Page 1 of 1

Käynnistys triggaus ongelma (skooppi kuvaa..)

Posted: Sun Jan 31, 2010 17:15
by JRI_T
:)
Onko kukaan miettinyt, miten tarkka Mega on käynnistyskierrosten tasaisuudesta? Itse en saa näkymään kierroksia megassa ja skooppikuvasta näkee että puristustahdilla pyörimisnopeus hidastuu niin paljon että on verrattavissa tyhjään väliin.

Tässä tapauksessa 1GT101-anturi lukee hihnapyörään jyrsittyjä 8-1 uria.

Kuvassa ensimmäinen pykälä on 1. ura, jonka jälkeen pitempi väli (rpm hidastuu..), sama hidastus tapahtuu 5. uran jälkeen. Kahdeksatta uraa ei siis ole.
Image

Mitenkähän tämän asian voisi ratkaista helpommin, eli miten saan megan tunnistamaan 8-1 triggauksen oikein ?

Onhan signaalijännite riittävä? (8-10V starttauksen aikana?)
anturi kytketty optoerottimelle LO-HI 12V -kytkennällä.

-Jari-

Hihnapyörän kuva:
http://i126.photobucket.com/albums/p99/ ... 101040.jpg

Tässä vielä toinen skooppikuva josta näkee pulssisuhteen..
Image

Datalogi josta tosin ei ole paljon hyötyä, käynnistyskierrokset on n.60rpm...
http://i126.photobucket.com/albums/p99/ ... nistys.png :)

Posted: Sun Jan 31, 2010 17:41
by Benkku
Ajoitukseen perustuvalla (timing based cranking) asetuksella, noin hyvinkin harvahampaisen triggeripyörän kanssa käy. Seurauksena aivan liian suuri sytytysennakko, joka entisestään hyydyttää moottorin pyörintänopeuden.

Moottorin pyörintänopeus käynnistimellä on erittäin syklinen - korostuu erityisesti korkeapuristeisissa moottoreissa.

Viimeisen hampaan (last tooth) asetuksella (edelleen mainittu harvahampainen triggeri) ongelma on huomattavasti pienempi, mikäli pyörän viimeisen hampaan kulma-asema mietitään oikein.

60-2, 36-1 pyörillä kyseistä ongelmaa ei ole.

Posted: Sun Jan 31, 2010 17:58
by JRI_T
Hmm.. tuo last tooth- asetus onkin outo asia.. Mitä tarkoitat sillä ? :)

Trigger angle on tällä hetkellä n. 40ast BTDC, johtuen hihnapyörän myöhäisestä asennosta mutta tarkoitus on siirtää paljon aikaisemmalle, auttaakohan se mitään?

Käytössä on time based, ja asetukset triggaukselle on seuraavanlaiset:
Image

Posted: Sun Jan 31, 2010 19:38
by ArttuH
Probleemi on yleensä siinä, että Mega ei onnistu edes tunnistamaan oikein tuota puuttuvaa hammasta pyörimisnopeuden vaihdellessa liikaa. Eli joko normaali hammasväli tunnistetaan puuttuvaksi tai sitten puuttuva jää tunnistumatta. Tuloksena sitten joko aivan poskellaan oleva ennakko tai ei ollenkaan kierrostietoa. Näiden kanssa on tullut jonkun verran tapeltua pyörän koneiden kanssa, joissa ongelma korostuu suhteellisen kevyen kampuran takia.

Ongelma on yleensä sitä pahempi mitä vähemmän triggeripyörässä on hampaita. Eli yksi ratkaisu on lisätä hampaita. Toinen joskus toimiva konsti on käyttää kahta puuttuvaa hammasta, jolla saa vähän lisävarmuutta tunnistukseen. Kolmas on sitten kahden anturin ratkaisuun siirtyminen.

Mutta ensin kannattaa tosiaan kokeilla kaikki mahdolliset asetusten muutokset läpi. Tuo jo mainittu time based / trigger return käynnistysennakko on yksi (jos vaan triggeripyörä mahdollistaa trigger returnin käytön) . "Wheel decoder routine" saattaa vaikuttaa myös ja "hold ignition"-kohtaankin voi kokeilla eri arvoja.

Re: Käynnistys triggaus ongelma (skooppi kuvaa..)

Posted: Sun Jan 31, 2010 20:13
by teg
JRI_T wrote: Onhan signaalijännite riittävä? (8-10V starttauksen aikana?)
Sanoisin että akku kaipaa latausta :). Alkaa olemaan jännite liian matala..

Posted: Sun Jan 31, 2010 23:02
by Turbiini
Joo harva hampaisella puuttuvan hampaan pyörässä on akku syytä olla kunnossa. Paras ratkaisu tuohon taitaisi olla jyrsiä lisää uria ja tehdä siitä esim 16-2. Se vielä pitäisi olla tuolla anturilla luettavissa.

Posted: Sun Jan 31, 2010 23:47
by JRI_T
Kylläpäs se näin taitaa olla, tää 8-1 ei ollut hyvä ratkaisu.
Kävin ostamassa uuden hihnapyörän ja alan jyrsimään 16-2 pyörän ja vähän leveämmillä urilla.
Ja paksumman akkukaapelin haen myös kun 2V hukkuu startatessa pelkkään akun kaapeliin!! (akku peräkontissa)

Kiitos hyvistä vinkeistä!

-Jari-