Mikä hajosi ruutassa?
Moderator: Masi_K
Mikä hajosi ruutassa?
Moi,
Minulla on MS-I (Partco) joka on toiminut hyvin tähän saakka.
Sitten innostuin laittelemaan flektin ohjausta ja kuinka ollakaan sohasin yleismittarilla väärään paikkaan ja lauta kävi oikosulussa hetkellisesti. (Oikosulku tulojännitteen ja XG2:n välillä alle sekunnin).
Noh lauta alkoi välittömästi pätkimään bensapumpun relettä kuten se tekee jos asetukset päin kettua tms. MUTTA: samassa rytmissä pumpun releen kanssa lauta maattaa myös ruiskut, ainakin toisen pankin. Myös ruiskujen ledi vilkkuu. Tämä siis tapahtuu vaikka kone ei käy. Samoin myös kaikki yhteydet lautaan katosivat. Hyperterminal avaa yhteyden ja sieltä tulee jotain sontaa mutta lauta ei reagoi mitenkään näppäinkomentoihin.
Vaihdoin prossan ja sama homma jatkuu eli vika ei ole siellä. Samoin poistin prossan ja laitoin nastat 12 ja 13 yhteen hyppylangalla. silloin kaikki tulee takaisin kaikuna kuten pitäänkin.
Mistäpä osaisin lähteä vikaa hakemaan - paitsi tietenkin allekirjoittaneesta?
Kiitokset vastauksista jo etukäteen!
Minulla on MS-I (Partco) joka on toiminut hyvin tähän saakka.
Sitten innostuin laittelemaan flektin ohjausta ja kuinka ollakaan sohasin yleismittarilla väärään paikkaan ja lauta kävi oikosulussa hetkellisesti. (Oikosulku tulojännitteen ja XG2:n välillä alle sekunnin).
Noh lauta alkoi välittömästi pätkimään bensapumpun relettä kuten se tekee jos asetukset päin kettua tms. MUTTA: samassa rytmissä pumpun releen kanssa lauta maattaa myös ruiskut, ainakin toisen pankin. Myös ruiskujen ledi vilkkuu. Tämä siis tapahtuu vaikka kone ei käy. Samoin myös kaikki yhteydet lautaan katosivat. Hyperterminal avaa yhteyden ja sieltä tulee jotain sontaa mutta lauta ei reagoi mitenkään näppäinkomentoihin.
Vaihdoin prossan ja sama homma jatkuu eli vika ei ole siellä. Samoin poistin prossan ja laitoin nastat 12 ja 13 yhteen hyppylangalla. silloin kaikki tulee takaisin kaikuna kuten pitäänkin.
Mistäpä osaisin lähteä vikaa hakemaan - paitsi tietenkin allekirjoittaneesta?
Kiitokset vastauksista jo etukäteen!
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Laite oli kiinni autossa eli akkujännite meni sisään. Lähtöpiste suoraan piiripiirilevystä heti D-liittimen jälkeen ennen ensimmäistäkäään komponenttia.
Voiko tuon regulaattorin mittoa jotenkin paikallaan ja miten sen yleensäkin mittoo?
Diodit pitänee irroitella (eli vaihtaa) sitä mukaan kun vikaa epäilee?
Itse levyn en oikein usko vioittuneen koskapa pelaa hyvin kun prossan ottaa pois.
Voiko tuon regulaattorin mittoa jotenkin paikallaan ja miten sen yleensäkin mittoo?
Diodit pitänee irroitella (eli vaihtaa) sitä mukaan kun vikaa epäilee?
Itse levyn en oikein usko vioittuneen koskapa pelaa hyvin kun prossan ottaa pois.
Osien vaihtelua
U5 ja D13 nyt vaihdettu. Vika pysyy. D13 näytti ainakin olevan ehjä ja luultavasti regukin oli. Nyt kuitenkin molemmat vaihdettu.
Käytös edelleen sama. Eli virrat päälle niin alkaa räpsyttämään bp-relettä ja ruiskuja samaan tahtiin. Kone jopa käynnistyy muutamaksi sekunniksi.
Levy näyttää päällisinpuolin ehjältä eikä mitään ole palanut missään ainakaan niin että mustaa näkyy.
Tuli mieleen vain, että voiko tuollainen lyhytaikainen sulku hajottaa jotain johtosarjassa? Luulisi että ensin palaa levyn kalvot ja vasta sitten johtosarja.
Käytös edelleen sama. Eli virrat päälle niin alkaa räpsyttämään bp-relettä ja ruiskuja samaan tahtiin. Kone jopa käynnistyy muutamaksi sekunniksi.
Levy näyttää päällisinpuolin ehjältä eikä mitään ole palanut missään ainakaan niin että mustaa näkyy.
Tuli mieleen vain, että voiko tuollainen lyhytaikainen sulku hajottaa jotain johtosarjassa? Luulisi että ensin palaa levyn kalvot ja vasta sitten johtosarja.
Kun tuota schemaa katselee, niin tulee mieleen voisiko esimerkiksi D12 läpilyönti aiheuttaa tällaisen? Jos D12 hajoaisi siten että antaisi heittelevää jännitettä joka puolestaa aiheuttaisi resettejä, mutta ei vielä prossan palamista...?
Entä sitten D14 läpilyönti? Voisiko aiheuttaa puolestaan alijännitteisyyden?
Ilmeisesti nuo Zenerit kestää akkujännitteen vastasuuntaankin eli vian ei pitäisi olla niissä.
Pitänee kolvailla lisää tänään.
Entä sitten D14 läpilyönti? Voisiko aiheuttaa puolestaan alijännitteisyyden?
Ilmeisesti nuo Zenerit kestää akkujännitteen vastasuuntaankin eli vian ei pitäisi olla niissä.
Pitänee kolvailla lisää tänään.
Vika löytyi
Vauhtivaunu oli sitten kuitenkin oikeassa.
Piirilevyhän se oli kuin olikin vian lähde. Tulojännitteen folio oli D-liittimen alta särkynyt siten että sitä ei päällepäin näkynyt. Sen kun korjasin niin naputus loppui. En vielä testisavuja ottanut kun kello näin paljon ettei naapurit kettuunnu kovin, mutta kun virrat vääntää päälle niin kaikki alkaa pelaamaan kuten ennenkin. Bp käynnistyy ja sitten sammuu ja Tunaristudiokin löytää ruutan.
Mutta on se vain ihme miten tuo mega saa jostain kuitenkin virtaa vaikka syöttöjännitettä ei olisikaan. Kone siis käynnistyi aina hetkeksi vian ollessa päällä...
NOh ei kun huomenna kokeilemaan.
Piirilevyhän se oli kuin olikin vian lähde. Tulojännitteen folio oli D-liittimen alta särkynyt siten että sitä ei päällepäin näkynyt. Sen kun korjasin niin naputus loppui. En vielä testisavuja ottanut kun kello näin paljon ettei naapurit kettuunnu kovin, mutta kun virrat vääntää päälle niin kaikki alkaa pelaamaan kuten ennenkin. Bp käynnistyy ja sitten sammuu ja Tunaristudiokin löytää ruutan.
Mutta on se vain ihme miten tuo mega saa jostain kuitenkin virtaa vaikka syöttöjännitettä ei olisikaan. Kone siis käynnistyi aina hetkeksi vian ollessa päällä...
NOh ei kun huomenna kokeilemaan.
Re: Vika löytyi
Mysteeriin löytyy ratkaisu, virta tulee boksille bensapumpun releen kelan kautta ja mahdollisesti myös tyhjäkäyntiventtiilin kautta. Niiden ohjausnastoissa on diodit päästösuunnassa käyttösähköön päin. Mega itse tulee toimeen sillä pienellä virralla, mikä niiden läpi tulee, mutta kun se yrittää ohjata niitä niin se sahaa samalla oman oksansa poikki - maadottaa ne jännitteet mitä itse tarvitsee toimiakseen.rangemies wrote:...Mutta on se vain ihme miten tuo mega saa jostain kuitenkin virtaa vaikka syöttöjännitettä ei olisikaan...