Bmw E28 '86 518

Käyttäjien onnistuneita Megasquirt asennuksia

Moderator: Masi_K

Post Reply
Saku
Megasquirttaaja
Posts: 40
Joined: Tue Sep 01, 2009 17:51
Location: Kotka

Bmw E28 '86 518

Post by Saku »

Nyt voi postata jo tännekin :D
Eli vanhanliiton kulkine saanut hieman nykyaikaisempaa tekniikkaa.
Kone täysin vakio maailmanympäri ajettu 4 sylinterinen M10. Alunperin L-Jetronikilla, joten megan asennus sujui hyvin vähäisin muutoksin. Johtosarjan rakensin täysin uusiksi hyödyntäen vanhoja liittimiä/antureita.
Ilmamäärämittarin heivasin mäkeen. Jopa bemarin oma lämpöanturi näyttää tarpeeksi oikein ehkä muutaman asteen heitolla.

Mega ohjaa sytytystä sekä syöttöä. Kierroslukusignaali on otettu alkuperäisestä puolan johdosta.

Auto lähtee käyntiin hieman kaasulla auttamalla ja käy nätisti tyhjäkäyntiä laakista megan valmiilla kartalla (kuka lienee tehnyt ja mistä lienee peräisin).
Pitää kai jotain videotakin laittaa todisteeksi jossakin vaiheessa.
Toistaseksi jakajan alipaine ja keskipako käytössä joten ne pitää disabloida heti seuraavaksi kun kerkeää ja säätää megasta sytytyskartta "sinnepäin".
Kyllähän se ahdinkin ois tulossa kun kerkeää taas asennella...

Pakokaasumittariin&penkkiin pitäis päästä joskus kun saa karttoja vähän kohdalleen, toistaiseksi ootan laajakaistaa saapuvaksi.


Image

Image

Image
Saku
Megasquirttaaja
Posts: 40
Joined: Tue Sep 01, 2009 17:51
Location: Kotka

Post by Saku »

Pensakarttaa säädelty, lähtee käyntiin todella mukavasti mut sytkä ei tahdo pelata, toistaiseksi auton omat sytkävehkeet kiinni.
mstar
Megasquirt aloittelija
Posts: 1
Joined: Wed May 19, 2010 22:00

Post by mstar »

Itellä ois sama projekti käynnissä. Kaikki osat ois valmiina kun vain pulttais kiinni. Minkä TPS -anturin laitoit vai meneekö pelkällä alipaineella ? Oisko heittää noistä orkkis ECU:n pinneistä tietoa. Eihän niitä montaa ole mutta ei tarvis kaikkia arpoa. Sähkökytkiksiä ei tunnu löytyvän netistä just tähän malliin, muita L-Jetronickkeja kyllä löytyy...
Saku
Megasquirttaaja
Posts: 40
Joined: Tue Sep 01, 2009 17:51
Location: Kotka

Post by Saku »

Tällä mennään pelkästään RPM/Map säädöllä.
Itsekin oisin kaipaillut ecun pinnejä, muttakun niitä ei ollut saatavilla kovinkaan helposti, tyydyin rakentamaan johtosarjan itse ja jätin alkuperäiset ruiskuvehkeet vielä paikoilleen jos mega sattuu porsimaan jostakin ihmeellisestä syystä.
Saku
Megasquirttaaja
Posts: 40
Joined: Tue Sep 01, 2009 17:51
Location: Kotka

Post by Saku »

Tänään on päästy hieman eteenpäin, sytkäpuoli saatu jotenkin toimimaan, hiomista löytyy vielä... Laajakaista saatiin myös kiinni, korvakuulolla/perstuntumalla säädetty tyhjäkäynti osui AFR 15... Se on toki vasta alkua ja lambdan myötä päästään säätämään ajossa.
Itse megatune ei näytä lambdaa vielä ollenkaan, täytyy tutkia.
Kierroslukutiedossa esiintyy piikkejä/häiriöitä, hiotaan lisää.
Auto seisoo toistaiseksi varikolla kun takaiskareihin ootellaan yläpäitä ruotsista.

Katselin seoksia laajakaistalla vakioruiskun kanssa, yllättävän hyvin oli myös vanha L-Jetti kohdallaan.

Kaikenkaikkiaan projekti on sujunut ilman takaiskuja ja kaikki on toiminut lähes kerralla, vetoan pitkäaikaiseen valmistautumiseen ja aiheen opiskeluun ennalta.
Saku
Megasquirttaaja
Posts: 40
Joined: Tue Sep 01, 2009 17:51
Location: Kotka

Post by Saku »

Projekti etenee, nyt saatu jo logia tyhjäkäynniltä. Autoa ei pääse ihan vielä säätämään tielle kun takajousitus on levällään tallin lattialla, harmi sinänsä, kovasti kyllä jo polttelis päästä säätämään.

Sytytys ei vielä oo käytössä megan puolesta ja kierroslukukin heittelehtii hieman, näihin on tulossa muutos ja mulla onkin jo pari suunnitelmaa mielessä.

Image
Grinder831
Megasquirt aloittelija
Posts: 2
Joined: Sat May 22, 2010 15:52
Location: Kouvola

M10B18i

Post by Grinder831 »

Morooo ! mitäpäs...onkos jo saatu hyviä-seoksia ??? ajattelin jos kykenisit laittaa Bensa-karttaa niin sais tuon oman liikkeelle kun on tuo m10b18i mylly itselläni myös bemmis =) alkuperänen mikä on B&g koodissa, niin pöllyttää rankasti mustaa :D
Saku
Megasquirttaaja
Posts: 40
Joined: Tue Sep 01, 2009 17:51
Location: Kotka

Re: M10B18i

Post by Saku »

Seokset hyvin pitkälti metsässä, sen verran ollut nyt hyviä kelejä et ei oo kiinnostanut säätää vaan jetronicilla ajeltu... Tyhjäkäynti ainut hyvä&tasainen AFR 15. Projekti etenee hitaasti mutta varmasti, pitäis seuraavaksi paneutua sytytyspuoli kohdalleen ja vaikka kiinteä kartta sinne ensialkuun. Voin toki laittaa "jonkinlaisen" VE kartan, mut ei sekään ihan kohdallaan oo.
Grinder831
Megasquirt aloittelija
Posts: 2
Joined: Sat May 22, 2010 15:52
Location: Kouvola

Re--M10B18i

Post by Grinder831 »

No olis Edes "Hieman" parempi kuin tuo musta-savu seos :) että pystyis lähtee hieman selvemmiltä-vesiltä...lambda mun tarvii tohon putkee laittaa viel...sytkä on motin oma ja ruutta on vaan bensan saannille =D on tää kyl kovin Järkeen-käypä järjestelmä loppu-peleissä... 8) laitatko tänne vai sähkö-postiin eli Grinder831@windowslive.com
Saku
Megasquirttaaja
Posts: 40
Joined: Tue Sep 01, 2009 17:51
Location: Kotka

Post by Saku »

Tänään saatiin onnistuneesti sitten savut täysin megan ohjaamana, ei tosin renkaista eikä edes pakoputkesta vaan *keleen VB-kivestä.

Kolvaillaan uusi lutikka paikalleen ja jatketaan harjoituksia.
Tosiaan sytkää ei meinaa saada kohilleen ei millään. Jos joku ohjaa onnistuneesti M10 konetta jakajalla LED17 systeemillä, olisin kiinnostunut mielipiteistä sekä ohjeista.
Neppo
Megasquirttaaja
Posts: 43
Joined: Wed Nov 15, 2006 9:26

Post by Neppo »

Itsellä M10 kone ja Mega ohjaamassa ruiskua ja syttyä. Oma vakio jakaja käytössä.

Alipainesäädin poistettu jakajasta käytöstä ja Hall -anturi lukee nokalla hihnapyörää, mihin porattu kartioon 2kpl reikää tappien sijaan. Siitä sitten signaali Megalle. Hall:n teline vesipumpun kotelon 2:ssa M8-pultissa appparinpuolella. Vakota jakajan omaa VR-anturia ei kannata käyttää. Sen verran välyksiä jne.

Itsellä vakiokilkkeillä toimii muuten OK, mutta 0.4bar kohdalla nyt lopettaa kipinän. Tulossa wasted spark. Netistä saa hyviä syttykarttoja esim. M30 koneelle, millä ainakin itsellä alkoi heti laakista pelaamaan. Ei ole tarvinnut kuin ahtoaluetta hieman säätää maltilliseksi.

Motonetin Bosch -139:n syttyvahvistimen kopio ja siitä ohjaus puolalle. Omassa Spark out LED 17 ja siitä 1k ylösveto ja hyppylanka johonkin X11-13 lähdöistä. Nyt tehty myös LED 19 lähtö wasted saprkia varten.

Itse en tehnyt mitään muutoksia laudalle, vain nuo ylösvedot. Muuten vakio v2.2 levy kaikkine konkkineen. Katsoin vain lampulla Megan 15° ennakon kohdilleen säätämällä kulmaa, missä anturi sijaitsee ennen YKK:ta.
louraiders
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 101
Joined: Wed Jun 10, 2009 22:31
Location: KOTKA

Post by louraiders »

Täältähän se teikäläinenkii löyty :) viikonpääst maanantaina ite taas lomille ja säätämää :) uus akku pitäs saada.. Ja en tiiä mikä vittu siin on, sytkän säädän alusta asti uusiks ja sillee.. sit uutta starttii :)
Lada 1200L -89 1.7 TICi
Saku
Megasquirttaaja
Posts: 40
Joined: Tue Sep 01, 2009 17:51
Location: Kotka

Post by Saku »

Unohdan tuon vb-kiven kokonaan ja noudin boschin 0 227 100 118, kun sain puoli-ilmaiseksi eli pitäis olla suoraan -139 päätteisen korvaava eli ei pitäis tarvita ylösvetoja. Josko se kipinä löytäis oikealle paikalleen.

louraiders wrote:Ja en tiiä mikä vittu siin on, sytkän säädän alusta asti uusiks ja sillee.. sit uutta starttii :)
Eiköhän se sun ladakin saada siitä käyntiin kunnolla :D
louraiders
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 101
Joined: Wed Jun 10, 2009 22:31
Location: KOTKA

Post by louraiders »

eiköhän se.. kuitenkin lupailee jo... yritähän saaja sytkä kuntoon ja kaikki muukin, ni alat laittelee sit turbiinia sinne pellinalle :D sit muuten liikkuu :)
Lada 1200L -89 1.7 TICi
Saku
Megasquirttaaja
Posts: 40
Joined: Tue Sep 01, 2009 17:51
Location: Kotka

Post by Saku »

Jatketaan jalostusta...
Saku
Megasquirttaaja
Posts: 40
Joined: Tue Sep 01, 2009 17:51
Location: Kotka

Post by Saku »

Päivitetään pitkän tauon jälkeen kun jotakin edistystä on tapahtunut.

Koneena toimii (ihme kyllä että toimii yhä) sama vanha. Ahdettu garretin t03, 0.5bar. Megasquirt kytketty suoraan auton omaan johtosarjaan ja käyttää alkuperäistä jakajaa/sytkävahvistinta koska sytkän ohjaukseen ei toistaiseksi tarvetta.

Otetaan megasta ominaisuuksia käyttöön sitä mukaa kun tarvitsee.
Isommat suuttimet hankintalistalla.
Post Reply