Streetdyno 3
Moderator: Masi_K
Streetdyno 3
Kuinka tarkkoja tuommoiset on?
"Kaikki musiikki on paskaa paitsi jazzi..
..se on IHAN paskaa"
..se on IHAN paskaa"
Tarkkuus on kiinni siitä kuinka hyvät tiedot ajoneuvon massasta, ilmanvastuksesta, voimansiirron tehohäviöistä jne on. Välitykset löytyy kirjallisuudesta ja pyörän säde mittaamalla mieluiten yhden kehäkierroksen matka. Lisäksi tarvitaan täysin tasainen mittasuora. Tasaista mäkeä saa olla, jos ajaa kahteen suuntaan ja ottaa keskiarvon. Näillä edellytyksillä piirtyvät käyrät ovat varsin tarkasti todellisuutta kuvaavia. Muutaman yksikön heittoja tuloksissa varmasti on minkä tahansa kahden eri mittausjärjestelmän välillä. Absoluuttisten arvojen hakeminen ei silti ehkä olekaan tärkeintä, vaan muutosten vaikutusten tutkiminen.
BTW, idea moottorin tehon tutkimiseen tällä menetelmällä on ehkä alunperinkin suomalainen idea? Ainakin ohjelmistoja löytyy Amigalle ja Linuxille noin kymmenen vuoden takaa. Myös Streetdynon peruskaavat ovat näistä peräisin.
BTW, idea moottorin tehon tutkimiseen tällä menetelmällä on ehkä alunperinkin suomalainen idea? Ainakin ohjelmistoja löytyy Amigalle ja Linuxille noin kymmenen vuoden takaa. Myös Streetdynon peruskaavat ovat näistä peräisin.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 405
- Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
- Location: Pieksämäki
- Contact:
Ehkäpä hankalin arvo on tuo vaihteiston häviö, siitä ei tahdo dataa löytyä, ainoastaan sivistyneitä oletuksia.
Omassani ratkaisin ongelman mittaamalla tehon ensin vakiona ja silloin säädin tuon häviön sellaiseksi, että on todennäköisesti lähellä todellisuutta ja sen jälkeen en ole siihen koskenut.
Hyvin tuossa näkee esimerkiksi imuilman lämmön vaikutuksen, 10 hepoa hävisi kun kelit muuttui helteiseksi, imuilma yli +40, kun keväällä alle +18 jatkuvasti.
Aina on muistettava, että rulladyno ja nämä softadynot on kyllä ihan hyviä tehon muutoksien arvioimiseen, mutta ei niillä voi tehoa mitata (luotettavasti/vertailukelpoisesti), sitä varten moottori pitää ottaa autosta ja laittaa penkkiin kiinni.
Laitoin pikaviestiä ylläpidolle, että jos onnistuu noiden omassa projektiosiossani olevien street dynoa koskevien viestien siirto tänne, niin olisi tieto samassa paikkaa.
Omassani ratkaisin ongelman mittaamalla tehon ensin vakiona ja silloin säädin tuon häviön sellaiseksi, että on todennäköisesti lähellä todellisuutta ja sen jälkeen en ole siihen koskenut.
Hyvin tuossa näkee esimerkiksi imuilman lämmön vaikutuksen, 10 hepoa hävisi kun kelit muuttui helteiseksi, imuilma yli +40, kun keväällä alle +18 jatkuvasti.
Aina on muistettava, että rulladyno ja nämä softadynot on kyllä ihan hyviä tehon muutoksien arvioimiseen, mutta ei niillä voi tehoa mitata (luotettavasti/vertailukelpoisesti), sitä varten moottori pitää ottaa autosta ja laittaa penkkiin kiinni.
Laitoin pikaviestiä ylläpidolle, että jos onnistuu noiden omassa projektiosiossani olevien street dynoa koskevien viestien siirto tänne, niin olisi tieto samassa paikkaa.
Volvo 360GL -88
Jep. Se vaan, että varmasti yli 50% mittaustarpeet on nimenomaan tätä muutosten arviointia. Eli softadynolla voisi säästää aika pitkän pennin, ja ennen kaikkea aikaa...JTbo wrote:
Aina on muistettava, että rulladyno ja nämä softadynot on kyllä ihan hyviä tehon muutoksien arvioimiseen, mutta ei niillä voi tehoa mitata (luotettavasti/vertailukelpoisesti), sitä varten moottori pitää ottaa autosta ja laittaa penkkiin kiinni.
Oikeastaan kaikkista askeettisimman "softadynon" ei tarvitsis antaa lainkaan luotettavia teho tai vääntöarvoja. Ainoastaan auton kiihtyvyyden muutoksen vertaaminen eri säädöillä voisi riittää monelle.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 405
- Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
- Location: Pieksämäki
- Contact:
Powerdyn on nykyään käytössä myös itselläni, varsin kohtuuhintainen ominaisuuksiin nähden.
Jos ei nauhoituksessa meinaa olla riittävästi potkua, niin kannastaa tarkastaa onko mahdollisesti lisäominaisuuksissa mahdollisuus laittaa mic boost päälle. Olen myös käyttänyt 80mv jännitettä, mutta jos liian kova jännite, niin voi hajottaa äänikortin.
Jos ei nauhoituksessa meinaa olla riittävästi potkua, niin kannastaa tarkastaa onko mahdollisesti lisäominaisuuksissa mahdollisuus laittaa mic boost päälle. Olen myös käyttänyt 80mv jännitettä, mutta jos liian kova jännite, niin voi hajottaa äänikortin.
Volvo 360GL -88
Onnistuin nauhoittamaan ihan "fiksun" oloisen pätkän. Vika oli siinä mun kaapelissa tai tarkemmin mikkiplugissa. Olin laiskana kolvannut signaalipiuhan vain toiseen kanavaan(stereo plugi). Ajattelin, että mononahan se nauhoitetaan. Korjasin sen, niin nyt toimii. On vaan jotenkin torso tuo shareware versio streetdynosta. Aika lähelle vakiota antoi tehot vaikka epäilyksiä herätti se, että huipputehot oli muutama sata kierrosta liian yläällä ja jatkoi nousuaan.
Kiinnostaisi vertailla streetdynon ja powerdynon antamia käppyröitä keskenään. Täytyy ensin nauhoitella muutama pätkä lisää ja pällistellä niitä.
Kiinnostaisi vertailla streetdynon ja powerdynon antamia käppyröitä keskenään. Täytyy ensin nauhoitella muutama pätkä lisää ja pällistellä niitä.
parempi liikaa kuin pikkusen liian vähän..
Tekisi mieli piruuttani kokeilla ko. softia, mutta ongelmana on että suorasytkän takia en saa mahtumaan mitään induktiivista palikkaa tuonne tulpan ja puolan välimaastoon. Saan kyllä logattua autosta kierrosluvun ajan suhteen, erittäin nopealla resuluutiolla. Ilmeisesti juuri tuota tehdään siinä mikkimittauksessa, joten mahtaako jostain softasta löytyä mahdollisuus syöttää tuon WAV:n tilalle suoraa tekstifilua?
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 405
- Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
- Location: Pieksämäki
- Contact:
Omassani otin singaali kiekkamittarille menevältä johdolta, ilman mitään induktiivisia osia ja toimii. Tarvitsee vain tehdä se pari vastusta sisältävä piuha, jolla säädetään jännitetaso sopivaksi.
Powerdyn niminen softa osaa kyllä lukea tekstimuotoisenakin nuo tiedot sisäänsä, tätä en tosin ole testannut.
Aiheeseen epäsuorasti/suorasti liittyen, kannattaa tutustua myös vMaileri nimiseen softaan:
http://personal.inet.fi/koti/jukka.jakala/vmaileri/
Powerdyn niminen softa osaa kyllä lukea tekstimuotoisenakin nuo tiedot sisäänsä, tätä en tosin ole testannut.
Aiheeseen epäsuorasti/suorasti liittyen, kannattaa tutustua myös vMaileri nimiseen softaan:
http://personal.inet.fi/koti/jukka.jakala/vmaileri/
Volvo 360GL -88
'Kannettavalle tietokoneelle' testatusti toimiva kokoonpano
MS Smartphone (esim. QTEK 8010 tmv.) GPSDash2 sovelluksella.
GPS vastaanottimeksi jokin herkkä/tarkka/nopea laite esim. Holux GPSslim236. Tätä voi käyttää myös USB/RS muuntimella läppärin kanssa.
GPSDash sovelluksesta saa mittausdatan siirrettyä kannettavaan analysointia/muihin mittauksiin vertailua varten.
MS Smartphone (esim. QTEK 8010 tmv.) GPSDash2 sovelluksella.
GPS vastaanottimeksi jokin herkkä/tarkka/nopea laite esim. Holux GPSslim236. Tätä voi käyttää myös USB/RS muuntimella läppärin kanssa.
GPSDash sovelluksesta saa mittausdatan siirrettyä kannettavaan analysointia/muihin mittauksiin vertailua varten.
No jos oikein ymmärsin, niin tuo vaatii vielä tuon puhelimen väliin?
Itsellä ei ole fiksua puhelinta, mutta läppäri ja siihen gps-palikka löytyy. Netistä olen yrittänyt etsiä, mutta kaikki tuntuu olevan vain kämmenmikroille tai noille uudemmille puhelimille...
Ei mistään sovellutusta, joka pelkässä kannettavassa pyörisi?

Itsellä ei ole fiksua puhelinta, mutta läppäri ja siihen gps-palikka löytyy. Netistä olen yrittänyt etsiä, mutta kaikki tuntuu olevan vain kämmenmikroille tai noille uudemmille puhelimille...

Itse kokeilin eilen kerätä lokiin tollasesta Bluetooth-GPS palikasta dataa läppärillä. Ja hyvin onnnistuikin. Paikkatiedon, kuljetun matkan, nopeuden ja kuluneen ajan saa hyvinkin helposti kerättyä tekstitiedostoon.
Ajattelin siirtää koko roskan Exceliin ja laskeskella siitä ihan itsekseni kiihtyvyyksiä, 0-100kmh aikoja yms.
Ongelma tuossa oli se, että tuota dataa tulee GPS:ltä vain kerran sekunnissa. Eli vaikka data on tarkkaa, niin sitä tulee liian harvoin. Esimerkiksi 0-100kmh mittauksessa nopeus näyttää ensin nollaa jonkin aikaa, ja sitten hypähtää johonkin arvoon (esim 2kmh, 7 kmh tms) eikä ole mitään keinoa tietää milloin edellisen sekunnin aikana lähtö on oikeasti tapahtunut.... Tuossa tulee mittauksiin jo keskimäärin puolen sekunnin heitto. Toinen virhe tulee lopussa, jolloin edelleen resoluutio on yhtä huono.
En tiedä, onko keinoa nopeuttaa tuota päivätystahtia. Yritin löytää jotain siihen viittaavaa, ja löysinkin GPS:n ymmärtämia Sirf komentoja, mutta niillä voi vain hidastaa tuota päivitystä jolloin dataa tulisi esim vain kerran kymmenessä sekunnissa tms...
En tiedä miten nuo puhelimien mittaussoftat on tehty, utta jos näytetaajuus on niissä yhtä hidas, niin kovin tarkkoja ne ei voi olla.
Kimmo
Ajattelin siirtää koko roskan Exceliin ja laskeskella siitä ihan itsekseni kiihtyvyyksiä, 0-100kmh aikoja yms.
Ongelma tuossa oli se, että tuota dataa tulee GPS:ltä vain kerran sekunnissa. Eli vaikka data on tarkkaa, niin sitä tulee liian harvoin. Esimerkiksi 0-100kmh mittauksessa nopeus näyttää ensin nollaa jonkin aikaa, ja sitten hypähtää johonkin arvoon (esim 2kmh, 7 kmh tms) eikä ole mitään keinoa tietää milloin edellisen sekunnin aikana lähtö on oikeasti tapahtunut.... Tuossa tulee mittauksiin jo keskimäärin puolen sekunnin heitto. Toinen virhe tulee lopussa, jolloin edelleen resoluutio on yhtä huono.
En tiedä, onko keinoa nopeuttaa tuota päivätystahtia. Yritin löytää jotain siihen viittaavaa, ja löysinkin GPS:n ymmärtämia Sirf komentoja, mutta niillä voi vain hidastaa tuota päivitystä jolloin dataa tulisi esim vain kerran kymmenessä sekunnissa tms...
En tiedä miten nuo puhelimien mittaussoftat on tehty, utta jos näytetaajuus on niissä yhtä hidas, niin kovin tarkkoja ne ei voi olla.
Kimmo
Itsekkin eilisen datalogin (ei siis gps) nopeustiedon perusteella yritin katsoa 0-30-60-100 yms aikoja, mutta 3,5hz ei ole vielä riittävä siihen. Suuremmilla nopeuksilla (lue huonolla kiihtyvyydellä) alkaa jo saamaan järkevää dataa. Tosin interpoloimalla noista saa tarkempia, mutta olisi parempi jos näytetaajuus olisi luokkaa 10hz.
Tyypillisesti kuluttajaluokan GPS:t antavat paikkatietoa maksimissaan kerran sekunnissa. Niissä ei yksinkertaisesti riitä potku laskea koordinaatteja useammin. Joitain poikkeuksiakin löytyy, Garminilta löytyy 5Hz "hiirimallinen" vastaanotin: http://www.garmin.com/products/gps185hz/ Lisäksi sveitsiläinen u-blox tekee GPS-moduleita, jotka pystyvät 4Hz nopeuteen, en vain tiedä yhtään niihin perustuvaa kuluttajalaitetta. Ammattipuolelta sitten löytyy jopa 100Hz nopeuteen pystyviä laitteita, mutta niiden hinnat ovat jotain järkyttävää.
Tuolta muuten löytyisi ihan pätevän näköinen kapistus kaikenlaisiin ajoneuvojen suorituskykymittauksiin: http://www.ots.ndirect.co.uk/
Pitäisiköhän hommata kokeeksi? Perusmalli ei maksaisi kuin vähän päälle 40000e
Tuolta muuten löytyisi ihan pätevän näköinen kapistus kaikenlaisiin ajoneuvojen suorituskykymittauksiin: http://www.ots.ndirect.co.uk/
Pitäisiköhän hommata kokeeksi? Perusmalli ei maksaisi kuin vähän päälle 40000e

Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Siinä myös linkki varmaan tunnetuimman ja käytetyimmän valmistajan sivulle. Hinnat on mitä on, mutta asiakkaat eivät ole normaaleja kuluttajia vaan testilaitoksia ja autotehtaita.
http://www.racelogic.co.uk/?show=VBOX
http://www.racelogic.co.uk/?show=VBOX
Niin antavat, mutta homman voi tehdä toisin päin eli aktiivisesti kysyä paikkatietoa useammin kuin kerran sekunnissa.ArttuH wrote:Tyypillisesti kuluttajaluokan GPS:t antavat paikkatietoa maksimissaan kerran sekunnissa. Niissä ei yksinkertaisesti riitä potku laskea koordinaatteja useammin. Joitain poikkeuksiakin löytyy...
http://www.usglobalsat.com/downloads/Si ... otocol.pdf
Ja uusimmissa SIRF Star III piiriin perustuvissa mokkuloissa potku riittää laskemaan paikkatieto useammin kuin 1 Hz.n taajuudella.
http://www.sirf.com/Downloads/Collatera ... nalIII.pdf
http://www.sirf.com/Downloads/Collatera ... 0Sheet.pdf
Kysehän on vain siitä miten asiat piirin asiakas softassa tehdään ja käytetäänkö asiakas softaa vai kommunikoidaanko suoraan SIRFin natiivin koodin kanssa.
Last edited by Benkku on Thu Oct 13, 2005 2:24, edited 1 time in total.
No oikeastaan em. tapauksessa puhelin 'oli jo ennestään', joten sen hyödyntäminen oli luonnollisinta, vielä kun puhelin useimmilla aina mukanaVesku wrote:No jos oikein ymmärsin, niin tuo vaatii vielä tuon puhelimen väliin?![]()
Itsellä ei ole fiksua puhelinta, mutta läppäri ja siihen gps-palikka löytyy. Netistä olen yrittänyt etsiä, mutta kaikki tuntuu olevan vain kämmenmikroille tai noille uudemmille puhelimille...Ei mistään sovellutusta, joka pelkässä kannettavassa pyörisi?

Piti siis 'vain' etsiä sopiva GPS laite sekä aluksi tutustua aiheeseen tuon GPSDash2 sovellusta hyödyntäen.
Loppujen lopuksi em. tapauksessa näytteenotto taajuuden kasvattamiseksi sovellus pitää kuitenkin kirjoittaa itse, taski joka vielä hiukan vaiheessa.
Powerdyn softaan olen koittanut syöttää time/rpm dataa. Extract RPM over time kohtaan, ja alle saan nätin kaavion. Ongelmana vain on että mitään ei tapahdu tuon jälkeen, mitä maagista tuon jälkeen sitten pitäisi tehdä? Pitää koittaa kolvailla tänään tuollainen johto ja katsoa että mistä tuosta Motronikista saa kiekkatiedon ylos.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 225
- Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
- Location: Riihimäki
Jos tarkoitat semmoista karttakäyttöön tarkoitettua GPS:ää, niin hiukan epäilen sellaisen käyttöä muuhun kuin huippunopeuden (tai yleensä "tasanopeuden") mittaamiseen.Vesku wrote:No olikos kenellä tiedossa gps:ään perustuvaa suorituskykymittaria kannetavalle tietokoneelle? Sellaista vähän hakusissa...

Mulla on RaceTechnologyn DL1. Siinä on 5Hz GPS ja kiihtyvyysanturit, joilla saadaan "korjausta" mittaukseen.
Tässä yksi mallikäppyrä edellisellä mallilla (DL90)sataseen kiihdytyksestä
Juu, voihan sitä kysellä useamminkin, mutta todennäköisesti et saa ajantasalla olevaa tietoa ulos kuin kerran sekunnissa.Benkku wrote: Niin antavat, mutta homman voi tehdä toisin päin eli aktiivisesti kysyä paikkatietoa useammin kuin kerran sekunnissa.
http://www.usglobalsat.com/downloads/Si ... otocol.pdf
Ja uusimmissa SIRF Star III piiriin perustuvissa mokkuloissa potku riittää laskemaan paikkatieto useammin kuin 1 Hz.n taajuudella.
Pitikö noissa SiRF:n dokumenteissa olla jotain mainintoja päivitysnopeudesta? En onnistunut pienellä selaamisella löytämään. Tuon StarIII:n päivitysnopeudesta en ole ihan varma, mutta ainakin kaikissa siihen pohjautuvissa vastaanottimissa joita olen nähnyt, on ollut 1Hz maksimipäivitysnopeus. Jos aiheesta löytyy faktaa jostain, niin olisin ihan vilpittömän kiinnostunut näkemään.
Ja jotta ei ihan kokonaan aiheesta eksyttäisi, niin pelkän GPS:n käyttö kiihtyvyysmittauksiin on vähän ongelmallista myös siksi, että vastaanottimet tahtovat yleensä häiriintyä reilummista kiihtyvyyksistä. Testailin tuota joskus ajelemalla Alastarolla muutaman GPS:n kanssa. Etenkin pääsuoran jälkeisessä mutkassa tahtoi paikka monesti olla pahastikin hukassa, kun nopeus ja suunta muuttuivat rivakasti. Tuollainen kiihtyvyysantureilla tuettu versio on sitten jo ihan eri juttu.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Datan ja paikan kyllä saa (ainakin SIRF piireistä) ulos 'sillä maksimi taajudella' kuin 'kaupalliseen käyttöön' olevalla GPS signaalilla on mahdollista.ArttuH wrote: Juu, voihan sitä kysellä useamminkin, mutta todennäköisesti et saa ajantasalla olevaa tietoa ulos kuin kerran sekunnissa.
Kyse on siitä mihin tarkoitukseen mittaat.ArttuH wrote: Ja jotta ei ihan kokonaan aiheesta eksyttäisi, niin pelkän GPS:n käyttö kiihtyvyysmittauksiin on vähän ongelmallista.
Suorituskykyvertailussa 0-100 km/h riittää 5-10 paikkatietoa sekunnissa.
Vaativampaan käyttöön (esim. radalla tmv.) tarvitaan kiihtyvyysanturoinnilla, hyrrällä tmv. instrumentoinnilla tehtyä mittausta pisteytettynä GPS paikkatiedolla ja mahdollisesti vielä differentiaalisignaalilla korjattuna.
GPS:n tarkkuudesta
http://www.navcen.uscg.gov/gps/geninfo/ ... dFINAL.pdf
Kaupallisten GPS laitteiden paikkatiedon päivitysnopeutta kun tehokkaasti rajoittaa 'vain' 50 bps:n nopeudella taivaalta valuva data.
http://www.navcen.uscg.gov/gps/geninfo/IS-GPS-200D.pdf
Tuo mainitsemasi 1 hz nopeus on määriteltynä SIRF piirin asiakasohjelmistoon, joka siis lähettää NMEA muodossa paikkadatan kerran sekunnissa.ArttuH wrote:Tuon StarIII:n päivitysnopeudesta en ole ihan varma, mutta ainakin kaikissa siihen pohjautuvissa vastaanottimissa joita olen nähnyt, on ollut 1Hz maksimipäivitysnopeus.
Tästä ei aktiivisessa paikkatiedon kyselyssä käyttäen binääristä protokollaa ole kyse.
Juu, mutta onko sulla tietoa, että sitä uutta paikkatietoa olisi saatavissa useammin? En keksi mitään syytä, miksi NMEA-viestejä ei voisi konfata suuremmalle päivitysnopeudelle, jos vastaanotin siihen pystyisi. Kilpailu alalla on aika tiukkaa ja tuollaisia ominaisuuksia mainostetaan innokkaasti mikäli jotain kilpailijoista erottuvaa löytyy.Benkku wrote: Tuo mainitsemasi 1 hz nopeus on määriteltynä SIRF piirin asiakasohjelmistoon, joka siis lähettää NMEA muodossa paikkadatan kerran sekunnissa.
Tästä ei aktiivisessa paikkatiedon kyselyssä käyttäen binääristä protokollaa ole kyse.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Itse katselin kanssa noita SiRF dokkareita ja päivitysnopeus datalle oli pääsääntöisesti 1 hz. Tokihan laite saa olla nopeampi kuin speksit sanoo...
Tuolla Rikalinen sivuilla on niiden uusimman BT-GPS:n kohdalla mainittu seuraavaa:
Acquisition Rate:
Reacquisition 0.1 sec., averaged
Dynamic Conditions
Velocity 515 meters/second(1000 knots)max
Acceleration 4G, max
Jerk 20 meters/ second³ , max
Linkki: http://www.rikaline.com/bluetooth_gps.htm
Jos tuo Reacquisition tarkoittaa paikkatiedon päivittämistä, niin tuossahan olis potentiaalia?
Kimmo
Tuolla Rikalinen sivuilla on niiden uusimman BT-GPS:n kohdalla mainittu seuraavaa:
Acquisition Rate:
Reacquisition 0.1 sec., averaged
Dynamic Conditions
Velocity 515 meters/second(1000 knots)max
Acceleration 4G, max
Jerk 20 meters/ second³ , max
Linkki: http://www.rikaline.com/bluetooth_gps.htm
Jos tuo Reacquisition tarkoittaa paikkatiedon päivittämistä, niin tuossahan olis potentiaalia?
Kimmo
Reacquisition tarkoittaa paikan laskemista signaalikatkoksen (esim. tunnelin) jälkeen. Eli tuo aika tarkoittaa kuinka kauan laitteella menee signaalin hakemiseen katkoksen jälkeen. Eli ei auta tähän.Kimmo's wrote: Jos tuo Reacquisition tarkoittaa paikkatiedon päivittämistä, niin tuossahan olis potentiaalia?
Kimmo
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
OK. Tuo oliski ollu jo liian helppoa....ArttuH wrote:Reacquisition tarkoittaa paikan laskemista signaalikatkoksen (esim. tunnelin) jälkeen. Eli tuo aika tarkoittaa kuinka kauan laitteella menee signaalin hakemiseen katkoksen jälkeen. Eli ei auta tähän.Kimmo's wrote: Jos tuo Reacquisition tarkoittaa paikkatiedon päivittämistä, niin tuossahan olis potentiaalia?
Kimmo
Ja mikä tämä maksimitaajuus on? Ja onko kyseessä tieto vai oletus, että esim. SiRF:in vastaanottimista saa dataa tällä taajuudella?Benkku wrote: Datan ja paikan kyllä saa (ainakin SIRF piireistä) ulos 'sillä maksimi taajudella' kuin 'kaupalliseen käyttöön' olevalla GPS signaalilla on mahdollista.
Joo, 5 tarkkaa paikkaa sekunnissa riittäisi komeasti. Koitin vain sanoa sitä, että kuluttajaluokan laitteiden tarkkuus heikkenee selkeästi, mikäli kiihtyvyyttä on reilummin. Kiihtyvyys heikentää paikannuksen tarkkuutta jo ihan periaatetasollakin. Lisäksi vastaanottimissa yleensä on ohjelmallisia suodattimia, joiden tarkoituksena on parantaa paikannustarkkuutta ja pienentää hajontaa. Näitä suodattimia viritettäessä on tehty oletuksia laitteen käyttöolosuhteista, kuten maksimikiihtyvyydestä, nopeudesta ja suunnanmuutoksien nopeudesta. Sitten kun nämä arvot ylitetään esim. 0-100-repäisyssä, ohjelma tulkitsee todellisen paikan virheelliseksi ja tarjoaa tilalle jonkin mielestään uskottavamman tuloksen.Benkku wrote: Kyse on siitä mihin tarkoitukseen mittaat.
Suorituskykyvertailussa 0-100 km/h riittää 5-10 paikkatietoa sekunnissa.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
NMEA viestien automaattiselle lähetykselle suurin aseteltava taajuus on 1 hz.ArttuH wrote:Juu, mutta onko sulla tietoa, että sitä uutta paikkatietoa olisi saatavissa useammin? En keksi mitään syytä, miksi NMEA-viestejä ei voisi konfata suuremmalle päivitysnopeudelle, jos vastaanotin siihen pystyisi. Kilpailu alalla on aika tiukkaa ja tuollaisia ominaisuuksia mainostetaan innokkaasti mikäli jotain kilpailijoista erottuvaa löytyy.
kts.
Switch To NMEA Protocol - Message ID 129 Taulukko 2-8 sivulla 2-6.
esim. parametri: GGA Message
Value/Units
0x01/Sec
A value of 0x00 implies NOT to send message, otherwise data is sent at 1 message every X seconds requested (e.g., to request a message to be sent every 5 seconds, request the message using a value of 0x05). Maximum rate is 1/255 sec.
Siksi tuo automaattinen NMEA viestitys ei oikein käy tähän tarkoitukseen.
Eipä tuo NMEA-viestien konffaus mikään ehdoton este ole. Ainakin tuossa aiemmin mainitussa u-blox:in vastaanottimessa voi asettaa päivitysnopeuden binääriprotokollaa käyttäen ja sen jälkeen laite työntää GGA-viestiä neljä kertaa sekunnissa. Kokeiltu juttu.
Mutta nyt aletaan jo olla pahasti sivuraiteella alkuperäisestä aiheesta
Kerro kuitenkin tuloksista, kun saat sen aktiivisen kyselyn toimimaan. Kiinnostaisi tietää jos sieltä tosiaan saa tietoa suuremmalla taajuudella ulos.
Mutta nyt aletaan jo olla pahasti sivuraiteella alkuperäisestä aiheesta

Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85