Bensapumppu ei saa Megalta herätesignaalia
Moderator: Masi_K
Bensapumppu ei saa Megalta herätesignaalia
Mitä on palanut 3.57 tai 3.0 laudalta jos bensapumpun ohjaukseen ei tule jännitettä Megalta kun virrat kytketään päälle? Prosessori?
ATdriveboard MS3 / M&W Pro 12 / 4 x CBR COP / 4 x 630cc Deka bensa / 4 x 63ml + 1 x 42ml vesi/metanoli / TD05HR-16G-10,5
http://www.megamanual.com/ms2/v3pcb_5.gif
http://www.megamanual.com/ms2/pcb.htm
Tuossa linkki schemaan.
http://www.megamanual.com/ms2/pcb.htm
Tuossa linkki schemaan.
Tarkista nyt ennen kuin aloitat vaihtamaan mitään että onko tuo trankku rikki (Q2 kollektori / emitteri välillä ei saa olla oikosulkua) sekä tsekkaa myös vastus R40 , ettei ole palanut poikki. Prossu pelaa jos mittaat vastukselle R16 (prossun puoleisesta päästä jännitteen( tod.näk. +5v) silloin kun pumpun pitäisi pyöriä)
Tuo 3.57 lauta taisi olla se joka on kalustettu pintaliitoskomponentein, joten varmaan (jos kokemusta SMD komponenteista ei ole) on viisain kiikuttaa se jollekkin pajalle jossa tuon viallisen komponentin vaihto onnistuu (TV-korjaamo esim..)
Tuo 3.57 lauta taisi olla se joka on kalustettu pintaliitoskomponentein, joten varmaan (jos kokemusta SMD komponenteista ei ole) on viisain kiikuttaa se jollekkin pajalle jossa tuon viallisen komponentin vaihto onnistuu (TV-korjaamo esim..)
Tuossa 3.57-laudalla on bensapumpun releen ohjauksessa normaalin trankun sijasta integroitu FET-kytkin (U8, VNS3NV04D). Tuon pitäisi olla oikosulkusuojattu, joten sen ei pitäisi hajota ihan ensimmäisenä vaikka tekisikin vähän vääriä kytkentöjä. Nuo suojaukset ei kuitenkaan ole aina ihan pomminvarmoja, joten voihan se olla kärähtänytkin. Toinen mahdollisuus on, että levyltä on kärähtänyt veto tuon kytkimen ja liittimen väliltä. Noilla levyillä kun on tavannut olla aika niukasti mitoitettuja vetoja.
Tarkastuksia voisi kokeilla seuraavassa järjestyksessä:
-Kytke pumpun rele oikein ja mittaa jännitettä Megan FP-pinnistä (tai releelle menevästä ohjauspiuhasta). Pitäisi olla luokkaa 0-2V pumpun ollessa aktivoituna.
-Mittaa ilman sähköjä vastusta liittimen FP-pinnistä (37) tuon U8:n pinneihin 7 ja 8. Pitäisi olla alle pari ohmia, muuten on levyltä veto palanut.
-Mittaa jännitettä vastukselta R16, kokeile molemmista päistä. Pitäisi näkyä 5V pumpun ollessa aktivoitu. Jos ei näy vastuksen kummassakaan päässä, niin prossulta on jotain kärähtänyt.
Noista kun ilmoittelet tulokset, niin voidaan haarukoida vikapaikka tarkemmin. Tuon fettikytkimen voi kyllä vaihtaa aika helposti (jos osaa
), mutta uuden osan löytäminen voi olla vähän hankalaa. Hätävarapatenttina tuohon voi lisätä normaalin trankun/fetin ohjaamaan pumppua.
Tarkastuksia voisi kokeilla seuraavassa järjestyksessä:
-Kytke pumpun rele oikein ja mittaa jännitettä Megan FP-pinnistä (tai releelle menevästä ohjauspiuhasta). Pitäisi olla luokkaa 0-2V pumpun ollessa aktivoituna.
-Mittaa ilman sähköjä vastusta liittimen FP-pinnistä (37) tuon U8:n pinneihin 7 ja 8. Pitäisi olla alle pari ohmia, muuten on levyltä veto palanut.
-Mittaa jännitettä vastukselta R16, kokeile molemmista päistä. Pitäisi näkyä 5V pumpun ollessa aktivoitu. Jos ei näy vastuksen kummassakaan päässä, niin prossulta on jotain kärähtänyt.
Noista kun ilmoittelet tulokset, niin voidaan haarukoida vikapaikka tarkemmin. Tuon fettikytkimen voi kyllä vaihtaa aika helposti (jos osaa

Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Odotin plussaa Megalta ja releen toinen ohjaus oli maissa. Plussaan kun kytki niin lähti toimimaan. Välillä näinkinArttuH wrote:Tarkastuksia voisi kokeilla seuraavassa järjestyksessä:
-Kytke pumpun rele oikein

ATdriveboard MS3 / M&W Pro 12 / 4 x CBR COP / 4 x 630cc Deka bensa / 4 x 63ml + 1 x 42ml vesi/metanoli / TD05HR-16G-10,5