Page 1 of 1

Venttiili ahtopaineen ohjaukseen?

Posted: Sat Jul 23, 2005 18:52
by turbo 245
Mistä löytäisin ahtopaineen ohjaukseen solenoidiventtiilin? Pitäisi olla nopeatoiminen ja edullinen. Löytyykö sopivaa jostain Hi-Flex/ vast. liikkeestä ja millä nimellä? Vai löytyykö purkaamolta jostain tietystä automerkistä/ mallista? Aikomus käyttää extrakoodin ahtopaineen ohjausmahdollisuutta Turtanan levyllä.

Re: Venttiili ahtopaineen ohjaukseen?

Posted: Sat Jul 23, 2005 19:55
by Yrkesman
turbo 245 wrote:Mistä löytäisin ahtopaineen ohjaukseen solenoidiventtiilin? Pitäisi olla nopeatoiminen ja edullinen. Löytyykö sopivaa jostain Hi-Flex/ vast. liikkeestä ja millä nimellä? Vai löytyykö purkaamolta jostain tietystä automerkistä/ mallista? Aikomus käyttää extrakoodin ahtopaineen ohjausmahdollisuutta Turtanan levyllä.
Mulla on Pierburg merkkinen solenoidiventtiili. Ostin sen Tatekin mukana ja maksoin siitä 50euroa. Ilmeisesti noita käytetään jossain VAGeissa ainakin.

Posted: Sat Jul 23, 2005 20:35
by ajs
jonkin mallin kaasari saabeista saattaisi löytyä,ja ehkä volvoistakin.......

Posted: Sun Jul 24, 2005 13:52
by _P_
Saabeista ja cossuista löytyy, käytettynä ei varmaan kymppiä kahta enempää maksa.
Vaikka täältä myyntipalstalta

Posted: Sun Jul 24, 2005 16:12
by turbo 245
Millä nimellä sellainen venttiili tunnetaan?

Posted: Sun Jul 24, 2005 19:48
by Benkku
Melkein ennemmin suosittelisin - mikäli et aio laittaa jotain teollisuudessa käytettyä 'normi' venttiiliä - VAG:n käyttämää/Eatonin valmistamaa (VAG kaavioissa ns. 'N75') solenoidi venttiiliä.

VAG osanumero esim. '0589 062 83F'

VAG venttiili on rakenteeltaan kestävämpi kuin mainittu Saab/Ford venttiili.

Posted: Mon Jul 25, 2005 20:18
by timppav6
Benkku wrote:Melkein ennemmin suosittelisin - mikäli et aio laittaa jotain teollisuudessa käytettyä 'normi' venttiiliä - VAG:n käyttämää/Eatonin valmistamaa (VAG kaavioissa ns. 'N75') solenoidi venttiiliä.

VAG osanumero esim. '0589 062 83F'

VAG venttiili on rakenteeltaan kestävämpi kuin mainittu Saab/Ford venttiili.
onko tietoa,minkä kokonen VAG venttiili on,eli paljonko siitä saa purettua ilmaa,ja onko se letku vai jollain laippa liitoksella,suurin piirtein hintaa,saattaa tarvita useamman(vortech alempaa ahtamaan ja ylhäältä pois),mistä semmosta teollisuuden venttiiliä kannattais katella/kysellä,oon vähä googletellu,mutta ilman mainittavaa tulosta,onko ahtop.ohjausta keretty jo kokeilee extrakoodilla.
mulla tyhjäk.säätö toimii ainostaan kylmänä ,tosin se onkin tärkein,venttiili on fordin normi 2johtoinen tyhjäk.solenoidi

Posted: Mon Jul 25, 2005 21:08
by PE-LE
teollisuudessa käytetyt venttiilit on yleensä ns pohjalaatta asennuksia,,mutta löytyy niitä myös kierreliitoksella, usein r1/8 tai 1/4 kierteellä,
kannattaa kysyä 3/2 venttiiliä esim Hi-flexiltä tai muusta pneumatiikka liikkeestä,,kelat myydään niihin erikseen,
omassa autossa on hukkaportti sähköohjattu (ei megasquirt) , siinä on käytössä kaksi venttiiliä koska portti pidetään ahtopaineen avulla kiinni ,kunnes se avataan,

Posted: Mon Jul 25, 2005 21:31
by MikaJ
VAG N75 on letkuliitännöillä (yleensä noin 6mm letkuille), ja kokoa on sen verran kun laittaa peukalot vierekkäin. Kolme letkua siihen tulee, yksi paineettomaan tilaan, yksi imusarjaan ja viimeinen hukkaportille. Hintaa on siinä about 80euroa. 034 906 283 K Numeroinen löytyy hyllystä, eli mallista mikä kuuluu S2/RS2 Audeihin. Voin laittaa kuvan kunhan pääsen huomenna talleilla taas 'käymään'

Posted: Tue Jul 26, 2005 15:16
by jarkkoscosworth
autokäytössä tuosta venttiilistä taidetaan yleensä käyttää nimeä amal-venttiili. itse aijon laittaa lähes samanlaisen systeemin kuin
nimm. PE-LE. ainoana erona että aijon käyttää yhtä kolmitie venttiiliä.
se siis käytännössä sisältää kaksi venttiiliä. eli kun pääportti sulkeutuu niin samalla toinen portti avautuu ja päästää kellon puolen tyhjäksi.

Posted: Tue Jul 26, 2005 15:53
by PE-LE
jarkkoscosworth wrote:autokäytössä tuosta venttiilistä taidetaan yleensä käyttää nimeä amal-venttiili. itse aijon laittaa lähes samanlaisen systeemin kuin
nimm. PE-LE. ainoana erona että aijon käyttää yhtä kolmitie venttiiliä.
se siis käytännössä sisältää kaksi venttiiliä. eli kun pääportti sulkeutuu niin samalla toinen portti avautuu ja päästää kellon puolen tyhjäksi.
kokeilin itsekin sellaista kytkentää missä oli käytössä vain yksi venttiili, 3/2 venttiili ,,,eli kai tuota voisi kolmitieksi kutsua, kolme liitäntäähän siinä on,
ongelmaksi tuli moottori jarrutus, jolloin portin toiminta muuttui "nurinpäin" eli imusarjan alipaine imaisi portin auki, no eihän tuosta ole muuta haittaa kuin epämielyttävä ääni, varsinkin kun portin poistoputki tulee suoraan konepellistä läpi,

Posted: Wed Aug 17, 2005 21:35
by myrkky
Noita saabin venttiileitä löytyy vanhemmista 900 turboista ainakin -82 eteenpäin(paitsi 900S pienpaineturbo), myös ysitonnisessa on, jos vain käytössä on APC-järjestelmä ahtimelle.

Posted: Thu Aug 18, 2005 9:53
by P_KASA
Oliskohan siinä halvinta käyttää ihan vaan normaalia ruisku suutinta !? Olis ainaskii nopee !!

Posted: Thu Aug 18, 2005 10:34
by JesseT
Kuulemma ei kestä, eikä edes virtaa tarpeeksi, ainakaan yhdellä.

Posted: Fri Aug 19, 2005 10:33
by Jan1
Olen kuullut, että ford olisi jossain vaiheessa käyttänyt ralliautoissa ruiskusuuttimia tuossa tarkoituksessa. Suuttimien määrästä en osaa sanoa.
Voisi olla hyvinkin kokeilunarvoinen homma?

Posted: Fri Aug 19, 2005 10:53
by Yrkesman
Jan1 wrote:Olen kuullut, että ford olisi jossain vaiheessa käyttänyt ralliautoissa ruiskusuuttimia tuossa tarkoituksessa. Suuttimien määrästä en osaa sanoa.
Voisi olla hyvinkin kokeilunarvoinen homma?
Kuva1
Kuva2

Ilmeisesti noi on oikein tarkoitettu ilman ohjaamiseen tai näin olen ainakin ymmäränyt.

Posted: Fri Aug 19, 2005 12:21
by JesseT
Jep, nuo boschin ilmasuuttimet on aika yleiset ja näyttävät kyllä päällepäin aivan bensasuuttimilta.

Posted: Fri Aug 19, 2005 14:14
by harrastaja
Olen muutaman suuttimen "isontanut" tuohon käyttöön, mutta kyllä ne aika pieneksi jää. Ja hidastuu, kun liikettä lisää.
Lähinnä käyttö vois olla turbon omalle hukkap. kellolle.
Varmaan hiukan riippuu suuttimesta, kuinka ison saa tehtyä.

Posted: Fri Oct 07, 2005 9:47
by ReeL12
Pystyykö apaineita ohjaamaan täysin elektronisesti, siis pelkällä solenoidilla, vai onko järjestelmä suunniteltu niin että normaalille paineella toimivalle hukkaportille säädetään ilman kulkua solenoidilla?

Pitäis keksiä keino millä saa tuon oman kulkineen muutoskatsatettua jollain 0,2-0,3 ahdoilla,että ei tehot kasva liikaa.
Tai sitten jumittaa hukkaportin kokonaan auki tehonmittauksen ja katsastuksen ajaks.. :oops: