4-vaihteisia.

Joskus oli myös yksi 5-vaihteinen suorakytkentäloota, mutta se hajosi jo F-ryhmäläisen 160konilla. Tilalle tuli välitetty 4-vaihteinen ja sen kanssa ei sitten ollutkaan taas ongelmia.

Tuohon penkitys hommaan, niin tuossa yksi entinen auto mitattiin 0,5bar ja puolella kaasulla, riitti juuri alittamaan riman.

Posted: Mon Sep 13, 2010 10:48
by jake74
kaverin corollaa kokeiltii ajaa 3 pytyllä. teho ja vääntökäyrästä tuli sellanen ettei kukaan ois uskonut että se oli turbokoneesta. loivempi käyrä ku vapari koneessa :lol:

Posted: Mon Sep 13, 2010 14:41
by louraiders
Kokeilemallahan se selviää :) koska 100 heppaa teho raja ni kyllä se varmaan 3 pytyllä hoituu :) joku 90hp ois jepa...

Posted: Mon Sep 13, 2010 18:00
by Turbiini
Jos nokka ja kansi on vakiot niin tuo 100 heppaa alittuu lähes ilman kikkailuja kunhan vain ahdot rajaa siihen max 0.5, mutta imukuristin on tosiaan kätevä, eräästä toyotan 2JZ-GTE koneesta dynotettiin noin 30mm kuristimella 175 heppaa ahdot huippuväännöllä max 0.5bar josta sitten laskivat kierrosten noustessa -0.2bar rajoittajalla teho oli yli 160 heppaa välillä 2500-6000. Hyvin kelpasi katsastukseen vaikka koneen orkkis tehot taitaa olla 280 heppaa, muutoksina alkuperäisen tuplaturbo järjestelmän vaihto yhteen turboon (garret jossa lukee scania)ja alkeellisempi moottorin ohjaus (mega) Ilman kuristinta samoilla säädöillä ahtoja max 1.3bar ja 420 heppaa sytkä ongelmien vaivaamana, niiden korjauksen jälkeen 1.4bar ja 480 heppaa (vakio suuttimet alkaa käymään pieniksi joten tuon enempää ei ole vielä koitettu.

Posted: Mon Sep 13, 2010 18:32
by Höylä
Turbiini wrote: eräästä toyotan 2JZ-GTE koneesta dynotettiin noin 30mm kuristimella 175 heppaa ahdot huippuväännöllä max 0.5bar josta sitten laskivat kierrosten noustessa -0.2bar rajoittajalla teho oli yli 160 heppaa välillä 2500-6000. Hyvin kelpasi katsastukseen vaikka koneen orkkis tehot taitaa olla 280 heppaa.
taisin tähän kyseiseen moottoriin viitata mersufoorumilla yhtenä päivänä, kun oli puhetta niistä muutoskatsastus tehoista :roll:

Posted: Mon Sep 13, 2010 19:52
by louraiders
No siis tosiaan on nyt ollu rajattuna paineet siinä 0.4-0.5bar.. Viikonpäästä tulee vasta tuo lyhyempi kardaani, Toivottavasti olisi silloin jo muuten penkitys kunnossa.. Uuden laajakaista lambda-anturin tarvis vielä..

Posted: Thu Sep 16, 2010 18:50
by louraiders
Mitenkäs tuo paukku muuten hoituu.. Kytkin kyllä kytkinpolkimen alle, mutta lankkumuutokset? ja mikäs pinni tosta db-37:sta?

Vaiko oisko jossaa suoraan asiaa siitä? asiaan kun en ole vielä perehtynyt? :oops: