Page 1 of 1
Bmw E28 '86 518
Posted: Thu May 13, 2010 18:20
by Saku
Nyt voi postata jo tännekin
Eli vanhanliiton kulkine saanut hieman nykyaikaisempaa tekniikkaa.
Kone täysin vakio maailmanympäri ajettu 4 sylinterinen M10. Alunperin L-Jetronikilla, joten megan asennus sujui hyvin vähäisin muutoksin. Johtosarjan rakensin täysin uusiksi hyödyntäen vanhoja liittimiä/antureita.
Ilmamäärämittarin heivasin mäkeen. Jopa bemarin oma lämpöanturi näyttää tarpeeksi oikein ehkä muutaman asteen heitolla.
Mega ohjaa sytytystä sekä syöttöä. Kierroslukusignaali on otettu alkuperäisestä puolan johdosta.
Auto lähtee käyntiin hieman kaasulla auttamalla ja käy nätisti tyhjäkäyntiä laakista megan valmiilla kartalla (kuka lienee tehnyt ja mistä lienee peräisin).
Pitää kai jotain videotakin laittaa todisteeksi jossakin vaiheessa.
Toistaseksi jakajan alipaine ja keskipako käytössä joten ne pitää disabloida heti seuraavaksi kun kerkeää ja säätää megasta sytytyskartta "sinnepäin".
Kyllähän se ahdinkin ois tulossa kun kerkeää taas asennella...
Pakokaasumittariin&penkkiin pitäis päästä joskus kun saa karttoja vähän kohdalleen, toistaiseksi ootan laajakaistaa saapuvaksi.

Posted: Fri May 14, 2010 23:20
by Saku
Pensakarttaa säädelty, lähtee käyntiin todella mukavasti mut sytkä ei tahdo pelata, toistaiseksi auton omat sytkävehkeet kiinni.
Posted: Wed May 19, 2010 22:16
by mstar
Itellä ois sama projekti käynnissä. Kaikki osat ois valmiina kun vain pulttais kiinni. Minkä TPS -anturin laitoit vai meneekö pelkällä alipaineella ? Oisko heittää noistä orkkis ECU:n pinneistä tietoa. Eihän niitä montaa ole mutta ei tarvis kaikkia arpoa. Sähkökytkiksiä ei tunnu löytyvän netistä just tähän malliin, muita L-Jetronickkeja kyllä löytyy...
Posted: Fri May 21, 2010 10:40
by Saku
Tällä mennään pelkästään RPM/Map säädöllä.
Itsekin oisin kaipaillut ecun pinnejä, muttakun niitä ei ollut saatavilla kovinkaan helposti, tyydyin rakentamaan johtosarjan itse ja jätin alkuperäiset ruiskuvehkeet vielä paikoilleen jos mega sattuu porsimaan jostakin ihmeellisestä syystä.
Posted: Fri May 21, 2010 12:54
by Saku
Tänään on päästy hieman eteenpäin, sytkäpuoli saatu jotenkin toimimaan, hiomista löytyy vielä... Laajakaista saatiin myös kiinni, korvakuulolla/perstuntumalla säädetty tyhjäkäynti osui AFR 15... Se on toki vasta alkua ja lambdan myötä päästään säätämään ajossa.
Itse megatune ei näytä lambdaa vielä ollenkaan, täytyy tutkia.
Kierroslukutiedossa esiintyy piikkejä/häiriöitä, hiotaan lisää.
Auto seisoo toistaiseksi varikolla kun takaiskareihin ootellaan yläpäitä ruotsista.
Katselin seoksia laajakaistalla vakioruiskun kanssa, yllättävän hyvin oli myös vanha L-Jetti kohdallaan.
Kaikenkaikkiaan projekti on sujunut ilman takaiskuja ja kaikki on toiminut lähes kerralla, vetoan pitkäaikaiseen valmistautumiseen ja aiheen opiskeluun ennalta.
Posted: Sat May 22, 2010 20:25
by Saku
Projekti etenee, nyt saatu jo logia tyhjäkäynniltä. Autoa ei pääse ihan vielä säätämään tielle kun takajousitus on levällään tallin lattialla, harmi sinänsä, kovasti kyllä jo polttelis päästä säätämään.
Sytytys ei vielä oo käytössä megan puolesta ja kierroslukukin heittelehtii hieman, näihin on tulossa muutos ja mulla onkin jo pari suunnitelmaa mielessä.

M10B18i
Posted: Mon May 31, 2010 10:41
by Grinder831
Morooo ! mitäpäs...onkos jo saatu hyviä-seoksia ??? ajattelin jos kykenisit laittaa Bensa-karttaa niin sais tuon oman liikkeelle kun on tuo m10b18i mylly itselläni myös bemmis =) alkuperänen mikä on B&g koodissa, niin pöllyttää rankasti mustaa

Re: M10B18i
Posted: Mon May 31, 2010 11:05
by Saku
Seokset hyvin pitkälti metsässä, sen verran ollut nyt hyviä kelejä et ei oo kiinnostanut säätää vaan jetronicilla ajeltu... Tyhjäkäynti ainut hyvä&tasainen AFR 15. Projekti etenee hitaasti mutta varmasti, pitäis seuraavaksi paneutua sytytyspuoli kohdalleen ja vaikka kiinteä kartta sinne ensialkuun. Voin toki laittaa "jonkinlaisen" VE kartan, mut ei sekään ihan kohdallaan oo.
Re--M10B18i
Posted: Mon May 31, 2010 11:11
by Grinder831
No olis Edes "Hieman" parempi kuin tuo musta-savu seos

että pystyis lähtee hieman selvemmiltä-vesiltä...lambda mun tarvii tohon putkee laittaa viel...sytkä on motin oma ja ruutta on vaan bensan saannille =D on tää kyl kovin Järkeen-käypä järjestelmä loppu-peleissä...

laitatko tänne vai sähkö-postiin eli
Grinder831@windowslive.com
Posted: Mon May 31, 2010 22:02
by Saku
Tänään saatiin onnistuneesti sitten savut täysin megan ohjaamana, ei tosin renkaista eikä edes pakoputkesta vaan *keleen VB-kivestä.
Kolvaillaan uusi lutikka paikalleen ja jatketaan harjoituksia.
Tosiaan sytkää ei meinaa saada kohilleen ei millään. Jos joku ohjaa onnistuneesti M10 konetta jakajalla LED17 systeemillä, olisin kiinnostunut mielipiteistä sekä ohjeista.
Posted: Tue Jun 01, 2010 11:10
by Neppo
Itsellä M10 kone ja Mega ohjaamassa ruiskua ja syttyä. Oma vakio jakaja käytössä.
Alipainesäädin poistettu jakajasta käytöstä ja Hall -anturi lukee nokalla hihnapyörää, mihin porattu kartioon 2kpl reikää tappien sijaan. Siitä sitten signaali Megalle. Hall:n teline vesipumpun kotelon 2:ssa M8-pultissa appparinpuolella. Vakota jakajan omaa VR-anturia ei kannata käyttää. Sen verran välyksiä jne.
Itsellä vakiokilkkeillä toimii muuten OK, mutta 0.4bar kohdalla nyt lopettaa kipinän. Tulossa wasted spark. Netistä saa hyviä syttykarttoja esim. M30 koneelle, millä ainakin itsellä alkoi heti laakista pelaamaan. Ei ole tarvinnut kuin ahtoaluetta hieman säätää maltilliseksi.
Motonetin Bosch -139:n syttyvahvistimen kopio ja siitä ohjaus puolalle. Omassa Spark out LED 17 ja siitä 1k ylösveto ja hyppylanka johonkin X11-13 lähdöistä. Nyt tehty myös LED 19 lähtö wasted saprkia varten.
Itse en tehnyt mitään muutoksia laudalle, vain nuo ylösvedot. Muuten vakio v2.2 levy kaikkine konkkineen. Katsoin vain lampulla Megan 15° ennakon kohdilleen säätämällä kulmaa, missä anturi sijaitsee ennen YKK:ta.
Posted: Tue Jun 01, 2010 13:24
by louraiders
Täältähän se teikäläinenkii löyty

viikonpääst maanantaina ite taas lomille ja säätämää

uus akku pitäs saada.. Ja en tiiä mikä vittu siin on, sytkän säädän alusta asti uusiks ja sillee.. sit uutta starttii

Posted: Tue Jun 01, 2010 15:49
by Saku
Unohdan tuon vb-kiven kokonaan ja noudin boschin 0 227 100 118, kun sain puoli-ilmaiseksi eli pitäis olla suoraan -139 päätteisen korvaava eli ei pitäis tarvita ylösvetoja. Josko se kipinä löytäis oikealle paikalleen.
louraiders wrote:Ja en tiiä mikä vittu siin on, sytkän säädän alusta asti uusiks ja sillee.. sit uutta starttii

Eiköhän se sun ladakin saada siitä käyntiin kunnolla

Posted: Tue Jun 01, 2010 17:42
by louraiders
eiköhän se.. kuitenkin lupailee jo... yritähän saaja sytkä kuntoon ja kaikki muukin, ni alat laittelee sit turbiinia sinne pellinalle

sit muuten liikkuu

Posted: Tue Jun 15, 2010 18:03
by Saku
Jatketaan jalostusta...
Posted: Sat Nov 06, 2010 13:49
by Saku
Päivitetään pitkän tauon jälkeen kun jotakin edistystä on tapahtunut.
Koneena toimii (ihme kyllä että toimii yhä) sama vanha. Ahdettu garretin t03, 0.5bar. Megasquirt kytketty suoraan auton omaan johtosarjaan ja käyttää alkuperäistä jakajaa/sytkävahvistinta koska sytkän ohjaukseen ei toistaiseksi tarvetta.
Otetaan megasta ominaisuuksia käyttöön sitä mukaa kun tarvitsee.
Isommat suuttimet hankintalistalla.