Mega + VVT, VTEC, jne...
Moderator: Masi_K
Mega + VVT, VTEC, jne...
Elikkä onko kellään käytännön kokemusta, että saako megalla pelaamaan ton ajon aikana säätyvän nokka-akselin niinkuin pitää, eli portaattomasti? Kokemuksia säädöstä, ym..? Kaikki kokemukset otetaan vastaan.
Toyota Celica 1600ST vm.1975
Eikös VTEC ole ainakin sellanen että se joko on päällä tai ei ole? Sille saa ainakin jonkun lähdön konffattua, mikä aktivoituu tietyissä olosuhteissa.
Ahtopaineen säädön karttaa voi periaatteessa käyttää nokan ajoituksen säätöön, kun soveltaa, siellä on se duty targets taulukko missä saa määrittää pulssisuhteen kierrosluvun ja kaasun asennon mukaan. Ei ole käytännön kokemuksia, mutta rohkenisin kyllä kokeilla jos olis säätyvä nokka jossain mega-pelissä.
Ahtopaineen säädön karttaa voi periaatteessa käyttää nokan ajoituksen säätöön, kun soveltaa, siellä on se duty targets taulukko missä saa määrittää pulssisuhteen kierrosluvun ja kaasun asennon mukaan. Ei ole käytännön kokemuksia, mutta rohkenisin kyllä kokeilla jos olis säätyvä nokka jossain mega-pelissä.
On/off-säätö tosiaan onnistuu helposti ja niitä on tehtykin paljon. Mutta nämä portaattomat onkin sitten huomattavasti hankalampi juttu. Näistä kysellään aina silloin tällöin noilla englanninkielisillä foorumeilla ja lopputulos on aina ollut, että ei onnistu MS1 ja MS2 versioilla. Olen ymmärtänyt, että näissä portaattomasti säätyvissä on aina jonkinlainen takaisinkytkentä nokan asennon mittaamiseen ja tätä on aika hankala toteuttaa ilman reippaamman puoleista koodin uudelleen muokkausta.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Sen verran vielä itse lisään, että Toyotan moottoreissa on VVT ja VVT-i järjestelmää.
VVT järjestelmä on juurikin tommonen on/off tyyppinen, missä solenoidilla ohjattu venttiili säätää tuota öljyn virtausta VVT pyörään. Tämä siis 4A-GE silvertop ja blacktop moottoreissa.
VVT-i taas säätää tuota nokkaa mm. kaasuläpältä tulevan asentotiedon, kierrosluvun, ilmamäärämittarin, jne.. mukaan portaattomasti, elikkä hakee kuormituksesta riippuen optimaalisen ajoituksen. Nämä siis sit, mm. 1G-FE ja 3S-GE Beams moottoreissa...
VVT järjestelmä on juurikin tommonen on/off tyyppinen, missä solenoidilla ohjattu venttiili säätää tuota öljyn virtausta VVT pyörään. Tämä siis 4A-GE silvertop ja blacktop moottoreissa.
VVT-i taas säätää tuota nokkaa mm. kaasuläpältä tulevan asentotiedon, kierrosluvun, ilmamäärämittarin, jne.. mukaan portaattomasti, elikkä hakee kuormituksesta riippuen optimaalisen ajoituksen. Nämä siis sit, mm. 1G-FE ja 3S-GE Beams moottoreissa...
Toyota Celica 1600ST vm.1975
Suomenkieltä nyt varsinaisesti ei löydy, mutta eikös nämä piirikaaviot ole joka kielellä samat:
http://www.diyautotune.com/catalog/pcbv ... p-126.html
Voit toki käyttää suoraan FIDLE lähtöä jos se on vapaana,
http://www.diyautotune.com/catalog/pcbv ... p-126.html
Voit toki käyttää suoraan FIDLE lähtöä jos se on vapaana,