Bensapumppu ei saa Megalta herätesignaalia

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
mr clock
Megasquirttaaja
Posts: 77
Joined: Wed Dec 19, 2007 21:00

Bensapumppu ei saa Megalta herätesignaalia

Post by mr clock »

Mitä on palanut 3.57 tai 3.0 laudalta jos bensapumpun ohjaukseen ei tule jännitettä Megalta kun virrat kytketään päälle? Prosessori?
ATdriveboard MS3 / M&W Pro 12 / 4 x CBR COP / 4 x 630cc Deka bensa / 4 x 63ml + 1 x 42ml vesi/metanoli / TD05HR-16G-10,5
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Sinne ei pidäkkään tulla jännitettä, vaan se maadoittaa pumpun releen. Jos maadoitus ei toimi, on ko. kanavan transistori palanut. Löytyy schemasta.
1031
Megasquirttaaja
Posts: 24
Joined: Mon Jan 18, 2010 13:57

Post by 1031 »

mr clock
Megasquirttaaja
Posts: 77
Joined: Wed Dec 19, 2007 21:00

Post by mr clock »

Ehkä kytkin epähuomiossa relekytkentää tehdessäni +12V tuohon megan bensapumppuohjaukseen ja transistori paloi. Onko tuota mahdollista vaihtaa kotikonstein 3.57 lautaan?
ATdriveboard MS3 / M&W Pro 12 / 4 x CBR COP / 4 x 630cc Deka bensa / 4 x 63ml + 1 x 42ml vesi/metanoli / TD05HR-16G-10,5
1031
Megasquirttaaja
Posts: 24
Joined: Mon Jan 18, 2010 13:57

Post by 1031 »

Tarkista nyt ennen kuin aloitat vaihtamaan mitään että onko tuo trankku rikki (Q2 kollektori / emitteri välillä ei saa olla oikosulkua) sekä tsekkaa myös vastus R40 , ettei ole palanut poikki. Prossu pelaa jos mittaat vastukselle R16 (prossun puoleisesta päästä jännitteen( tod.näk. +5v) silloin kun pumpun pitäisi pyöriä)

Tuo 3.57 lauta taisi olla se joka on kalustettu pintaliitoskomponentein, joten varmaan (jos kokemusta SMD komponenteista ei ole) on viisain kiikuttaa se jollekkin pajalle jossa tuon viallisen komponentin vaihto onnistuu (TV-korjaamo esim..)
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Tuossa 3.57-laudalla on bensapumpun releen ohjauksessa normaalin trankun sijasta integroitu FET-kytkin (U8, VNS3NV04D). Tuon pitäisi olla oikosulkusuojattu, joten sen ei pitäisi hajota ihan ensimmäisenä vaikka tekisikin vähän vääriä kytkentöjä. Nuo suojaukset ei kuitenkaan ole aina ihan pomminvarmoja, joten voihan se olla kärähtänytkin. Toinen mahdollisuus on, että levyltä on kärähtänyt veto tuon kytkimen ja liittimen väliltä. Noilla levyillä kun on tavannut olla aika niukasti mitoitettuja vetoja.

Tarkastuksia voisi kokeilla seuraavassa järjestyksessä:
-Kytke pumpun rele oikein ja mittaa jännitettä Megan FP-pinnistä (tai releelle menevästä ohjauspiuhasta). Pitäisi olla luokkaa 0-2V pumpun ollessa aktivoituna.
-Mittaa ilman sähköjä vastusta liittimen FP-pinnistä (37) tuon U8:n pinneihin 7 ja 8. Pitäisi olla alle pari ohmia, muuten on levyltä veto palanut.
-Mittaa jännitettä vastukselta R16, kokeile molemmista päistä. Pitäisi näkyä 5V pumpun ollessa aktivoitu. Jos ei näy vastuksen kummassakaan päässä, niin prossulta on jotain kärähtänyt.

Noista kun ilmoittelet tulokset, niin voidaan haarukoida vikapaikka tarkemmin. Tuon fettikytkimen voi kyllä vaihtaa aika helposti (jos osaa :lol: ), mutta uuden osan löytäminen voi olla vähän hankalaa. Hätävarapatenttina tuohon voi lisätä normaalin trankun/fetin ohjaamaan pumppua.
Arttu
GSX1100 -85
mr clock
Megasquirttaaja
Posts: 77
Joined: Wed Dec 19, 2007 21:00

Post by mr clock »

ArttuH wrote:Tarkastuksia voisi kokeilla seuraavassa järjestyksessä:
-Kytke pumpun rele oikein
Odotin plussaa Megalta ja releen toinen ohjaus oli maissa. Plussaan kun kytki niin lähti toimimaan. Välillä näinkin :)
ATdriveboard MS3 / M&W Pro 12 / 4 x CBR COP / 4 x 630cc Deka bensa / 4 x 63ml + 1 x 42ml vesi/metanoli / TD05HR-16G-10,5
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

mr clock wrote: Odotin plussaa Megalta ja releen toinen ohjaus oli maissa. Plussaan kun kytki niin lähti toimimaan. Välillä näinkin :)
No hyvä :) Taisi tuo lähdön oikosulkusuojaus sitten pelastaa tilanteen.
Arttu
GSX1100 -85
Sameen
Megasquirttaaja
Posts: 76
Joined: Wed Mar 10, 2010 22:23
Location: Inkoo

Post by Sameen »

mittaa jännitettä Megan FP-pinnistä (tai releelle menevästä ohjauspiuhasta). Pitäisi olla luokkaa 0-2V pumpun ollessa aktivoituna.

entäs jos tulee 5 volttia? ja volttimittarilla koitin dioditestillä ni näytti kyllä toimivan oikein
Post Reply