Page 1 of 1
solenoidin ohjaus potikalla
Posted: Tue Dec 15, 2009 22:11
by Järwä
Tarkoituksena ohjata hukkaporttia ja lämppärin hanaa sähköisesti.
Porttina biltema johon tehty sisään jousilautanen ja nyt pultilla säätö portin päältä. Toimivaks todettu ratkaisu, mutta eikös esim. greddy tms. ahtopaine ohjaimet ohjaa solenoidilla juuri samasta pultin reiästä?
Sellasen kun sais yksinkertaistettua ihan vaan potikalla säädettäväks olis kova juttu. Ei tarvi mitään eri vaihteilla eri säätöjä tms. vaan ihan siks ettei tarvi konehuoneesta käydä väänteleen. Bleed venttiilihän toimis sisältä mutta en tykänny siitä. Oliskohan mahdollista? Jatkossa mahdollisesti vaikka megan ohjaamakshan sen pystys laittaan.
Toinen juttu toi lämppärin hana. Sama periaate, solenoidi tuuppaa vaan hanaa konehuoneessa, säätö potikalla, toisessa päässä kylmää ilmaa, toisessa kuumaa puhaltava lopputulos. Ihan kytkimellä tietty onnistus, mutta vähän on-off meininki, siksi potikka, näinhän luulis jossain autoissa olevankin.
Olisko kellään näihin jotain ideaa, kytkistä tms. tai mistä sopivia solenoideja löytys?
Posted: Wed Dec 16, 2009 19:25
by PE-LE
tuota ahtoa lienee helpoin säätää (sähköisesti) säädettävällä paine kytkimellä, eli kello pidetään kiinni ahtopaineen avulla, kun saavutetaan haluttu paine, magneettiventtiili avaa portin, potikalla ohjaus vaatii lisäksi elektroniikkaa jolla venttiiliä ohjataan, tuo lämppärin hana lienee toteutettu jossain autoissa PWM signaalilla ja jossain askelmoottorilla,,,molemmat vaatii taas elektroniikkaa.
Posted: Thu Dec 17, 2009 22:55
by Järwä
Toi lämppärin hanan säätö tarvis jollain saada tehtyä, vaijeritoiminen ei oikein napostelis, esim. mk3 suprassa on liuku kytkin(potikka) jolla ohjataan hanaa, tosin todennäköisesti askelmoottorilla. Jos joku tietäis kotikutoisen ratkaisun tälläiseen niin olisin kovin kiitollinen.
Ahtojen säätöön toi magneettiventtiili varmaan olis hyvä, tosin ihan on/off toikin taitais olla. Iteltä löytys tosiaan sisältä säädettävä bleedi, ja hydrauliikka mallin rajapaine venttiili mut en oikein o tyytyväinen kumpaankaan. Mitään sähköstä portaattomasti toimivaa mallia olis olemassa diy meiningillä?
Posted: Fri Dec 18, 2009 6:55
by JaniM
Siis ilman elektroniikka olevaa säädintä ei varmaan löydy tai ainakaan halpaa.
Askelmoottori vaan kylkeen ja sitä sit ohjaamaan vaikka jollakin mikrokontrollerilla.
Posted: Fri Dec 18, 2009 23:32
by Järwä
JaniM wrote:Siis ilman elektroniikka olevaa säädintä ei varmaan löydy tai ainakaan halpaa.
Askelmoottori vaan kylkeen ja sitä sit ohjaamaan vaikka jollakin mikrokontrollerilla.
Olisko mitään kytkentä kuvaa.. On noi elektroniikka taidot vähän ruostunut sitten kouluajoista..
Posted: Sun Dec 20, 2009 17:17
by JaniM
No melkein menee kuukkeloimiseksi. Itellä ei niin paljon tuntemusta. Työn alla mikrokontrolleri opettelu, mut tähän hätään ei ole mitään valitetavasti.
Mut tietty jos löytyy askelmoottori jostain, niin voisin kokeilla virittää moisen kevään aikana pienen mikrokontrollerin. Just työn alla ilmastoinnin automaattitermostaatti. Periaatteessa tuosta pystyis muuttamaan.
Posted: Sun Dec 20, 2009 22:56
by tty
Posted: Mon Dec 21, 2009 7:19
by JaniM
Millasia nää läppiksien askelmoottorit ovat? Jaksaisko nämä kääntää?
Tuota servoa vois kokeilla jo, ei olis edes kallis kokeilla.
http://www.picaxeforum.co.uk/docs/datas ... anual3.pdf
Sivulla 18 on mallia kytkennöistä ja ohjelmasta.
Eli ei olis ihan mahdoton homma äkkiseltään.
Posted: Mon Dec 21, 2009 10:57
by 505
noita servon ohjaimia potikalla oli jossain n. 15€ hintaan. Ja jossain oli melko järeitä RC-servoja 12v jännitteelle. kaivelen nämä kun kerkeän.
EDIT:
halpa potikkaohjain:
http://www.electronickits.com/kit/compl ... ck1403.htm
pikkasen järeempi rc-servo:
http://www.tokyo-hobbies.com/tonegawa.html
Posted: Mon Dec 21, 2009 11:57
by JaniM
No vähän turhan jytkyjä ellei jotain palloventtiiliä ala availeen.
Hintoja en huomannut.
Ohjain aika edullinen, tuohon hintaan ei enään itse viitsi alkaa näpräämään, kuin ajankuluksi.
Sit ei kannata laittaa ihan suoraan sähköjä akusta. Voipi häiriöistä hajota aika pian.
Posted: Fri Dec 25, 2009 23:01
by Järwä
Täytyypi tutkia näitä enemmän kun kerkiää. Toinen vaihtoehto repiä osat suoraan jostain autosta ja soveltaa..
Posted: Sun Dec 27, 2009 9:29
by JaniM
http://www.finnklima.fi/fk_ilmastointit ... t_2008.pdf
Tuossa on sähköisiä vesiventtiilejä. Sitä vois ehkä ohjaa tavan PWM-kytkennällä.