Mega + VVT, VTEC, jne...

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
TumppU85
Megasquirt aloittelija
Posts: 4
Joined: Tue Mar 16, 2010 14:38
Location: Ii

Mega + VVT, VTEC, jne...

Post by TumppU85 »

Elikkä onko kellään käytännön kokemusta, että saako megalla pelaamaan ton ajon aikana säätyvän nokka-akselin niinkuin pitää, eli portaattomasti? Kokemuksia säädöstä, ym..? Kaikki kokemukset otetaan vastaan.
Toyota Celica 1600ST vm.1975
olafu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 365
Joined: Sat Mar 05, 2005 16:54
Location: Urjala

Post by olafu »

Eikös VTEC ole ainakin sellanen että se joko on päällä tai ei ole? Sille saa ainakin jonkun lähdön konffattua, mikä aktivoituu tietyissä olosuhteissa.

Ahtopaineen säädön karttaa voi periaatteessa käyttää nokan ajoituksen säätöön, kun soveltaa, siellä on se duty targets taulukko missä saa määrittää pulssisuhteen kierrosluvun ja kaasun asennon mukaan. Ei ole käytännön kokemuksia, mutta rohkenisin kyllä kokeilla jos olis säätyvä nokka jossain mega-pelissä.
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

On/off-säätö tosiaan onnistuu helposti ja niitä on tehtykin paljon. Mutta nämä portaattomat onkin sitten huomattavasti hankalampi juttu. Näistä kysellään aina silloin tällöin noilla englanninkielisillä foorumeilla ja lopputulos on aina ollut, että ei onnistu MS1 ja MS2 versioilla. Olen ymmärtänyt, että näissä portaattomasti säätyvissä on aina jonkinlainen takaisinkytkentä nokan asennon mittaamiseen ja tätä on aika hankala toteuttaa ilman reippaamman puoleista koodin uudelleen muokkausta.
Arttu
GSX1100 -85
TumppU85
Megasquirt aloittelija
Posts: 4
Joined: Tue Mar 16, 2010 14:38
Location: Ii

Post by TumppU85 »

Sen verran vielä itse lisään, että Toyotan moottoreissa on VVT ja VVT-i järjestelmää.

VVT järjestelmä on juurikin tommonen on/off tyyppinen, missä solenoidilla ohjattu venttiili säätää tuota öljyn virtausta VVT pyörään. Tämä siis 4A-GE silvertop ja blacktop moottoreissa.

VVT-i taas säätää tuota nokkaa mm. kaasuläpältä tulevan asentotiedon, kierrosluvun, ilmamäärämittarin, jne.. mukaan portaattomasti, elikkä hakee kuormituksesta riippuen optimaalisen ajoituksen. Nämä siis sit, mm. 1G-FE ja 3S-GE Beams moottoreissa...
Toyota Celica 1600ST vm.1975
jake74
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 410
Joined: Thu May 04, 2006 23:01

Post by jake74 »

ArttuH wrote:On/off-säätö tosiaan onnistuu helposti ja niitä on tehtykin paljon.
voisko joku kertoa suomenkielellä ja kuvina miten tämmönen rakennetaa levylle V2.2 ms1.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Suomenkieltä nyt varsinaisesti ei löydy, mutta eikös nämä piirikaaviot ole joka kielellä samat:

http://www.diyautotune.com/catalog/pcbv ... p-126.html

Voit toki käyttää suoraan FIDLE lähtöä jos se on vapaana,
Post Reply