Page 1 of 1

Jakaja sytytys..

Posted: Fri Oct 23, 2009 10:12
by louraiders
Nyt jos sais sellasen pikasen oppaan kuinka ohjaan jakajallisen sytkän ennakoita?? Eli mitä tarviin ja mitä kaikkeen muutosta levylle? On tuolla joo keskustelua paljonkin tuosta mut mun ymmärrys on mitä on....

Posted: Sat Oct 24, 2009 12:26
by Vauhtivaunu
Jakaja pitää "lukita" eli keskipakopainot liikkumattomiksi ja alipainekellon toiminta lukkoon.

Sitten siitä tarvitaan triggeri megalle tai vaihtoehtoisesti kampiakselille laitetaan triggaus. Toteutustapoja on monta ja ne on esitelty kuvien kera MS-extran manuaalissa.

Jonkinlainen sytytysvahvistin ("kivi") pitää olla ja näitäkin on montaa erilaista ja jokaiselle on myös erilaiset kytkennät megan osalta.

Yksinkertaisimmillaan asia on toteutettavissa Hall-anturillisella jakajalla ja boschin 139-kivellä (0 227 100 139) . Megan "coil" lähtöön tuodaan signaali (bosch-jakajissa merkitty "0", keskimmäinen nasta) siitä jakajasta, optoerotinpiiristä poistetaan D5, D8 (jos on) ja xg1-xg2 välinen hyppy (jos on). xg1 ja D5:n liittimenpuoleinen reikä yhdistetään hypyllä. D8:n paikalle laitetaan 330ohm vastus ja D5:n prosessorinpuoleiseen reikään tuodaan +5v. D17-katodi yhdistetään hyppyjohdolla X11-pisteeseen (katodi on merkitty lyhyellä viivalla) ja db37-liittimen nasta nro 25 yhdistetään 139-kiven nastaan 6.

Sitten vain asetukset megasta kohdalleen ja täts it.

Posted: Sat Oct 24, 2009 18:54
by Jankos
Ja jos aloittajalla on allekirjoituksen mukainen laitos alkuperäisellä hall-jakajasetillä niin sytkäboksi on 139 vastaava. Ja helpoimmin hoidat tuon johdotuksen kun laitat sen 6-pinniin menevän johdon poikki ja molemmista katkaistuista päistä piuhat megalle.

Lisäksi suosittelen laittamaan 470-680 ohmisen vastuksen tuon 330 tilalle, on meinaan palanut parikin tuollasta hall-anturia...

Trigger angleksi voit laittaa vaikka 110 astetta ja sitten säädät lampulla ajoituksen kohdalleen.

Jakajan saa lukittua hitsaamalla ihan paikallaankin, jakajan kansi auki, pyörijä irti, ylimääräset jouset ja painot voi viskoa roskiin ja sitten vaan hitsata keskiosa kiinni siihen ulko-osaan.

Tietty trigger return käyttöön.

Posted: Sat Oct 24, 2009 21:14
by louraiders
Näistä on hyvä alkaa, Kiitoksia suuresti :D Ja tosiaan mulla on kyseinen projekti, ja siinä ladan käretön sytytys(sisältää sen hallin..)

Posted: Sat Oct 24, 2009 21:45
by teg
Jankos wrote: Lisäksi suosittelen laittamaan 470-680 ohmisen vastuksen tuon 330 tilalle, on meinaan palanut parikin tuollasta hall-anturia...
Aikaisemmin mainitulla kytkennällä suosittelisin mielummin 330 ohmin vastusta kuin isompaa. 330 ohmin vastuksella opton (ja hallin) läpi menee noin 10mA virta, joka ei hall-anturia riko. Suurempi vastus pudottaa opton läpi kulkevan virran niin pieneksi, että varsinkin suurilla pyörimisnopeuksilla saattaa pian tulla ongelmia opton vanhetessa.

Kannattaa tarkistaa HALL-anturin spekseistä, että kuinka suuren virran se kestää, mutta pääsääntöisesti ne kyllä kestävät 20-50mA. En tiedä millaisesta HALL-anturista tässä oli kyse, mutta väittäisin sen kestävän 10mA :).

Posted: Sat Oct 24, 2009 21:52
by louraiders
Jees... Tota tuossa ylempänä oli puhetta siitä nastan 6 johdon katkaisusta, Ni minnes pinneihin torkkään ne Megaan, Eli yksikön puoleinen? Ja sen toinen puoli...

Posted: Sun Oct 25, 2009 10:19
by Jankos
teg wrote: Aikaisemmin mainitulla kytkennällä suosittelisin mielummin 330 ohmin vastusta kuin isompaa. 330 ohmin vastuksella opton (ja hallin) läpi menee noin 10mA virta, joka ei hall-anturia riko. Suurempi vastus pudottaa opton läpi kulkevan virran niin pieneksi, että varsinkin suurilla pyörimisnopeuksilla saattaa pian tulla ongelmia opton vanhetessa.

Kannattaa tarkistaa HALL-anturin spekseistä, että kuinka suuren virran se kestää, mutta pääsääntöisesti ne kyllä kestävät 20-50mA. En tiedä millaisesta HALL-anturista tässä oli kyse, mutta väittäisin sen kestävän 10mA :).
Hall anturin speksejä ei pääse tarkistaan mistään... On ihan aitoa venäjän kamaa ja niitä vain ei ole.

Ja nimenomaan tuo on ihan omakohtaista kokemusta noiden kanssa. Ennemmin kannattaa ongelmatilanteessa rukata isommaksi opton jälkeistä ylösvetovastusta.

Louraiderssille: Tuossa vauhtivaunun ohjeessa on ihan kaikki mitä sun pitää tehdä. Lue se koita ymmärtää, jos et ymmärrä niin tutustu aiheeseen lisää ja koita ymmärtää :D

Posted: Sun Oct 25, 2009 11:16
by TfP-Motors
Tota tuossa ylempänä oli puhetta siitä nastan 6 johdon katkaisusta, Ni minnes pinneihin torkkään ne Megaan, Eli yksikön puoleinen? Ja sen toinen puoli...
Esim.
Image

Posted: Sun Oct 25, 2009 12:15
by teg
Jankos wrote:
Ja nimenomaan tuo on ihan omakohtaista kokemusta noiden kanssa. Ennemmin kannattaa ongelmatilanteessa rukata isommaksi opton jälkeistä ylösvetovastusta.
Käsitin, että kyse on tästä kytkennästä http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... t-neg5.jpg, jossa ei optolle ole ylösvetoa.

Posted: Sun Oct 25, 2009 20:20
by Jankos
teg wrote:
Jankos wrote:
Ja nimenomaan tuo on ihan omakohtaista kokemusta noiden kanssa. Ennemmin kannattaa ongelmatilanteessa rukata isommaksi opton jälkeistä ylösvetovastusta.
Käsitin, että kyse on tästä kytkennästä http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... t-neg5.jpg, jossa ei optolle ole ylösvetoa.
Onhan siellä opton jälkeinen ylösveto R11, ja sitä kun suurentaa niin opton trankku toimii herkemmin eli voi ledin virtaa pienentää. Tietty pitäisihän tuota konkkaakin C11 samalla pienentää tai ottaa pois.

Mutta pitäisi sen triggeröinnin toimia tuolla linkin mukaisella kuvallakin oikein hyvin kun on kilonen vastus käytössä.

Ja kyseisestä kombinaatiosta on ihan oikeasti kokemusta, eikä edes vain yhden satunnaiskappaleen muodossa ;)

Posted: Mon Oct 26, 2009 9:14
by louraiders
Kyl täs pikkuhiljaa alkaa nuo päähän painuu :D

Posted: Mon Oct 26, 2009 20:18
by louraiders
Mitäs kun vauhtivaunu ilmoitti DB37 nastan 25 yhdistettäväksi 139:n nastaan 6.. Muualla neuvotaan ja kuvitetaan nastaan 24.. Oliko ihan näppäily virhe vai ? :)

Ja kohta kun alan muutoksia tekemään, ni minkäs tilalle se tip122 laitettii?? siis sitä tk-moottorin ohjausta rakentelen.. Oliks se Q5?? näin muistelin.. Tuliko muuta?? Oli vähän ohi ton sytytys aiheen mutta tossa samalla ku väsään tuon sytty puolen ni vois tonkii laittaa rulaa,..

Posted: Mon Oct 26, 2009 20:49
by teg
Jankos wrote: Onhan siellä opton jälkeinen ylösveto R11, ja sitä kun suurentaa niin opton trankku toimii herkemmin eli voi ledin virtaa pienentää.
No jos ollaan tarkkoja, se ei ole Opton ylösveto vaan prossun inputin ylösveto ;).

Jos tuota vastusta suurentaa, ei opton transistorin läpi kulje niin suurta virtaa, jolloin sen kantavirta ei tarvitse olla niin suuri että se olisi täysin johtava. Näin voi toki kompensoida liian pientä opton ledivirtaa, mutta ajan myötä opto himmenee joten ennemmin kasvattaisin sitä ledivirtaa.

Kumpikin ratkaisu toimii.

Posted: Mon Oct 26, 2009 22:39
by Vauhtivaunu
En mielelläni anna rautalankaohjeita juuri sen takia että ne on helppo ymmärtää väärin. Varsinkin vasta-alkajan olisi erittäin tärkeä tutustua levyyn kytkentäkaavion kanssa.

Nimenomaan tuo Ms-extran manuaalissa oleva "Lo to Hi"-kytkentä on selostukseni mukainen. Mä oon vaan aina jättäny tuon r10:n paikalleen kun ei sitä ole tarvetta poistaa jos se levyssä on. Tosin 330ohmin vastuksen kanssa kokonaisvastus on 720ohm joka voi olla liikaa tai sitten ei. Honeywellin anturin kanssa on ainakin toiminut moitteetta.

DB37-liittimen pinni nro 25 johtaa kytkentäpisteeseen x11. Kun "led17"-sytkäohjaus kytketään siihen pisteeseen niin silloin 139-kiven ohjaus (pinni 6) pitää yhdistää siihen.

Tyhjäkäyntimoottorin suoraa ohjausta varten poistetaan tosiaan Q5 ja siihen hyppyjohdotetaan tip122.