Page 1 of 1
Bensapumppu ei saa Megalta herätesignaalia
Posted: Wed Jun 23, 2010 7:42
by mr clock
Mitä on palanut 3.57 tai 3.0 laudalta jos bensapumpun ohjaukseen ei tule jännitettä Megalta kun virrat kytketään päälle? Prosessori?
Posted: Wed Jun 23, 2010 8:05
by teg
Sinne ei pidäkkään tulla jännitettä, vaan se maadoittaa pumpun releen. Jos maadoitus ei toimi, on ko. kanavan transistori palanut. Löytyy schemasta.
Posted: Wed Jun 23, 2010 8:13
by 1031
Posted: Wed Jun 23, 2010 8:29
by mr clock
Ehkä kytkin epähuomiossa relekytkentää tehdessäni +12V tuohon megan bensapumppuohjaukseen ja transistori paloi. Onko tuota mahdollista vaihtaa kotikonstein 3.57 lautaan?
Posted: Wed Jun 23, 2010 9:17
by 1031
Tarkista nyt ennen kuin aloitat vaihtamaan mitään että onko tuo trankku rikki (Q2 kollektori / emitteri välillä ei saa olla oikosulkua) sekä tsekkaa myös vastus R40 , ettei ole palanut poikki. Prossu pelaa jos mittaat vastukselle R16 (prossun puoleisesta päästä jännitteen( tod.näk. +5v) silloin kun pumpun pitäisi pyöriä)
Tuo 3.57 lauta taisi olla se joka on kalustettu pintaliitoskomponentein, joten varmaan (jos kokemusta SMD komponenteista ei ole) on viisain kiikuttaa se jollekkin pajalle jossa tuon viallisen komponentin vaihto onnistuu (TV-korjaamo esim..)
Posted: Wed Jun 23, 2010 9:39
by ArttuH
Tuossa 3.57-laudalla on bensapumpun releen ohjauksessa normaalin trankun sijasta integroitu FET-kytkin (U8, VNS3NV04D). Tuon pitäisi olla oikosulkusuojattu, joten sen ei pitäisi hajota ihan ensimmäisenä vaikka tekisikin vähän vääriä kytkentöjä. Nuo suojaukset ei kuitenkaan ole aina ihan pomminvarmoja, joten voihan se olla kärähtänytkin. Toinen mahdollisuus on, että levyltä on kärähtänyt veto tuon kytkimen ja liittimen väliltä. Noilla levyillä kun on tavannut olla aika niukasti mitoitettuja vetoja.
Tarkastuksia voisi kokeilla seuraavassa järjestyksessä:
-Kytke pumpun rele oikein ja mittaa jännitettä Megan FP-pinnistä (tai releelle menevästä ohjauspiuhasta). Pitäisi olla luokkaa 0-2V pumpun ollessa aktivoituna.
-Mittaa ilman sähköjä vastusta liittimen FP-pinnistä (37) tuon U8:n pinneihin 7 ja 8. Pitäisi olla alle pari ohmia, muuten on levyltä veto palanut.
-Mittaa jännitettä vastukselta R16, kokeile molemmista päistä. Pitäisi näkyä 5V pumpun ollessa aktivoitu. Jos ei näy vastuksen kummassakaan päässä, niin prossulta on jotain kärähtänyt.
Noista kun ilmoittelet tulokset, niin voidaan haarukoida vikapaikka tarkemmin. Tuon fettikytkimen voi kyllä vaihtaa aika helposti (jos osaa

), mutta uuden osan löytäminen voi olla vähän hankalaa. Hätävarapatenttina tuohon voi lisätä normaalin trankun/fetin ohjaamaan pumppua.
Posted: Wed Jun 23, 2010 22:09
by mr clock
ArttuH wrote:Tarkastuksia voisi kokeilla seuraavassa järjestyksessä:
-Kytke pumpun rele oikein
Odotin plussaa Megalta ja releen toinen ohjaus oli maissa. Plussaan kun kytki niin lähti toimimaan. Välillä näinkin

Posted: Thu Jun 24, 2010 8:38
by ArttuH
mr clock wrote:
Odotin plussaa Megalta ja releen toinen ohjaus oli maissa. Plussaan kun kytki niin lähti toimimaan. Välillä näinkin

No hyvä

Taisi tuo lähdön oikosulkusuojaus sitten pelastaa tilanteen.
Posted: Fri Jul 16, 2010 20:25
by Sameen
mittaa jännitettä Megan FP-pinnistä (tai releelle menevästä ohjauspiuhasta). Pitäisi olla luokkaa 0-2V pumpun ollessa aktivoituna.
entäs jos tulee 5 volttia? ja volttimittarilla koitin dioditestillä ni näytti kyllä toimivan oikein