solenoidin ohjaus potikalla
Moderator: Masi_K
solenoidin ohjaus potikalla
Tarkoituksena ohjata hukkaporttia ja lämppärin hanaa sähköisesti.
Porttina biltema johon tehty sisään jousilautanen ja nyt pultilla säätö portin päältä. Toimivaks todettu ratkaisu, mutta eikös esim. greddy tms. ahtopaine ohjaimet ohjaa solenoidilla juuri samasta pultin reiästä?
Sellasen kun sais yksinkertaistettua ihan vaan potikalla säädettäväks olis kova juttu. Ei tarvi mitään eri vaihteilla eri säätöjä tms. vaan ihan siks ettei tarvi konehuoneesta käydä väänteleen. Bleed venttiilihän toimis sisältä mutta en tykänny siitä. Oliskohan mahdollista? Jatkossa mahdollisesti vaikka megan ohjaamakshan sen pystys laittaan.
Toinen juttu toi lämppärin hana. Sama periaate, solenoidi tuuppaa vaan hanaa konehuoneessa, säätö potikalla, toisessa päässä kylmää ilmaa, toisessa kuumaa puhaltava lopputulos. Ihan kytkimellä tietty onnistus, mutta vähän on-off meininki, siksi potikka, näinhän luulis jossain autoissa olevankin.
Olisko kellään näihin jotain ideaa, kytkistä tms. tai mistä sopivia solenoideja löytys?
Porttina biltema johon tehty sisään jousilautanen ja nyt pultilla säätö portin päältä. Toimivaks todettu ratkaisu, mutta eikös esim. greddy tms. ahtopaine ohjaimet ohjaa solenoidilla juuri samasta pultin reiästä?
Sellasen kun sais yksinkertaistettua ihan vaan potikalla säädettäväks olis kova juttu. Ei tarvi mitään eri vaihteilla eri säätöjä tms. vaan ihan siks ettei tarvi konehuoneesta käydä väänteleen. Bleed venttiilihän toimis sisältä mutta en tykänny siitä. Oliskohan mahdollista? Jatkossa mahdollisesti vaikka megan ohjaamakshan sen pystys laittaan.
Toinen juttu toi lämppärin hana. Sama periaate, solenoidi tuuppaa vaan hanaa konehuoneessa, säätö potikalla, toisessa päässä kylmää ilmaa, toisessa kuumaa puhaltava lopputulos. Ihan kytkimellä tietty onnistus, mutta vähän on-off meininki, siksi potikka, näinhän luulis jossain autoissa olevankin.
Olisko kellään näihin jotain ideaa, kytkistä tms. tai mistä sopivia solenoideja löytys?
tuota ahtoa lienee helpoin säätää (sähköisesti) säädettävällä paine kytkimellä, eli kello pidetään kiinni ahtopaineen avulla, kun saavutetaan haluttu paine, magneettiventtiili avaa portin, potikalla ohjaus vaatii lisäksi elektroniikkaa jolla venttiiliä ohjataan, tuo lämppärin hana lienee toteutettu jossain autoissa PWM signaalilla ja jossain askelmoottorilla,,,molemmat vaatii taas elektroniikkaa.
Toi lämppärin hanan säätö tarvis jollain saada tehtyä, vaijeritoiminen ei oikein napostelis, esim. mk3 suprassa on liuku kytkin(potikka) jolla ohjataan hanaa, tosin todennäköisesti askelmoottorilla. Jos joku tietäis kotikutoisen ratkaisun tälläiseen niin olisin kovin kiitollinen.
Ahtojen säätöön toi magneettiventtiili varmaan olis hyvä, tosin ihan on/off toikin taitais olla. Iteltä löytys tosiaan sisältä säädettävä bleedi, ja hydrauliikka mallin rajapaine venttiili mut en oikein o tyytyväinen kumpaankaan. Mitään sähköstä portaattomasti toimivaa mallia olis olemassa diy meiningillä?
Ahtojen säätöön toi magneettiventtiili varmaan olis hyvä, tosin ihan on/off toikin taitais olla. Iteltä löytys tosiaan sisältä säädettävä bleedi, ja hydrauliikka mallin rajapaine venttiili mut en oikein o tyytyväinen kumpaankaan. Mitään sähköstä portaattomasti toimivaa mallia olis olemassa diy meiningillä?
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
No melkein menee kuukkeloimiseksi. Itellä ei niin paljon tuntemusta. Työn alla mikrokontrolleri opettelu, mut tähän hätään ei ole mitään valitetavasti.
Mut tietty jos löytyy askelmoottori jostain, niin voisin kokeilla virittää moisen kevään aikana pienen mikrokontrollerin. Just työn alla ilmastoinnin automaattitermostaatti. Periaatteessa tuosta pystyis muuttamaan.
Mut tietty jos löytyy askelmoottori jostain, niin voisin kokeilla virittää moisen kevään aikana pienen mikrokontrollerin. Just työn alla ilmastoinnin automaattitermostaatti. Periaatteessa tuosta pystyis muuttamaan.
Saisiko noista soveltamalla (välityksiä/isommalla servolla yms.)?
http://www.probyte.fi/catalog/popup_image.php?pID=1121
http://www.probyte.fi/catalog/product_i ... ts_id=1126
http://www.probyte.fi/catalog/product_i ... ts_id=1121Ohjausjännite voidaan korvata potentiometrillä 10-20kohmia
http://www.probyte.fi/catalog/popup_image.php?pID=1121
http://www.probyte.fi/catalog/product_i ... ts_id=1126
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Millasia nää läppiksien askelmoottorit ovat? Jaksaisko nämä kääntää?
Tuota servoa vois kokeilla jo, ei olis edes kallis kokeilla.
http://www.picaxeforum.co.uk/docs/datas ... anual3.pdf
Sivulla 18 on mallia kytkennöistä ja ohjelmasta.
Eli ei olis ihan mahdoton homma äkkiseltään.
Tuota servoa vois kokeilla jo, ei olis edes kallis kokeilla.
http://www.picaxeforum.co.uk/docs/datas ... anual3.pdf
Sivulla 18 on mallia kytkennöistä ja ohjelmasta.
Eli ei olis ihan mahdoton homma äkkiseltään.
noita servon ohjaimia potikalla oli jossain n. 15€ hintaan. Ja jossain oli melko järeitä RC-servoja 12v jännitteelle. kaivelen nämä kun kerkeän.
EDIT:
halpa potikkaohjain:
http://www.electronickits.com/kit/compl ... ck1403.htm
pikkasen järeempi rc-servo:
http://www.tokyo-hobbies.com/tonegawa.html
EDIT:
halpa potikkaohjain:
http://www.electronickits.com/kit/compl ... ck1403.htm
pikkasen järeempi rc-servo:
http://www.tokyo-hobbies.com/tonegawa.html
CPI XS 250 Turbo
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
http://www.finnklima.fi/fk_ilmastointit ... t_2008.pdf
Tuossa on sähköisiä vesiventtiilejä. Sitä vois ehkä ohjaa tavan PWM-kytkennällä.
Tuossa on sähköisiä vesiventtiilejä. Sitä vois ehkä ohjaa tavan PWM-kytkennällä.