Käynnistys triggaus ongelma (skooppi kuvaa..)

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
JRI_T
Megasquirttaaja
Posts: 27
Joined: Thu Mar 08, 2007 21:21
Location: Kalajoki

Käynnistys triggaus ongelma (skooppi kuvaa..)

Post by JRI_T »

:)
Onko kukaan miettinyt, miten tarkka Mega on käynnistyskierrosten tasaisuudesta? Itse en saa näkymään kierroksia megassa ja skooppikuvasta näkee että puristustahdilla pyörimisnopeus hidastuu niin paljon että on verrattavissa tyhjään väliin.

Tässä tapauksessa 1GT101-anturi lukee hihnapyörään jyrsittyjä 8-1 uria.

Kuvassa ensimmäinen pykälä on 1. ura, jonka jälkeen pitempi väli (rpm hidastuu..), sama hidastus tapahtuu 5. uran jälkeen. Kahdeksatta uraa ei siis ole.
Image

Mitenkähän tämän asian voisi ratkaista helpommin, eli miten saan megan tunnistamaan 8-1 triggauksen oikein ?

Onhan signaalijännite riittävä? (8-10V starttauksen aikana?)
anturi kytketty optoerottimelle LO-HI 12V -kytkennällä.

-Jari-

Hihnapyörän kuva:
http://i126.photobucket.com/albums/p99/ ... 101040.jpg

Tässä vielä toinen skooppikuva josta näkee pulssisuhteen..
Image

Datalogi josta tosin ei ole paljon hyötyä, käynnistyskierrokset on n.60rpm...
http://i126.photobucket.com/albums/p99/ ... nistys.png :)
Last edited by JRI_T on Sun Jan 31, 2010 19:08, edited 1 time in total.
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

Ajoitukseen perustuvalla (timing based cranking) asetuksella, noin hyvinkin harvahampaisen triggeripyörän kanssa käy. Seurauksena aivan liian suuri sytytysennakko, joka entisestään hyydyttää moottorin pyörintänopeuden.

Moottorin pyörintänopeus käynnistimellä on erittäin syklinen - korostuu erityisesti korkeapuristeisissa moottoreissa.

Viimeisen hampaan (last tooth) asetuksella (edelleen mainittu harvahampainen triggeri) ongelma on huomattavasti pienempi, mikäli pyörän viimeisen hampaan kulma-asema mietitään oikein.

60-2, 36-1 pyörillä kyseistä ongelmaa ei ole.
JRI_T
Megasquirttaaja
Posts: 27
Joined: Thu Mar 08, 2007 21:21
Location: Kalajoki

Post by JRI_T »

Hmm.. tuo last tooth- asetus onkin outo asia.. Mitä tarkoitat sillä ? :)

Trigger angle on tällä hetkellä n. 40ast BTDC, johtuen hihnapyörän myöhäisestä asennosta mutta tarkoitus on siirtää paljon aikaisemmalle, auttaakohan se mitään?

Käytössä on time based, ja asetukset triggaukselle on seuraavanlaiset:
Image
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Probleemi on yleensä siinä, että Mega ei onnistu edes tunnistamaan oikein tuota puuttuvaa hammasta pyörimisnopeuden vaihdellessa liikaa. Eli joko normaali hammasväli tunnistetaan puuttuvaksi tai sitten puuttuva jää tunnistumatta. Tuloksena sitten joko aivan poskellaan oleva ennakko tai ei ollenkaan kierrostietoa. Näiden kanssa on tullut jonkun verran tapeltua pyörän koneiden kanssa, joissa ongelma korostuu suhteellisen kevyen kampuran takia.

Ongelma on yleensä sitä pahempi mitä vähemmän triggeripyörässä on hampaita. Eli yksi ratkaisu on lisätä hampaita. Toinen joskus toimiva konsti on käyttää kahta puuttuvaa hammasta, jolla saa vähän lisävarmuutta tunnistukseen. Kolmas on sitten kahden anturin ratkaisuun siirtyminen.

Mutta ensin kannattaa tosiaan kokeilla kaikki mahdolliset asetusten muutokset läpi. Tuo jo mainittu time based / trigger return käynnistysennakko on yksi (jos vaan triggeripyörä mahdollistaa trigger returnin käytön) . "Wheel decoder routine" saattaa vaikuttaa myös ja "hold ignition"-kohtaankin voi kokeilla eri arvoja.
Arttu
GSX1100 -85
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Re: Käynnistys triggaus ongelma (skooppi kuvaa..)

Post by teg »

JRI_T wrote: Onhan signaalijännite riittävä? (8-10V starttauksen aikana?)
Sanoisin että akku kaipaa latausta :). Alkaa olemaan jännite liian matala..
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Post by Turbiini »

Joo harva hampaisella puuttuvan hampaan pyörässä on akku syytä olla kunnossa. Paras ratkaisu tuohon taitaisi olla jyrsiä lisää uria ja tehdä siitä esim 16-2. Se vielä pitäisi olla tuolla anturilla luettavissa.
JRI_T
Megasquirttaaja
Posts: 27
Joined: Thu Mar 08, 2007 21:21
Location: Kalajoki

Post by JRI_T »

Kylläpäs se näin taitaa olla, tää 8-1 ei ollut hyvä ratkaisu.
Kävin ostamassa uuden hihnapyörän ja alan jyrsimään 16-2 pyörän ja vähän leveämmillä urilla.
Ja paksumman akkukaapelin haen myös kun 2V hukkuu startatessa pelkkään akun kaapeliin!! (akku peräkontissa)

Kiitos hyvistä vinkeistä!

-Jari-
Post Reply