Mikä on minimi anturi/ tietomäärä, millä Megan voi liittää esim. kelkkaan vakion moottorinohjauksen rinnalle antamaan lisää soppaa esim. turbon kanssa?
Imusarjan paine luonnollisesti ja imuilman lämpötila, mutta mikä muu on pakollista bensan ruiskutuksen ohjaamiseen? Koska kyseessä 4-tahti ruisku, niin oletan koneessa olevan TPS:n ja sen pystyy kai jakamaan Megan ja vakion boxin kanssa?
Kyseessä 2-pyttyinen uudehko Yamaha. Veljen kulkine, niin en ole tutustunut vielä miten saisi kierroslukutiedon selville. Muita tietoja kai ei pakolla tarvitse, vai onko vedenlämpö pakollinen jos vakio ohjaus kumminkin jää toimintaan? Lambda tulee, mutta tod. näk. kapeakaista ja maks. 0.5bar ahdot.
Lisäsuuttimiksi ajateltu BMW:n kylmärikastus suuttimia. Niihin saa bensaletkut klemmarilla kiinni ja ne tulis plenumiin parilla pultilla kiinni. Ois yksinkertainen asentaa, mutta en mistään löydä niille kokoa.
Onko kellään tietoa mistä vois etsiä noiden rikastussuuttimien kokoja?
En tietysti muistanu ottaa numerosarjaa ylös, mutta muistaakseni se oli jotain 0 280 xx0 043, voi olla, että se oli 0 280 170 043.
Eli tämä Megan ohjaama bensa olisi vain lisäbensaa ahdoilla. Onko muilla jotain toista ehdotusta asian hoitamiseen? Onko joku helpompi tapa kuin Mega? Niiden hinta?
Kommentteja odotellen...
Mega kelkkaan
Moderator: Masi_K
Tuossa käytössä tarvitset minimissään vain kierrosluvun ja MAP:in. Imuilman lämpötila on myös hyvä laittaa, mutta aivan välttämätön sen ei pitäisi olla. TPS:ää ei todennäköisesti tarvita. Kapeakaista-lambdallakaan ei tuossa tee juuri mitään, paitsi jos haluaa harrastaa muuten tiedonkeruuta.
Mulla ei ole varmaa tietoa noista kylmärikastussuuttimien koosta, mutta mulle on jäänyt mielikuva, että ne olisi aika pieniä. Letkuliitännällä olevia suuttimia löytyy myös vanhemmista Boschin D-jetronikeista ja joistain Japanin ihmeistä. Mullakin olisi yksi setti 200cc suuttimia letkuliitännällä ja aiemmin oli 270cc versiot jostain Nissanin turbokoneesta. Tuollaiseen normaaliin suuttimeenkin saa 8mm kumiletkun aika napakan oloisesti kiinni, kun ottaa o-renkaan pois. Olen käyttänyt tätä suuttimia testaillessa ja puhdistaessa.
Noita lisärikastusohjaimia on joitakin markkinoilla. Niillä homma saattaa onnistua hiukan yksinkertaisemmin, mutta tuskin halvemmalla. Lisäksi Megan kanssa on enemmän säätömahdollisuuksia jos niitä sattuu syystä tai toisesta tarvitsemaan. Yksi vaihtoehto olisi Finboostin ohjain, jota käytetään paljon turbopyörissä. Proboost näyttää myyvän sitä 350e hintaan.
http://www.proboost.fi/EN/products.html
http://www.finboost.fi/index.php?go=enrichment
(Vink vink, tuo Proboost voisi olla hyvä paikka asioida jos alkaa tuntumaan, että turbotusprojektissa tarvitsisi ulkopuolista tietotaitoa/apua. Siis ihan vaan siltä varalta, että päädytte hankkimaan jotain osioita valmiina.)
Mulla ei ole varmaa tietoa noista kylmärikastussuuttimien koosta, mutta mulle on jäänyt mielikuva, että ne olisi aika pieniä. Letkuliitännällä olevia suuttimia löytyy myös vanhemmista Boschin D-jetronikeista ja joistain Japanin ihmeistä. Mullakin olisi yksi setti 200cc suuttimia letkuliitännällä ja aiemmin oli 270cc versiot jostain Nissanin turbokoneesta. Tuollaiseen normaaliin suuttimeenkin saa 8mm kumiletkun aika napakan oloisesti kiinni, kun ottaa o-renkaan pois. Olen käyttänyt tätä suuttimia testaillessa ja puhdistaessa.
Noita lisärikastusohjaimia on joitakin markkinoilla. Niillä homma saattaa onnistua hiukan yksinkertaisemmin, mutta tuskin halvemmalla. Lisäksi Megan kanssa on enemmän säätömahdollisuuksia jos niitä sattuu syystä tai toisesta tarvitsemaan. Yksi vaihtoehto olisi Finboostin ohjain, jota käytetään paljon turbopyörissä. Proboost näyttää myyvän sitä 350e hintaan.
http://www.proboost.fi/EN/products.html
http://www.finboost.fi/index.php?go=enrichment
(Vink vink, tuo Proboost voisi olla hyvä paikka asioida jos alkaa tuntumaan, että turbotusprojektissa tarvitsisi ulkopuolista tietotaitoa/apua. Siis ihan vaan siltä varalta, että päädytte hankkimaan jotain osioita valmiina.)
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Kiitoksia!
Nuo Pro ja Finboost laitteet onkin melkeimpä paremmat tuohon käyttöön. Saa säädettyä tarvittaessa ajossa ja tuota ohjeinta ei tartte yrittää ahtaa mihinkään pieneen tilaan koteloiden alle. Lisäksi antureita ei tarttis ostaa.
Mulla on normaaleja suuttimia aika paljon, juurikin 200cc, eli pitää varmaan sitten semmoset laittaa ja katkasta joku noista ylimääräisistä bensakiskoista. Jos haaroittaa vakiosta bensaletkusta T-haaralla noille parille lisäsuuttimille bensat, niin eihän tuohon rikastuskiskoon tartte poisto letkua? Pelkkä tulppaus riittää? Kun eihän se paine kasva siinä enempää kuin se paine siinä T-haarassa? Ois vaan helpompi tehdä kun vaan tulppais sen katkaistun kiskon.
Nuo Pro ja Finboost laitteet onkin melkeimpä paremmat tuohon käyttöön. Saa säädettyä tarvittaessa ajossa ja tuota ohjeinta ei tartte yrittää ahtaa mihinkään pieneen tilaan koteloiden alle. Lisäksi antureita ei tarttis ostaa.
Mulla on normaaleja suuttimia aika paljon, juurikin 200cc, eli pitää varmaan sitten semmoset laittaa ja katkasta joku noista ylimääräisistä bensakiskoista. Jos haaroittaa vakiosta bensaletkusta T-haaralla noille parille lisäsuuttimille bensat, niin eihän tuohon rikastuskiskoon tartte poisto letkua? Pelkkä tulppaus riittää? Kun eihän se paine kasva siinä enempää kuin se paine siinä T-haarassa? Ois vaan helpompi tehdä kun vaan tulppais sen katkaistun kiskon.